90
Fotogalerie

BMW řady 02 (1966 - 1977): Zakladatel legendární trojky

BMW řady 02 položilo v roce 1966 základ kompaktním a sportovně laděným BMW. Z nástupce se stala řada 3 a ta je dodnes nejprodávanější model značky.

Kapitoly článku:


S automobilkou BMW to po druhé světové válce vůbec nevypadalo růžově. Několik chybných strategických rozhodnutí stálo za tím, že odbyt klesal a s tím se snižovaly i zisky. BMW například zůstalo i po válce u výroby luxusních sedanů a kupé s velkými obchodními maržemi, což nebyly zrovna modely, po kterých by ve válkou zničeném Německu byla poptávka.

bmw_02_series_1974_pictures_1.jpgbmw_02_series_1968_wallpapers_1.jpgbmw_02-series_2006_images_1.jpg
Asi nejznámější z celé modelové řady je sportovní verze BMW 2002 Turbo. Přesto jich vzniklo jen pár set a jádro prodejů tvořily modely 1602, 1802 a 2002

V padesátých letech to vypadalo tak špatně, že značku málem koupil konkurenční Daimler. Pak ale přišla záchrana v podobě BMW 700, což bylo první auto značky BMW se samonosnou karoserií. Byl to moderní ekonomický model poháněný plochým dvouválcem z motocyklu.

S Daimlerem se jednalo už před tím, ale protože v druhé polovině roku 1959 získalo BMW velké množství objednávek na model 700, zdálo se, že si značka pomůže sama. Vedení tak v prosinci 1959 odmítlo spojení s Daimlerem a vlastně vsadilo všechno na jednu kartu.

Harald Quandt pak do BMW silně investoval, v roce 1960 se výroba modelu 700 rozjela na plné obrátky a do roku 1965 vzniklo 188 211 kusů BMW 700. Byl to obrovský obchodní úspěch, který pomohl automobilce postavit se znovu na nohy.

Už v roce 1962 si mohlo BMW dovolit představit novou řadu moderních modelů, kterým se říkalo BMW Neue Klasse. Jednalo se o vozy nadčasové konstrukce s moderním motorem OHC řady M10. Základní konstrukční prvky vozů Neue Klasse včetně motoru M10 vlastně vydržely u BMW až do konce 80. let dvacátého století.

Třída Neue Klasse položila základ především velmi populárnímu BMW řady 5, ale automobilka potřebovala něco menšího, co by nahradilo kompaktní model BMW 700. Už v roce 1963 začalo BMW uvažovat o tom, že by jednoduše zkrátila poměrně variabilní platformu modelu Neue Klasse a postavila na ní menší model s dvojicí dveří.

Ten by hrál v nabídce roli nejen ekonomického modelu, ale rovněž by měl posloužit jako základ kompaktnímu sportovnímu vozu. Protože bude takové auto lehčí než větší model, nebude potřebovat velký a drahý motor. Mohl by tak oslovit širší spektrum zákazníků.

Nakonec se BMW rozhodlo udělat přesně to. Rozvor 2550 mm modelu BMW 1600 řady Neue Klasse zkrátila automobilka o 51 mm, návrhem šéf designu Wilhelm Hofmeister pověřil designéry George Bertrama a Manfreda Rennena.

Celková délka vozu byla nakonec o 230 mm kratší, ale kola zůstala v rozích, což propůjčilo novému kompaktnímu modelu poměrně dynamický vzhled a především se to velmi kladně projevilo na ovladatelnosti. S laděním předního zavěšení MacPherson (za příplatek se stabilizátorem) a zadního nezávislého zavěšení tak BMW problémy nemělo a vzniklo jedno z nejlépe jezdících aut své doby.

pictures_bmw_02-series_2006_1.jpgpictures_bmw_02-series_2006_2.jpgwallpapers_bmw_02_series_1967_1.jpg
BMW 2002 mělo za příplatek přední stabilizátor, vpředu byly kotoučové brzdy standardně. Přišlo i vstřikování paliva a další nové prvky. Bylo to opravdu první moderní BMW

Oproti předchozím plánům dostal i kompaktní model řady 02 moderní kotoučové brzdy vpředu a o pohon se staraly rovněž motory řady M10. První model nové řady 02 se jmenoval nejprve BMW 1600-2, později BMW 1602, aby byl lépe odlišitelný od většího sedanu.

Světovou premiéru zažilo nové kompaktní BMW 1600-2 v březnu roku 1966 na autosalonu v Ženevě a v květnu téhož roku se rozběhla výroba. Tenhle model tak slaví přesně půl století existence, což se ostatně BMW nebálo zdůraznit konceptem BMW 2002 Hommage pro letošní výstavu Concorso d’Eleganza Villa d’Este.

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud