Solidní dynamika
Komfortní podvozek
Nízká spotřeba
Schopnosti v terénu
Ergonomie interiéru pokulhává
Zpracování nepatří k nejlepším
9 /10
Američan přijde do showroomu Toyoty, hodí na dřevo 85 tisíc dolarů a odjede modelem Land Cruiser s motorem 5.7 V8. Jinou možnost nemá. Čech přijde do autosalonu Toyoty, hodí na dřevo 1.465.000 Kč a odjede modelem Land Cruiser s motorem 2.8 R4. Jinou možnost nemá…
Japonský off-road již delší dobu není zcela stejným globálním modelem. Ani to vlastně nejde, když se prodává ve 190 zemích světa. Aktuálně se nabízí přinejmenším ve třech řadách, jejichž označení nemusí být na první pohled jasné. Verze, kterou si na našem trhu koupíte, se označuje jako Land Cruiser 150, známá také jako Prado. Pak se ale prodává ještě strohý pracant Land Cruiser 70 a luxusní a již zmíněný Land Cruiser 200.
Modely 70 a 200 koupíte v Česku také, ale v oficiálním ceníku Toyoty není ani jeden. Dokonce tu není ani problém sehnat Lexus LX570 vycházející z dvoustovky, který zabalil techniku Toyoty do luxusního pozlátka a utopí vás v moři kůže. Oficiálně dostupný Land Cruiser 150 prošel v loňském roce omlazením a nedávno se dostal na český trh. Zkusili jsme si ho v nejvyšší výbavě Executive.
O co jde?
Land Cruiser patří na našem trhu k okrajovým záležitostem. I přes jeho vrcholné postavení a vysokou cenu ale v loňském roce dle statistik SDA zajímal lidi o dost víc než sporťák Supra a ve výsledku se ho prodalo i víc než sedanu Camry. Proč? Na to stačí odpovědět na jednoduchou otázku, čím vlastně Toyota Land Cruiser je.
Toyota Land Cruiser je legenda spojená s prémiovou výbavou na palubě, obřími a respekt budícími rozměry a schopnostmi terénu, které ji nenechají škatulkovat se do party s moderními SUV. Je to zároveň nejdéle se vyrábějící vůz značky Toyota. Do toho za něj mluví dlouhodobě spolehlivá technika a cena, která je vzhledem k segmentu nadmíru sympatická.
Cena se pak samozřejmě odráží do celkového pocitu žití na palubě, takže kde komu může Land Cruiser připadat jako Lidl verze Range Roveru. Hádejte ale, čeho se u nás v loňském roce prodalo třikrát víc a které z těchto aut slouží u cizinecké policie České republiky. Land Cruiser jednoduše není luxusní auto, od toho je tu Lexus.
Gargantuan
Z pohledu vnějších rozměrů je Toyota Land Cruiser 150 na vrcholu potravního řetězce. Na délku měří 4780 mm, na šířku 1885 mm a na výšku 1890 mm. To vše při rozvoru 2790 mm. Ve srovnání s velkými Land Rovery je tedy o kus menší. Lépe se cítí spíše vedle starších Mitsubishi Pajero a Nissanu Patrol.
Modernizace vozu se nijak výrazně nedotkla jeho vzhledu. Poznáte ji ale bezpečně podle černého paketu, který je v ceně nejvyšší výbavy Executive. V podstatě jde jen o masku chladiče, lemování mlhových světel, krytů vnějších zpětných zrcátek a lišt na dveří v černé barvě. Je nutné také zmínit, že po modernizaci se auto již nenabízí ve třídveřové variantě.
Po stránce designu tady ani nebylo potřeba nic vymýšlet. Toyota vaří 150 už pěknou řádku let podle stejného receptu a na nějaké designové rozmařilosti ji neužije. Navíc si zachovává původní rozvržení vysoko umístěných světlometů a nasávání vzduchu pro lepší brodivost. Je to jinak pěkně macaté auto se světlou výškou 215 milimetrů, které vzhledově spolkne i 19palcová kola. Je konzervativní a nehraje si na parády. Žádné přehnaně drahé laky a žádné doplňky, které by šly urazit. Tohle auto se bude špinit a ví to o sobě.
„Klik“
Land Cruiser má napevno uchycený nástupní práh a s vyhoupnutím do sedla pomůže ještě madlo na A sloupku. Po usednutí do pohodlného koženého křesla se vrátíte o třicet let zpět. Myslím to ale v tom nejlepším slova smyslu. Výhled je královský a nevadí ani velké madlo. Třeba ale takové Subaru Forester je na tom ještě o trochu lépe.
Kam až oko na palubní desce dohlédne, tam jsou nějaká tlačítka a jedinou dotykovou plochou s displejem je infotainment, který má ale i sám o sobě pár tlačítek po stranách. Každá důležitá funkce má vlastní prostor. Přiznejme si ale, že některé ho možná mají až příliš. Třeba tlačítko klimatizace je opravdu naddimenzované a vešly by místo něj klidně ještě tři další.
To se odrazilo do celkové ergonomie, kdy některé funkce prostě neměly jinou možnost, než se schovat mezi volant a středový tunel. Tady jsou ale špatně přístupné a abyste na ně viděli, musíte vyklonit hlavu tak, že nevidíte na silnici. Podobně to má i Toyota RAV4, ale tam jsou tlačítka lépe přístupná nalevo od řidiče. Naštěstí jde jen o vyhřívání volantu, zahřívání motoru v zimě, parkovací senzory, vyhřívání čelního okna a ovládání kamery. Nic, co byste během jízdy nutně potřebovali.
Staromilnost Toyoty se ale ne vždy vyplácí, třeba na infotainmentu to bylo často hodně znát. Obrazovky japonské automobilky mají většinou chabé rozlišení, nejsou nijak extra hbité a připojení s chytrými telefony se většinou spoléhalo pouze na bluetooth. To byl ostatně problém i Land Cruiseru 150, při modernizaci se tak hledělo i do této oblasti.
Nový infotainment těží z toho nejlepšího, co Toyota dnes dokáže. Systém má novější software s rychlejší odezvou na jednotlivé úkony a podporuje i Apple Carplay a Android Auto. Systém navigace dokonce nyní umí zobrazovat aktuální dopravní informace a v navigování pokrývá celou Evropu. Grafikou jde nicméně stále o průměr a Toyota má v tomto ohledu stále co zlepšovat.
O chlup lepší by mohlo být i zpracování. Na první pohled sice vše vypadá skvěle, ale stačí zvýšit hlasitost na audiosystému a basy rozvibrují ovládání oken na dveřích, které pak nepříjemně brní. Nicméně stále se bavíme o autě starém přes deset let a pokud vše funguje, jak má, tak se to dá přežít. U auta za necelé dva miliony korun ale takové detaily přinejmenším zamrzí.
O prostoru pro cestující asi nikdo nebude pochybovat. Mám 183 centimetrů a na všechna sedadla bych se vešel, i kdybych měl na hlavě klobouk a byl dvakrát širší. Dozadu se plnohodnotně usadí tři cestující. Do Land Cruiseru můžete připlatit i třetí řadu sedadel, nicméně ta v našem případě ustoupila paketu VIP, který je pouze pro výbavu Executive.
Ten za 60 tisíc korun přidá do vozu panoramatické střešní okno a zábavný systém pro cestující na druhé řadě sedadel, který se skládá ze sklopného displeje ze stropu s DVD přehrávačem a podporou disků Blu-Ray. Taková věc už se v dnešních autech moc nevidí a jen podporuje fakt, že Land Cruiser je prostě stará škola.
Neznamená to ale, že by se výbavy bál. Má elektricky nastavitelná sedadla s funkcí vyhřívání a chlazení, elektricky nastavitelný sloupek volantu, JBL audiosystém, adaptivní podvozek s regulací výšky zadní nápravy, hromadu kůže, imitaci dřevěného obložení věnce volantu, automatickou klimatizaci i kamerový systém pro celé okolí vozu. Samozřejmě se bavíme o nejvyšší výbavě Executive, ale ani základní Prado na tom vůbec není špatně.
Off-road potřebuje velký kufr s rovnou podlahou a co nejpravidelnějším tvarem. Bude totiž pracovat, jezdit na dovolenou, vozit děti na kroužky, zase pracovat, převážet mrtvá zvířata z lovu, košíky hub, pytle cementu na základy do terasy, ale i obyčejný týdenní nákup. Land Cruiser všechny tyhle disciplíny zvládne s přehledem. Má pro vás připravených 621 litrů prostoru a se sklopenou druhou řadou sedadel se sem vejde dokonce 1934 litrů (v případě pětimístné verze).
Nutné je počítat s tím, že se páté dveře otevírají na pravou stranu a ne nahoru. Jdou poměrně zlehka, ale při každém zavření si ušpiníte ruce, protože je pochopitelně nejde chytit za vnitřní madlo. V zimních měsících to může být obzvláště nepříjemné. Osobně ale hodně cením klasickou zásuvku na pravé vnitřní straně zavazadelníku.
Land Cruiser je nyní modernější, ale stále si zachovává svou starou tvář. Kdo má rád jednoduché a přehledné interiéry plné tlačítek, bude se tu rochnit blahem. Toyota si ale pro Land Cruiser připravila ještě jeden trumf v rukávu, který odhalíte až po nastartování.
Pokračování 2 / 3
Kouzelný nápoj
Land Cruiser prodává Toyota na našem trhu výhradně s přeplňovaným naftovým čtyřválcem o objemu 2,8 litru s přímým vstřikováním typu common rail. Nově se také nabízí pouze ve spojení s šestistupňovou automatickou převodovkou. Motoru byl často vytýkán nízký výkon, který činil pouze 130 kW, což je na auto s hmotností přes dvě tuny opravdu málo.
V rámci modernizace tak motor nově posílá na kola 150 kW (204 koní) v rozmezí 3000 a 3400 otáček za minutu. Plnotučný točivý moment 500 N.m dorazí od 1600 otáček za minutu. V řeči dynamických čísel to znamená, že se na stovku dostanete za 9,9 sekundy. Oproti předchozí verzi je to znatelný posun, protože ta se na stovku dostala až dlouho po deseti vteřinách.
Motor jako takový má spíše užitkovou charakteristiku. Ihned po nastartování nahlas bručí a i po zahřátí o sobě při akceleraci dá rád vědět. Odhlučnění je slušné. Při jízdě na dálnici ve vyšších rychlostech už ale samozřejmě uslyšíte, jak se vzduch opírá do málo skloněného čelního okna. To je ale asi tak všechno, co bych jízdnímu projevu mohl vytknout.
Pan Bezchybný?
Výkon přes 200 koní je pro Land Cruiser tak akorát. Jistě, nemá tu správnou jiskru osmiválce, nezní moc hezky a chybí mu to charismatické čaro, ale i tak teď jede jako lokomotiva. Od nuly do maximální rychlosti táhne lineárně a bez zaváhání. Nemá problém s předjížděním ani na dálnici a jízda tak plně odpovídá slovu cruiser v názvu auta. Zátah má zhruba od dvou tisíc otáček pěkné grády a čiperný je i při přesouvání po městě.
Nově získaná síla nutně neznamená vyšší spotřebu, v průměru jsem jezdil za deset litrů nafty. Hodně ale záleží na stylu jízdy. Cestu z Hořovic do Dvora Králové jsem absolvoval nalepený na hranici rychlostních limitů a dojel se spotřebou 11,3 l/100 km. Tu samou cestu nazpátek s tempomatem na dálnici na 120 km/h jsem ale zvládl za 9 litrů. To už je na tak těžké auto hodně hezká hodnota.
Šestistupňová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem nemá žádné výrazné vady. Řadí plynule a do kopce zbytečně nepodřazuje a nechá motor, ať auto vytáhne mohutnou silou točivého momentu ve středním pásmu otáček. Trochu chaoticky se chová jen ve sportovním režimu, ale ten stejně asi nebudete moc používat. Hodí se spíše pro prudší akcelerace, ale rozdíl oproti standardnímu režimu není tak výrazný, aby to za to stálo.
Peříčko
Land Cruiser není kdovíjaký podvozkový hi-tech a spoléhá se na klasickou rámovou konstrukci s tuhou zadní nápravou a nezávislým hydraulickým zavěšením všech kol, které na silnici eliminuje náklony a v terénu neustále maká. Odolné a bytelné řešení, které se s otřesy při běžné jízdě vypořádá mimo kabinu. V kombinaci se skvělými tlumiči je jízda prostě pohádková. Na opravdu luxusní auta plná stabilizačních asistentů samozřejmě nemá, ale za vysoký nadprůměr se považovat může.
Držet podvozek mimo komfortní zónu nejde, protože se vyzná opravdu všude. Nevadí mu město, polní cesta, ani vyjeté koleje v polích s minimem trakce, kam jsem s ním vyrazil podívat se za jeho pradědou. Zastavil jsem se totiž za majitelem generace FJ40, o kterém u nás na webu ještě uslyšíte. Udělali jsme si společnou fotku a já navrhl, že se zpět vrátíme tou méně příjemnou variantou.
Land Cruiser má permanentní pohon všech kol s uzavíratelným centrálním samosvorným diferenciálem Torsen. Řidič pak může aktivovat i uzavření zadního diferenciálu. Možností, jak se poprat s necestou před vozem, je nespočet. Místa, na kterých se tlumiče pořádně zapotí hlídáte pomocí čtyř kamer. No a pak je tu systém Multi Terrain Select.
Zastavíte, vyřadíte, zvolíte systém 4L a vyberete režim podle povrchu, který je před vámi. Centrální mozek pak dělá většinu věcí za vás. V režimu Crawl dokonce nemusíte ani ovládat pedály, jen si zvolíte stupeň rychlosti, kterým vás auto samo koncem světa provede a samo si přibrzďuje jednotlivá kola pomocí aktivní kontroly trakce. Na podobném principu pak pracuje i režim pro sjíždění svahů v obou směrech.
Sem se tedy hi-tech dostal, ve výsledku ale potřebujete vědět jen pár věcí: Boční náklon i stoupavost zvládne bezpečně do 42 stupňů, brodit se může až do sedmdesáti centimetrů a přední nájezdový úhel činí 31 stupňů. V těchto situacích už máte hodně stažený žaludek a dostat takové auto až na limit terénních možností je výsadou opravdových borců, kteří jsou s ovládáním vozu obeznámení.
Zasněžená polní cesta s hlubokým nánosem bahna, kde je absolutní minimum trakce a výsledná břečka snadno vyhodí bok auta do strany, byla pro Land Cruiser procházkou po Průhonickém parku. Ani se nezapotil, nepotřeboval jsem u toho ani jeden speciální režim a vše jsem tedy zvládl s výchozím nastavením auta. Co všechno Land Cruiser v terénu nepochybně dokáže, je daleko za mými limity.
To ostatně podporuje fakt, že je Land Cruiser okrajovou záležitostí trhu. Je jen jedno auto, které umí podobné věci, ale díky svému reprezentativnímu vzhledu a nekonečnému luxusu se často ani nepodívá mimo asfalt - Range Rover. Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero a jim podobní nejsou pro bohaté lidi atraktivními vozy a slouží tak většinou k tomu, k čemu byli určeny. Díky za to.
Pokračování 3 / 3
Cena a závěr
Toyota Land Cruiser startuje na částce 1.465.000 Kč s výbavou Prado. Už tady dostanete automatickou klimatizaci i nový multimediální systém. Nemá ale tolik funkcí v terénu a chybí mu i kamery. To naše výbava v celé parádě vyjde na 1.850.000 Kč a dostanete za ně skoro vše, co jsem psal výše. V případě, že chcete DVD přehrávač a střešní okno, si připravte ještě 60 tisíc korun a 22 tisíc za metalízu.
Auto vlastně ani nebylo třeba moc představovat, mluví samo za sebe. Vy teď potřebujete vědět, že silnější motor byl trefou do černého. Je opravdu schopný a umí jezdit pod deset litrů nafty. Konečně má auto také podporu zrcadlení chytrých telefonů a rychlejší infotainment. Ve výčtu novinek je pak ještě 2. generace systému Toyota Safety Sense, takže auto teď vidí třeba cyklisty za denního světla a v případě, že vám zkříží cestu, samo zabrzdí.
Rok 2021 je pro Land Cruiser rokem drobných retuší a jedné výrazně prospěšné změny. Vše, co Toyota slíbila, v tomto autě dodržela. Vše funguje skvěle a v ničem nezklamala. Trochu horší je jen ergonomie interiéru a celkové zpracování, ale buďme za Land Cruiser rádi, protože zatím nevíme, jestli vůbec bude nějaké příště.
Toyota Land Cruiser: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
1.465.000 Kč (2.8 D-4D Prado/150 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.850.000 Kč (2.8 D-4D Executive/150 kW) |
Cena testovaného vozidla |
1.932.000 Kč (2.8 D-4D Executive/150 kW) |
Technické údaje: Toyota Land Cruiser
Rok • stupeň výbavy
2020 • Executive
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 755 cm3
Nejvyšší výkon
150 kW (204 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 000 až 3 400 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
500 Nm při 1 600 až 2 800 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,9 s
Nejvyšší rychlost
175 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
621 l • 1 934 l
Objem palivové nádrže
87 l
Hmotnost: provozní • celková
2 410 kg • 2 990 kg
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 585 mm • 1 585 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 840 × 1 885 × 1 890 mm
Sériová výbava (Executive): 6 airbagů, přední LED světlomety a zadní LED svítilny, LED mlhové světlomety, adaptivní tempomat, ostřikovače světlometů, Toyota Safety Sense, automatické přepínání dálkových světel, senzor deště, parkovací senzory, zadní parkovací kamera, hlídání slepého úhlu, Multi Terrain Select, upozornění na dopravu za vozidlem při couvání, mezinápravový diferenciál Torsen LSD, uzávěrka mezinápravového diferenciálu, zadní diferenciál Torsen LSD, elektricky nastavitelná přední sedadla s vyhříváním a odvětráváním, vyhřívaná sedadla v 2. řadě, elektricky ovládaná bederní opěrka, vyhřívané čelní sklo s vyhřívanými ostřikovači, kůží potažený multifunkční volant s imitací dřeva, multimediální systém Toyota Touch 2 s navigací, zesilovač, JBL + 14 reproduktorů, 9palcová dotyková obrazovka, navigační systém s pokrytím Evropy, 220V zásuvka v zavazadlovém prostoru, vyhřívání volantu, dvouzónová automatická klimatizace, osvětlení zavazadlového prostoru, 19palcová litá kola, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou
Volitelná výbava: paket VIP - panoramatické střešní okno a zápasový systém pro 2. řadu sedadel (60.000 Kč), metalíza (22.000 Kč)