Elegantní, emotivní, pohodlné a jednoduché bylo clio vždycky. Dobrá zpráva je, že pátá generace nic z toho neztratila, naopak!
Když jsme se před šesti lety poprvé svezli Renaultem Clio čtvrté generace, vyjádřili jsme obavu, aby jeho emotivní design příliš rychle nezestárl. Ukázalo se, že to byla zbytečná starost. Francouzský smysl pro krásu je tak nadčasový, že se odcházející model prodává nikoli stále dobře, nýbrž stále lépe – vrcholu kariéry dosáhl loni.
Když dnes stojíme před jeho nástupcem, ani nás nepřekvapuje, že tvůrci osvědčený recept jen lehce osvěžili. Zůstává rozběhnutá silueta s dlouhým rozvorem i svalnatě vytažené zadní blatníky. Hlavní novinkou je přední maska ve stylu větších modelů Espace či Mégane a „kly“ denního svícení, tvarování nárazníků nebo optika světel vpředu i vzadu. Nechybí působivě napnuté povrchy, které dodávají všem současným renaultům dynamický švih.
Clio tedy vypadá o krok moderněji, na první pohled by ale mohlo jít jen o další facelift. Ve skutečnosti však pátá generace stojí na úplně nových základech. Proto jsme minulý čtvrtek s velkou zvědavostí vyrazili do Lisabonu na bližší průzkum.
Hugo Hugo
Emotivní náboj zevnějšku na snímcích neklame. Clio stále vyzařuje nenuceně sebejistou eleganci francouzského střihu. Asi jako kdyby říkalo – vždyť jsem stejně nejhezčí, tak co má být? Nezbývá než s ním souhlasit. Magie pulzujících povrchů spojená s širokým postojem podvozku a hrdou maskou přitahuje pozornost i v uličkách městeček na neskutečně horkém jihu Portugalska. Design zjevně úspěšně míří na správné místo – nejpozorněji nás sledují ženy za volantem současného clia, které se do novinky chystají brzy přesednout. Jestliže jich poslední roky přibývalo, můžou být u Renaultu spokojeni.
Maximum vpředu
My jsme zase spokojeni po nastoupení dovnitř. Minulá generace se snažila nechat náskok luxusněji pojatému crossoveru Captur, a tak se v kabině šetřilo na materiálech, z čehož jsme my ani zákazníci nejásali. Kritiku vzali v automobilce vážně. Interiér působí veseleji, různorodě, barevně a sofistikovaně. A především útulně. Až na podzim postavíme clio proti Volkswagenu Polo, bude to rozhodně napínavější boj než dosud.
Rozvržení prostoru zůstává už s ohledem na siluetu velmi podobné. Aerodynamicky skloněné čelní okno tlačí přední sedadla relativně dozadu. Před námi je tedy dlouhá komfortní zóna, která přispívá k útulné atmosféře. Pochválit musíme také ztenčené sloupky, zlepšující výhled. Na šířku máme místa tak akorát. Volnost v loktech bychom označili za průměr a také panel kolem řadicí páky mohl být trochu kompaktnější.
Renault Clio V: Srovnání rozměrů s předchůdcem |
Model |
Clio V |
Clio IV |
Délka [mm] |
4050 |
4062 |
Šířka* [mm] |
1798 |
1732 |
Výška [mm] |
1440 |
1448 |
Rozvor [mm] |
2583 |
2589 |
Rozchod kol P/Z [mm] |
1509/1494 |
1506/1506 |
Objem kufru [l] |
391/366 |
300 |
*nové clio měřeno se sklopenými zrcátky,staré bez zrcátek |
Clio není espace
Prostor na zadních sedadlech nemá ambice konkurovat rodinným vozům. V opěradlech je nyní větší vybrání, takže před koleny dva tři centimetry přibyly, nárty ale bojují s rámem sedáku. Kufr přidal na hloubce, což vysvětluje tabulkový nárůst z 330 na 391 litrů (diesel má kvůli nádržce AdBlue 366 litrů), je ale poměrně krátký.
Vše tedy odpovídá osvědčené myšlence městského auta s maximem komfortu vpředu, s níž clio dosáhlo současného úspěchu. Vyšší nároky na prostor splňuje crossover Captur a také kombi Grandtour, jehož stávající generace ještě nějaký čas zůstane ve výrobě. U novinky se již s delší verzí nepočítá.
Vzali si lekci
Za složitý a nepřehledný komunikační systém R-Link se na Renault snášela často kritika. Naštěstí ne zbytečně, clio přijíždí se zcela novou generací, která své zaměření na uživatelskou jednoduchost dokonce vyjadřuje názvem změněným na Easy Link. Základní obrazovka je 7palcová, větší na snímku má rozměr 9,3“. Systém má dvě obrovské výhody: pro možnosti jednotlivých menu už nemusíme na centrální obrazovku, ale otevírají se přímo z ikon na hlavní stránce. Zadruhé pak daleko víc využívá piktogramů, což přispívá srozumitelnosti.
Hlavní stránky lze individuálně přizpůsobit tomu, co používáte nejčastěji. I k tomu stačí přidržet a posouvat ikonky jako na ploše chytrého telefonu. Nejlepší na konec: pár základních funkcí jako stop-start nebo nastavení jízdních režimů má nadále mechanická tlačítka pod obrazovkou. A pod nimi tři krásně nemoderní, ale o to intuitivnější „kohouty topení“, tedy ovladače samočinné klimatizace. Vážení přátelé, k tomuto uspořádání nemáme jedinou výhradu.
Řekli nám o novém cliu
Laurence Bechonová, zástupkyně šéfkonstruktéra
V čem je přínos nové podvozkové platformy CMF-B?
Je především podstatně lehčí. Samotnou karoserii a podvozek jsme odlehčili o 50 kg. Celé auto je ale lehčí jen o 12 až 20 kg, protože jsme přidali hodně výbavy, například bezpečnostní či emisní. V tom je druhý přínos – nové bezpečnostní a asistenční systémy vyžadují mnohem víc elektroniky, kterou už ve staré architektuře nebylo kam dát.
Vincent Terrail, vedoucí implementace motorů
Motor 1.0 TCe je připravený také ve výkonnější verzi s přímým vstřikováním. Přijde do clia později?
Nepřijde. Během simulací a zkoušek se ukázalo, že varianta MPI výkonově vyhovuje, a navíc dosáhne příznivých emisí CO2 100 g/km. Abychom zákazníkům nabídli víc výkonu a zároveň adekvátní emise CO2, zvolili jsme jako vyšší stupeň rovnou 1.3 TCe s automatickou převodovkou.
Pierre Loriette, manažer vývoje konektivity
Clio je stále připojené k internetu. Bude to zákazník platit?
První tři roky je služba vždy zdarma. Umožňuje nouzové volání a připojení mobilní aplikace, která vám najde polohu vozidla nebo stav paliva. Kdo si připlatí za navigaci, dostává zároveň služby Google pro vyhledávání na internetu a živá dopravní data TomTom.
Zlehka a elegantně
Mix portugalských dálnic, městské dlažby i hrubých okresek se celkem podobá našim podmínkám a s potěšením konstatujeme, že na nich clio funguje velmi příjemně. Jako dosud vděčí dlouhému rozvoru za přirozenou stabilitu, již není třeba utahovat na tlumičích. Výsledkem jsou elegantně plynulé pohyby karoserie a minimum otřesů či rázů. Jisté rezervy bychom našli v odhlučnění kol, za valivým hlukem bychom ale spíš hledali zvonivé tvrzené oceli nové odlehčené platformy než šetření na pěně v podbězích.
K uvolněné jízdě přispívá dámsky lehké, ale dobře vyvážené řízení i vzájemně sladěný chod všech ovladačů. Navzdory městskému naturelu by clio dobře fungovalo i na delších vzdálenostech.
Motor (skoro) pro každého
Litrový tříválec 1.0 TCe se vstřikováním MPI a výkonem 74 W považujeme za ideální střed. Stejně jako v nedávno testovaném Nissanu Micra nabízí vyvážený mix pružnosti, dynamiky a komfortu, chová se kultivovaně a snadno se ovládá. Základní litrové tříválce bez turba, které už používá Dacia, poslouží lépe ve městě než mimo něj.
Silnější 1.3 TCe s 96 kW se dodává výhradně s automatem a zapůsobilo na nás jako pohodlný dálniční křižník. Lehkému cliu dodává nadbytek výkonu, na sportovní jízdu však motoru i převodovce chybí pohotové reakce. Což spolu s emisními předpisy vrhá stín na budoucnost ostrých verzí clia.
Pro skutečné dálkaře a firemní flotily zůstane v nabídce i diesel, což je na dnešní zelenou dobu výborná zpráva. Jednotku 1.5 Blue dCi známou z dalších modelů jsme však v Portugalsku netestovali, stejně jako technicky zajímavý hybrid, který dorazí až příští rok.
Renault Clio V: Základní technická data zážehových motorů |
Motor |
SCe 65 |
SCe 75 |
TCe 100 |
TCe 130 |
Zdvihový objem [cm3] |
999 |
999 |
999 |
1333 |
Výkon [kW/min] |
48/6250 |
53/6250 |
74/5000 |
96/5000 |
Točivý moment [Nm/min] |
95/3600 |
95/3600 |
160/2750 |
240/1600 |
Převodovka |
5M |
5M |
5M |
7A |
Provozní hmotnost [kg] |
1137 |
1148 |
1178 |
1248 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
- |
- |
11,8 |
9 |
Maximální rychlost [km/h] |
- |
- |
187 |
200 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
- |
- |
4,4 |
5,2 |
Slibný začátek
Nové clio na nás zapůsobilo velmi sympaticky. Je krásné, pohodlné a kultivované, přidalo ve zpracování kabiny i přehlednosti informačního systému, o krok dál jsou také motory. Kufr a místo vzadu zůstávají spíše průměrné, ne však špatné. Otázkou zůstává cena, na kterou si musíme ještě počkat. Jízdní premiéra je totiž poněkud předsunutá a k zákazníkům se auta dostanou až v září.
Renault Clio V: Základní technická data vznetových motorů |
Motor |
Blue dCi 85 |
Blue dCi 115 |
Zdvihový objem [cm3] |
1461 |
1461 |
Výkon [kW/min] |
63/3750 |
85/3750 |
Točivý moment [Nm/min] |
220/1750 |
260/2000 |
Převodovka |
6A |
6A |
Provozní hmotnost [kg] |
1277 |
1277 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
14,7 |
9,9 |
Maximální rychlost [km/h] |
178 |
197 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] |
3,6 |
3,6 |
Autor: Martin Frei
Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.