Japonská automobilka využila britské motoristické slavnosti nadnárodního významu ke zmapování historie svého roadsteru a jeho ideového spojení s Británií.
Kapitoly článku:
Mazda MX-5 letos slaví 25. výročí. Drobný roadster nepříliš mužných proporcí se během let stal ikonou všech, kteří spatřují zážitek z jízdy v interakci s autem a hledání jeho limitů. Japonci tomu říkají Jinba Ittai, souznění mezi jezdcem a jeho koněm. Na Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu Mazda mapuje historii MX-5 a dává rovněž nahlédnout pod pokličku blížící se nové generace.
Expozice mapující historii modelu MX-5 začíná britským Lotusem Elan, který posloužil japonským konstruktérům jako inspirace
S pomocí britského klubu majitelů MX-5 shromáždila Mazda ve své expozici u goodwoodské knihovny všechny generace i mnohé speciální edice modelu, který je v Guinnessově knize rekordů zapsán jako nejprodávanější roadster všech dob – k prosinci 2013 přesáhl počet vyrobených kusů číslo 920 000.
Velké pozornosti návštěvníků se těší Mazda MX-5 v limitované sérii 25th Anniversary s atraktivní kombinací červeného laku a krémové kůže. Mnozí návštěvníci ale podle našeho krátkého pozorování ani netuší, že hned vedle stojí podstatně zajímavější exponát – MX-5 čtvrté generace! Pravda, zatím bez karoserie.
Příští Mazda MX-5 má být díky odlehčené konstrukci o 100 kg lehčí; posunutí motoru až za osu přední nápravy slibuje ještě lepší ovladatelnost
Mazda ale do Goodwoodu přivezla to nejpodstatnější z nové MX-5, totiž kompletní hnací řetězec a podvozek. Podélně uložený řadový čtyřválec pochopitelně opět roztáčí zadní kola, vedená náročně konstruovanou víceprvkovou nápravou.
Motor téměř uprostřed
Parametry nejsou v tuto chvíli oficiálně známy. Mazda se pochlubila pouze tím, že odlehčená konstrukce Skyactiv pomůže snížit hmotnost celého auta pod 100 kg. Také je dobře vidět, že konstruktéři posunuli motor až za přední nápravu, což by mělo dramaticky zlepšit ochotu auta k rychlým změnám směru. Ne že by současná MX-5 měla v této disciplíně nějaký vážný problém...
Vedle stánku věnovaného MX-5 má Mazda v Goodwoodu i expozici a dalšími modely v „autosalonové“ části areálu; Kolekce Cartier Style et Luxe před sídlem lorda Marche obsahuje mj. koncept Mazda RX500 z roku 1970
Pro nezasvěcené může být překvapením, že jednu z dominantních pozic v goodwoodské expozici Mazdy okupuje model úplně jiné značky. Do kruhu uspořádaná výstava historických MX-5 začíná autem, kterým to všechno začalo – Lotusem Elan.
Lehoučký a hravý britský roadster s hmotností pouhých 680 kg dokonale vystihoval konstrukční filozofii Colina Chapmana. Když Mazda v 80. letech podlehla naléhání amerického novinářa Boba Halla a pustila se do vývoje auta v segmentu, na jehož budoucnost by tehdy nikdo nevsadil pětník, našla v Elanu silný zdroj inspirace. Jeho přítomnost na goodwoodské expozici Mazdy tak můžeme chápat jako poděkování britské legendě za to, že pomohla stvořit legendu japonskou.
Náklady na cestu a pobyt redaktora hradí Mazda.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5