110
Fotogalerie

Hyundai Elantra vs. Sonata: sestře po krku

(dvojtest ojetin) Motorista s vyššími nároky na prostor může za 200 000 Kč koupit zánovní Elantru i Sonatu. Jakou si vybere?

Kapitoly článku:


Velká auta za malé peníze

Mohlo by se zdát, že srovnáváme nesrovnatelné. Ano, Elantru a Sonatu dělí rozdíl alespoň jedné třídy, nicméně oba modely se vyznačují kouzelnou vlastností: jejich korejský původ tlačí ceny na trhu s ojetinami velmi nízko, auta však nabízí objemný interiér a velmi slušnou výbavu. Dnes tu proto před námi stojí dva zánovní vozy s cenou okolo 200 000 Kč. Zkoušená Elantra je ve srovnání se Sonatou novější, ale Sonata má méně najeto. Oba vozy byly ve velmi dobrém stavu, vybaveny dobře vedenými servisními knížkami a jejich opotřebení odpovídalo údajům na tachometru. Pousíme se zjistit přednosti a nedostatky každého z vozů, jež mohou posloužit jako vodítko pro kupce, který o některém z těchto modelů uvažuje. A nebo uvažovat začne...?

P8310037.jpg P8310050.jpgP8310039.jpg

P9120058.jpgP9120002.jpgP9120059.jpg

Jak šel čas

Model Elantra, původně značený Lantra, se do výroby dostal v roce 1990. Nové generace pak následovaly v pětiletých intervalech. Třetí generace se představila v Paříži na sklonku roku 2000 již pod názvem Elantra pro všechny trhy a pro modelový rok 2004 prošla faceliftem. V té době již překročil celkový počet vyrobených Lanter a Elanter tři miliony a stal se nejúspěšnějším modlem značky. A právě z této generace pochází jeden z vozů, které jsme pro vás vyzkoušeli. Kromě verze 1,6i GL se u nás prodávaly i provedení s motory 2,0i a 1,9D, stupněm výbavy GLS a s karosériemi hatchback, sedan a kombi.

Sedan střední třídy s názvem Sonata vstoupil do výroby koncem roku 1988 a na exportních trzích od té doby plnil funkci vlajkové lodi. Změny probíhaly postupně, výrazná modernizace se představila v roce 1996 a čtvrtá, zásadně vylepšená generace přišla o dva roky později. Tři roky nato proběhl rozsáhlý facelift, v rámci kterého se pod kapotou objevil i šestiválec zvětšený z 2,5 na 2,7 litru. Příď i záď vozu se dočkala zdařilých úprav. Víko zavazadlového prostoru se zvýšilo, jednoduché a do prostoru zasahující závěsy byly nahrazeny vzpěrami a objem kufru narostl o 34 litrů. K této generaci náleží i „naše“ Sonata.

Zkoušené vozy

Elantra byla ve velmi dobrém technickém stavu, ale o různé šrámy na karosérii zde nebyla nouze. Také interiér byl zachovalý, překvapil pouze rozpraskaný plast na věnci volantu. Výsuvná anténa v pravém zadním blatníku byla zničená, možná předchozí majitel poslouchal rádio v myčce. Brzdy i výfuk byly bez problémů, pouze destičky vzadu volaly po výměně. Nezaznamenali jsme sebemenší náznaky koroze. Zkoušený vůz měl na slušivých litých kolech zimní pneumatiky, což jej poněkud hendikepovalo v hodnocení jízdních vlastností a při dynamických měřeních. Ovladače, podobně jako čalounění, nejevily známky opotřebení. Podobné to bylo s řízením a závěsy kol, pouze ložiska v zadních kolech byla již dosti hlučná. Elantra prošla poslední servisní prohlídkou letos v březnu při stavu tachometru 74 612 km a další by měla podstoupit za 3 000 km.

P9030055.jpg P9030056.jpg P8310044.jpgP8310040.jpg

Testovaná Sonata působila dojmem skutečně nového auta. Škrábanec byste na karosérii našli ztěží a kožený věnec volantu jevil jen nepatrné známky toho, že jej již v rukou někdo měl. Podvozek byl velmi tichý. Zkoušené auto bylo opatřeno nesnímatelným tažným zařízením, na které je třeba dávat si pozor. Dlouhý zadní převis v kombinaci s měkkým pérováním totiž hrozí při přejezdu hlubších nerovností tím, že tažným zařízením „zaberete“. Sonata podstoupila poslední servisní prohlídku vloni v listopadu, kdy na tachometru zářila hodnota 45 081 km, další by měla následovat za 8 000 km. Ani jeden z vozů nejevil náznaky kolize a lakování. 

P9180092.jpg P9120051.jpgP9120053.jpgP9120061.jpg

Vůz:
Hyundai Elantra 1,6i GL
Hyundai Sonata 2,0i GLS
Cena:
189 000 Kč
219 000 Kč
Rok výroby:
2005
2003
Stav tachometru:
87 000 km
52 000 km
Další záznamy:
Nové v ČR, 1. Majitel
Nové v ČR, 1. Majitel
Servisní knížka:
Ano
Ano
Kompletní sada klíčů a kódů
Ano
Ano
 
 
 
Výbava
 
 
 
 
 
Posilovač řízení:
Ano
Ano
Airbagy:
4x
4x
El. řízení podvozku:
ABS
ABS, TCS
Centrální zamykání:
Ano, na dálkové ovládání (neorig.)
Ano, na dálkové ovládání
El. ovládání oken:
Ano, 4x
Ano, 4x
El. ovládání zrcátek:
Ano, včetně el. vyhřívání
Ano, včetně el. vyhřívání a přiklápění
Výškově stavitelné sedadlo řidiče:
Ano, man.
Ano, man.
Stavitelný volant:
Ano, výškově
Ano, výškově
Zadní opěradla
Dělená, sklopná
Dělená, sklopná
Tempomat:
Ne
Ne
Klimatizace:
Ano, man.
Ano, digitální
Autorádio:
Ano, na CD a MP3
Ano, na CD a MP3
Přední mlhová světla:
Ne
Ano
Nárazníky v barvě vozu:
Ano
Ano
Litá kola:
Ano, orig.
Ano, orig.
Palubní počítač:
Ano
Ano
Další výbava:
Zamykání zpátečky
Zamykání zpátečky

Hyundai

Výroba automobilů je u jihokorejského Hyundaie jen jednou z částí rozsáhlého, především strojírenského zaměření. Společnost byla založena v roce 1947. V roce 1998 koupila značku Kia.

Hyundai i10Hyundai i20Hyundai i30Hyundai i40Hyundai KonaHyundai TucsonHyundai NexoHyundai Sante FeHyundai GenesisHyundai IONIQ

Doporučujeme

Články odjinud