Čtvrtá generace kompaktního SUV Kia Sportage se bude na český trh dodávat s několika významnými odlišnostmi oproti standardní evropské specifikaci. I to jsme se dozvěděli na prvním krátkém svezení ve Španělsku.
Kapitoly článku:
Za průlom v působení automobilky Kia na evropském trhu bývá nejčastěji považován kompaktní model Ceed, ale troufám si tvrdit, že pro image značky i její marže udělal ještě víc model Sportage. Předchozí, třetí generace tohoto kompaktního SUV byla první Kiou, kterou si lidé kupovali ne proto, že by byla cenově výhodná, dobře vybavená nebo podložená dlouhou zárukou, ale jednoduše proto, že se jim líbila. A zájem byl takový, že se jednu dobu na Sportage čekalo i celé měsíce. Není divu, že celoevropsky se Kia Sportage stala nejprodávanějším modelem značky. Čtvrtá generace, kterou jsme poprvé krátce vyzkoušeli na silnicích okolo Barcelony, má tedy na co navazovat.
Sportage 4. generace má delší karoserii i rozvor náprav; platformu a motory sdílí se sesterským modelem Hyundai Tucson, ale na rozdíl od něj se vyrábí ve slovenské Žilině
Kia Sportage čtvrté generace sdílí společný technický základ se sesterským Hyundai Tucson. V souladu s aktuálními trendy má nová karoserie daleko vyšší podíl vysokopevnostních ocelí (51 % oproti 18), účinnější aerodynamiku a důsledněji potlačený přenos nežádoucích ruchů do prostoru pro cestující. Nabídka motorů, konstrukce podvozku i výbava odpovídají tomu, co už známe z Tucsonu. Kia však ujišťuje, že nová Sportage není jeho klonem. Má odlišné naladění podvozku i řízení, namísto Nošovic se vyrábí v Žilině a liší se samozřejmě také designem.
Návrháři zachovali podobný profil jako u třetí generace, ale proporce prošly relativně výraznou proměnou. Při zachování šířky a výšky narostl rozvor o 30 mm (na 2670 mm) a celá karoserie se prodloužila o 40 mm (na 4480 mm), přičemž se zvětšil přední a zkrátil zadní převis.
Když se objevily první fotografie nové Sportage, kolmá čelní stěna v kombinaci s vysoko posazenými, dozadu protaženými světlomety mnohým připomínaly Porsche Macan – a ze správného úhlu je tato inspirace zřetelná i naživo. Kia je bezesporu výstřednější než konzervativní Tucson, což odpovídá odlišnému zacílení obou značek. Zákazníci si budou moci objednat také paket GT Line se sportovně stylizovanými nárazníky, LED denním svícením ve tvaru „ledových kostek“ a většími koly.
Z delšího rozvoru těží hlavně cestující vzadu; radost jim udělá i přirozenější úhel kolenou díky snížení podlahy vůči sedáku
Nabídku motorů tvoří známé benzinové čtyřválce Gamma a diesely 1.7 a 2.0 CRDi, samozřejmě v nejaktuálnějším provedení splňujícím Euro 6. Kia nešla cestou vstřikování aditiva AdBlue, všechny vznětové motory spoléhají na kombinaci „denox katalyzátoru“ s DPF. Uvidíme, jaký to bude mít dopad na reálnou provozní spotřebu.
Základní parametry všech motorizací včetně jízdních výkonů jsme pro vás seřadili do přehledné tabulky:
Kia Sportage 2016: Nabídka motorizací pro český trh |
Označení |
1.6 GDI
|
1. 6 T-GDI |
1.7 CRDi |
2.0 CRDi Low |
2.0 CRDi High |
Konstrukce |
atmosféricky plněný zážehový řadový čtyřválec |
přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec |
přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec |
přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec |
přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec |
Zdvihový objem (cm3) |
1591 |
1591 |
1685 |
1995 |
1995 |
Vrtání x zdvih (mm) |
77,0 x 85,4 |
77,0 x 85,4 |
77,2 x 90,0 |
84,0 x 90 |
84,0 x 90 |
Kompresní poměr |
11,0:1 |
10,0:1 |
15,7:1 |
16,0:1 |
16,0:1 |
Max. výkon (kW/k) |
97/132 |
130/177 |
85/115 |
100/136 |
136/185 |
v ot./min. |
6300 |
5500 |
4000 |
4000 |
4000 |
Max. točivý moment (Nm) |
161 |
265 |
280 |
373 |
400 |
v ot./min. |
4850 |
1500-4500 |
1250-2750 |
1500-2500 |
1750-2750 |
Převodovka |
6st. man. |
6st. man./ 7DCT |
6st. man. |
6st. man./
6st. autom. |
6st. man./
6st. autom. |
Pohon |
FWD |
AWD |
FWD |
AWD |
AWD |
0-100 km/h (s) |
11,5 |
9,5/9,1 |
11,5 |
10,5/12,0 |
9,5/9,5 |
Max. rychlost (km/h) |
182 |
202/201 |
176 |
184/184 |
201/201 |
Spotřeba (l/100 km) |
6,75 |
7,6/7,5 |
4,7 |
5,2/5,9 |
5,9/6,3 |
Přední nápravu tvoří vzpěry MacPherson, vzadu je u všech motorizací zavěšení víceprvkové. Systém pohonu všech kol od firmy Magna využívá stejnou mezinápravovou spojku jako Sportage třetí generace, nový software ale umí vektorovat hnací sílu přibrzďováním jednotlivých kol. Na rozdíl třeba od Haldexu je zde možné sepnout pohon 4x4 manuálně, po překročení rychlosti 40 km/h se ale sám zase odpojí. Důvodem je ochrana spojky před přehřátím.