V počátcích automobilového průmyslu měly brzdy jediný cíl, zastavit vozidlo.

V počátcích automobilového průmyslu měly brzdy jediný cíl, zastavit vozidlo.

Jenže jak se auta stávají moderními, je vývoj a konečné ladění docela alchymie. Zdroj: Škoda

Jenže jak se auta stávají moderními, je vývoj a konečné ladění docela alchymie. | Zdroj: Škoda

Výsledkem ale je, že nová Octavie dokáže zabrzdit ze 100 km/h na 34 metrech.

Výsledkem ale je, že nová Octavie dokáže zabrzdit ze 100 km/h na 34 metrech.

Sice k tomu vekou měrou pomáhají moderní pneumatiky, ale i tak zůstává vývoj brzd nelehkou cestou.

Sice k tomu vekou měrou pomáhají moderní pneumatiky, ale i tak zůstává vývoj brzd nelehkou cestou.

Musí se splnit řada legislativních norem, které například vylučují azbest, čpavek, olovo, kadmium a nejnověji také měď. Foto: Škoda Auto

Musí se splnit řada legislativních norem, které například vylučují azbest, čpavek, olovo, kadmium a nejnověji také měď. | Foto: Škoda Auto

Řeší se i míra produkovaných prachových částic. Většinu těchto problémů řeší drahé keramické sady, ale ty jsou vyhrazeny supersportovním vozům. Foto: Škoda Auto

Řeší se i míra produkovaných prachových částic. Většinu těchto problémů řeší drahé keramické sady, ale ty jsou vyhrazeny supersportovním vozům. | Foto: Škoda Auto

Dále je třeba přihlížet k celkovému naladění, které musí být určitým kompromisem. Foto: Škoda Auto

Dále je třeba přihlížet k celkovému naladění, které musí být určitým kompromisem. | Foto: Škoda Auto

Někdo rád brzdy s rychlejším nástupem, jiný zase o něco vlažnější. Foto: Škoda Auto

Někdo rád brzdy s rychlejším nástupem, jiný zase o něco vlažnější. | Foto: Škoda Auto

Důležité je přitom zachování lineárnosti a ideálně stejné naladění v rámci celého modelového portfolia. Foto: Škoda Auto

Důležité je přitom zachování lineárnosti a ideálně stejné naladění v rámci celého modelového portfolia. | Foto: Škoda Auto

To znamená, že brzdy se musí chovat přibližně stejně v malé Fabii jako v sedmimístném Kodiaqu.   Foto: Škoda Auto

To znamená, že brzdy se musí chovat přibližně stejně v malé Fabii jako v sedmimístném Kodiaqu.   | Foto: Škoda Auto

To je celkem oříšek, protože každé auto má v závislosti na motorizaci jiný výkon, průměr kol i hmotnost. Foto: Škoda Auto

To je celkem oříšek, protože každé auto má v závislosti na motorizaci jiný výkon, průměr kol i hmotnost. | Foto: Škoda Auto

Navíc se dbá i na akustický komfort, čímž je myšlena eliminace nepříjemného pískání. Foto: Škoda Auto

Navíc se dbá i na akustický komfort, čímž je myšlena eliminace nepříjemného pískání. | Foto: Škoda Auto

To nevzniká jen mezi destičkou a kotoučem, ale rozvibrováním jakékoliv součástky na určitou frekvenci. Foto: Škoda Auto

To nevzniká jen mezi destičkou a kotoučem, ale rozvibrováním jakékoliv součástky na určitou frekvenci. | Foto: Škoda Auto

Někdy postačí přidat plíšek, který změní tuhost destičky, jindy je potřeba změnit tvar odlitku držáku brzdy.

Někdy postačí přidat plíšek, který změní tuhost destičky, jindy je potřeba změnit tvar odlitku držáku brzdy.

Na funkčnost nesmí mít vliv ani povaha vozovky ať už je hladká nebo hrbolatá. Foto: Škoda Auto

Na funkčnost nesmí mít vliv ani povaha vozovky ať už je hladká nebo hrbolatá. | Foto: Škoda Auto

Vyplatí se však přihlížet k jejímu profilu a například v táhlých kopcích dolů brzdit motorem. Foto: Škoda Auto

Vyplatí se však přihlížet k jejímu profilu a například v táhlých kopcích dolů brzdit motorem. | Foto: Škoda Auto

Naopak v krizové situaci se nebojte využít plný účinek a tvrdě sešlápnout pedál až na zem. Foto: Škoda Auto

Naopak v krizové situaci se nebojte využít plný účinek a tvrdě sešlápnout pedál až na zem. | Foto: Škoda Auto

O zbytek se postarají podpůrně systémy jako ABS a ESP. Po umytí vozu je vhodné krátkou jízdou brzdy vysušit a zahřát, čímž se předejde vytvoření koroze. Foto: Škoda Auto

O zbytek se postarají podpůrně systémy jako ABS a ESP. Po umytí vozu je vhodné krátkou jízdou brzdy vysušit a zahřát, čímž se předejde vytvoření koroze. | Foto: Škoda Auto

Zajímavou novinkou vývojového týmu Škoda Auto je systém aktivního chlazení brzd pomocí ventilátoru chladiče motoru. Foto: Škoda Auto

Zajímavou novinkou vývojového týmu Škoda Auto je systém aktivního chlazení brzd pomocí ventilátoru chladiče motoru. | Foto: Škoda Auto

Ten v případě potřeby zajistí chladný vzduch, který je veden sadou aktivních klapek v podbězích. Foto: Škoda Auto

Ten v případě potřeby zajistí chladný vzduch, který je veden sadou aktivních klapek v podbězích. | Foto: Škoda Auto

Příchod elektromobility paradoxně vedl k návratu bubnových brzd. Foto: Škoda ČR

Příchod elektromobility paradoxně vedl k návratu bubnových brzd. | Foto: Škoda ČR

Důvod je jednoduchý. Zadní brzdy jsou obecně méně namáhané a v případě zpomalovaní pomocí rekuperačního systému kotoučová soustava ztrácí smysl. Foto: Škoda ČR

Důvod je jednoduchý. Zadní brzdy jsou obecně méně namáhané a v případě zpomalovaní pomocí rekuperačního systému kotoučová soustava ztrácí smysl. | Foto: Škoda ČR

Na druhé straně jsou ale elektromobily těžší. Je tedy třeba vyvinou bubnové brzdy s vysokým brzdným účinkem. Foto: Škoda ČR

Na druhé straně jsou ale elektromobily těžší. Je tedy třeba vyvinou bubnové brzdy s vysokým brzdným účinkem. | Foto: Škoda ČR

Elektromobily koncernu Volkswagen mají poháněnou zadní nápravu, a proto zde se také hlásí o slovo rekuperace. Foto: Škoda ČR

Elektromobily koncernu Volkswagen mají poháněnou zadní nápravu, a proto zde se také hlásí o slovo rekuperace. | Foto: Škoda ČR

Nutno zmínit, že odpovědnost za vývoj bubnových brzd pro koncern nese právě Škoda Auto.

Nutno zmínit, že odpovědnost za vývoj bubnových brzd pro koncern nese právě Škoda Auto.

Tým inženýrů tak řeší velikosti jednotlivých prvků podle požadovaných parametrů budoucích vozů, napojení brzdy na podvozkové díly, napojení hydraulického okruhu, funkci ruční brzdy a mnoho dalších detailů.

Tým inženýrů tak řeší velikosti jednotlivých prvků podle požadovaných parametrů budoucích vozů, napojení brzdy na podvozkové díly, napojení hydraulického okruhu, funkci ruční brzdy a mnoho dalších detailů.

Zajímavostí je skrytá funkce elektronické párovací brzdy.

Zajímavostí je skrytá funkce elektronické párovací brzdy.

Při jejím dlouhém podržení se aktivuje nouzový mód, kdy ESP natlakuje brzdovou soustavu a vůz postupně zabrzdí. Foto: Škoda Auto

Při jejím dlouhém podržení se aktivuje nouzový mód, kdy ESP natlakuje brzdovou soustavu a vůz postupně zabrzdí. | Foto: Škoda Auto

Tlačítko v takový moment neovládá parkovací brzdu, ale slouží jako prostředek, který elektronice auta sdělí, že se děje něco nestandardního a je potřeba zastavit. Foto: Škoda Auto

Tlačítko v takový moment neovládá parkovací brzdu, ale slouží jako prostředek, který elektronice auta sdělí, že se děje něco nestandardního a je potřeba zastavit. | Foto: Škoda Auto

V nouzové situaci tak může reagovat i spolujezdec. Foto: Škoda Auto

V nouzové situaci tak může reagovat i spolujezdec. | Foto: Škoda Auto

U elektronické parkovací brzdy totiž pístky třmenů ovládá elektromotorek, takže systém je schopný sílu regulovat. Foto: Škoda Auto

U elektronické parkovací brzdy totiž pístky třmenů ovládá elektromotorek, takže systém je schopný sílu regulovat. | Foto: Škoda Auto

Naproti tomu u klasické ruční brzdy ovládané pákou jsou táhla a speciální šnekový mechanismus vysunující pístek. Foto: Škoda Auto

Naproti tomu u klasické ruční brzdy ovládané pákou jsou táhla a speciální šnekový mechanismus vysunující pístek. | Foto: Škoda Auto

Jenže jak se auta stávají moderními, je vývoj a konečné ladění docela alchymie. Zdroj: Škoda
Výsledkem ale je, že nová Octavie dokáže zabrzdit ze 100 km/h na 34 metrech.
Sice k tomu vekou měrou pomáhají moderní pneumatiky, ale i tak zůstává vývoj brzd nelehkou cestou.
Musí se splnit řada legislativních norem, které například vylučují azbest, čpavek, olovo, kadmium a nejnověji také měď. Foto: Škoda Auto
32
Fotogalerie

Elektronická parkovací brzda má skrytý režim, o kterém možná nevíte. Přitom umí zachránit život

Vývoj brzdového systému je plný úskalí a paradoxů, o nichž jste možná ani netušili. V následujících řádcích vás takovým procesem provedeme a navrch ukážeme skoro neznámou funkci, která může zachránit život.

V počátcích automobilového průmyslu měly brzdy jediný cíl: zastavit vozidlo. Jenže jak se auta stávají moderními, je vývoj a konečné ladění docela alchymie. Výsledkem ale je, že nová Octavia dokáže zabrzdit ze 100 km/h na 34 metrech. Sice k tomu vekou měrou pomáhají moderní pneumatiky, ale i tak zůstává vývoj brzd nelehkou cestou.

Musí se splnit řada legislativních norem, které například vylučují azbest, čpavek, olovo, kadmium a nejnověji také měď. Řeší se i míra produkovaných prachových částic. Většinu těchto problémů řeší keramické sady, ale ty jsou vyhrazeny sportovním vozům. Dále je třeba přihlížet k celkovému naladění, které musí být kompromisem. Někdo rád brzdy s rychlejším nástupem, jiný zase o něco vlažnější. Důležité je přitom zachování lineárnosti a ideálně stejné naladění v rámci celého modelového portfolia. To znamená, že brzdy se musí chovat přibližně stejně v malé Fabii jako v sedmimístném Kodiaqu.  

To je celkem oříšek, protože každé auto má v závislosti na motorizaci jiný výkon, průměr kol i hmotnost. Navíc se dbá i na akustický komfort, čímž je myšlena eliminace nepříjemného pískání. To nevzniká jen mezi destičkou a kotoučem, ale rozvibrováním jakékoliv součástky na určitou frekvenci. Někdy postačí přidat plíšek, který změní tuhost destičky, jindy je potřeba změnit tvar odlitku držáku brzdy.

Na funkčnost nesmí mít vliv ani povaha vozovky, ať už je hladká či hrbolatá. Vyplatí se však přihlížet k jejímu profilu a například v táhlých klesáních brzdit motorem. Naopak v krizové situaci se nebojte využít plný účinek a tvrdě sešlápnout pedál až na zem. O zbytek se postarají podpůrně systémy jako ABS a ESP. Po umytí vozu je vhodné krátkou jízdou brzdy vysušit a zahřát, čímž se předejde vytvoření koroze.

Zajímavou novinkou vývojového týmu Škoda Auto je systém aktivního chlazení brzd pomocí ventilátoru chladiče motoru. Ten v případě potřeby zajistí chladný vzduch, který je veden sadou aktivních klapek v podbězích.

Příchod elektromobility vedl k návratu bubnových brzd. Důvod je jednoduchý: zadní brzdy jsou obecně méně namáhané a v případě zpomalovaní pomocí rekuperačního systému kotoučová soustava ztrácí smysl. Na druhé straně jsou ale elektromobily těžší. Je tedy třeba vyvinou bubnové brzdy s vysokým brzdným účinkem. Nové elektromobily koncernu VW mají poháněnou zadní nápravu, a proto zde se také hlásí o slovo rekuperace. Nutno zmínit, že odpovědnost za vývoj bubnových brzd pro koncern nese právě Škoda Auto.

Tým inženýrů tak řeší velikosti jednotlivých prvků podle požadovaných parametrů budoucích vozů, napojení brzdy na podvozkové díly, napojení hydraulického okruhu, funkci ruční brzdy a mnoho dalších detailů.

Zajímavostí je skrytá funkce elektronické párovací brzdy. Při jejím dlouhém podržení se aktivuje nouzový mód, kdy ESP natlakuje brzdovou soustavu a vůz postupně zabrzdí. Tlačítko v takový moment neovládá parkovací brzdu, ale slouží jako prostředek, který elektronice auta sdělí, že se děje něco nestandardního a je potřeba zastavit. V nouzové situaci tak může reagovat i spolujezdec.

U elektronické parkovací brzdy totiž pístky třmenů ovládá elektromotorek, takže systém je schopný sílu regulovat. Naproti tomu u klasické ruční brzdy ovládané pákou jsou táhla a speciální šnekový mechanismus vysunující pístek.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud