Bugatti Royale, známá také jako Type 41, byla luxusní limuzína nejvyšší třídy a chlouba automobilky Bugatti. Na délku měřila šest a půl metru. Bugatti

Bugatti Royale, známá také jako Type 41, byla luxusní limuzína nejvyšší třídy a chlouba automobilky Bugatti. Na délku měřila šest a půl metru. | Bugatti

Odpolední idylka z nejvyšších řad automobilové šlechty. Bugatti

Odpolední idylka z nejvyšších řad automobilové šlechty. | Bugatti

Jean se díky svému otci již od malička pohyboval v automobilovém prostředí. Již v útlém věku se začal zapojovat do otcova podnikání. Bugatti

Jean se díky svému otci již od malička pohyboval v automobilovém prostředí. Již v útlém věku se začal zapojovat do otcova podnikání. | Bugatti

Jean Bugatti ve té nejlepší společnosti, továrních jezdců automobilky Bugatti. Bugatti

Jean Bugatti ve té nejlepší společnosti, továrních jezdců automobilky Bugatti. | Bugatti

Pod jeho perem vznikaly ty největší skvosty, které dnes v aukcích dosahující stamilionových částek. Bugatti

Pod jeho perem vznikaly ty největší skvosty, které dnes v aukcích dosahující stamilionových částek. | Bugatti

Nejstarší syn Ettore Bugattiho, zakladatele stejnojmenné automobilky, se narodil 15. ledna roku 1909. Bugatti

Nejstarší syn Ettore Bugattiho, zakladatele stejnojmenné automobilky, se narodil 15. ledna roku 1909. | Bugatti

Jean Bugatti a šesti a půl metrový model Royale ve verzi kabriolet. Bugatti

Jean Bugatti a šesti a půl metrový model Royale ve verzi kabriolet. | Bugatti

Jean Bugatti má v domácím Dorlisheimu vystavený pomník, který všem připomíná tuto legendu předválečného automobilového průmyslu. Talentovaný designér odešel z tohoto světa předčasně, zanechal ale za sebou jedny z nejkrásnějších aut všech dob. Wikipedia

Jean Bugatti má v domácím Dorlisheimu vystavený pomník, který všem připomíná tuto legendu předválečného automobilového průmyslu. Talentovaný designér odešel z tohoto světa předčasně, zanechal ale za sebou jedny z nejkrásnějších aut všech dob. | Wikipedia

Řadový osmiválec byl chloubou nejen produkčních vozů, ale i těch závodních. Rychlosti nad 200 km/h nebyly problém autowp.ru

Řadový osmiválec byl chloubou nejen produkčních vozů, ale i těch závodních. Rychlosti nad 200 km/h nebyly problém | autowp.ru

Bugatti Type 57 s dvoudveřovém provedení se říkalo „Stelvio“ a její karoserii měla na starosti karosárna Gangloff. autowp.ru

Bugatti Type 57 s dvoudveřovém provedení se říkalo „Stelvio“ a její karoserii měla na starosti karosárna Gangloff. | autowp.ru

Bugatti Type 57 C Voll & Ruhrbeck Cabriolet z roku 1937   autowp.ru

Bugatti Type 57 C Voll & Ruhrbeck Cabriolet z roku 1937
  | autowp.ru

A to je ono. Vrcholné dílo Jeana Bugattiho. Bugatti Type 57SC Atlantic. autowp.ru

A to je ono. Vrcholné dílo Jeana Bugattiho. Bugatti Type 57SC Atlantic. | autowp.ru

Závodní úspěchy byly poznávací značkou značky Bugatti od nepaměti autowp.ru

Závodní úspěchy byly poznávací značkou značky Bugatti od nepaměti | autowp.ru

Bugatti Type 57S Drophead Coupe od italské karosárny Letourneur & Marchand z roku 1939 autowp.ru

Bugatti Type 57S Drophead Coupe od italské karosárny Letourneur & Marchand z roku 1939 | autowp.ru

Bugatti Type 57 "Grand Raid" Roadster od karosárny Worblaufen z roku 1935. Vznikly pouze dva kus, jeden z nich se v aukci prodal za 990.000 dolarů. autowp.ru

Bugatti Type 57 "Grand Raid" Roadster od karosárny Worblaufen z roku 1935. Vznikly pouze dva kus, jeden z nich se v aukci prodal za 990.000 dolarů. | autowp.ru

Bugatti Type 57C od francouzské karosárny Vanvooren. autowp.ru

Bugatti Type 57C od francouzské karosárny Vanvooren. | autowp.ru

Bugatti Type 57 s dvoudveřovém provedení se říkalo „Stelvio“ a její karoserii měla na starosti karosárna Gangloff. autowp.ru

Bugatti Type 57 s dvoudveřovém provedení se říkalo „Stelvio“ a její karoserii měla na starosti karosárna Gangloff. | autowp.ru

Závodní model, kterému se říkalo Tank, a ve kterém také Jean Bugatti našel smrt. autowp.ru

Závodní model, kterému se říkalo Tank, a ve kterém také Jean Bugatti našel smrt. | autowp.ru

Další a neméně vzácná verze Bugatti 57 SC Atlante. autowp.ru

Další a neméně vzácná verze Bugatti 57 SC Atlante. | autowp.ru

Bugatti 57 SC Corsica Roadster vzniklo v jediném exempláři. Za vozem stojí britský plukovník Godfrey Giles, který získal podvozek a nechal si od svého bratra Erica navrhnout karoserii. autowp.ru

Bugatti 57 SC Corsica Roadster vzniklo v jediném exempláři. Za vozem stojí britský plukovník Godfrey Giles, který získal podvozek a nechal si od svého bratra Erica navrhnout karoserii. | autowp.ru

Další Type 57 od karosárny Gangloff autowp.ru

Další Type 57 od karosárny Gangloff | autowp.ru

Bugatti 57 od karosárny Tunesi autowp.ru

Bugatti 57 od karosárny Tunesi | autowp.ru

Další a neméně vzácná verze Bugatti 57 SC Atlante. autowp.ru

Další a neméně vzácná verze Bugatti 57 SC Atlante. | autowp.ru

Bugatti 57 SC Atlante ve zlatém provedení. autowp.ru

Bugatti 57 SC Atlante ve zlatém provedení. | autowp.ru

Vrcholné dílo Jeana Bugattiho. Bugatti Type 57SC Atlantic. autowp.ru

Vrcholné dílo Jeana Bugattiho. Bugatti Type 57SC Atlantic. | autowp.ru

Tento unikát má na starosti londýnská karosárna Vanden Plas. Prodal se před pár lety za čtvrt miliardy. autowp.ru

Tento unikát má na starosti londýnská karosárna Vanden Plas. Prodal se před pár lety za čtvrt miliardy. | autowp.ru

A to je ona. Legendární La volture noire. autowp.ru

A to je ona. Legendární La volture noire. | autowp.ru

Odpolední idylka z nejvyšších řad automobilové šlechty. Bugatti
Jean se díky svému otci již od malička pohyboval v automobilovém prostředí. Již v útlém věku se začal zapojovat do otcova podnikání. Bugatti
Jean Bugatti ve té nejlepší společnosti, továrních jezdců automobilky Bugatti. Bugatti
Pod jeho perem vznikaly ty největší skvosty, které dnes v aukcích dosahující stamilionových částek. Bugatti
27
Fotogalerie

Jean Bugatti: Příběh muže, který stojí za nejkrásnějšími auty na světě

Jean Bugatti stojí za designem zřejmě nejkrásnějšího automobilu všech dob, Bugatti Type 57A Atlantic. Toto je jeho příběh.

Minulý týden by Jean Bugatti oslavil své 110. narozeniny. A protože jde o jednoho z nejdůležitějších lidí v předválečné automobilové historii, je vhodné, abychom si připomněli jeho dílo.

Nejstarší syn Ettore Bugattiho, zakladatele automobilky Bugatti, se narodil 15. ledna roku 1909. Celým jménem Gianoberto Maria Carlo Bugatti vyrůstal v severofrancouzské komuně Dorlisheim, kde jeho otec v nedalekém Molsheimu založil ve stejném roce automobilku Bugatti. Oficiální smlouvu však podepsal až 1. ledna roku 1910.

Jelikož se již odmalička pohyboval v automobilovém prostředí, byl jeho budoucí úděl jasný. Jablko rozhodně nepadlo daleko od stromu a Jean se již v útlém věku začal zapojovat do otcova podnikání. Jako teenager se pohyboval po dílně a vykazoval schopnosti napříč všemi obory.

Značka Bugatti byla ve své době známá díky těm nejluxusnějším automobilům. Ettore Bugatti ale zatoužil po něčem menším a dostupnějším. O něčem, co by se mohlo prodávat i jako samotné šasi a o zbytek se poté postarají proslulé karosárny. Tento nelehký úkol zadal svému nejstaršímu synovi, když mu bylo pouhých 23 let.

Ten se okamžitě chopil příležitosti navrhl zcela nový podvozek a zredukoval dosavadní objem osmiválce z 12 litrů na 3,2. Neuvěřitelné GT se jmenovalo Type 57 a vzniklo v roce 1934. Od té doby se vyrábělo šest let a vzniklo v několika verzích. Prvním základním typem bylo obyčejné Type 57, od kterého se odvíjely i závodní vozy a vzniklo celkem 630 kusů. Druhým typem byl Type 57S a SC. Písmeno S znamená Surbaissé (francouzsky nízký) a C znamená Compresseur (kompresor).

Za vrcholné dílo se považuje Type 57 SC Atlantic z roku 1936. Vznikly pouze čtyři kusy a jeden z nich se v roce 2010 vydražil za v přepočtu půl miliardy korun. Prvnímu exempláři se přezdívalo „La volture noire“ (v překladu černý vůz), protože jako jeden z mála nebyl pokryt typickou modrou barvou. Používal se do propagačních brožur a jako výstavní auto. I když toto Bugatti nikdy nemělo být registrované do provozu, Jean Bugatti si ho později přivlastnil a denně s ním jezdil.

Nikdo jiný, kromě blízkých přátel z řad závodních jezdců a jeho ženy, za volant nemohl. Poslední zmínka o tomto voze se našla na seznamu věcí v nákladním vlaku, který mířil do francouzského města Bordeaux. Ettore si tam chtěl poslat svůj nejcennější majetek, zatímco prchal z nacisty okupované Francie.

Toho se už ale Jean Bugatti nedožil. 11. srpna 1939, když mu bylo pouhých třicet let, testoval nedaleko továrny závodní vůz, Type 57 Tank. Cestu mu ale zkřížil cyklista, který se vyřítil z řady stromů u cesty. Po následném nárazu zemřel. Existuje i druhá verze, která tvrdí, že Jean najel do stromu, aby se vyhnul srážce s opilým cyklistou.

Jean Bugatti má v domácím Dorlisheimu vystavený pomník, který všem připomíná tuto legendu předválečného automobilového průmyslu. Talentovaný návrhář a designér odešel z tohoto světa předčasně, zanechal ale za sebou jedny z nejkrásnějších aut všech dob.

Nasajte předválečnou atmosféru v galerii, kde pro vás máme ty nejkrásnější díla z dílny Bugatti. A najdete tam i La volture noire.

Doporučujeme

Články odjinud