Značka Reliant vznikla v roce 1935, kdy pánové Thomas Williams a Eddie Thompson zkonstruovali vozidlo známé jako 7 cwt – písmena jsou zkratka pro centýř, hmotnostní jednotku odpovídající 50,8 kg. Vpředu mělo vidlici se světlem a kolem z motocyklu, vzadu byla kola dvě, poháněná řetězem. Kapotáž byla z hliníkových plechů na dřevěné kostře. Zdroj: Reliant

Značka Reliant vznikla v roce 1935, kdy pánové Thomas Williams a Eddie Thompson zkonstruovali vozidlo známé jako 7 cwt – písmena jsou zkratka pro centýř, hmotnostní jednotku odpovídající 50,8 kg. Vpředu mělo vidlici se světlem a kolem z motocyklu, vzadu byla kola dvě, poháněná řetězem. Kapotáž byla z hliníkových plechů na dřevěné kostře. | Zdroj: Reliant

Po pauze během druhé světové, v níž se fabrika přeorientovala na válečnou výrobu, následovaly modely stále stejného střihu, dokud se v roce 1952 neobjevil Reliant Regal s elegantní kapotáží automobilového typu. Zdroj: Reliant

Po pauze během druhé světové, v níž se fabrika přeorientovala na válečnou výrobu, následovaly modely stále stejného střihu, dokud se v roce 1952 neobjevil Reliant Regal s elegantní kapotáží automobilového typu. | Zdroj: Reliant

Ta byla původně u verzí I a II z hliníku, model III z roku 1956 přešel na laminát. Díky němu se podařilo udržet hmotnost co nejníže a nadále používat malé motory s nízkou spotřebou. V té době již značka prodávala i čtyřkolový model Rebel (1964-1974), který byl konkurencí pro Mini. Zdroj: Reliant

Ta byla původně u verzí I a II z hliníku, model III z roku 1956 přešel na laminát. Díky němu se podařilo udržet hmotnost co nejníže a nadále používat malé motory s nízkou spotřebou. V té době již značka prodávala i čtyřkolový model Rebel (1964-1974), který byl konkurencí pro Mini. | Zdroj: Reliant

Robin byl nástupcem Regalu, vysloužil si chválu za design od společnosti Ogle a oblibu zákazníků po začátku ropné krize. Zdroj: Reliant

Robin byl nástupcem Regalu, vysloužil si chválu za design od společnosti Ogle a oblibu zákazníků po začátku ropné krize. | Zdroj: Reliant

Poháněly jej čtyřválcové motory, se slabším o objemu 748 cm3 jel 113 km/h a silnější s 848 cm3 mu dával rychlost až 137 km/h. Zdroj: Reliant

Poháněly jej čtyřválcové motory, se slabším o objemu 748 cm3 jel 113 km/h a silnější s 848 cm3 mu dával rychlost až 137 km/h. | Zdroj: Reliant

Jezdil za čtyři litry na sto kilometrů a díky nízké hmotnosti se dal registrovat a pojistit levněji jako motocykl, nebyl k němu zapotřebí plnohodnotný řidičský průkaz na osobní auto. Zdroj: Reliant

Jezdil za čtyři litry na sto kilometrů a díky nízké hmotnosti se dal registrovat a pojistit levněji jako motocykl, nebyl k němu zapotřebí plnohodnotný řidičský průkaz na osobní auto. | Zdroj: Reliant

Výroba první verze s kulatými čelními světly probíhala do roku 1981. Zdroj: Reliant

Výroba první verze s kulatými čelními světly probíhala do roku 1981. | Zdroj: Reliant

Reliant svého Robina posléze oživil v roce 1989 se zcela novou karoserií, lepšími brzdami, většími koly a hodnotnějším interiérem. Zdroj: Reliant

Reliant svého Robina posléze oživil v roce 1989 se zcela novou karoserií, lepšími brzdami, většími koly a hodnotnějším interiérem. | Zdroj: Reliant

Facelift dostal v roce 1998 – opět došlo k úpravám kapotáže a vpředu jsme našli světla z Opelu Corsa. Zdroj: Reliant

Facelift dostal v roce 1998 – opět došlo k úpravám kapotáže a vpředu jsme našli světla z Opelu Corsa. | Zdroj: Reliant

Výroba oficiálně skončila v roce 2001, poslední kus se stal hlavní cenou v soutěži novin The Sun ke sv. Valentýnu. Zdroj: Reliant

Výroba oficiálně skončila v roce 2001, poslední kus se stal hlavní cenou v soutěži novin The Sun ke sv. Valentýnu. | Zdroj: Reliant

Společnost B&N Plastics poté chtěla pokračovat v licenční produkci, ale dostala se do finančních problémů a údajně do roku 2002 dokončila jen zhruba 40 kusů. Zdroj: Reliant

Společnost B&N Plastics poté chtěla pokračovat v licenční produkci, ale dostala se do finančních problémů a údajně do roku 2002 dokončila jen zhruba 40 kusů. | Zdroj: Reliant

Samotný Reliant se přeorientoval na prodej francouzských mikroaut Ligier a italských kompaktních užitkových vozů Piaggio. Zdroj: Reliant

Samotný Reliant se přeorientoval na prodej francouzských mikroaut Ligier a italských kompaktních užitkových vozů Piaggio. | Zdroj: Reliant

Robin má mimochodem být druhým nejvyráběnějším autem světa s laminátovou karoserií hned po Chevroletu Corvette. Zdroj: Reliant

Robin má mimochodem být druhým nejvyráběnějším autem světa s laminátovou karoserií hned po Chevroletu Corvette. | Zdroj: Reliant

Reliant Robin Zdroj:  sv1ambo

Reliant Robin | Zdroj: sv1ambo

Reliant Robin Zdroj: Reliant

Reliant Robin | Zdroj: Reliant

Reliant Robin Zdroj: Top Gear

Reliant Robin | Zdroj: Top Gear

Po pauze během druhé světové, v níž se fabrika přeorientovala na válečnou výrobu, následovaly modely stále stejného střihu, dokud se v roce 1952 neobjevil Reliant Regal s elegantní kapotáží automobilového typu. Zdroj: Reliant
Ta byla původně u verzí I a II z hliníku, model III z roku 1956 přešel na laminát. Díky němu se podařilo udržet hmotnost co nejníže a nadále používat malé motory s nízkou spotřebou. V té době již značka prodávala i čtyřkolový model Rebel (1964-1974), který byl konkurencí pro Mini. Zdroj: Reliant
Robin byl nástupcem Regalu, vysloužil si chválu za design od společnosti Ogle a oblibu zákazníků po začátku ropné krize. Zdroj: Reliant
Poháněly jej čtyřválcové motory, se slabším o objemu 748 cm3 jel 113 km/h a silnější s 848 cm3 mu dával rychlost až 137 km/h. Zdroj: Reliant
16
Fotogalerie

Podvod ve slavném pořadu způsobil Reliantu Robin mezinárodní ostudu. Pro majitele měl přitom samé výhody

Legrační britská tříkolka oslavuje půlstoletí. Byla vysmívaná, vyráběla se však až do nového tisíciletí – a má hodně společného s Chevy Corvette.

Většina světa se o existenci obskurních tříkolových vozidel z Velké Británie dozvěděla ze skečů s Mr. Beanem, později jim nehynoucí slávu a hlavně Reliantu Robin zajistil pořad Top Gear. V něm například Jeremy Clarkson ukazoval, jak snadné je se převrátit na bok – čemuž tedy produkce TG hodně pomáhala závažím na jedné straně, jak přiznal o několik let později. Richard Hammond a James May jej pak nechali přestavět na raketoplán a poslat vstříc vesmíru, dopadlo to pěkně efektním výbuchem. Ale bylo by pošetilé Robin kvůli těmto srandičkám jen tak odsoudit, ve skutečnosti šlo o dost povedený stroj se zajímavými vlastnostmi.

Značka Reliant vznikla v roce 1935, kdy se pánové Thomas Williams a Eddie Thompson neshodli se svým zaměstnavatelem, společností Raleigh Bicycle Company, na názoru, že tříkolová vozidla nečeká zářná budoucnost. Proto na Williamsově zahradě zkonstruovali přibližovadlo známé jako 7 cwt – písmena jsou zkratka pro centýř, hmotnostní jednotku odpovídající 50,8 kg. Vpředu mělo vidlici se světlem a kolem z motocyklu, vzadu byla kola dvě, poháněná řetězem. Kapotáž byla z hliníkových plechů na dřevěné kostře. Vypadalo to celé docela humpolácky a ve formě prototypu mělo řídítka, která později vystřídal volant. Ale zájem byl a Reliant vesele vyráběli a zlepšovali.

Po pauze během druhé světové, v níž se fabrika přeorientovala na válečnou výrobu, následovaly modely stále stejného střihu, dokud se v roce 1952 neobjevil Reliant Regal s elegantní kapotáží automobilového typu. Ta byla původně u verzí I a II z hliníku, model III z roku 1956 přešel na laminát. Díky němu se podařilo udržet hmotnost co nejníže a nadále používat malé motory s nízkou spotřebou. V té době již značka prodávala i čtyřkolový model Rebel (1964-1974), který byl konkurencí pro Mini. Toho se ale vyrobily miliony, vůz od Reliantu vznikl jen ve 2600 exemplářích.

Robin z roku 1973 byl nástupcem Regalu, vysloužil si chválu za design od společnosti Ogle a oblibu zákazníků po začátku ropné krize. Poháněly jej čtyřválcové motory, se slabším o objemu 748 cm3 jel 113 km/h a silnější s 848 cm3 mu dával rychlost až 137 km/h. Jezdil za čtyři litry na sto kilometrů a díky nízké hmotnosti se dal registrovat a pojistit levněji jako motocykl, nebyl k němu zapotřebí plnohodnotný řidičský průkaz na osobní auto. Výroba první verze s kulatými čelními světly probíhala do roku 1981.

Reliant svého Robina posléze oživil v roce 1989 se zcela novou karoserií, lepšími brzdami, většími koly a hodnotnějším interiérem. Facelift dostal v roce 1998 – opět došlo k úpravám kapotáže a vpředu jsme našli světla z Opelu Corsa. Výroba oficiálně skončila v roce 2001, poslední kus se stal hlavní cenou v soutěži novin The Sun ke sv. Valentýnu.

Společnost B&N Plastics poté chtěla pokračovat v licenční produkci, ale dostala se do finančních problémů a údajně do roku 2002 dokončila jen zhruba 40 kusů. Samotný Reliant se přeorientoval na prodej francouzských mikroaut Ligier a italských kompaktních užitkových vozů Piaggio. Robin má mimochodem být druhým nejvyráběnějším autem světa s laminátovou karoserií hned po Chevroletu Corvette.

Doporučujeme

Články odjinud