Tichý provoz i na dálnici
Spolehlivé asistenční systémy
Ovladatelnost ve městě
Tvrdší sedadla
Nelogičnosti v ovládání základních funkcí
Chod brzdového pedálu
8 /10
Elektrický Volkswagen? „Díky, nechci,“ řekne v tom lepším případě tuzemský konzervativní motorista, nasedne do svého Golfu 1.9 TDI a odfrčí do dáli. Je fakt, že elektromobilita nemá v našich krajích na růžích ustláno. Počínaje stále ještě řídkou dobíjecí sítí přes vysoké ceny elektroaut až po omezení stran dojezdu, pořád to není ono. A možnost stát na vybraných parkovacích zónách nebo jezdit po dálnici bez známky nemusí být pro mnoho řidičů dostatečně pádný argument, proč usedat za volant menšího elektrovozu, který stojí jako slušně vybavené SUV.
Nicméně od dob prvních elektromobilů s bídným dojezdem a komickými jízdními vlastnostmi učinily vozy na baterie pokroky v řádu světelných let. A nyní se najdou lidé, kterým budou dávat dokonalý smysl. Důkazem může být statistika společnosti JATO, dle které modelu ID.3 náleží za prosinec roku 2020 druhá příčka v prodejích v Evropě – s 27.997 kusy je hned za Volkswagenem Golf s 30.073 kusy.
Sci-fi pro každý den
ID.3 se ve zkoušené výkonnější verzi může pochlubit výkonem 150 kW (204 k) a točivým momentem 310 N.m. Později bude v nabídce provedení se 107 kW (146 k). Baterie s netto kapacitou 58 kWh dle metodiky WLTP teoreticky umožňuje dojezd až 426 km, v podmínkách české zimy se jeví jako reálnější číslo údaj přes 300 kilometrů. K mání bude i verze s 77kWh baterií a rovněž teoretickým dojezdem 549 km.
Vůz stojí na platformě MEB, která podepře všechny další budoucí elektrické modely Volkswagenu. Na rozdíl od e-Golfu, ve kterém byly bateriové moduly naskládány, kde se dalo (ve středovém tunelu, pod zadními sedačkami a pod podlahou kufru), jsou zde účelněji umístěny v plochém modulu v podlaze. Rozvor činí 2770 mm a převisy karoserie ID.3 s délkou 4261 mm jsou tak minimální.
Ona kapotáž je sama o sobě zajímavá – pokud se podíváte na takřka libovolný sci-fi film z přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století, uvidíte přesně takový monolitický tvar s minimálními výběžky do volného prostoru. Vpředu sice najdete logo Volkswagenu, ale se zbytkem jeho produkce si ID.3 rozhodně nespletete.
Hezky uklizeno, ale za jakou cenu?
Usedněte dovnitř a řada věcí vám bude hned povědomých. Digitální přístrojový štít, na jeho pravé straně volič jízdního režimu, otáčený v podélném směru dopředu a dozadu... Že by Volkswagen tak trochu opisoval u mimořádně exotického BMW i3? Přístrojový štít se i s voličem hýbe společně se sloupkem a na volič samotný není přes věnec volantu moc dobře vidět. Vedle jízdních režimů tímto prvkem ovládáte i míru rekuperace, stisknutím směrem doleva pak aktivujete parkovací brzdu.
Zbytek vnitřku je už více méně konvenční – máme zde dotykovou obrazovku, pod níž najdeme plošku dotykového ovládání hlasitosti a také nastavení teploty klimatizace. Stejně jako u jiných nových Volkswagenů vyžaduje obsluha tohoto prvku za jízdy více pozornosti, než by bylo zdrávo. Ovládání hlasitosti posunem prstu na plošce chybí cit, častěji se zřejmě spolehnete na tlačítka na volantu.
Za ním najdete příjemnou polohu snadno, rozsah seřízení kormidla i sedadel vyhoví menším i větším postavám. Kromě nyní již typického nelogického umístění ofuku čelního skla a vyhřívání toho zadního vlevo pod volantem u ovládacích prvků světel zde na řidiče čeká ještě jedna záludnost – stahování oken. Na madlu dveří jsou pouze dvě tlačítka, pokud chcete stahovat zadní okna, musíte na ně nejprve přepnout další dotykovou ploškou. Obsluhu různých funkcí si můžete usnadnit spolehlivě fungujícím hlasovým ovládáním, které aktivujete buď tlačítkem na volantu nebo vyslovením hesla „Ahoj ID.“
Přední sedáky jsou příjemně široké, ale poněkud tvrdší, stejně jako opěradla. Středový tunel je využit účelně, vedle dvou držáků nápojů zde najdete šikovné schránky na drobnosti. Zadní sedačky jsou díky výraznému tvarování opěradel vhodné pro dvě osoby, které by neměly být vyšší 180 centimetrů. Pro nohy je zde místa dost, sedák je ale uložen dost nízko nad podlahou. Kufr je navzdory umístění motoru vzadu dostatečně hluboký, nabíjecí kabely můžete schovat pod užitečnou dvojitou podlahu.
Pokračování 2 / 3
Opatrně na kola
Po rozjezdu se nejprve ozve syntetické vrnění, které okolo třicítky přejde do vzdáleného šumu. A zvuky dovnitř nepronikají ani ve vyšším tempu, ID.3 je velmi dobře odhlučněné a tiché zůstává i v dálničních rychlostech, což svědčí o dobře odvedené práci aerodynamiků.
Na plyn reaguje s plynulostí, zbrklé škubání se zde nekoná. Pokud však zadupnete pedál do podlahy, akcelerace je velmi důrazná, což ještě umocňuje absence pauz pro řazení. A zatím co zrychlování je zcela přirozené, při zpomalování se musíte připravit na pár záludností. Pedál má dlouhý chod a „nahmátnout“ bod záběru chce cvik. Při dobrzďování do zastavení pak mění svůj odpor a je nutné jej důrazněji sešlápnout.
Řízení je přesné a ID.3 ochotně mění směr jako správná městská štika. Obratnost ještě umocňuje velký úhel natočení předních kol v plném rejdu, parkování je hračka. Průměr otáčení je příjemných 10,2 metru. Jízdní komfort je do značné míry ovlivněn velikostí kol – kousek na 20“ discích s pneu 215/45 bych volil spíše v zemi, kde najdete výhradně kvalitní asfalt. Pokud s ID.3 chcete poskakovat na dlažebních kostkách nebo zapuštěných kanálech, vůz vás občas trošku „naklepe.“ Nicméně nejde o nic hrozného, větším problémem je zranitelnost velkých kol vůči oděrkám při parkování.
Cestování značně zpříjemňuje soubor asistenčních systémů Travel assist. Udržování v jízdním pruhu je dostatečně důrazné a nebojí se větších zásahů do řízení, stejně spolehlivě funguje i automatický odstup od vpředu jedoucího vozidla. A do třetice, i přebírání maximální povolené rychlosti tempomatu dle dopravního značení nedělá větší chyby. Pochvalu si zaslouží i velký a přehledný průhledový displej, který bude za nějakou dobu doplněn o prvky rozšířené reality.
Ve městě se spotřeba s lehkou nohou na plynu a komfortní výbavou v eko režimu pohybuje okolo 20 kWh/100 km, což je o něco více, než třeba u korejské nebo francouzsko-japonské konkurence. Na dálnici pak apetit stoupá k 30 kWh/100 km. Skrze konektor CCS, umístěný v zadní části vozu, lze nabíjet 100 kW, z 5 na 80 % kapacity baterie se dostanete za 35 minut.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Jako první vlaštovka v masové elektrifikaci Volkswagenu je ID.3 dostatečně výjimečné svým vzhledem i fungováním. Dojezd je zcela v pořádku, byť stejně jako u mnoha jiných elektromobilů neodpovídá tabulkovým údajům.
Auto se řídí dobře a bez větších záludností, na jistá specifika v jeho ovládání se dá zvyknout. Je dostatečně svižné i obratné a cestu umí zpříjemnit spolehlivě fungujícími asistenčními systémy. Pokud nebude jeho majitel megaloman, co se týče velikosti ráfků, může být i dostatečně komfortní z hlediska odpružení. 18palcová kola s 55procentními pneumatikami jsou tak akorát.
ID.3 má sice nevděčnou roli průkopníka, ale už teď se ukazuje, že má potenciál přesvědčit nemálo řidičů, že to s elektromobilitou v této době není vůbec špatné. K takovému autu stále nelze přistupovat stejně jako k autu se spalovacím motorem, stačí se však podívat kolem sebe a zjistíte, že pro řadu lidí to nejenže není problém, ale dokonce se to stalo životním stylem.
Volkswagen ID.3: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
976.900 Kč (ID.3 Life 107 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.074.297 Kč (ID.3 1st 150 kW) |
Cena testovaného vozidla |
1.315.500 Kč (ID.3 1st 150 kW) |
Technické údaje: Volkswagen ID.3
Rok • stupeň výbavy
2021 • 1st
Nejvyšší výkon
150 kW (204 koní)
Nejvyšší krouticí moment
310 Nm ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,3 s
Nejvyšší rychlost
160 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 1 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
385 l • 1 267 l
Hmotnost: provozní • celková
1 800 kg • 2 280 kg
Rozměr pneumatik
215/55 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 261 × 1 809 × 1 537 mm
Základní výbava: 1st Edition, 20" kola z lehkých slitin Sanya, Ambientní osvětlení II, Ambientní osvětlení exteriéru, Asistent při odbočování vlevo, Asistent při vyhýbání, Automatická klimatizace Climatronic, Digitální radiopřijímač (DAB+), Dobíjecí zásuvka vozu CCS, Dynamic Light Assist, IQ. Light LED Matrix, Multifunkční volant v kůži vyhřívaný, Navigace Discover Pro, Paket Bi-Color Silver Glossy, Panoramatické střešní okno, Side Assist, Travel Assist, Zpětná kamera