Audi dnes představilo médiím modernizovanou verzi svého největšího sedanu. Vylepšená A8 se chlubí vyspělejší asistenční elektronikou, lepším odhlučněním, úspornějšími motory a superchytrými Matrix LED světlomety.
Kapitoly článku:
K českým zákazníkům už brzy zamíří nové Audi A8, vlajková loď značky se čtyřmi kruhy ve znaku. Jak možná víte už z oficiální premiéry, přídavné jméno „nové“ je v tomto případě nutno brát se značnou rezervou. Ve skutečnosti se jedná o dílčí modernizaci – lehčí facelift, chcete-li.
Přední i zadní část Audi A8 jsou kompletně nové, do kufru se vejde o 10 litrů víc
Změny však nejsou zdaleka jen kosmetické. Audi A8 modelového roku 2014 přichází s novými předními světly, vyspělejšími asistenčními systémy, dílčími zlepšeními v oblasti vnímaného komfortu a nabídkou motorů, které nyní dosahují nižší nominální spotřeby.
Ačkoliv na první pohled byste to nepoznali, změnila se celá příď včetně nárazníku a kapoty motorového prostoru. Pro šestiválce za příplatek a pro osmiválce sériově jsou nově k dispozici takzvané Matrix LED světlomety.
Umějí svítit do zatáček, reagovat na vertikální profil silnice a také zabránit oslňování ostatních účastníků provozu. Systém přitom dokáže „vystínovat“ pouze prostor, ve kterém se nachází jiné auto nebo třeba cyklista – zbytek plochy před vozem zůstává nadále osvícen dálkovými světly. Nejlépe si to představíte podle videa v následující kapitole.
Matrix LED světloměty (sériově pro osmiválce) umí svítit právě tam, kam je zapotřebí
Dosavadní Audi A8 nezvládala zcela izolovat prostor pro cestující od valivého hluku pneumatik, zejména na některých druzích povrchu vozovky. Modernizovaný model slibuje v tomto směru citelné zlepšení. Ke vnímanému cestovnímu komfortu by měla přispět i příplatková kovaná kola, jimž u Audi říkají „technologická“.
Ve jménu neodpružené hmotnosti
Vlastní konstrukce ráfku zde slouží pouze jako nosič, na kterém je zvenku nalepen plastový dekorační kryt. Prostor mezi plastem a ráfkem je vyplněn vakuem. Audi nabízí tato kola v rozměru 20 palců pod obchodním označením Iridium a slibuje úsporu neodpružené hmotnosti 4,4 kg v každém rohu. To by se mělo v komfortu odpružení odrazit velmi citelně.
Díky novému elektromechanickému řízení může Audi konečně nabízet aktivní asistenční systém pro udržování v jízdním pruhu. Systém nočního vidění umí nově označovat chodce a zvířata a v bezpečnostní výbavě A8 přibyla takzvaná multikolizní brzda. Účelem tohoto systému, představeného ve Volkswagenu Golf VII, je automaticky zastavit auto, pokud se dá do pohybu po nárazu zezadu. A konečně, do zavazadlového prostoru nyní naložíte o 10 litrů zlatých kreditních karet víc než dosud.
Základem konstrukce A8 je hliníkový prostorový rám Audi ASF; všechny aktuální motorizace mají pohon všech kol quattro
Nabídku motorů tvoří šestiválce 3.0 TFSI 228 kW a 3.0 TDI 190 kW a osmiválce 4.0 TFSI 320 kW a 4.2 TDI 282 kW. Díky softwarovým úpravám mají všechny jednotky nižší kombinovanou spotřebu i emise CO2, diesely navíc plní Euro 6.
Během listopadu bude možné objednávat také 2.0 TFSI hybrid, dvanáctiválec 6.3 FSI a sportovní verzi S8 s výkonnější verzí osmiválce 4.0 TFSI (382 kW). Na S8 připadá asi desetina všech v ČR prodaných A8.
Od roku 1994, kdy na český trh vstoupilo Audi A8 první generace, eviduje importér 1670 prodaných vozů tohoto typu. Thomas Otter, nový vedoucí divize Audi v importérské organizaci Porsche Česká republika, odhaduje, že v roce 2014 se u nás prodá něco přes sedmdesát nových „á-osmiček“.
Pokračujte na kapitolu s cenami, videem a fotogalerií: