| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI | Foto: David Rajdl

| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl
| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl
| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl
| TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI Foto: David Rajdl
40
Fotogalerie

TEST Kia XCeed 1.6 T-GDI: I kráska na podpatcích může rychle popoběhnout

Kia tvrdí, že postavila auto, o kterém pořád všichni jen mluví. Má pravdu, nebo „jenom mluví“?

Radosti
Skvělé jízdní vlastnosti
Atraktivní design
Bohatá výbava
Starosti
Vyšší cena
Lehké vibrace od motoru
Vysoká nakládací hrana kufru
9  /10

Kia oficiálně vstoupila na oblíbený trh zvýšených hatchbacků. Její zástupce XCeed sdílí technický základ s modelem Ceed a stává se tak jeho čtvrtou karosářskou variantou. Myšlenka na crossover se zrodila při návrhu varianty ProCeed, kdy si viceprezident designu Gregory Guillaume řekl, že by rodinu Ceed mohla Kia ještě rozšířit. Auto, které vidíte v galerii, tedy původně vůbec nebylo v plánu.

Semínko myšlenky vyrostlo v plán postavit sportovně střižený crossover, který zároveň ukáže, kam až se může technický základ z obyčejného hatchbacku rozrůst. A návrháři se do tohoto úkolu pustili tak zhurta, že z původního Ceedu zbyly jen přední dveře (z karosářského hlediska). Na stejném rozvoru (2650 mm) tak vzniklo opět zcela jiné auto.

I crossover může být hezký

Přední kapota je delší a kabina byla posunuta více dozadu. Její silueta končí svažující se střechou, aby tak vytvořila dojem malého SUV-kupé. Oproti výchozímu modelu je XCeed o 85 mm delší a o 26 mm širší. Světlá výška se zvětšila o více než čtyři centimetry, na 18palcových kolech dělá krásných 184 milimetrů.

Rozměrovými parametry se trochu láme i do vyššího segmentu. Podobnou světlou výšku zase nenabízí ani některá mnohem větší SUV. XCeed tak nemá problém snad s žádným obrubníkem či jinou nástrahou města nebo venkova. Přitom je fajn, že se s těmito rozměry podařilo udělat auto s dlouhým čumákem a nízkou střechou na vysokém podvozku, které zároveň nevypadá směšně.

Však tady to známe

Kabina je prostorná, logicky uspořádaná a z kvalitních materiálů. Ostatně od klasického hatchbacku se moc neliší. I posezení za volantem je téměř shodné. Vzadu je to s místem trochu horší, ale pořád se nedá mluvit o nedostatku prostoru. Se svými 183 centimetry jsem měl nad hlavou ještě dobré 3 centimetry místa. Ani s prostorem pro nohy to vůbec není špatné, ostatně rozvor 2650 mm je shodný s hatchbackem, který, jak už jsem psal, si na prostornost také stěžovat nemůže.

Prostorová nevýhoda této karosářské varianty se odráží jen v zavazadlovém prostoru. Objem 426 litrů je sice dostačující, ale prostor je příliš nízký a nakládací hrana vysoká. XCeed to na druhou stranu kompenzuje dvojitým dnem, praktickou síťkou na podlaze a 12voltovou zásuvkou. Velký plusový bod má auto za elektricky ovládané páté dveře. To se v tomto segmentu moc často nevidí.

Palubní desce vévodí 10,25palcový infotainment s podporou Apple Carplay a Android Auto a jako novinku si XCeed přichystal digitální přístrojový štít. Displej s úhlopříčkou 12,3 palce má velké rozlišení a jeho uspořádání je přehledné. Není však konfigurovatelný. Od roku 2020 pak bude dostupná služba UVO Connect, která prostřednictvím infotainmentu nabídne dopravní informace nebo předpověď počasí.

Pokračování 2 / 3

Teritorium hatchbacků

Námi testovaná verze zaujímá u modelu to nejvyšší postavení. Přeplňovaný motor 1.6 T-GDi dává v 5500 otáčkách 150 kW a 265 N.m točivého momentu máte k dispozici už v 1500 otáčkách. Hodnoty, které měly dříve ostré hatchbacky, však jako řidič tak úplně nevnímáte. Jízdní projev je i ve středním pásmu otáček spíše vlažný a ani zvuk neodpovídá tomu, že jedete v tom nejlepším.

Motor 1.6 T-GDi najdete i v korejském crossoveru Hyundai Kona. Jeho výkon je však „pouze“ 135 kW (177 koní) při zachování stejného točivého momentu 265 N.m. XCeed vyšším výkonem potvrzuje svou svižnou náturu.

V běžném provozu se vůz chová naprosto přirozeně, vůbec neplaší za plynem a spíše jen tak proplouvá dopravou s velkou zásobou koní v záloze. Neznamená to, že jde o nějakého lenocha, když ale chcete probudit i ten zbytek hřebců, musíte se dostat za hranici čtyř a půl tisíce otáček. Motor vám totiž to nejlepší dá až hezky nahoře a svým způsobem tak jeho charakteristika odpovídá spíše atmosférickým jednotkám.

A pak už u toho dokonce i hezky zní, různě si vrčí a má radost. A vy taky. Tato motorizace má samozřejmě největší žízeň. Průměrná spotřeba v kombinovaném provozu se pohybuje kolem 8 litrů, na delší trase ale není problém vidět na palubním počítači sedmičku. Pokud vám to přijde moc, pořád můžete sáhnout po vznětové motorizaci či po vlažnějších benzinech 1.0 a 1.4 T-GDi.

V našem případě byl motor párován s šestistupňovou manuální převodovkou, která posílá všechen výkon na přední nápravu (pohon všech kol není vzhledem k technickému základu možný). Její dráhy jsou přesné, jen možná až moc dlouhé. Pro představu: liché rychlosti s loktem na středové opěrce jen tak nezařadíte. To byste museli mít pořádné pracky.

Silný motor má poměrně velké torzní kmity, které se mohou projevovat na sníženém komfortu (vibrace, cukání). Konkrétně tato motorizace to řeší dvouhmotovým setrvačníkem, který je ovšem pouze součástí automatické převodovky, jak nám potvrdili technici českého zastoupení automobilky.

Manuální převodovka se spoléhá na jednohmotový setrvačník, který tak dobře netlumí a tak jsou při rozjezdech cítit lehké vibrace, stejně jako při převalování motoru se zařazenou rychlostí. Toto řešení může na druhou stranu více vydržet, protože manuální řešení převodů může tyto komponenty více namáhat a dvouhmota je o něco náchylnější. Nejde tak úplně o negativní stránku auta. Prostě jenom přidáte více plynu. Pokud se vám bude zdát běh motoru s automatickou převodovkou o trochu sametovější, aspoň víte, čím je to způsobeno.

Teritorium hatchbacků2

Solidní motor musí samozřejmě spoléhat na oporu v podvozku. V případě XCeedu jde o solidní a pohodlnou jízdu. Oproti hatchbacku má měkčí tlumiče i pružiny, jízda je plavnější, i když stále jistá. Obecně se k této karosářské variantě přistupovalo trochu jinak, má dodatečné výztuhy a celkově je podvozkem bytelnější. Auto je velmi poddajné a čitelné, nerovnosti žehlí obstojně a i ty větší přejíždí jen s lehkým „ducáním“.

Pouhé ducání je i výsledkem filtrování hydraulických dorazů plynokapalinových tlumičů, tedy řešením, které se u korejské automobilky objevuje poprvé. Na pohodovou a klidnou jízdu se tedy auto více než hodí, k dostání svému jménu má ale i dynamické ambice.

I přes to, že je auto poměrně měkké, se v zatáčkách téměř vůbec nenaklání. Při rychlém průjezdu se vnitřní kolo zakousne a hřebenovým řízením s elektronickým posilovačem hezky vytočíte oblouk. I brzdy jsou opravdu dobré, sice mají trochu ostřejší nástup, ale dá se na to rychle zvyknout.

Zadní víceprvková náprava ani na rozbité okresce neuskočí. K divočinám však musíte XCeed opravdu vulgárně vyprovokovat, protože pořád nesedíte ve sportovním autě, ale pouze v crossveru, ve kterém si dal někdo sakra záležet, aby dobře jezdil.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Sečteno, podtrženo, na novém modelu XCeed se těžko hledají negativa. Když pominu lehké vibrace při rozjezdech a fakt, že přes široký C sloupek není moc dobře vidět šikmo vzad, jsou tu samé pozitivní věci. Pohodlná, ale v případě nutnosti i svižná jízda, dobrá výbava, atraktivní design, prostor v kabině. To všechno naznačuje, že asi začnu mít rád crossovery.

A taky že už mám. Tohle je všeobecně moc fajn auto s potenciálem zastínit konkurenci svou kvalitou a jízdou. Má jenom jednu větší vadu, která se dá samozřejmě logicky obhájit, ale vaší peněžence to nevysvětlíte - cenu.

Kia XCeed stojí v základu 484.900 Kč, tedy o deset tisíc víc než větší SUV Kia Sportage. Námi testovaný kousek v červené barvě ve výbavě Exclusive a s příplatkovým paketem Tech (40.000 Kč) vyšel 669.980 Kč. Pokud bychom seděli v dieselu s automatem a veškerou výbavou, stálo by nás to přes osm set tisíc korun. Na druhou stranu už v onom základu pod půl milionu korun máte LED světlomety, tempomat nebo bluetooth. 

Kia XCeed: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   484.900 Kč (1.0 T-GDi/ 88 kW Comfort)
Cena s testovaným motorem a výbavou 614.980 Kč (1.6 T-GDi /150 kW Exclusive)
Cena testovaného vozidla           669.980 Kč (1.6 T-GDi /150 kW Exclusive)

Technické údaje: Kia Xceed

Rok • stupeň výbavy
2019 • Exclusive
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 591 cm3
Vrtání • zdvih
77,0 mm • 85,4 mm
Stupeň komprese
10,0:1
Nejvyšší výkon
150 kW (204 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
265 Nm při 1 500 až 4 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,6 s
Nejvyšší rychlost
220 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
426 l • 1 378 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 499 kg • 1 860 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,6 • 5,8 • 6,8 l/100 km
Rozvor náprav
2 650 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 585 mm • 1 583 mm
Rozměr pneumatik
235/45 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 395 × 1 826 × 1 495 mm

Základní výbava (Exclusive): LED osvětlení interiéru, systém sledování únavy řidiče, výškově a podélně nastavitelný volant, bezklíčový vstup, Bluetooth, digitální přístrojový štít, bezdrátová nabíječka telefonů, aktivní systém pro jízdu v pruzích, multifunkční volant, 10,25" integrovaná GPS navigace, zadní parkovací kamera vč. Kia Connected Services , Android Auto/Apple Carplay, JBL prémiová audiosoustava (8 reproduktorů, 320 W) + DAB

Volitelná výbava: Paket Tech - pokročilý adaptivní tempomat SCC + Stop&Go, systém autonomního nouzového brzdění FCA, ukazatel rychlostních limitů, asistent následování v jízdním pruhu LFA, systém sledování mrtvého úhlu BCW (40.000 Kč).

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

Doporučujeme

Články odjinud