104
Fotogalerie

Test Subaru Impreza WRX vs. STi: tak kterou?

Písmena WRX a STi znáte spíše jako souputníky. Tentokrát ale stojí proti sobě - jak si vede Impreza WRX 265 ve srovnání s verzí STi?

Kapitoly článku:


Test Subaru Impreza WRX 265 01.jpg Test Subaru Impreza WRX 265 02.jpg Test Subaru Impreza WRX 265 03.jpg

Modrá a zlatá. To jsou esence, jež šest hvězdiček v oválu přidává do koktejlu, který řidiče vytrhává ze šedé reality a útočí na veškeré smysly takovou razancí, že jen těžko vysvětluje, proč v neděli ráno musí časně stávat… Pokud vám předchozí věty přijdou být poněkud pomatené, buďte jen rádi. Nepatříte totiž mezi závislé řidiče na japonské droze, která si dokázala podmanit mnoho jedinců po celém světě.

Toužíte-li po velmi rychlém automobilu, který vás vždy dopraví na místo určení bez ohledu na roční období a dokáže svými schopnostmi prohnat o mnoho silnější soupeře na technické trati a ukázat záda za snížené adheze, nemáte příliš na výběr. Můžete sáhnout například po vrcholné verzi Imprezy STi. Problém nastává v okamžiku, kdy váš rozpočet čítá maximálně s částkou jeden milion korun. Ale i pro ty známe řešení - Impreza WRX 265. S touto verzí se hravě vlezete do stanového limitu a ještě zbude v rodinném rozpočtu slušná rezerva.

Test Subaru Impreza WRX 265 05.jpg Test Subaru Impreza WRX 265 06.jpg Test Subaru Impreza WRX 265 07.jpg

Vyvstává tedy otázka, zda šetřit na vrchol v podobě STíčka, nebo se spokojit s o něco méně ostrou verzí WRX 265 a oželit šest rychlostních stupňů, dvojici výfuků, zábavný systém s velkým LCD a volič jízdních režimů SI-DRIVE? V dnešním testu se to pokusíme rozlousknout.

V něm se tak vždy zaměříme prvotně na modernizované WRXko, které Subaru po roce na trhu upravilo podle připomínek samotných řidičů. Impreza WRX modelového roku 2008 totiž děsila některé jedince (stejně jako mě) přílišnými náklony. Tomu je však konec. Automobilka připravila pro modelový rok 2009 Imprezu WRX 265,  která nejenže má tužší pružiny, silnější stabilizátory a silentbloky z vrcholného STi, ale také ji narostl výkon o slibných 35 koní. To vše se pak pokusíme srovnat právě s čistokrevným STi.

Změny v modelovém roce 2009 u modelu WRX 265:
- vyšší výkon (+26 kW),
- řízení dostalo tlumící ventil,
- přitvrzené odpružení - silentbloky z STi, tužší pružiny, zesílení stabilizátorů,
- větší zadní spoiler,
- 17“ palcová litá kola ve speciální barvě,
- přední sedadla s vyšitým červeným logem WRX a dvojitým obšitím,
- větší křídlo na pátých dveřích
.

Test Subaru Impreza WRX 265 08.jpg Test Subaru Impreza WRX 265 09.jpg Test Subaru Impreza WRX 265 10.jpg
Impreza WRX 265

Od sedanu k hatchbacku

Model Impreza byl ještě před pár lety synonymem pro rychlé sedany, což vzalo za své s příchodem třetí generace. V Subaru vědí, že pětidveřové karoserie jsou alespoň v prakticky smýšlející Evropě žádaným artiklem a právě místním zákazníkům vyšli vstříc. Mezigeneračně se změnou karoserie bohužel vymizela i bezrámová konstrukce oken dveří, kterou jsem na vozech Subaru tak obdivoval.

Současná generace je oproti své předchůdkyni (se samostatným kufrem) také o pět centimetrů kratší, přičemž se prodloužil rozvor o znatelných 10 centimetrů. Díky tomu posádka profituje z dostatečného avšak ne nadbytečného prostoru. Na druhou stranu se majitelé musí smířit s menším objemem zavazadlového prostoru, který je vykoupen konstrukcí složitější zadní nápravy.

Podíváme-li se ale ke konkurenci, zjistíme, že například Golf s pohonem všech kol pojme zavazadel ještě méně. „Kufr“ Imprezy vyniká pravidelným tvarem a je dobře přístupný. Díky výše položenému dnu vzniká po sklopení opěradel zadních sedadel rovná ložná plocha, podlážka pak pod sebou ukrývá dojezdovou rezervu.

Test Subaru Impreza STi 05.jpg Test Subaru Impreza STi 07.jpg Test Subaru Impreza STi 08.jpg
Test Subaru Impreza STi 11.jpg Test Subaru Impreza STi 09.jpg Test Subaru Impreza STi 10.jpg
Pro srovnání vzhled verze STi

Interiér WRX proti STi strádá

Subaru staví jednoduché a přehledné interiéry, ve kterých dbá především na jejich funkčnost i při velmi hrubém zacházení. V automobilce sami dobře vědí, že není důležitý měkčený povrch palubní desky tak, jako intuitivní ovládání potřebných ovladačů. Ano, tušíte správně, snažím si sám před sebou částečně omluvit strohý a šedý interiér WRX, který může připomínat automobilovou produkci před deseti lety. Alespoň, že volant je možné nastavovat v podélném i kolmém směru.

Test Subaru Impreza WRX 265 35.jpg Test Subaru Impreza WRX 265 36.jpg Test Subaru Impreza WRX 265 37.jpg
Interiér Imprezy WRX 265

Po stránce ergonomie ale nemohu WRXku nic vytknout, vše je na svém místě. Řadící páka padne skvěle do rukou, stejně jako páka ruční brzdy. STi ve verzi Top se oproti WRXku může pochlubit bohatějším interiérem, když horní část středového panelu uzavírá rozměrné LCD zobrazující informace palubního počítače, navigace či audiosoustavy. STi má navíc ve standardu výborná sedadla Recaro, a to zejména ve smyslu jejich bočního vedení. Rozdíl v pořizovací ceně je zde prostě znát.

Test Subaru Impreza STi 17.jpg Test Subaru Impreza STi 19.jpg Test Subaru Impreza STi 20.jpg
A pro srovnání vnitřek „eSTéíčka”

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud