Čtvrtá generace Škody Fabia se již nějakou dobu úspěšně prodává. Ovšem v závodní divizi mladoboleslavské automobilky má tým stále plné ruce práce. Zdroj: Škoda

Čtvrtá generace Škody Fabia se již nějakou dobu úspěšně prodává. Ovšem v závodní divizi mladoboleslavské automobilky má tým stále plné ruce práce. | Zdroj: Škoda

Tovární speciál Škoda Fabia Rally 2 postavená na předešlé generaci má za sebou úspěšné roky a na její kvality nebude lehké navázat. Zdroj: Škoda

Tovární speciál Škoda Fabia Rally 2 postavená na předešlé generaci má za sebou úspěšné roky a na její kvality nebude lehké navázat. | Zdroj: Škoda

A nejen to, nový model by je měl ve všech ohledech předčít. Zdroj: Škoda

A nejen to, nový model by je měl ve všech ohledech předčít. | Zdroj: Škoda

Klíčovou roli hraje vzájemná spolupráce inženýrů navigátorů a testovacích jezdců. Zdroj: Škoda Motorsport

Klíčovou roli hraje vzájemná spolupráce inženýrů navigátorů a testovacích jezdců. | Zdroj: Škoda Motorsport

Zcela nově vyvinuté zadní křídlo nové generace vozu Škoda Fabia Rally2 vytváří na zadní nápravě výrazně větší přítlak. Zdroj: Škoda Motorsport

Zcela nově vyvinuté zadní křídlo nové generace vozu Škoda Fabia Rally2 vytváří na zadní nápravě výrazně větší přítlak. | Zdroj: Škoda Motorsport

Otvory na obou krajích předního nárazníku známé jako „vzduchové clony“, usměrňují proudění vzduchu kolem bočních panelů karoserie a předních kol. Zdroj: Škoda Motorsport

Otvory na obou krajích předního nárazníku známé jako „vzduchové clony“, usměrňují proudění vzduchu kolem bočních panelů karoserie a předních kol. | Zdroj: Škoda Motorsport

Těch, kteří umí skvěle řídit je v oboru spousta, ale už menší část je schopna vlastnosti vozu správně komunikovat s vývojovým týmem.

Těch, kteří umí skvěle řídit je v oboru spousta, ale už menší část je schopna vlastnosti vozu správně komunikovat s vývojovým týmem.

V případě nové soutěžní Škody Fabia se na vývoji podílí Jan Kopecký, Andreas Mikkelsen, Kris Meeke a Emil Lindholm.

V případě nové soutěžní Škody Fabia se na vývoji podílí Jan Kopecký, Andreas Mikkelsen, Kris Meeke a Emil Lindholm.

Hlavní úskalím je vyladit vůz tak, aby fungoval ve zcela odlišných podmínkách.

Hlavní úskalím je vyladit vůz tak, aby fungoval ve zcela odlišných podmínkách.

Škoda má aktuálně rozběhnutá partnerství po celém světě zahrnující 450 vozů.

Škoda má aktuálně rozběhnutá partnerství po celém světě zahrnující 450 vozů.

Proto jsou v rámci projektu na krátkou dobu přizváni i piloti, kteří s kmenovým týmem jinak nespolupracují.

Proto jsou v rámci projektu na krátkou dobu přizváni i piloti, kteří s kmenovým týmem jinak nespolupracují.

Jak takový den testovacího pilota vypadá? Zdroj: Škoda

Jak takový den testovacího pilota vypadá? | Zdroj: Škoda

Startuje kolem 8 ráno a po hodinové přípravě dne se přechází k jízdním testům. Zdroj: Škoda

Startuje kolem 8 ráno a po hodinové přípravě dne se přechází k jízdním testům. | Zdroj: Škoda

Ty probíhají do šesti hodin večer, kdy následuje dvouhodinová diskuze ohledně nabíraných poznatků o chování auta. Zdroj: Škoda

Ty probíhají do šesti hodin večer, kdy následuje dvouhodinová diskuze ohledně nabíraných poznatků o chování auta. | Zdroj: Škoda

Během jednoho dne ujedou jezdci ekvivalent soutěžního dne Světového šampionátu WRC. Zdroj: Škoda

Během jednoho dne ujedou jezdci ekvivalent soutěžního dne Světového šampionátu WRC. | Zdroj: Škoda

Pro některé jezdce je právě testování vůbec nejnáročnější náplní svého povolání. Zdroj: Škoda

Pro některé jezdce je právě testování vůbec nejnáročnější náplní svého povolání. | Zdroj: Škoda

Vývojový tým někdy pilotům přesně nesdělí, jaké změny na voze provedl, aby jejich vnímání neovlivnil. Zdroj: Škoda

Vývojový tým někdy pilotům přesně nesdělí, jaké změny na voze provedl, aby jejich vnímání neovlivnil. | Zdroj: Škoda

Jiní naopak určitou informovanost vyžadují, aby věděli, na co se mají lépe soustředit a změnu nepřisuzovali třeba měnícím se podmínkám tratě. Zdroj: Škoda

Jiní naopak určitou informovanost vyžadují, aby věděli, na co se mají lépe soustředit a změnu nepřisuzovali třeba měnícím se podmínkám tratě. | Zdroj: Škoda

Nejnáročnější bývají testy zaměřené pro konkrétní účel. Zdroj: Škoda

Nejnáročnější bývají testy zaměřené pro konkrétní účel. | Zdroj: Škoda

Ty vyžadují mimořádné soustředění na každý detail. Zdroj: Škoda

Ty vyžadují mimořádné soustředění na každý detail. | Zdroj: Škoda

Často se zatáčky neberou jako celek, ale chování vozu je posuzováno v dílčích úsecích. Zdroj: Škoda

Často se zatáčky neberou jako celek, ale chování vozu je posuzováno v dílčích úsecích. | Zdroj: Škoda

Tovární speciál Škoda Fabia Rally 2 postavená na předešlé generaci má za sebou úspěšné roky a na její kvality nebude lehké navázat. Zdroj: Škoda
A nejen to, nový model by je měl ve všech ohledech předčít. Zdroj: Škoda
Klíčovou roli hraje vzájemná spolupráce inženýrů navigátorů a testovacích jezdců. Zdroj: Škoda Motorsport
Zcela nově vyvinuté zadní křídlo nové generace vozu Škoda Fabia Rally2 vytváří na zadní nápravě výrazně větší přítlak. Zdroj: Škoda Motorsport
21
Fotogalerie

Piloti přiznávají, že testování je mnohdy náročnější než ostrý závod. Takhle vypadá jejich pracovní den

Pří vývoji závodního vozu absolvují piloti mimořádně náročný program, kde se střídají konzultace s jízdními testy. Není to vůbec lehké, přiznávají.

Čtvrtá generace Škody Fabia se již nějakou dobu úspěšně prodává. Ovšem v závodní divizi mladoboleslavské automobilky má tým stále plné ruce práce. Tovární speciál Škoda Fabia Rally 2 postavená na předešlé generaci má za sebou úspěšné roky a na její kvality nebude lehké navázat. A nejen to, nový model by je měl ve všech ohledech předčít.

Klíčovou roli hraje vzájemná spolupráce inženýrů, navigátorů a testovacích jezdců. Těch, kteří umí skvěle řídit je v oboru spousta, ale už menší část je schopna vlastnosti vozu správně komunikovat s vývojovým týmem. V případě nové soutěžní Škody Fabia se na vývoji podílí Jan Kopecký, Andreas Mikkelsen, Kris Meeke a Emil Lindholm.

Hlavní úskalím je vyladit vůz tak, aby fungoval ve zcela odlišných podmínkách. Škoda má aktuálně rozběhnutá partnerství po celém světě zahrnující 450 vozů. Proto jsou v rámci projektu na krátkou dobu přizváni i piloti, kteří s kmenovým týmem jinak nespolupracují.

Jak takový den testovacího pilota vypadá? Startuje kolem 8 ráno a po hodinové přípravě dne se přechází k jízdním testům. Ty probíhají do šesti hodin večer, kdy následuje dvouhodinová diskuze ohledně nabíraných poznatků o chování auta. Během jednoho dne ujedou jezdci ekvivalent soutěžního dne Světového šampionátu WRC. Pro některé jezdce je právě testování vůbec nejnáročnější náplní svého povolání.

Vývojový tým někdy pilotům přesně nesdělí, jaké změny na voze provedl, aby jejich vnímání neovlivnil. Jiní naopak určitou informovanost vyžadují, aby věděli, na co se mají lépe soustředit a změnu nepřisuzovali třeba měnícím se podmínkám tratě.

Nejnáročnější bývají testy zaměřené pro konkrétní účel. Ty vyžadují mimořádné soustředění na každý detail. Často se zatáčky neberou jako celek, ale chování vozu je posuzováno v dílčích úsecích.  

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

Doporučujeme

Články odjinud