Volkswagen Arteon Shooting Brake

Volkswagen Arteon Shooting Brake

 Zdroj: Volkswagen

| Zdroj: Volkswagen

 Zdroj: Volkswagen

| Zdroj: Volkswagen

 Zdroj: Volkswagen

| Zdroj: Volkswagen

Jedná se o vozy modelových let 2020 až 2022, konkrétně VW Golf, Passat, Tiguan, T-Roc a  Arteon , Audi Q3 a Audi TT, Cupra Ateca,  Cupra Formentor  a Cupra Leon a také Seat Tarraco. Postiženy jsou také vozy  Škoda Octavia , Superb a Kodiaq.

Jedná se o vozy modelových let 2020 až 2022, konkrétně VW Golf, Passat, Tiguan, T-Roc a Arteon, Audi Q3 a Audi TT, Cupra Ateca, Cupra Formentor a Cupra Leon a také Seat Tarraco. Postiženy jsou také vozy Škoda Octavia, Superb a Kodiaq.

Požár může způsobit nedostatečné upevnění ochranného krytu motoru.

Požár může způsobit nedostatečné upevnění ochranného krytu motoru.

 Zdroj: Volkswagen
 Zdroj: Volkswagen
41
Fotogalerie

TEST Volkswagen Arteon R 2.0 TSI SB: Chladnokrevně efektivní bijec v kvádru

Velké benzinové kombi s pořádnou porcí výkonu a bez elektromotorů? Do budoucna půjde o stále vzácnější zboží. V téhle formě je snadné odpustit mu i drobné nedokonalosti.

Radosti
Silný a pružný motor
Šíře rozsahu nastavení DCC
Jízdní i akustický komfort
Velepraktický vnitřek
Starosti
Stále neodladěný infotainment
Šikla by se větší nádrž
9  /10

Při pohledu na nejrychlejší Arteon se člověk nemůže ubránit vzpomínce na Passat R36. Tato střela v generaci B6 byla na dlouhou dobu posledním sportovním manažerským kombi Volkswagenu, v následující B7 sice nabízela stejný silný motor, ale už jen v civilním provedení a aktuální model na nějaký sport kašle, i když ho samozřejmě ještě můžete dostat s výkonem 206 kW.

Paralel s Passatem R36 má Arteon R více než dost: decentní doplňky karoserie i vnitřku, velké brzdy, pohon všech kol, ryčný atmosférický šestivá... Vlastně ne, vždyť jsme v jiné době. Pod kapotou má známý přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr EA888 ve verzi evo4 s kapalinou chlazenou recirkulací výfukových plynů a variabilním časování ventilů plus variabilním zdvihem těch výfukových. Jeho 235 kW a 420 N.m jde na kola skrze dvouspojkovou převodovku DQ 500, která je mimochodem stavěná na točivý moment až 600 Nm – to kdyby někoho napadlo dolovat z motoru extra výkon.

Ale právě po vyšším výkonu si rozhodně stýskat nebudete – je ho dost a s pohonem všech kol ho Arteon R umí bezezbytku zužitkovat. Motor hezky táhne už od nižších otáček a v druhé polovině otáčkoměru je přísun síly zcela konstantní bez náznaku špičky. Zrychlení na stovku se dle tabulek odehraje za 4,9 sekundy a v reálu se tomuto údaji dá naprosto věřit. Auto nabírá rychlost bez náznaku přemáhání nebo dýchavičnosti a i reakce na plyn jsou v rámci přeplňovaných motorů dostatečně svižné. Stejně působivé jako zrychlení je i brzdění. Erkový Arteon má vpředu vrtané kotouče v rozměrech 357x34 mm a vzadu 310x22 mm, při okreskové palbě jsou k neutahání a dají se moc hezky dávkovat.

V zatáčkách jede toto rozměrné kombi jako po kolejích, na plyn můžete hopsnout ještě před apexem a příď se citelně stáhne do oblouku, v němž vás rovná vektorování točivého momentu zadních kol. Na ta může jít až 50 procent síly a na každé jednotlivé kolo pak plný točivý moment, který má náprava k dispozici. Zákruty Arteon krájí s chladnokrevnou efektivitou, téměř totální přilnavostí a bez náznaku vzrušení. Se svým řidičem se nepere, pouze plní jeho rozkazy – možná by mu neškodil náznak zlobivosti nebo nutnosti krocení divé zvěře, ale vzhledem k tomu, že jízdou naplno strávíte jen malé procento času za volantem, něco podobného asi Volkswagen neměl zapotřebí.

Pokud tedy samotná jízda moře emocí nevyvolá, zvuk ano. V režimu Race kabinu zaplní syntetické bručení, ale můžete přepnout na mód Pure, který dá vyniknout pouze projevu motoru a hlavně výfuku s čtyřmi koncovkami. Ten umí při podřazení nebo ubrání plynu krásně zachrochtat a zabublat.

Jízdní zážitek si nejlépe vychutnáte v individuálním nastavení, kdy si kromě již zmíněného zvuku můžete poladit kdeco – hlavně však odpružení. Na možnost zcela plynulé regulace ve velkém rozsahu od režimu „houpačka“ až po „tvrdý jako šutr“ znějí oslavné ódy u mnoha koncernových výrobků a Arteon R není výjimkou. V nejměkčím nastavení je dlouhé kombi příjemně houpavé, aniž by se přehnaně naklánělo. Nerovnosti české okresky pak filtruje téměř dokonale, navzdory obřím 20“ kolům (standardem je 18“). Odpružení a ráfky s nízkoprofilovými pneumatikami samozřejmě mají své limity, když vezmete skutečně velkou díru, autem projde rána a vám od ní cvaknou zuby – ale celkově vzato jde o velmi působivé nastavení s možností individualizace. Pro úplnost připomeňme, že oproti civilním verzím Arteonů sedí provedení R o 20 milimetrů níže.

Ze zcela opačného spektra než režimy Sport a Race je nastavení Comfort. V něm jsou reakce na plyn utlumené až mdlé a jízdní komfort maximální. Po dálnici můžete svištět vysokou rychlostí a s minimem aerodynamického hluku, na hrubším povrchu se široké pneumatiky občas ozvou, ale nejde o nic drastického. Tato druhá cestovní tvář rychlého Arteonu je stejně působivá, jako výkony při svižné jízdě. Na cestách vás jistí (u R standardní) chytrý systém Travel Assist, který udržuje auto v jízdním pruhu a s dostatečnou vervou i sám zatáčí, plus adaptivní tempomat ACC, fungující do rychlosti 210 km/h. Za příplatek 36 600 Kč vám pak Volkswagen své výkonné kombi „odemkne“ na 270 km/h.

Pokračování 2 / 3

Víte, za co platíte

Erkový Arteon je vrcholem nabídky výkonem i výbavou, čehož si všimnete hned po usednutí za volant s modrým prošíváním a s perforovanými prvky v místech, kde máte kormidlo správně držet. Stejně tak jako vnějšek i vnitřek vkusně kombinuje černé lesklé prvky s modrými, působí decentně, dospěle a ne dětinsky á la tuning sraz. Sedadla s jednodílnými opěradly hezky drží trup díky výraznému tvarování na bocích, dlouhé cesty v nich zvládnete v pohodlí a jako řidič si můžete pustit i lehkou masáž (sedadlo ErgoComfort za příplatek 33 200 Kč).

Palubní deska působí přehledně, klimatizaci sice ovládáte dotykovými ploškami, ale ty jsou umístěny ve spodní části a daleko od sebe, takže nehrozí, že byste častěji omylem zavadili o jinou funkci. I tak ale vzpomínáme na krásně velké kruhové ovladače z předfaceliftového Arteonu. Nastavení hlasitosti je u této příplatkové verze multimediálního systému s 9,3“ obrazovkou také dotykové, ale funguje vcelku spolehlivě. Na rozdíl od infotainmentu samotného – láteříme nad tím už nějakou dobu u mnoha Volkswagenů a marně čekáme na update, který by situaci vyřešil. Pomalé starty, sem tam chyby kdy vám zmizí obraz parkovacích kamer, zbytečné mezikroky při zadávání adresy do navigace... Určitě jde o věc, kterou půjde do budoucna vyřešit, ale v této formě má k dokonalosti daleko. Digitální kokpit s úhlopříčkou 10,25 palce funguje bez škobrtnutí, můžete si u něj nastavit preferované zobrazení nebo třeba mapu s navigací.

Dalším krokem kupředu a zároveň dvěma kroky zpátky je ovládání na ramenech volantu. Zvláště hlasitost, která umí fungovat i jako dotyková ploška, kterou přejedete prstem – občas zavadíte a nechtěně ji změníte, stejně tak stanici rádia nebo přehrávanou skladbu. Jejich posouvání je oproti hlasitosti zrcadlově na pravém rameni volantu. Zbytek ovládání na kormidle je na tom lépe, je výrazně těžší na něj omylem ťuknout. I tak ale opět vzpomínáme na předfaceliftový volant s klasickými tlačítky.

Do sedačky řidiče a spolujezdce se pohodlně vejdou urostlí chlapíci a drobnější postavy – obojí se dá nastavit ve velkém rozsahu a problém zde není s místem nad hlavou ani pro lokty. Královskou porci místa najdou i pasažéři v druhé řadě, která je sice kvůli tvarování sedadel i opěradel vhodnější pro dvě osoby, ale tři se sem také na nějakou dobu uvelebí. S prostorem pro nohy zde problém není a pod stropnici se vejdou lidé průměrné evropské výšky.

Zavazadlový prostor je úctyhodně široký i hluboký, po sklopení opěradel, dělených v poměru 40:60, můžete převážet předměty o chlup delší, než dva metry. Nakládací hrana sice není v rovině s podlahou, ale neleží vysoko a zavazadla vložíte bez větší snahy. Pod podlahou kufru najdete subwoofer příplatkového audiosystému Harman Kardon a lepící sadu, v základní konfiguraci může Arteon R mít plnohodnotné rezervní kolo z lehké slitiny.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Jakožto vrchol nabídky toto provedení zcela přesvědčivé. Má sportovní šmrnc, aniž by působilo dětinsky, umí být velmi komfortní na dlouhých cestách i rozbitých okreskách, rychlost mu nechybí v přímce ani v zatáčkách. Pokud hledáte zábavu, adrenalin a řidičské výzvy, musíte se v nabídce Volkswagenu poohlédnout jinam, než k téměř pětimetrovému kombi – jde spíše o drtivě účinný stroj na polykání kilometrů ve vysokém tempu.

Z hlediska výbavy působí důstojně a zpracování interiéru rovněž obhájí základní cenovku lehce přes 1,5 milionu. Pokud se příliš nerozjedete s příplatky, které vyšroubovaly cenu tohoto kousku téměř ke dvěma milionům korun, hodnota je i vzhledem k praktičnosti skutečně vysoká. Nebýt pomalého infotainmentu a dotykového ovládání, bylo by to na jedničku. Takto jde o jedna mínus, což je stále silný nadprůměr.

Volkswagen Arteon Shooting Brake: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   1.024.900 Kč (1.5 TSI Elegance/110 kW
Cena s testovaným motorem a výbavou 1.565.900 Kč (2.0 TSI R/265 kW)
Cena testovaného vozidla           1.921.500 Kč (2.0 TSI R/265 kW)

Technické údaje: Volkswagen Arteon Shooting Brake

Rok • stupeň výbavy
2021 • R
Počet válců/ventilů na válec
4/4
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 984 cm3
Nejvyšší výkon
235 kW (320 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 350 až 6 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
420 Nm při 2 000 až 5 350 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,9 s
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
dvouspojková • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
565 l • 1 632 l
Objem palivové nádrže
66 l
Hmotnost: provozní • celková
1 793 kg • 2 290 kg
Prům. spotřeba: komb.
9,0 l/100 km
Rozvor náprav
2 838 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 587 mm • 1 582 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 866 × 1 871 × 1 462 mm

Základní výbava: 18" kola z lehkých slitin, adaptivní tempomat, adaptivní podvozek, automatická klimatizace, dešťový a světelný senzor, digitální přístrojový štít, bezklíčový vstup, diodové světlomety, multifunkční vyhřívaný volant R, navigace, parkovací čidla vpředu a vzadu, plnohodnotné rezervní kolo, Travel Assist, vyhřívání předních sedadel atd

Příplatková výbava: 20" litá kola Estoril (34.800 Kč), metalický lak Modrá Lapiz (21.400 Kč), elektricky výklopné tažné zařízení (24.600 Kč), zrušení omezovače rychlosti (36.600 Kč), hudební systém Harman Kardon s 10 reproduktory a subwooferem o výkonu 700 W (35.200 Kč), head-up displej (15.100 Kč), zatmavená a akustická okna (15.400 Kč), ergoComfort sedadlo řidiče - elektricky nastavitelné v 14 směrech, s masážní funkcí (33.200 Kč), paket Comfort Plus - LED světlomety, dynamická regulace dálkových světel, kombinovaná LED světla vzadu, bezklíčový vstup, třízónová automatická klimatizace, vyhřívání sedadel vzadu (32.600 Kč), paket Assistance High - kamerový systém sledující 360° okolí vozidla, automatizovaný parkovací asistent, proaktivní bezpečnostní systém, hlídání mrtvého úhlu (35.600 Kč), čalounění Nappa kůží (43.600 Kč), paket Business Premium - infotainment s 9,2" obrazovkou včetně navigace, rozpoznání dopravních značek, hlasové ovládání (27.500 Kč).

Doporučujeme

Články odjinud