141
Fotogalerie

Nové Audi Q7 míří hodně vysoko [první jízdní dojmy]

Kvůli rozmarům počasí jsme se na prvních jízdách s novou generací Q7 projeli spíš symbolicky. Pokud ale můžeme soudit z těch několika kilometrů, zdá se, že v Ingolstadtu si dali na velkém SUV opravdu záležet.

Kapitoly článku:


Dnes už je těžké vzpomenout si, jak kontroverzně působilo Audi Q7 v době svého příchodu na trh. Těžkopádný mastodont s agresivním výrazem a lehce odulou postavou ale vytvořil podkategorii, která do té doby na trhu nebyla. Nepočítáme-li „užitkovější“ Land Rover Discovery a Volvo XC90, které svým vzhledem, chováním na silnici i pojetím mířilo na trochu jiný typ zákazníka, XXXL prémiové SUV s výrazně silniční orientací bylo novum. A úspěšné.

Půl milonu za jednu dekádu

Audi Q7 našlo po celém světě půl milionu majitelů, jen v České republice se jich prodaly asi dva tisíce. Ještě v roce 2014  si Q7 připsala v ČR více než čtyři sta registrací, přičemž v předcházejících letech se stabilně prodávala tempem asi 250 kusů ročně. Žádný div, že vydržela na trhu tak dlouho.

Nová generace přichází deset let po premiéře původního modelu a čtyři roky po „novém“ Touaregu, se kterým má pod karoserií leccos společného. Na první seznámení s Audi Q7 druhé generace jsme vyrazili do švýcarského horského městečka Verbier.

Audi Q7 2015 161.jpgAudi Q7 2015 158.jpgAudi Q7 2015 157.jpg
Q7_Arablau_029.jpgQ7_Daytonagrau_001.jpgQ7_Tofanaweiss_001.jpg
Maska „single frame“ je na Q7 trojrozměrná – její hliníkový rám vystupuje z čelní plochy; hmotu auta při pohledu z profilu opticky odlehčují plastové výlisky ve spodní části dveří

Na rozdíl od příbuzného Touaregu a Cayenne zůstává velké SUV Audi i po generační obměně obrovským autem. Na délku pořád měří přes pět metrů, na výšku 1,74 m. Přesto dokázalo pořádně zhubnout. V závislosti na motorizaci činí hmotnostní úspora až 325 kilo. Audi nabízí i přeplňovaný šestiválec 3.0 TFSI s výkonem 245 kW, ale naprostá většina českých zákazníků zvolí spíš diesel. Jednotka 3.0 TDI je v nové Q7 naladěna na 200 kW a umožňuje obrovskému SUV zrychlit na 100 km/h za 6,3 s.

S nasazením v náročnějším terénu se ani tentokrát nepočítá. Kromě proporcí auta o tom svědčí i nemožnost objednat uzávěrky diferenciálů či redukční převodovku. Ostatně i příslušný režim systému Audi Drive select se jmenuje „Allroad“, nikoliv off-road. 

Model do zásuvky ano, 4.2 TDI prozatím ne

Do budoucna se chystají ještě další dvě motorizace: 3.0 TDI 160 kW pro zákazníky limitované emisemi CO2 (z daňových důvodů v některých zemích nebo kvůli flotilové politice zaměstnavatele) a plug-in hybrid e-tron quattro s dojezdem v elektrickém režimu 56 km.

Zástupci Audi se zatím nechtějí bavit o možném návratu famózního osmiválce 4.2 TDI. My ale věříme, že objevit by se mohl. Pod kapotou luxusního Audi A8 totiž nedávno debutovala jeho nová verze, která díky vstřikování močoviny splňuje Euro 6.

Úplně nový je interiér, který v duchu nejlepších tradic značky kombinuje vynikající provedení všech detailů s náloží moderní elektroniky, od digitálního přístrojového štítu přes barevný průhledový (head-up) displej až po modernizovaný systém MMI s výrazně zvětšeným touchpadem. Objednat si budete moci celou armádu elektronických asistentů.

Zabrzdí, když nedáte přednost

Parkovací asistent zvládne zajet do kolmého stání popředu, adaptivní tempomat v zácpě nejen reguluje rychlost a odstup, ale může auto i sám řídit a asistent pro jízdu s přívěsem vám pomůže zacouvat do směru, který zvolíte ovladačem MMI.

Nová Q7 dostala také systém autonomního brzdění včetně funkce, která se zatím objevila jen v novém Volvu XC90 – pokud při odbočování vlevo přehlédnete protijedoucí vozidlo, systém sám „dupne“ na brzdy. Vděční nepochybně budou zejména motorkáři, kteří se stávají oběťmi nepozorného odbočení vlevo velmi často.

Audi Q7 2015 153.jpgAudi Q7 2015 152.jpgAudi Q7 2015 150.jpgAudi Q7 2015 149.jpgAudi Q7 2015 151.jpgAudi Q7 2015 148.jpg
Podobně jako v novém Passatu se ventilační otvory táhnou přes celou šířku palubní desky před spolujezdcem; vadilo nám, že digitální přístrojový panel stojí vertikálně – není nakloněn kolmo k úhlu pohledu řidiče jako v jiných autech

Zmocnil se vás při čtení předcházejících odstavců pocit, že Q7 je autem pro lidi, kteří by se nejraději vzdali řízení úplně? Je tu přinejmenším jedna novinka, která naznačuje, že konstruktéři Audi mysleli i na ty ostatní: řízení všech kol. Ano, tohle velké SUV má poměrně exotickou technologii, kterou svého času hojně prosazovaly japonské automobilky, ale dnes je extrémně vzácná. Setkáte se s ní třeba u Porsche 911 Turbo.

Audi Q7 2015 154.jpgAudi Q7 2015 155.jpgAudi Q7 2015 156.jpg
Přední sedadla mohou mít nastavitelnou délku sedáku i masážní funkci s výběrem několika programů jako v A8; sedadla ve druhé řadě se ovládají manuálně, třetí řada může být za příplatek 39 900 Kč ovládaná elektricky

V nižších rychlostech se zadní kola natočí o několik stupňů do opačného směru než přední, čímž se zmenší poloměr zatáčení a auto se ochotněji poskládá do ostré zatáčky. Ve vysokých rychlostech se zadní kola naopak natáčejí stejně jako přední, aby podpořila směrovou stabilitu auta. Maximální rozsah natočení zadních kol je 10 stupňů.

Že by Audi tentokrát chtělo oslovit s Q7 i řidiče, kteří po odvozu dětí do školky rádi zamíří do práce klikatější cestou?

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud