18
Fotogalerie

Fiatu 500 klesl rating z 5 na 3 hvězdy. I další auta prošla testy EuroNCAP

V nezávislých nárazových testech organizace EuroNCAP si tentokrát plechy mačkaly tři malé vozy a tři SUV.

Organizace Euro NCAP v nejnovějším výstupu otestovala bezpečnost šesti vozů. Nejprve se podívejme na ty menší, které až na výjimku nedopadly zrovna nejlépe.

Citroën C3 ****

Třetí generace C3 v nárazových testech obstála. Na poměry třídy jsou čtyři hvězdy v dnešních, náročnějších, testech slušné. Zároveň jde o nejlepší výsledek z dnešního souhrnu malých vozů.

c3crash1.jpgc3crash2.jpgc3crash3.jpg

Vděčí za to především skvělému výsledku v oblasti ochrany dospělých pasažérů. Dvojku si zaslouží jen za zvýšený tlak v oblasti hrudi. Zatížení páteře však snížilo několik procent u hodnocení ochrany dětských pasažérů kolem deseti let.

Úplně ideální ale nebyla ochrana chodců. Kolem čelního okna bylo zatížení hlavy figuríny nevyhovující. Procenta zvýšila alespoň ochrana nohou. Asistenčních systémů má C3 plno, ovšem ne vždy fungují ideálně, proto v této oblasti dostal Citroën padesát osm procent.

Ochrana dospělé posádky 88 %
Ochrana dětské posádky 83 %
Ochrana chodců 59 %
Bezpečnostní asistenty 58 %

Fiat 500 ***

Současná náročnější pravidla nárazových zkoušek Euro NCAP dokazuje příklad Fiatu 500. V roce 2007 dostalo italské supermini za ochranu dospělé posádky pět hvězd. Přitom právě v této disciplíně pětistovka, která od té doby prodělala jen facelift, pohořela. Celkově dostala jen tři hvězdičky.

500-1.jpg500-2.jpg500-3.jpg

Červeně označené byly hlavy v protokolu o výsledcích crash testů hlavy dospělých pasažérů. To značí nepřijatelné zatížení. Podobný výsledek si odnáší i hruď dospělého sedícího vzadu. Nelichotivé skóre Italové sklízí také za ochranu dětské posádky. V oblasti hlavy a páteře opět docházelo k nepřijatelnému zatížení a hodnocení tak kleslo pod padesát procent.

Ochrana chodců je špatná v oblasti kolem čelního okna, která je nejkritičtější pro všechny vozy. Ideální hodnocení si však Fiat neodnáší ani v oblastech kapoty a ochrany kolen, které jiným nemusí dělat takové problémy.

Konstrukční stáří modelu, který vychází ještě z modelu Panda předchozí generace, se podepsalo také na špatném hodnocení asistenčních systémů, jichž je v nabídce nedostatek. 

Ochrana dospělé posádky 66 %
Ochrana dětské posádky 49 %
Ochrana chodců 53 %
Bezpečnostní asistenty 27 %

Ford Ka+ ***

Nové "káčko" povyrostlo. Z mini vozu má být levnější a rozumnou alternativou pro Fiestu. V nárazových testech se však modrý ovál s vozem vyráběným v Indii příliš nevytáhl. Ka+ bere pouze tři hvězdy.

ka1.jpgka2.jpgka3.jpg

V ochraně dospělých pasažérů se, na rozdíl od Fiatu 500, vyvaroval nejhoršího hodnocení v oblasti hlavy. Jinak jsou však testovací panáci podobně "barevní". Nevyhovující zatížení zaznamenaly senzory v oblasti hrudi zadního pasažéra. Vyšší bylo také zatížení krční páteře.

Body za ochranu dětské posádky snížilo nebezpečné zatížení páteře u figuríny šestiletého dítěte. V nepřijatelném nebezpečí jsou pak také kolena chodců. Nebezpečí kolem čelního okna se nevyhnuli ani u Fordu. Na více hvězd káčko nedosáhlo také kvůli absenci některých jízdních a bezpečnostních asistentů.

Ochrana dospělé posádky 73 %
Ochrana dětské posádky 61 %
Ochrana chodců 57 %
Bezpečnostní asistenty 29 %

Kategorie zvýšených hatchbacků, crossoverů a SUV je dnes tak populární, že snad ani nepřekvapí, když se v testu organizace Euro NCAP sejdou tři takové vozy.

Zároveň však nejde o konkurenty. Toyota C-HR spadá do segmentu městských crossoverů, Audi Q5 je SUV střední třídy a Land Rover Discovery patří ještě o třídu výš. I když s novou generací, která opustila poctivý rám, se jej již zdráháme řadit mezi pravověrné off-roady.

Audi Q5 *****

Ingolstadtské SUV si odneslo nejlepší možné hodnocení - pět hvězdiček. V oblasti ochrany posádky organizace kladně hodnotí především náročnou oblast kolen, a to i bez kolenního airbagu. Silnější zatížení na testovacích figurínách zaznamenala pouze hruď. Ať už při čelním, bočním nárazu či střetu se sloupem.

audi.jpgaudi2.jpgaudi3.jpg

Vynikajících výsledků Audi dosáhlo také v oblasti ochrany dětských pasažérů. K chodcům je ohleduplné zejména díky aktivní, pyrotechnicky vystřelující, kapotě. Test ukázal bezchybnou funkci systému.

K celkovému kladnému hodnocení přispěla také armáda bezpečnostních asistentů. Hlídání jízdních pruhů však není standardem a systém nouzového brzdění nefungoval při prudkém brzdění vždy ideálně, proto si Audi nejhorší hodnocení odnáší právě za asistenční systémy.

Ochrana dospělé posádky 93 %
Ochrana dětské posádky 86 %
Ochrana chodců 73 %
Bezpečnostní asistenty 58 %

Land Rover Discovery *****

Největší SUV v našem přehledu prospělo taktéž s plným počtem hvězdiček. Hodnocení za ochranu dospělé i dětské posádky je skvělé. Vyšší procenta Land Rover nedostal za nižší tlak řidičova airbagu při čelním nárazu. Při boční zkoušce se zase uvolnily dveře.

discocrash1.jpgdiscocrash2.jpglr-disco-ncap.jpg

Překvapivě vysoké hodnocení dostává na první pohled hranaté "disko" v oblasti bezpečnosti chodců. Maximální body sklidil za ochranu chodcových nohou, a také za nouzové brzdění s jeho rozpoznáním.

Dobrého výsledku v oblasti asistenčních systémů Britové dosáhli díky skvěle fungujícímu nouzovému autonomnímu brzdění a také tomu, že Discovery vybavili hlídáním jízdních pruhů již ve standardní výbavě.

Ochrana dospělé posádky 90 %
Ochrana dětské posádky 80 %
Ochrana chodců 75 %
Bezpečnostní asistenty 73 %

Toyota C-HR *****

Nejmenší zástupce našeho přehledu testovaných SUV bere také pět hvězd. V ochraně dospělých dokonce oba "kolegy" strčí do kapsy. Maximum bodů dostal za náraz do sloupu. V oblasti ochrany dětské posádky však vadilo vysoké zatížení krku.

toyota-crashtest1.jpgtoyota-crashtest2.jpgtoyota-crashtest3.jpg

Nejlepší hodnocení si Japonec odváží i za ochranu chodců. Krom samotného nárazu porotce zaujal antikolizní systém s rozpoznáním chodců, který nehodě zabránil ve všech zkoušených případech.

Soubor technologií Toyota Safety Sense je dodáván ve standardu, což Toyotě vyneslo ze třech zkoušených aut nejlepší výsledek i v oblasti bezpečnostních asistentů. Nehodě s chodcem či jiným vozem dokázal zabránit i v rychlostech, kde se to běžně nestává, případně zdatně zmírnil následky.

Ochrana dospělé posádky 95 %
Ochrana dětské posádky 77 %
Ochrana chodců 76 %
Bezpečnostní asistenty 78 %

Fiat 500

Fiat 500 je ikonou v portfoliu italského výrobce. Na trhu je už od 50. let minulého století, kdy pomohl motorizovat Itálii. Poté se výroba na pár let přerušila a Fiat 500 se vrátil na trh v roce 2007. Od té doby svým designem okouzluje především řidičky a pravidelně přichází s limitovanými edicemi.

Test Fiat 500 1.2 8v Collezione • Hybridní Fiat 500 • Elektromobil

Doporučujeme

Články odjinud