Nová Mazda 3 je u nás k mání s karoserií hatchback a sedan. V rámci dynamické prezentace poblíž Prahy jsme se však mohli projet pouze s hatchbackem, protože tříprostorová karoserie bude k mání až v polovině roku. To ale neznamená, že by šlo o nechtěný model. Mazda hlásí, že je u nás poptávka po sedanu a hatchbacku vyrovnaná.
U minulé generace nedělal podíl sedanů ani čtvrtinu, což je dáno také velikostí. Nová Mazda 3 sedan je totiž stejně velká jako Mazda 6 první generace. I když spolu sdílejí karosářské verze stejný základ, přístup k designu zcela odlišný. Hatchback vychází z konceptu sportovního vozu Vision RX a má působit agresivně, sedan zase z konceptu velkého grand toureru Vision Coupé, jehož zbraní je elegance.
Nová Mazda 3: Rozměry karoserie |
Karoserie |
hatchback |
sedan |
Délka [mm] |
4459 |
4662 |
Šířka [mm] |
1797 |
1797 |
Výška [mm] |
1440 |
1445 |
Rozvor [mm] |
2725 |
2725 |
Designová perla
Na vzhled Mazdy 3 si budete muset názor utvořit sami, případně si na něj zvyknout. Japonští designéři ale věří, že když vytváříte auto ručně, vtisknete mu duši. Proto je Mazda také značkou, která má největší procento modelářů, kteří finální návrhy vozů modelují ručně z hlíny.
Výsledkem je velmi elegantní hatchback, který podle mého názoru hraje v designu momentálně první housle. Již od předchozí generace jsem si říkal, že to Japonci natřeli Italům. Předchozí trojka se mi líbila více než Alfa Romeo Giulietta. Novinka to ale posunula ještě o kousek dál a za mě je to nejhezčí hatchback současnosti.
Pod svažující se kapotou se nachází černě zbarvená maska, na kterou po stranách navazují zamračené světlomety. Právě zepředu na mě Mazda působí asi nejlépe. Špatně na tom však není z žádného úhlu, jen na tu „baculatou“ zadní část z profilu bych si musel chvíli zvykat. Auto nejvíce vynikne v červené barvě Red Soul Crystal, která obecně sluší všem Mazdám.
Posaďte se, prosím
Není snad žádné nové auto, u kterého bych se nedočetl, že je orientováno na řidiče. Je to prostě už takový zvyk, kterým se chtějí automobilky chlubit. Ne každá ale nabídne odpovídající kokpit. Podobná lákadla měla samozřejmě i Mazda, ale povedlo se?
Rovnou mohu říct, že povedlo. Po usednutí za volant ihned pochopíte, kam v žebříčku priorit automobilka řidiče umístila. Postavit dnes auto tak, aby bylo orientováno co nejvíce na něj, je čím dál těžší. A přece se to v dnešní digitální době povedlo. Mazda tomu říká Jinba Ittai, neboli splynutí jezdce a koně.
Interiér jako celek působí minimalisticky. Mazda se snažila co nejvíce zjednodušit ovládání, aby se řidič nemusel rozptylovat. Většinu prvků nemusíte hledat v infotainmentu, což je výhoda. Kvalita zpracování je na vysoké úrovni a Mazda se nezdráhala použít ty nejkvalitnější z dostupných materiálů.
Sedadla jsou trochu tvrdší, ale mají skvělé boční vedení. Křeslům pro posádku bylo při navrhování věnováno hodně pozornosti, jak nám prozradili na prezentaci vozu. Z místa řidiče je dobře vidět na čitelný digitální přístrojový štít, který si zachovává analogové rozhraní. Je dokonce opticky rozdělený plastovým ohraničením pro budíky. Vypadá to dobře, ale nemusíte se tam ani dívat. Díky head-up displeji totiž vidíte všechny užitečné informace přímo nad kapotou.
O zábavu se stará 8,8palcový infotainment umístěný na vrchu palubní desky. Sahat na něj je zbytečné, dotykového ovládání se Mazda vzdává na úkor bezpečnosti. Ovládání má na starosti sdružený volič na středovém tunelu, podobně jako to mají BMW a Mini. Infotainmentu nemám co vytknout. Obzvlášť zaslouží pochvalu audiosystém Bose, jehož zástupci jsou přítomni vždy už při navrhování vozu. Nejde tedy jen o dodané reproduktory. A nesmím také zapomenout na velké rozlišení couvací kamery.
Vcelku jednoduchá volba
Motorovou nabídku tvoří trojice jednotek. Milovníci benzinu si mohou dopřát základní dvoulitr Skyactiv-G122 s výkonem 90 kW (122 koní), nafťáky zastupuje čtyřválec D118. Je to klasický turbodiesel s výkonem 85 kW (116 koní), který můžete znát z crossoveru CX-3. Lahůdkou, která dorazí až na podzim, bude motor Skyactiv-X, který kombinuje výhody spalovacího a vznětového motoru.
Při krátké projížďce jsem zvolil atmosférický motor G122. Má vylepšené vstřikování a hlavně 24V mild-hybridní systém. Mazda si jej pojmenovala M hybrid, je tu i deaktivace válců pro lepší spotřebu a emise. Díky hybridnímu systému má trojka možnost zachovat si pružnost dvoulitru a zároveň mít nižší spotřebu paliva.
Samotný mild-hybridní systém není nic nového. Jedná se o 24voltovou koncepci, kdy auto nedokáže jet na čistou elektřinu, ale k užitku tu přeci jen je. Třeba při příjezdu k semaforu vypne motor pár okamžiků před úplným zastavením. Při rozjezdu se však už musíte spolehnout na „spalovák“.
Díky měniči také dokáže 24voltovou energii změnit na 12voltovou a napájet tak palubní síť auta. Energii sbírá rekuperací do baterie pod podlahou vozu. Tento systém vystřídal technologii i-ELOOP, která u vozů Mazda sloužila doposud. Ta dokázala napájet elektrický okruh auta (světla, klimatizaci), ale nedokázala se zapojit do procesu spalování paliva. Systém M Hybrid najdete i v očekávané verzi Skyactiv-X.
Mazda 3 hatchback: Technická data a české ceny |
Motor |
Skyactiv-G 122 |
Skyactiv-G 122 AT |
Skyactiv-X181 |
Skyactiv-X181 AT |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Zdvihový objem [cm3] |
1998 |
1998 |
1998 |
1998 |
Největší výkon [kW/min] |
90/6000 |
90/6000 |
- |
- |
Točivý moment [N.m/min] |
213/4000 |
213/4000 |
- |
- |
Převodovka |
6M |
6A |
6M |
6A |
Max. rychlost [km/h] |
197 |
197 |
- |
- |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
10,4 |
10,8 |
- |
- |
Komb. spotř. [l/100 km] |
5,1 |
5,5 |
- |
- |
Cena Sky [Kč] |
520.900 |
585.900 |
- |
- |
Cena Plus [Kč] |
554.400 |
619.400 |
- |
- |
Cena GT [Kč] |
- |
- |
603.400 |
668.400 |
Cena GT Plus [Kč] |
- |
- |
634.400 |
699.400 |
Jezdit jí stále baví
Maximum výkonu se nachází v 6000 otáčkách za minutu a točivý moment 213 N.m nastoupí při čtyřech tisících. Pokud držíte motor v tomto spektru, jde o velmi čiperné auto. V nízkých otáčkách je to tedy vzhledem k charakteru motoru horší, ale je tak dobře odhlučněný, že pokud vyloženě „neblbnete“, ani o něm nevíte. Líbily se mi i krátké dráhy 6stupňové manuální převodovky, se kterou bylo radost pracovat.
Novinka má vyztuženou karoserii v příčném i podélném směru, aby se tak dosáhlo ještě lepší tuhosti a přenosy hmotnosti byly co nejmenší. Společně s vylepšeným systémem G-Vectoring Plus, který rozděluje točivý moment a dokáže nyní při výjezdu ze zatáčky přibrzdit vnější přední kolo, aby omezilo rotaci auta, funguje Mazda moc hezky.
Na zadní nápravě stále najdete torzní tyč, kterou si automobilka zachovává a neustále vylepšuje. Nemohu říct, že by to bylo na úkor komfortu. Při krátké testovací jízdě s pohodlím na palubě nebyl problém. Chtěl jsem hlavně zjistit, jestli Mazdu stále baví zatáčky. A víte co? Baví jí opravdu hodně. Uvidíme ale v týdenním testu.
Výbava, cena
Některé prvky výbavy jsou převzaté a některé jsou u Mazdy zcela poprvé. Jako třeba systém monitorování řidiče pomocí dvou kamer, který vás upozorní, i když se budete dlouho dívat do telefonu.
Základní cena Mazdy 3 s motorem G122 je 520.900 Kč, levněji to nepůjde. Podívejte se ale na výčet základní výbavy: LED světlomety, head-up displej, digitální přístrojový štít, elektricky ovládaná okna, centrální zamykání, startování tlačítkem, klimatizace, adaptivní tempomat, systém rozpoznávání dopravních značek, hlídání jízdních pruhů, slepého úhlu a prostoru za vozidlem, navigace. Chybí vám tu něco?
Mazda s novou trojkou zřejmě přichází o pár zákazníků, kteří chtějí hatchback v cenové kategorii od 300 do 400 tisíc, což v základní výbavě není u řady značek nic nereálného. Jde ale trochu po krku prémiovým hatchbackům a představuje jakýsi most mezi prémií a mainstreamovým vozem. Opět mi tedy připomíná Alfu Romeo.
Mazda 3 hatchback: Technická data a české ceny |
Motor |
Skyactiv-X181 AWD |
Skyactiv-X181 AT AWD |
Skyactiv-D116 |
Skyactiv-D116 AT |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Zdvihový objem [cm3] |
1998 |
1998 |
1759 |
1759 |
Největší výkon [kW/min] |
- |
- |
85/4000 |
85/4000 |
Točivý moment [N.m/min] |
- |
- |
270/1600-2600 |
270/1600-2600 |
Převodovka |
6M |
6A |
6M |
6A |
Max. rychlost [km/h] |
- |
- |
194 |
192 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
- |
- |
10,3 |
10,3 |
Komb. spotř. [l/100 km] |
- |
- |
4,1 |
4,7 |
Cena Sky [Kč] |
- |
- |
574.900 |
- |
Cena Plus [Kč] |
- |
- |
608.400 |
673.400 |
Cena GT [Kč] |
668.900 |
- |
- |
- |
Cena GT Plus [Kč] |
699.400 |
764.400 |
- |
- |
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5