Ten Japonci vyvíjeli s BMW a rozhodně to nebylo na škodu. Jsme rádi, že je Supra zpátky!

Ten Japonci vyvíjeli s BMW a rozhodně to nebylo na škodu. Jsme rádi, že je Supra zpátky!

Něco nám ale říká, že nejrušněji bude  kolem nového vydání sporťáku Supra .

Něco nám ale říká, že nejrušněji bude kolem nového vydání sporťáku Supra.

Vladimír Kadera: Toyota GR Supra Foto: Toyota

Vladimír Kadera: Toyota GR Supra | Foto: Toyota

Toyota Supra 2019 oficiálně

Toyota Supra 2019 oficiálně

Toyota Supra 2019 oficiálně

Toyota Supra 2019 oficiálně

Toyota Supra 2019 oficiálně

Toyota Supra 2019 oficiálně

Toyota Supra 2019 oficiálně

Toyota Supra 2019 oficiálně

Toyota Supra 2019 oficiálně

Toyota Supra 2019 oficiálně

Toyota Supra 2019 oficiálně

Toyota Supra 2019 oficiálně

Toyota Supra 2019 oficiálně

Toyota Supra 2019 oficiálně

Toyota Supra 2019 oficiálně

Toyota Supra 2019 oficiálně

Toyota Supra 2019 oficiálně

Toyota Supra 2019 oficiálně

51
Fotogalerie

Řídili jsme novou Toyotu GR Supra: Kašlete na původ! Buďte rádi, že je tady

Toyota Supra je skvělý sporťák na každý den i pro svezení na okruhu. Příbuznost s BMW Z4 na tom nic nemění. Také tu v době SUV šílenství nemusela být vůbec…

Vezmeme to od té kontroverzní emoce, kterou nová supra vzbuzuje. Skalní suprofi lové neskrývají rozpaky, že pod toyotovským kabátem vrčí střeva BMW a multimediální systém spolu s většinou ovladačů v interiéru pochází z Mnichova.

Fajn, a teď se na věc podívejme z druhé strany. Doba tlačí na snižování emisí, lidé houfně kupují SUV a Toyota cpe miliony do vývoje hybridních pohonů a vodíkové budoucnosti. A do toho fanoušci už sedmnáct let volají po nástupci legendární supry. A ta má svá pravidla – třeba řadový šestiválec pod kapotou. Buď bude taková, nebo žádná, řekli si celkem logicky u Toyoty.

U stolu vedle nás obědvá Tetsuja Tada, šéfkonstruktér, kterého známe už z představení menšího GT86. Štouravé otázce se nevyhne. Zamyslí se a začne vyprávět. „Bylo to v roce 2012 právě při novinářských testech GT86 v Barceloně. Volali mi z vedení, ať se nenápadně vytratím a letím na jednání do Mnichova. Sám jsem nevěděl nic víc, ale okamžitě mi blesklo hlavou – že by svítala šance na novou supru?“ Bylo to tak. Japonští šéfové se nehodlali vzdát šesti válců v řadě. Jediný, kdo takový motor dnes vyrábí, je právě BMW. Vyvíjet vlastní agregát pro tak okrajový model by byla ekonomická sebevražda, a tak dostal projekt za cenu jistých kompromisů zelenou

„Věděli jsme, že chceme co nejmenší poměr mezi rozvorem a rozchodem kol. První prototyp jsme postavili na zkrácené platformě tehdejšího BMW 2. Vedení bylo koncepcí nadšené, ale my jsme věděli, že potřebujeme něco víc. A tak jsme se společně s mnichovskými kolegy vrhli na vývoj nové platformy,“ pokračuje ve vzpomínání Tada San.

Použití německého motoru a převodovky – výhradně automatické – si vyžádalo převzít i kompletní elektrickou výstroj, z čehož následně vyplynuly i stopy BMW v interiéru supry. „Berte to tak, že jsme se na to mohli vykašlat a za ušetřené peníze postavit radši tři nová SUV,“ usmívá se Tada. Z naší reakce je mu jasné, že rozhodnutí kvitujeme s povděkem a vzdáváme se dalších uštěpačných poznámek. A teď už do střečí! Pestrobarevná flotila kupátek čeká v boxech okruhu Jarama, který zažil i velké ceny formule 1.

Toyota GR Supra vs. Toyota GT86: Srovnání rozměrů
Model GR Supra GT86
Délka [mm] 4379 4240
Šířka [mm] 1854 1775
Výška [mm] 1292 1320
Rozvor [mm] 2470 2570
Rozchod kol vpředu [mm] 1594 1520
Rozchod kol vzadu  [mm] 1589 1540

Okruhový tichošlápek

Hned nás zatahalo za uši, že nás za ně nic netahá. Šestiválec si jen tak temně bručí, ale žádné haló nedělá. Do dvoumístného kokpitu, jehož klesající střecha nás na pozdrav břinkla do hlavy, doléhá jen vzdálené dunění. Sedíme skoro u zadních kol a pěkně u podlahy, ale ne zas moc, abychom viděli kapotu. Jinak je výhled řekněme tankový. Mezi vnitřním zrcátkem a trčící navigací zbývá tak patnáct čísel a položené silné sloupky také zabírají dost místa.

S autem se sžíváme prakticky okamžitě, a i když se soustředíme na sportovní stránku věci, fascinuje nás to pohodlí a ticho. Letíme po cílovce 210 km/h a s instruktorem pořád hovoříme polohlasem, supra se tváří, jako by nic. Na brzdy tedy musíme jít podle tachometru, pocitově bychom jeli pořád dál. Nástup je vlažný, teprve razantnější přitlačení ukáže, co umí. Díky tomu lze účinek citlivě dávkovat a pohrávat si s přenášením váhy, což jde vzhledem k poddajnému adaptivnímu podvozku hravě.

Nečekali jsme, že nás bude tak bavit už normální mód. Kupé je v něm krásně poddajné, přední náprava má v kombinaci s michelinkami Pilot Super Sport až nesmyslnou přilnavost a můžete se o ni opřít jak dělník o lopatu. Drží, až vám to hlava nebere. A zadek? Záleží na vás. Musíte trefit tenkou hranici, kdy přeplňovaný šestiválec vyšle tu správnou dávku točivého momentu, aby se zadní válce utrhly, a pak je třeba neubrat, držet a vyvézt se v driftu. Nebo přepnete podvozek do sportovního módu a máte skoro jiné auto. Tvrdší režim neplýtvá energií na stlačení tlumičů a mnohem snáze pošle záď bokem. Pak je potřeba mít hodně rychlé ruce. Navíc když řízení zůstává i ve sportovním režimu turisticky pomalé.

Abychom shrnuli těch asi deset kol na okruhu Jarama, v naprosté pohodě a komfortu jsme se krásně svezli. Jakmile chytnete tu správnou plynulost a jemnost ovládání, jedete pocitově pohodičku, ale ve skutečnosti pořádnou kudlu.

Spojení nespojitelného

Zamotané okresky s nejrůznějším povrchem pak rychle odhalily to, co bude typického klienta kupé za 1,8 milionu zajímat nejvíc. Supra je navzdory mrštnému krátkému rozvoru a 19palcovému obutí úchvatně komfortní, hlasitá přesně akorát a v luxusně vybaveném interiéru je radost cestovat na dálky. Přitom v serpentinách za to můžete pořádně vzít a znovu žasnout, jak se přední kola zapíchnou do asfaltu a ta zadní se kolem nich otočí v efektním smyku.

Nesmírně precizní a vyvážené sladění pohodlí, každodenní použitelnosti a schopnosti létat po kruhu nás nadchlo natolik, že jsme si na nějaké čudlíky z BMW ani nevzpomněli.

Základní technické údaje a ceny sportovních Toyot
Model GR Supra GT86
Motor 3.0 Twin Scroll Turbo 2.0 H4
Zdvihový objem [cm3] 2998 1998
Válce/ventily 6*4 4*4
Největší výkon [kW/min-1] 250/5000-6500 147/7000
Točivý moment [N.m/min-1] 500/1600-4500 205/6400-6600
Pohon zadní zadní
Převodovka 8A 6M(6A)
Spotřeba [l/100 km] 7,5 8,6(8,0)
Maximální rychlost [km/h] 250 (omezovač) 226(210)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,3 7,6(8,2)
Provozní hmotnost [kg] 1570 1312(1335)
Cena [Kč] 1.800.000 819.900(859.900)

 

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud