SUV Fordu není na trhu zrovna žhavou novinkou. Letos jej ale stihlo menší omlazení a my jsme klíčové novinky podrobili testu.
Kapitoly článku:
Zatímco téměř všichni výrobci zuřivě vyvíjeli své příspěvky do rychle rostoucího segmentu malých SUV, Ford stál dlouho stranou a žádný podobný automobil nenabízel. Když už se konečně rozhoupal, zvolil podobný postup jako Škoda, Volkswagen nebo Peugeot. Svůj nový model postavil na základě vyzkoušené platformy pocházející z menšího hatchbacku. Její kódové označení je C1 a kromě Focusu je na ni postaven například C-Max. Po několika letech vývoje vše dospělo k datu 26. února 2008, kdy byla spuštěna výroba. Do České republiky se tento automobil dostal v létě stejného roku.
Dva roky působení na trhu ukázaly, že je Ford Kuga poměrně úspěšným automobilem - na českém trhu se pohybuje v žebříčku prodejnosti kolem šestého místa, jenže v nadcházejícím období to nebude mít jednoduché. Do už tak nabité kategorie letos přišlo hned několik dalších novinek. Toyota RAV4 byla omlazena, ale hlavně korejská dvojice Hyundai/Kia představila úplně nové generace modelu ix35, respektive Sportage. A aby toho nebylo málo, Peugeot už dříve uvedl model 3008, který také můžeme zařadit na okraj pro zákazníky velmi zajímavého segmentu kompaktních SUV.
Ford sice u Kugy přispěchal s několika novinkami, jenže celkem logicky se žádná velká revoluce nekonala. Modelový rok 2011 dostal dvojici nových dieselových jednotek, možnost použití automatické dvouspojkové převodovky PowerShift a rozšířený paket Individual. Díky němu můžete získat přepracovaný přední nárazník (svým ztvárněním trochu připomíná ten u Insignie OPC) a lakované lemy blatníků. K dispozici jsou rovněž devatenáctipalcová kola nebo kožené čalounění. My jsme vyzkoušeli inovovaný diesel 2,0 TDCI s automatem PowerShift.
Kinetický design vs. německá jednoduchost
Vhledem k tomu, že Ford Kuga naší redakci navštívil už několikrát, vezmu jeho vnější design a interiér o něco stručněji a pokusím se nabídnout vlastní názor.
Jak všichni jistě vědí, styl, kterým se v současnosti prezentuje Ford napříč celou svou nabídkou, nese název Kinetic Design. Není to žádná novinka, vždyť počátek tohoto designérského jazyka sahá do roku 2004, ale stále působí svěžím dojmem, a to dokonce i v přímé konfrontaci s nejmladšími a na pohled také hodně povedenými Korejci. Aplikaci designové kinetiky na testovaný model měl na starost šéfdesignér Martin Smith (ten mimochodem stojí za celým Kinetic Designem). Osobně považuji výsledek jeho za zdařilý.
Zatímco vnější design je originální a atraktivní, o interiéru se to už říci nedá. Je sice německy přehledný, jednoduchý, ale také trochu nudný a fádní. Osobně bych dal přednost větší eleganci, ale to není příliš důležité. Důležitější je fakt, že ke kvalitě zpracování nikdo nemůže vznést sebemenší námitku. Kuga je uvnitř ztvárněna s maximální pečlivostí, i když použity byly pro někoho možná až moc tvrdé plasty.
V kabině testované Kugy se můžete pokochat kombinací černých plastů se stříbrnými doplňky. Ty jednotvárný interiér rozbíjí a díky nim celek vypadá v konečném důsledku hezky a hodnotně. O tom, že vlastníte něco více, se vás snaží přesvědčit i zajímavě zpracovaný přístrojový štít nebo tlačítko pro startování, které je umístěno netradičně nad panelem audiosystému.
Prostoru dost, nikoli nejvíce
Pokud zařadíme model Kuga mezi kompaktní SUV, pak bude patřit k tomu většímu, co se na trhu nabízí. Vnějšími rozměry ho překonává pouze Renault Koleos a Subaru Forester, nicméně oba dva se už nacházejí na hranici mezi kategorii C-SUV a D-SUV (velká SUV).
Vpředu najdete místa opravdu spoustu, dostatek pohodlí tu čeká i na nejvyšší postavy. K tomu si připočtěte svým stupněm tuhosti pohodlná sedadla, která by si ale zasloužila výraznější boční vedení. Prostor vzadu také není špatný, ale není to vlastnost, díky které by Kuga porážela ostatní konkurenty na celé čáře. Jistě, usadí se sem třeba i tři dospělí jedinci, ale vzhledem k vnějším rozměrům bych čekal více. Najde se konkurence, která je v tomto ohledu lepší a dvojnásob to platí o zavazadlovém prostoru. Základních 410 litrů patří mezi podprůměr třídy. Po sklopení zadních sedaček získáte až 1405 litrů, musíte ale odklopit sedáky vpřed, jinak maximálního čísla nedosáhnete.
Obdobně jako několik jiných konkurentů nabízí Kuga dvojité víko zavazadelníku. Nejedná se ovšem o řešení, jaké má Renault Koleos nebo Peugeot 3008 (páté dveře se spodním dílem vyklápějícím se směrem dolu), A jak se do něj dostanete?. Otevírá se zde buď vše, a nebo část pátých dveří společně s oknem (což působí bytelnějším dojmem než v případě otevírání samostatného skla).