Nedávný kolaps na dálnici D1 zřejmě nejvíce odnesou řidiči kamionů. Návrh na zákaz jízdy v levém pruhu dálnice je ve Sněmovně, má však svá omezení.
Sníh, kamiony neschopné rozjet se na zledovatělém povrchu dálnice, zúžení v opravovaném úseku, které už tam tou dobou dávno nemělo být – přesně taková souhra „náhod“ zapříčinila totální kolaps provozu na dálnici D1 a čtyřicetikilometrové kolony, ve kterých řidiči zůstali viset až na čtrnáct hodin.
Kdo za to podle ministra dopravy Dana Ťoka mohl? Řidiči kamionů, kteří dálnici ucpali. Dost ran si odnesli také silničáři, kteří se však nemohli do kritického úseku dostat se sypači, a samozřejmě konsorcium firem pracujícím na rekonstruovaném úseku D1 u Humpolce. Můj názor na celou situaci jsem psal už dříve a nebudu se k němu vracet, celá věc má však dohru a pravděpodobně ji nejvíce odnesou právě řidiči kamionů.
Do Sněmovny se totiž dostal návrh na zákaz jízdy v levém pruhu dálnice, podle kterého už by se nemělo stávat, že se budou mnohatunové kolosy předjíždět. Konkrétně se vztahuje na nákladní vozidla o hmotnosti vyšší než 3,5 tuny a soupravy delší než sedm metrů. Důvodem návrhu je zajištění větší plynulosti a bezpečnosti provozu na dálnicích.
Návrh poslanců ANO, KSČM a ČSSD byl doručen ve čtvrtek. Do paragrafu § 36 zákona o provozu na pozemních komunikacích by měl být doplněn odstavec v tomto znění: „Řidiči nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidiči jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, je na dálnici zakázána v pracovních dnech od 6.00 do 22.00 hodin jízda v levém krajním jízdním pruhu určeném pro rychleji jedoucí vozidla.“
Návrh postoupil do Sněmovny s odůvodněním, že dosavadní omezení ponechávalo posouzení, zda řidič jede dostatečnou rychlostí pouze na posouzení řidičů samotných a pro neurčitost a přílišnou obecnost nebylo toto ustanovení objektivně ze strany řidičů kamionů a nákladních automobilů respektováno.
Pokud návrh projde, už bychom se v pracovních dnech a vymezených hodinách neměli setkávat se situacemi, kdy jeden kamion předjíždí druhý pouze s minimálním rozdílem rychlostí. Jenže ono se to těžko provádí, když mají oba omezenou maximální rychlost.
Připouštím, že o opatření k zajištění plynulosti dopravy v tomto případě jde, je však smutné, za jakých okolností se tak rychle dostalo do Sněmovny. Lidově řečeno, až se někde něco opravdu podělalo. Tím se opět vracím ke kolapsu na D1, jehož viníkem rozhodně nebyli samotní řidiči kamionů.