SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4

SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4
SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4
SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4
SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4
42
Fotogalerie

TEST SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4x4: Rozvážný městoborec

I přes divokou džungli městských crossoverů přináší svého zástupce do tohoto segmentu i na našem trhu znovuzrozený SsangYong. Už teď vám můžeme prozradit, že rozhodně jako šedá myš nezapadne. Má totiž co nabídnout.

Radosti
Prostor v kabině
Robustní karoserie
Kvalita zpracování
Příznivá cena za 4x4
Starosti
Sladění motoru a převodovky
Vyšší spotřeba
Hlučný motor ve vysokých otáčkách
Nemožnost spárovat 4x4 s manuálem
7  /10

Po několikaleté odmlce se korejská automobilka SsangYong vrací na český trh pod záštitou nového importéra. Značku z našeho trhu jistě znáte. Její modely platily za robustní dobrodruhy, navíc za příznivou cenu. Určitě si ještě vzpomenete například na exotický koráb Rodius. Ten sice působil jako jachta na kolech, své zákazníky si ale našel a dodnes ho můžete potkávat na našich silnicích.

Působení SsangYongu na našem trhu pomalu chřadlo, až se vytratil úplně. Nyní to však zkouší znova s trojicí modelů a ten nejmenší jsem pro vás mohl otestovat. Jmenuje se Tivoli, má atmosférický motor, automatickou převodovku, pohon všech kol a to všechno v zajímavém cenovém balíčku. Potvrdí pozici robustního parťáka pro každý den? A jaké trumfy přináší na náš trh?

Starý, ale přece nový

V globálním měřítku není Tivoli žhavou novinkou. Testovaný crossover, mimochodem v druhé nejvyšší výbavě DLX, přišel s prvním konceptem již v roce 2011 a od roku 2015 se vyrábí a prodává třeba na domácím trhu v Koreji. Do České republiky se dostal v modernizovaném provedení, které poznáte třeba podle drobných změn v přední části.

Design SsangYongu Tivoli není tak exotický, jak tomu bylo u starších modelů značky. Podařilo se mu ale zachovat svou vlastní tvář a nelze si jej splést. Jakožto zástupce segmentu městských SUV má i jeho typické proporce. Vyšší karoserie i světlá výška, robustní vzhled a krátké převisy, to je přesně ten recept na super crossover do města.

Nezřídka se stávalo, že se za vozem lidé otáčeli nebo se na parkovištích nezdráhali zeptat, čím že jsem to vlastně přijel. S tím, že jakmile jsem dotyčným sdělil označení modelu, ozvalo se většinou: „Jakže?“. Korejská automobilka je, zdá se, pro mnohé docela neznámá a začíná tak s čistým štítem.

Na pohled zaujme

I když se na první pohled snaží Tivoli tvářit tak trochu konzervativně, neschová typické asijské křivky. Přední části dominují divoké průduchy, boční linka tvoří hezké oblouky s prolisem ve spodní části dveří. Zadní boční oblouk se prolíná s protáhlým světlem a jako celek to vypadá velmi příjemně.

Schválně se podívejte na svislé zadní svítilny, které se jakoby „obtáčejí“ až do boku karoserie a vzpomeňte si na Lancii Thesis. Vzpomínkou na exotické doby je pak zadní část, která působí vytříbeně. LED zadní svítilny již ve standardu určitě také potěší.

Jako celek působí Tivoli velmi pozitivně a hlavně bytelně. Panely karoserie přesně lícují, a jelikož má být crossover do města také o stylu, nabízí dvoubarevné lakování karoserie. Konkrétně naše specifikace, kdy modrou metalízu doplňovala bílá střecha a zrcátka, vypadala opravdu svěže.

SsangYong Tivoli - rozměrové srovnání s konkurenty
Model SsangYong Tivoli Suzuki Vitara Mazda CX-3
Délka [mm] 4195 4175 4275
Šířka [mm] 1795 1775 1765
Výška [mm] 1600 1610 1535
Rozvor [mm] 2600 2500 2570
Rozchod kol vpředu/vzadu [mm] 1555/1555 1535/1505 1525/1520
Objem zavazadelníku [l] 327 375 350

Interiér dvou tváří

Čeho si všimnete hned po usednutí za volant, je opravdu bohatý vnitřní prostor. Ani jedinci většího vzrůstu nebudou mít problém se pohodlně usadit. Místa nad hlavou je dostatek a kolena nemusíte držet od sebe. Poloha řidiče je naprosto příkladná. Potěší i široká loketní opěrka, kam se vejdete i se spolujezdcem. Určitě znáte tu situaci, kdy si po usednutí ve dvojici musíte „zabrat loketku“. Tady to nehrozí.

Stejná porce prostoru patří i cestujícím vzadu. Dobře je na tom také podélný prostor pro nohy. I delší trasa by se tu dala přežít bez větších obtíží. Loketní opěrku s nápojovými držáky pak berte jako bonus. Zavazadlový prostor má skromných 328 litrů, v našem případě je to ovšem dáno pohonem všech kol. Předokolky mají litrů 423.

Interiér jako celek působí hezky. Při detailnějším zkoumání mu ale pár vrásek najdete. Jednu jsem například objevil až v noci, kdy přístrojový štít, respektive číslice, svítí bíle a středový tunel vyřvaně oranžově. Působí to, jako byste seděli ve dvou autech najednou. U středu ciferníků lze zvolit jedno z šesti podsvícení.

Použité materiály jsou veskrze kvalitní, zpracování taktéž. Všechno hezky lícuje a nic nedrnčí. I když je design věc subjektivní, nezvyknul jsem si na stříbrné plastové orámování výdechů klimatizace. V kombinaci s béžovým čalouněním a výplněmi dveří působí tak nějak divoce. Kromě béžové můžete zvolit ještě černé látkové, nebo kožené sedačky obou barev.

Pokračování 2 / 3

Na plný plyn. Neustále.

Motorovou nabídku zastupuje u SsangYongu Tivoli dvojice vlastních šestnáctistovek. Do jedné tankuje zelenou pistolí, do druhé černou. Oba motory mají hliníkový blok a splňují současné emisní standardy. Námi testovaná benzinová verze disponovala výkonem 84 kW (128 koní) a točivým momentem 160 N.m.

Motor není přeplňovaný, ale i tak dokáže 1400 kg vážící auto slušně rozpohybovat. Samozřejmě zde počítejte s určitým charakterem motoru, kdy jej pro předjíždění nebo svižnou jízdu musíte opravdu točit. Maximální točivý moment zde totiž nastupuje až při 4600 ot/min a nejvyšší výkon najdete na hranici šesti tisíc otáček.

Střední pásmo otáček je příjemně pružné, blíže k omezovači ovšem zátah pomalu vadl a motoru chybí špička. Ve vyšších otáčkách je také motor pronikavě hlučný. Nejlépe mu je při pohodové jízdě, kdy je z něj rázem tichý služebník. Navíc se nebojí ani dálnice, kde při rychlosti 130 km/h točí okolo 3000 otáček a hluk není tak výrazný. Maximální rychlost čtyřkolky činí 160 km/h, verze s předním pohonem může jet ještě o 10 km/h rychleji.

Rozpačitý automat

A teď se už dostávám k tomu, proč není SsangYong Tivoli zalitý sluncem na všech frontách. Strašákem je automatická šestistupňová převodovka od Aisinu, která sice sama o sobě není špatná, ale viníkem je tu finální ladění. Ta správná souhra s motorem, která dělá z auta s automatem komfortní přibližovadlo, tu není.

Automat občas cuká a jízda působí trhavým dojmem i při rozjezdech. Pokud například jedete do táhlého kopce rychlostí 60 km/h a chcete zrychlit, začnete přidávat plyn, ale nic moc se neděje. A to docela dlouho, dokud si skříň neuvědomí, co že to má vlastně dělat, podřadí, s autem to cukne a za ryku čtyřválce konečně zrychluje.

Doporučil bych volit manuální převodovku, navíc oproti automatu ušetříte 29.900 Kč. S manuálem potom jistě vynikne i charakter poctivého motoru a dost možná budete mít nižší spotřebu. Ta se během testu pohybovala mezi osmi a devíti litry na to kilometrů, což ale na druhou stranu vlastně odpovídá výrobcem udávaným 8,4 l/100 km. Kéž by nás takto informovali všichni.

Ovšem na druhou stranu...

Svéhlavost automatu lze částečně eliminovat zdrženlivou, ale opravdu zdrženlivou jízdou. V takovém případě Tivoli funguje jako hřmotný dělník, ať už potřebujete jezdit kratší trasy po městě, nebo přes paseku až k rybníku. Podvozek je na tom totiž velmi dobře.

Čtyřkolka je u obou motorů za příplatek 33.900 Kč. Motor standardně pohání přední kola, zadní připojuje elektromagnetická spojka. Jakmile některé ze zadních kol projeví známky prokluzu, pošle na něj řídící jednotka potřebnou dávku hnací síly. Systém v praxi funguje bez nejmenších problémů, navíc nemusí zůstat pouze u automatiky.

Pokud máte dobrodružnější ambice, můžete stisknout tlačítko AWD Lock a rázem jsou hnací síly mezi nápravy rozděleny v poměru 50:50. Jízdu v drsnějším terénu omezuje poměrně malá světlá výška 167 mm a na první pohled malý nájezdový úhel. Nevýhodou je také fakt, že lze čtyřkolku kombinovat pouze s automatem, takže si musíte dobře rozmyslet, jestli vám za to občasné cukání všechna hnaná kola skutečně stojí.

Při běžné jízdě působí podvozek velmi jistě. Jízda posádce předkládá dobře vyvážený mix pohodlí a tuhosti. Ani s náklony vysoké karoserie to není špatné a díky poměrně krátkým převisům nemáte pocit, že jedete s vlakem. Tivoli je jízdně velice slušné auto, jenom do něj nesmíte sednout a snažit se z něj za každou cenu vymáčknout maximum. Je to pohodář, tak na to berze zřetel.

Pokračování 3 / 3

Cena, výbava a závěr

Při pohledu na cenu vytahuje Tivoli trumf z rukávu. Městský crossover totiž startuje na 349.900 korunách s testovaným benzinovým motorem, manuální převodovkou a pohonem předních kol. Už v základu s označením STD najdete navíc bohatou výbavu.

Vedle nouzového brzdění AEBS je tu asistent rozjezdu do kopce, klimatizace, elektrická a vyhřívaná zrcátka nebo multifunkční volant. Po STD jsou dispozici ještě tři úrovně výbavy. Rozšiřující STD Plus následuje testovaná DLX, kterou opět rozšiřuje DLX Plus.

Výbava DLX vyjde na 429.900 Kč a zahrnuje parkovací senzory vpředu i vzadu, senzor deště a světla, dvouzónovou automatickou klimatizaci či vyhřívání předních sedadel. Cestovatele určitě potěší i podélné střešní lišty ve standardu. Specifikace testovacího vozu samozřejmě obsahovala i příplatkové položky.

Tou největší je soubor bezpečnostních asistentů (12.800 Kč) a Smart Audio multimedia systém se 7" dotykovým displejem a rozhraním pro chytré telefony za 11.700 Kč. Pokud chcete metalízu, musíte si také připlatit, konkrétně 9900 Kč. Zajímavé také je, že i za systém stop/start si musíte připlatit. Stojí 9900 Kč a je dostupný pouze s manuálem.

Bez chyb samozřejmě není, ale...

Do výčtu neduhů, které jsem u Tivoli zaznamenal, patří sladění osvědčené automatické převodovky s motorem. Další mínusový bod putuje k hluku od kol, který je od 100 km/h docela dost znát. S letními pneumatikami by to ovšem mohlo být lepší. Stejné je to i s hlukem motoru ve vyšších otáčkách, stačí ale pár stovek kilometrů a přijdete na to, co autu i vám nejvíce vyhovuje.

Tivoli ovšem skrývá pár trumfů. Líbí se mi jeho příjemný vzhled, kvalitní zpracování, a že si i přes městskou nálepku dokázal udržet charakter dobrodružného drtikola. Potěší hlavně možnost čtyřkolky, i když to asi nebude zřejmě nejprodávanější specifikace.

Je to chalupář i městský dobrodruh, který je určen spíše zdrženlivým řidičům. Dá se navíc koupit za velmi dobré peníze a již v základu je dobře vybavený. Pokud hledáte podobný vůz, určitě jej zařaďte do svého výběru. S předním pohonem, manuální převodovkou a testovanou výbavou jej koupíte za 429.990 Kč.

A pokud trváte na crossoveru s pohonem všech kol a automatickou převodovkou, máte mezi konkurenty jen dvě možnosti. Suzuki Vitara a Mazda CX-3. Oba jsou ale mnohem dražší - za Suzuki dáte 564.900 Kč, Mazda stojí 632.400 Kč. Takže už víte, jak jsem to myslel, když jsem uvedl, že nám nováček na trhu má co nabídnout. 

SsangYong Tivoli - souhrn cen
Základní cena vozu                    349.990 Kč (1.6 e-XGI 128 LE)
Cena s testovaným motorem a výbavou 493.700 Kč (1.6 e-XGI 128 LE AT 4x4)
Cena testovaného vozu  532.400 Kč (1.6 e-XGI 128 LE AT 4x4)

Technické údaje: SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI 4x4

Rok • stupeň výbavy
2019 • DLX
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 597 cm3
Vrtání • zdvih
76,0 mm • 88,0 mm
Stupeň komprese
10,5:1
Nejvyšší výkon
94 kW (128 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
160 Nm při 4 600 ot/min
Nejvyšší rychlost
160 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
327 l • 1 018 l
Objem palivové nádrže
47 l
Hmotnost: provozní • celková
1 400 kg • 1 900 kg
Prům. spotřeba: komb.
8,4 l/100 km
Rozvor náprav
2 600 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 555 mm • 1 555 mm
Rozměr pneumatik
205/60 R16
Rozměry: délka × šířka × výška
4 195 × 1 795 × 1 600 mm

Sériová výbava (STD): ABS, ESP, EBD, Samočinné nouzové brzdění AEBS, Asistent rozjezdu do kopce, Asistent sjezdu z kopce, Airbagy čelní, hlavové a boční vpředu, dvouosé seřízení volantu, příprava pro Isofix, Dělené zadní opěradlo 60:40, manuální klimatizace, el. okna vpředu i vzadu, elektrická a vyhřívaná zrcátka, tempomat, ovládání audiosystému na volantu, palubní počítač, denní svícení, halogenové světlomety, tónovaná skla, plechové disky 16“, opravná sada na defekty

Výbava DLX: Parkovací senzory vpředu i vzadu, samostmívací vnitřní zrcátko, elektricky sklopná vnější zrcátka, senzor deště a světla, dvouzónová samočinná klimatizace, výškově stavitelné sedadlo řidiče, vyhřívání předních sedadel, střešní ližiny, litá kola 16“, LED světla denního svícení, LED zadní brzdové světlo, přední mlhová světla, volitelné módy posilovače řízení, sportovní kožený volant a hlavice řadící páky, přední a zadní loketní opěrka s držákem nápojů, bluetooth handsfree, systém monitorování tlaku v pneumatikách, skla se zvýšeným tónováním, 

Příplatková výbava: WHITE PAKET (volitelné pro barvy exteriéru LAK-BAS): bílá střecha (bez střešních ližin), bílá zpětná zrcátka, stříbrně lakovaná 18” ALU kola Diamond Cutting (18.300 Kč), Bezklíčové odemykání vozu, včetně bezklíčového startování (start-stop button) a elektronického zámku sloupku řízení (6900 Kč), Smart Audio multimedia systém se 7" dotykovým displejem, USB/AUX, zadní parkovací kamera + Ipod/Andriod Auto & CarPlay + DAB (11.700 Kč), pohon všech kol (33.900 Kč), automatická převodovka, Eco-Power-Winter mode (29.900 Kč).

SsangYong

Jihokorejský SsangYong vznikl v roce 1963 spojením dvou společností, současný název dostal v roce 1986.

V minulosti spolupracoval s Daimler-Benz, Daewoo, koupila ho čínská automobilka a vlastnila jej i indická firma Mahindra & Mahindra. V současnosti je pod vedením jihokorejského konsorcia KG Group. V České republice se soustředí na SUV.

SsangYong Rexton • SsangYong Korando • SsangYong Tivoli • SsangYong Musso Grand

Doporučujeme

Články odjinud