Slovenská strela je čtyřnápravový motorový vůz vyrobený v roce 1936 v kopřivnické Tatře pouze ve dvou kusech. Ve službách Československých státních drah nesly označení M 290.001 a M 290.002, přičemž druhý se dochoval dodnes. Zdroj: Tatra

Slovenská strela je čtyřnápravový motorový vůz vyrobený v roce 1936 v kopřivnické Tatře pouze ve dvou kusech. Ve službách Československých státních drah nesly označení M 290.001 a M 290.002, přičemž druhý se dochoval dodnes. | Zdroj: Tatra

Tovární typové označení motorového vlaku je Tatra T 68 a dle spoje z Bratislavy do Prahy, na němž jezdil, dostal jméno Slovenská strela. Do pravidelného provozu byl motorový vůz uveden 13. července 1936. Zdroj: Tatra

Tovární typové označení motorového vlaku je Tatra T 68 a dle spoje z Bratislavy do Prahy, na němž jezdil, dostal jméno Slovenská strela. Do pravidelného provozu byl motorový vůz uveden 13. července 1936. | Zdroj: Tatra

Legendární motorový vůz známý jako  Slovenská strela  se proslavil urychlením dopravy mezi Bratislavou a Prahou. Zdroj: Tatra Trucks

Legendární motorový vůz známý jako Slovenská strela se proslavil urychlením dopravy mezi Bratislavou a Prahou. | Zdroj: Tatra Trucks

Zprovozněn byl v roce 1936 a celkem vznikly dva exempláře s označením M 290.001 a M 290.002.  Zdroj: Tatra Trucks

Zprovozněn byl v roce 1936 a celkem vznikly dva exempláře s označením M 290.001 a M 290.002.  | Zdroj: Tatra Trucks

První z nich byl ve službě do roku 1953 a v roce 1960 byl po požáru sešrotován. Druhý přežil a v roce 2018 na něm začala náročná renovace. Zdroj: Tatra Trucks

První z nich byl ve službě do roku 1953 a v roce 1960 byl po požáru sešrotován. Druhý přežil a v roce 2018 na něm začala náročná renovace. | Zdroj: Tatra Trucks

Náklady byly vyčísleny na 120 milionů korun, z čehož 80 milionů poskytla Evropská unie a zbytek společnost Tatra Trucks.  Zdroj: Tatra Trucks

Náklady byly vyčísleny na 120 milionů korun, z čehož 80 milionů poskytla Evropská unie a zbytek společnost Tatra Trucks.  | Zdroj: Tatra Trucks

Strela vyrazila po vlastní ose z Přerova do Kopřivnice v polovině května. Jejímu návratu přihlížely desítky nadšenců.  Zdroj: Tatra Trucks

Strela vyrazila po vlastní ose z Přerova do Kopřivnice v polovině května. Jejímu návratu přihlížely desítky nadšenců.  | Zdroj: Tatra Trucks

U této příležitosti natočila Tatra video, na které se nyní konečně můžeme podívat. Zjistíte co všechno bylo na motorovém voze špatně i jak restaurátoři zjišťovali barvu původního laku. Zdroj: Tatra Trucks

U této příležitosti natočila Tatra video, na které se nyní konečně můžeme podívat. Zjistíte co všechno bylo na motorovém voze špatně i jak restaurátoři zjišťovali barvu původního laku. | Zdroj: Tatra Trucks

Velkým oříškem bylo i opětovné zprovoznění elektromechanického přenosu výkonu, který navrhl Josef Sousedík.  Zdroj: Tatra Trucks

Velkým oříškem bylo i opětovné zprovoznění elektromechanického přenosu výkonu, který navrhl Josef Sousedík.  | Zdroj: Tatra Trucks

To si vzal na starosti jeho syn Tomáš. Na svou dobu unikátní pohon využíval benzinovou pohonnou jednotku spojenou s generátorem elektrického proudu a elektromotorem. Zdroj: Tatra Trucks

To si vzal na starosti jeho syn Tomáš. Na svou dobu unikátní pohon využíval benzinovou pohonnou jednotku spojenou s generátorem elektrického proudu a elektromotorem. | Zdroj: Tatra Trucks

Na elektřinu se vlak pouze rozjížděl, od rychlosti 85 km/h práci převzaly dva zážehové šestiválce Tatra.  Zdroj: Tatra Trucks

Na elektřinu se vlak pouze rozjížděl, od rychlosti 85 km/h práci převzaly dva zážehové šestiválce Tatra.  | Zdroj: Tatra Trucks

 Zdroj: Tatra Trucks

| Zdroj: Tatra Trucks

Tovární typové označení motorového vlaku je Tatra T 68 a dle spoje z Bratislavy do Prahy, na němž jezdil, dostal jméno Slovenská strela. Do pravidelného provozu byl motorový vůz uveden 13. července 1936. Zdroj: Tatra
Legendární motorový vůz známý jako  Slovenská strela  se proslavil urychlením dopravy mezi Bratislavou a Prahou. Zdroj: Tatra Trucks
Zprovozněn byl v roce 1936 a celkem vznikly dva exempláře s označením M 290.001 a M 290.002.  Zdroj: Tatra Trucks
První z nich byl ve službě do roku 1953 a v roce 1960 byl po požáru sešrotován. Druhý přežil a v roce 2018 na něm začala náročná renovace. Zdroj: Tatra Trucks
12
Fotogalerie

Slovenská strela se znovu vydá na trať. Poveze i pasažéry, program za 3990 Kč však není jenom o jízdě

Milovníci exotické drážní techniky, zbystřete! Pokud chcete vidět legendární československý motorový vůz v akci, hlídkujte začátkem května na trase Kopřivnice – Ostrava.

Důkladná oprava a renovace vozu s oficiálním označením M 290.002 skončila přibližně před rokem technicko-bezpečnostními zkouškami, po nichž Slovenská strela obdržela průkaz způsobilosti. Na fanoušky historie, vlaků a krásné techniky nyní čekají dvě speciální jízdy, které se budou konat v pátek 6. května. Program ale nebude jen o jízdě.

První jízda začne lehce před devátou hodinou v depozitáři v Kopřivnici a povede na stanici Ostrava střed, na účastníky pak čeká komentovaná prohlídka Železničního muzea moravskoslezského a také beseda s restaurátorem a vedoucím projektu renovace Strely. V 11:30 pak následuje odjezd zpět do Kopřivnice, další jízda se stejným programem začne v 13:15.

Vzhledem k omezené kapacitě 2x 45 osob není divu, že jsou jízdenky na tuto akci vyprodané – mimochodem za cenu 3999 Kč. Jistě ale nepůjde o poslední svezení tohoto druhu. Na koho se s vstupenkou nedostalo, může si alespoň prohlédnout jízdu Slovenské strely na trase Kopřivnice – Příbor – Studénka – Ostrava.

Doporučujeme

Články odjinud