| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda | Zdroj: Gordon Murray Automotive

| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive
| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive
| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive
| GMA T.50s Niki Lauda Zdroj: Gordon Murray Automotive
21
Fotogalerie

Gordon Murray odhalil speciál T.50s Niki Lauda. Okruhová hračka má 835 koní na tunu

Od tvůrce McLarenu F1 přichází dále upravená verze hypersportu T.50 pro okruhové využití.

Příchod okruhově zaměřené varianty hypersportu T.50, který nám loni nadělil slavný inženýr Gordon Murray v rámci své společnosti GMA (Gordon Murray Automotive), byl v očekávání. Nyní otec McLarenu F1 již naplno odhaluje novinku označenou T.50s Niki Lauda. Nejenže posunuje dynamické schopnosti vozu, ale jak naznačuje jméno, také oslavuje trojnásobného mistra světa Formule 1, který by včera oslavil 72. narozeniny.

Laudovo jméno na dalším vozu s masivním větrákem na zádi má samozřejmě širší spojitost. Právě Lauda totiž v roce 1978 usedl do slavného monopostu Brabham BT46B, aby s jeho přítlačnou silou naprosto rozdrtil konkurenci na Velké ceně Švédska. Okruhovému speciálu T.50s větrák na zádi zůstává, stejně jako na silniční variantě modelu – systém přitlačující vůz k zemi ale operuje pouze v nejúčinnějším nastavení.

Ostatně i rozsáhlá řada dalších aerodynamických úprav napomáhá maximálnímu přítlaku až 1500 kg. Velký přední splitter, několik NACA otvorů, stabilizační ploutev spojená se zadním spoilerem, velký difuzor… hypersport jednoduše křičí motorsportem. A křičet bude doslova, velký otvor přímého RAM sání motoru na střeše napovídá mnohé.

V částečně upraveném monokoku silničního T.50 tak nadále sídlí atmosféricky plněný V12 o objemu čtyř litrů vyvíjený u Cosworthu, který ovšem prošel dalším vyladěním. Při 11.500 ot./min tak nyní produkuje až 735 koní (541 kW) – v případě RAM sání při určité rychlosti. Točivý moment je na hodnotě 485 N.m při 9000 ot./min a omezovač motoru zasáhne při 12.100 ot./min. Součástí je nová šestistupňová převodovka Xtrac IGS s pádly pod volantem.

T.50s Niki Lauda dále využívá rozsáhlé diety, kterou se snížila provozní hmotnost na 852 kg (silniční T.50 váží 986 kg). Na samotném motoru se povedlo ušetřit dalších 16 kg (162 kg), menší 18palcová kovaná hořčíková kola jsou také lehčí, každé váží pod 6 kg. Středová pozice za volantem zůstává, sedadlo vpravo nahrazuje hasící systém, sedadlo vlevo může být ponecháno či odstraněno, záleží na přáni zákazníka. Ve výsledku tak mluvíme o poměru výkonu a hmotnosti 835 koní (614 kW) na tunu.  

Dalších úprav se T.50s Niki Lauda dočkalo na podvozku, kdy s novým nastavením klesla světlá výška vozu o 87 mm vpředu a 116 mm vzadu. Zmíněná kola jsou obutá do slicků Michelin. Karbon-keramické brzdy Brembo si novinka částečně ponechává ze silniční varianty, nové jsou nicméně třmeny a destičky.

Kompletní nastavitelnost podvozkových komponentů dle přání zákazníka je zajištěna, přičemž k vozu budou dostupné i dvě sady převodů – na kratší a techničtější okruhy pro maximální rychlost 274 km/h, nebo delší a rychlejší tratě pro maximum až 322 km/h.

Každý z 25 vyrobených vozů bude dále oslavovat vítězství monopostů F1 Gordona Murraye napříč jeho kariérou. První kus tak ohlédne na výhru v jihoafrickém Kyalami v roce 1974. Majitel dostane k vozu knihu mapující celou událost včetně osobních vzpomínek slavného inženýra. Produkce započne v roce 2023, tedy po vyrobení série 100 kusů silničního T.50. Každý zájemce si připraví minimálně 3,1 milionu liber (asi 93 milionů korun) bez daně.

Doporučujeme

Články odjinud