Jak si stála kompaktní a velká MPV ve stotisícovém testu Auto Bildu? Německý časopis zveřejnil další žebříček aut, která prošla obávanou dlouhodobou zkouškou na 100 000 km.
Auto Bild sestavil další žebříček aut, která prošla jeho dlouhodobou vytrvalostní zkouškou na 100 000 km. Tentokrát se zaměřil na kategorii s vynikající praktičností a variabilitou. Do přehledu se vešla celkem čtrnáctka vozů. Nejsou sem zařazena malá MPV, která náročný test absolvovala (například Škoda Roomster a Kia Venga), ani „osobní dodávky“ typu Peugeotu Partner. Překvapivě v něm však nechybí Opel Meriva, který náleží do stejného segmentu jako jeho český a jihokorejský soupeř.
Věhlasný test spolehlivosti tohoto periodika odhalí pochopitelně vždy daleko více než běžný krátkodobý novinářský, spolehlivost vozů představuje prakticky ten nejdůležitější faktor. S každým vozem jezdí redaktoři v rušném městském provozu, na německých dálnicích, kde je stále na některých úsecích neomezená rychlost, ale i po celé Evropě na západ od bývalých republik Sovětského svazu.
„Touran ze začátku produkce je vůbec nejhorším vozem, který Auto Bild kdy testoval“
Všechny závady, poruchy a nedostatky jsou pečlivě zaznamenávány. Po ukončení testu je každý vůz navíc rozebrán takřka do šroubku a odborný technik vyhodnotí míru opotřebení těch součástí hnacího řetězce, které jinak zůstávají očím skryté. Pro potenciální zájemce o ojetiny jsou tyto výsledky vodítkem, jaký model nakonec zvolit.
Na chvostu Touran a Francouzi
Není žádným překvapením, že na chvostu pořadí najdeme francouzské vozy. Ale poslední je Volkswagen Touran původního provedení z roku 2004. Exemplář byl vybaven motorem 2.0 TDI ještě se vstřikováním čerpadlo-tryska. Seznam jeho závad je velmi tristní: trhliny v hlavě válců, vadné turbodmychadlo a problémy s recirkulací výfukových plynů. Ani měkký lak nebyl příliš kvalitní, odlupoval se. Vyměněn musel být i nefunkční airbag spolujezdce.
Touran ze začátku produkce je vůbec nejhorším vozem, který Auto Bild kdy testoval. Známce 6 se nemůžeme divit, magazín používá školní klasifikační stupnici a ta je v Německu je trochu rozsáhlejší. Díkybohu u VW přešli na common-rail, ale nepředbíhejme.
První generace tzv. eurovanů značek Citroën, Peugeot, Fiat a Lancia svou nespolehlivostí proslula a druhá na tom není o moc lépe. Naftový Citroën C8 otravoval zlobivou navigací, palubní elektronika hlásila chybu za chybou. U vozů koncernu PSA i konkurenčního Renaultu nic neobvyklého. Zlobily i boční posuvné dveře, kterými dovnitř zatékalo. Celkem třikrát pak upadl kryt motoru.
Novější a menší Peugeot 5008 také příliš nepřesvědčil. Musel být vyměněn vadný napínák rozvodového řetězu a těsně před koncem zkoušky odešlo těsnění turbodmychadla u benzinové šestnáctistovky. Opotřebení zavěšení a pružin bylo po závěrečné rozborce značné, výfukový systém pak velkou měrou napadla koroze. Oproti tomu dutiny i celá karoserie odolaly hnědému moru se ctí.
Zavedená klišé o problémech francouzských vozů trochu bourá sedmý Renault Grand Scénic, který porazil konkurenci od General Motors i Fordu. Nefunkční denní světla byla pochopitelně vyměněna, stejně jako těsnění olejové vany a snímač tlaku na filtru pevných částic. Ano, opět šlo o diesel, stejně jako v deseti dalších případech, auta se zážehovými motory prošla testem pouhá tři.
Úspěšný reparát
Stupně vítězů okupují tradičně Asiaté, ale nikoli kompletní. Výsledky také ukazují, jak moc se koncern Volkswagen s novými diesely zlepšil. Seaty Alhambra (a VW Sharan) nebyly v první generaci synonymem bezporuchovosti, ba právě naopak. Nová Alhambra však skončila čtvrtá, pouze po 78 tisících najetých kilometrech se objevily trable se světly. Jinak nic!
V bronzové Toyotě Verso praskla pouze žárovka vnitřního osvětlení a výfuk byl trochu více zrezlý. Ještě lépe byl na tom - a teď pozor – Volkswagen Touran, ovšem ročníku 2010. Mechanické problémy se nevyskytly žádné, jen bederní a loketní opěrky po čase nedržely v nastavených polohách.
Lídrem tabulky je však Mazda 5 první generace, žádná velká senzace se tedy nekoná. V jejím případě chyběla trojice plastových objímek pro zajištění podběhů. Nastavovalo se také znovu zadní boční okno na levé straně, aby šlo správně stáhnout. Rez, která Mazdám nedává spát, pak decentně zasáhla boky motorového prostoru. Jen škoda, že zákazníci nesporné klady tohoto vozu neocenili (třeba posuvné dveře v segmentu dlouho nikdo jiný nenabízel). Po Evropě jich nejezdí mnoho.
Spolehlivost MPV podle Auto Bildu |
Pořadí | Model | Rok výroby | Počet bodů | Známka |
1. | Mazda 5 2.0 MZR-CD | 2006 | 1 | 1 |
2. | Volkswagen Touran 2.0 TDI BMT DSG | 2010 | 2 | 1 |
3. | Toyota Verso 1.8 | 2009 | 3 | 1 |
4. | Seat Alhambra II 2.0 TDI Ecomotive | 2010 | 5 | 1- |
5. | Ford S-Max Mk1 2.0 TDCi | 2006 | 9 | 2 |
6. | Mercedes-Benz B 180 CDI T245 | 2006 | 12 | 2- |
7. | Renault Grand Scénic III dCi 130 | 2009 | 13 | 2- |
8. | Opel Meriva A 1.7 CDTI | 2004 | 17 | 3+ |
9. | Chevrolet Orlando 2.0 TD | 2011 | 23 | 3- |
10. | Opel Zafira A 1.8 | 2000 | 25 | 3- |
11. | Ford Focus C-Max 2.0 TDCi DPF | 2004 | 30 | 4 |
12. | Peugeot 5008 1.6 THP | 2010 | 31 | 4 |
13. | Citroën C8 2.2 HDi FAP | 2003 | 45 | 5- |
14. | Volkswagen Touran 2.0 TDI | 2004 | 77 | 6 |