Pří vývoji závodního vozu absolvují piloti mimořádně náročný program, kde se střídají konzultace s jízdními testy. Není to vůbec lehké, přiznávají.
Čtvrtá generace Škody Fabia se již nějakou dobu úspěšně prodává. Ovšem v závodní divizi mladoboleslavské automobilky má tým stále plné ruce práce. Tovární speciál Škoda Fabia Rally 2 postavená na předešlé generaci má za sebou úspěšné roky a na její kvality nebude lehké navázat. A nejen to, nový model by je měl ve všech ohledech předčít.
Klíčovou roli hraje vzájemná spolupráce inženýrů, navigátorů a testovacích jezdců. Těch, kteří umí skvěle řídit je v oboru spousta, ale už menší část je schopna vlastnosti vozu správně komunikovat s vývojovým týmem. V případě nové soutěžní Škody Fabia se na vývoji podílí Jan Kopecký, Andreas Mikkelsen, Kris Meeke a Emil Lindholm.
Hlavní úskalím je vyladit vůz tak, aby fungoval ve zcela odlišných podmínkách. Škoda má aktuálně rozběhnutá partnerství po celém světě zahrnující 450 vozů. Proto jsou v rámci projektu na krátkou dobu přizváni i piloti, kteří s kmenovým týmem jinak nespolupracují.
Jak takový den testovacího pilota vypadá? Startuje kolem 8 ráno a po hodinové přípravě dne se přechází k jízdním testům. Ty probíhají do šesti hodin večer, kdy následuje dvouhodinová diskuze ohledně nabíraných poznatků o chování auta. Během jednoho dne ujedou jezdci ekvivalent soutěžního dne Světového šampionátu WRC. Pro některé jezdce je právě testování vůbec nejnáročnější náplní svého povolání.
Vývojový tým někdy pilotům přesně nesdělí, jaké změny na voze provedl, aby jejich vnímání neovlivnil. Jiní naopak určitou informovanost vyžadují, aby věděli, na co se mají lépe soustředit a změnu nepřisuzovali třeba měnícím se podmínkám tratě.
Nejnáročnější bývají testy zaměřené pro konkrétní účel. Ty vyžadují mimořádné soustředění na každý detail. Často se zatáčky neberou jako celek, ale chování vozu je posuzováno v dílčích úsecích.