Ingolstadt se zachvěl a vrhnul mezi nás otevřenou verzi R8 osazenou vrcholným desetiválcem. Pojďme se na něj podívat ve všech detailech.
Nabízíme vám rozsáhlou fotogalerii a další informace k novince značky Audi, kterou jsme vám nedávno stručně představili na tomto místě a později přidali i dvojici oficiálních videí.
Otevřená verze R8 se od výchozího kupé liší v prvé řadě vzhledem a provedením exteriéru. Tvary boků se nakonec ještě poněkud změnily, některé povrchové panely jsou nyní vyrobeny z uhlíkových kompozitů, ale tradiční prostorový hliníkový rám ASF zůstal zachován. Specifickým rysem nového modelu je pochopitelně především jeho plátěná střecha, jež byla konstruována nejen pro komfortní akustické a tepelné podmínky, ale též pro velmi rychlou jízdu, takže hluk ve voze by měl být ve vyšších rychlostech srovnatelný s výchozím kupé. Celá střecha včetně své elektrohydraulicky ovládané konstrukce váží jen 30 kg, nicméně pohotovostní hmotnost celého vozu vzrostla vzhledem k nutným dodatečným výztuhám při porovnání s kupé o nějakých 200 kg na výsledných 1 720 kg (při použití manuálně řazené převodovky). Střecha se skládá za pouhých 19 s a lze s ní manipulovat při rychlostech do 50 km/h, zadní vyhřívané okno není její součástí a zasouvá se samostatně za zadní sedadla.
Oba cestující jsou při nehodě chráněni mechanicky vystřelovanými oblouky za opěrkami hlav, airbagy v palubní desce, volantu a opěradlech či aktivními hlavovými opěrkami. Co však zájemce o tento nevšední automobil, jenž ztělesňuje vysoké ambice automobilky Audi, bude skutečně zajímat, to bude jeho pohonné ústrojí.
Není jím nic menšího než prestižní desetiválec s objemem 5,2 l a přímým vstřikováním FSI, který je nyní vlajkovou lodí značy Audi. Vyznačuje se převážně ručně vyráběnou suchou hliníkovou klikovou skříní, která využívá zkušeností značky z motorsportu a olejem spolehlivě zásobuje všechny potřebné části i při plném příčném přetížení 1,2 g. Při 8 000 ot./min. dosahuje výkonu 525 koní (386 kW), který tento artefakt moderního strojírenství vystřelí k hranici 100 km/h za 4,1 s, přičemž nejvyšší rychlost činí 313 km/h. Zrychlení z kldu na 200 km/h však tento roadster zvládne za 12,7 s. Motor přitom točí až 8 700 ot./min. Měrný výkon tak dosahuje 100,9 koní na litr objemu, na jednoho koně výkonu přitom připadá jen 3,3 kg pohotovostní hmotnosti vozu.
Progresivní konstrukce víceválcového motoru přitom přináší průměrnou spotřebu paliva jen 14,9 l/100 km, s příplatkovou automatizovanou převodovkou R tronic tato hodnota klesne na 13,9 l/100 km. Kromě již zmíněného rámu ASF se zde setkáváme i s řadou dalších pokrokových technologií včetně elektronicky řízeného trvalého pohonu všech kol či hlavních světlometů tvořených soustavami LED.
Příplatková automatizovaná šestistupňová převodovka umožňuje rychlé změny převodů skrze volič na středové konzoli nebo páčky pod volantem, nebo plně automatický režim. Tato soustava disponuje též zařízením Launch Control, které při zrychlení z místa sepne spojku v tu pravou chvíli pro co nejohromivější akceleraci. Základem ústrojí pohonu všech kol je mezinápravová viskozní spojka, jež při své distribuci točivého momentu významný způsobem favorizuje kola zadní nápravy, která jsou hnána skrze samosvorný diferenciál k podpoře optimálních jízdních vlastností s mírnou tendencí k přetáčivosti.
Audi A8 Spyder má rozvor 2 550 mm a zatěžuje nápravy v poměru 43:57 %, přesné řízení zajišťuje osvědčená hydraulická soustava. Jízdní vlastnosti těží z předností tradiční, dvoustupňové soustavy „magnetic ride“, jež je schopna upravovat tuhost tlumičů v řádu milisekund s ohledem na aktuální jízdní podmínky. Audi R8 Spyder disponuje desetipaprskovými, devatenáctipalcovými ráfky, jež obouvají pneumatiky 235/35 vpředu a 295/30 mm vzadu. Třmeny předních brzd mají osm pístků, zadní brzdiče se pak spokojí s čtyřpístkovou technologií, za příplatek budou k mání lehké uhlíkovo-keramické kotouče.
Vozy Audi R8 Spyder budou vyráběny v továrně Quattro GmbH v Neckarsulmu a na německém trhu se objeví na počátku příštího roku za ceny od 156 400 Eur.
Audi R8 Spyder