Už od sta tisíc korun pořídíte nejstarší kusy japonského crossoveru. Na co si dát pozor?
Kapitoly článku:
Křížení automobilových kategorií je dnes běžnou praxí. Malé auto se trochu zvýší, přidá se mu pár bojovných plastů a už je z toho dražší rádoby SUV. Když před jedenácti lety dorazilo na trh Suzuki SX4 - což v řeči značky znamená Sports x-over 4 all seasons (sportovní crossover pro všechny sezony) - šlo na to o poznání poctivěji. Od počátku výroby se nabízelo s přiřaditelným pohonem všech kol. Vůz se dostal na trh i jako Fiat Sedici, který se technicky nijak neliší. V prodeji vydržel do roku roku 2014, kdy jej u Suzuki nahradil model S-Cross.
Vzhled je svérázný, rozhodně mu však nelze upřít určité kouzlo. Více fotek naleznete v galerii.
Auto od počátku výroby sklízelo úspěch, vždyť poptávka brzy překročila původně připravené výrobní kapacity v Maďarsku i Japonsku. Možná za tím stál sympatický vzhled navržený studiem Italdesign. I když známe i krásnější vozy, ani po letech nelze upřít původnímu návrhu originalitu. Nesebrala mu jí ani modernizace v roce 2010, která přinesla podstatné zvýšení komfortu, prodloužení převodů, upravenou nabídku motorů a kotoučové brzdy i pro zadní nápravu.
Auto patřilo dlouhou dobu k nejlevnějším čtyřkolkám na trhu, a vzhled malého SUV i příznivá cena nalákala i spoustu zájemců o předokolku. Nabídka ojetin je proto široká a začíná asi na sto tisících korun. Na co si dát při výběru pozor?
Co je klíčové?
- Suzuki obecně přitahuje méně podvodníků
- Prověřte, jestli za sebou auto nemá třeba těžkou terénní minulost
- Vyhněte se autům přestavěným na LPG
- Zvažte nákup dieselu, teoreticky se vyplatí jen málo ojetý
- Smiřte se s menším kufrem a jednodušším zpracováním
Japonské vozy obecně platí za velmi spolehlivé, a malé Suzuki není zásadní výjimkou. Přesto zde jsou věci, na které je třeba upozornit. Na trhu se hlavně z počátku výroby mísily vozy z japonské a maďarské produkce. Liší se v detailech, spolehlivost je ale u obou stejná.
Ať už zvolíte kteroukoliv verzi, je nutné do budoucna počítat s opravami přední nápravy. Nejčastěji se přihlásí o výměnu tyčky stabilizátorů v ceně několika stokorun, často je ale vadné také jeho uložení. Hluk umí způsobovat i opotřebovaná ramena s druhovýrobní cenou od 2500 Kč za kus. Hlavně na počátku výroby odcházely i tyčky řízení. O problémech zadní nápravy zatím nikdo neslyšel. Mimochodem, čtyřkolka, která byla k dispozici s benzinovou šestnáctistovkou a diesely 1.9 a 2.0 DDiS, ji má zesílenou a může se pochlubit i nepatrně vyšší světlou výškou.
Nejčastěji odcházejí tyčky stabilizátoru. O slovo se časem přihlásí i přední ramena.
Když už jsme u pohonu všech kol i-AWD (k funkci se dostaneme v následující kapitole) - systém s elektromagneticky ovládanou mezinápravovou spojkou platí za spolehlivý. I v něm a zadním diferenciálu však doporučujeme pravidelně měnit olej - výrobce to nařizoval po 45 tisících, stejně jako v převodovce. Podobně jako u dalších SUV však platí, že životnost systému zhruba odpovídá životnosti auta pouze v případě občasného využívání. Kdo pravidelně týrá vůz v terénu, může mezinápravovou spojku spálit - byť ji chrání teplotní čidlo a chladí právě olejová náplň. Při drsném použití to však mnohem dříve vzdá spojka. Než se rozhodnete vytahovat ze závěje jiné auto, dobře si rozmyslete, jestli vám za to zhruba patnáctitisícový účet za výměnu stojí.
Závady vybavení jsou pak japonskému crossoveru neznámé. Slušná je i protikorozní ochrana - byť některým kusům velmi nepěkně reznou podvozkové díly. Podprůměrná je výdrž výfuků. Pokud chcete dlouhodobě vůz provozovat třeba na horách, zvážili bychom kvalitní nástřik spodku - to ale platí prakticky pro veškerou současnou automobilovou produkci.
Na trhu ojetin dominují benzinové motory. A právě na ty se při hledání zaměřte. Vstupní jednotkou byla patnáctistovka, která se nabízela výhradně jako předokolka. Dnes na ni prakticky nenarazíte, platí ale za spolehlivou. S modernizací navíc dostala proměnné časování ventilů.
Nejrozšířenější 1.6 VVT s výkony 79 a 88 kW jím bylo vybaveno vždy. I tato jednotka je bezproblémová, uživatelé výjimečně stěžují na selhání čidla klepání a polohy vačkové hřídele. Hodně ojetým kusům také umí odejít katalyzátor. Motor je také citlivý na kvalitu paliva, při použití nekvalitního se občas rozsvěcují kontrolky motoru. Líbí se nám i poctivý patnáctiticícový servisní interval. Každých třicet tisíc kilometrů by se měly seřizovat ventilové vůle - v praxi to však většinou není asi do sta tisíc nutné. Další výhodou jsou spolehlivé řetězové rozvody. Pravidelně je nutné měnit jen řemeny alternátoru a klimatizace.
Šestnáctistovka je velmi spolehlivá, rozvody jsou řešeny řetězem. Pravidelně píská řemen alternátoru - většinou stačí dotáhnout. Motoru zespodu chybí krycí plast.
Spotřeba, která se umí se čtyřkolkou snadno vyhoupnout nad osm litrů, často vede majitele k přemýšlení o přestavbě na LPG. Motor je pro ni principiálně nevhodný a při pravidelném větším zatěžování se umí odvděčit podpálenými ventily a následnou padesátitisícovou opravou. Už přestavěným autům bychom se proto vyhnuli a do sady neinvestovali.
Zvážili bychom i nákup dieselu. Nejrozšířenější devatenáctistovka od fiatu možná patří k tomu nejlepšímu, co bylo ve své době na trhu, kromě čtyřkolky je však vždy vybavena i filtrem pevných částic. Ten je umístěn pod vozem a palivo pro vypálení se do něj dostává dodatečným vstřikem. Tato konfigurace nejen znesnadňuje vypalování, ale také vede k ředění oleje naftou. Nový filtr už dnes sice nestojí původních devadesát tisíc - neoriginální pořídíte za dvacet - ve světle spolehlivého benzinu bychom ale ušetřené dva litry paliva oželeli. Devatenáctistovka je totiž také dosti hlučná a nevyhýbají se jí ani závady EGR ventilu.
Výjimečně natrefíte i na naftovou šestnáctistovku 1.6 DDiS, což je rozšířené HDi od PSA. Motor se sice obešel bez zmíněného filtru, je podstatně tišší, jednoho dne si však stejně jako každý jiný common-rail vyžádá nemalé investice. Pokud toužíte po dieselu, asi nejperspektivnějším vznětovým motorem bude dvoulitr od Fiatu, nabízený od modernizace. Je přiměřeně tichý, filtr je umístěn hned za motorem a zatím se ukazuje jako spolehlivý. V nabídce jich ale není mnoho.
Nadčasový vzhled
Spolehlivost benzinových motorů
Velký výběr ojetin
Rozšířenost a spolehlivost pohonu 4x4
Jednoduchý interiér
Malý kufr
Jen výškově stavitelný volant
Vyšší cena nejžádanějších verzí
8 /10
Suzuki je japonský výrobce automobilů a motocyklů. Michio Suzuki založil v roce 1909 společnost vyrábějící tkací stroje, první prototyp automobilu vznikl až v roce 1937.
Suzuki má své továrny i v Indii, Pákistánu nebo Maďarsku, spolupracuje s řadou automobilek.
Suzuki Ignis • Suzuki Swift • Suzuki Vitara • Suzuki S-Cross