To se rozumí samo sebou, že redakční třistaosmička nemohla uniknout seznámení s redakčním Vboxem.
Kapitoly článku:
Dlouhodobý test Peugeotu 308 SW: Dosavadní díly
1. Úvod testu – Proč zrovna tohle auto?
2. Měříme vnitřní prostor
3. Jezdí za sedm i za patnáct litrů
4. Zaostřeno na techniku
5. Sportujeme
Bílý Peugeot 308 se zanedlouho vrátí do flotily českého zastoupení PSA a my vám přineseme podrobné zkušenosti z několikaměsíčního soužití, jak jsme na začátku slíbili. Ještě předtím je ale na čase využít možností redakčního Vboxu a ověřit, jak je na tom kombík s motorem 1.2 PureTech, pokud jde o dynamické vlastnosti.
Výrobce udává zrychlení 0-100 km/h za 10,1 sekundy. To se nám nepodařilo ani při jednom pokusu. Možná i proto, že automatická převodovka není snahám o rychlý rozjezd příliš nakloněna. Při sešlápnutí brzdy levou nohou sice nechá vytočit motor nad 2500 ot./min., ale hydrodynamický měnič nedovede rychle katapultovat auto z místa. Rozjezd je pocitově váhavý.
Pokud jde o akceleraci, nevede si Peugeot 308 s tříválcovým „motůrkem“ o mnoho hůře než nedávno testované kombíky střední třídy s dvoulitrovými diesely
Jakmile se ale 308 odpíchne, zrychluje docela svižně. Naměřené 3,52 sekundy při zrychlení 0-50 km/h jsou o setinu lepší než u Mondea 2.0 TDCi.
Stokilometrovou rychlostí jede Peugeot 308 za 10,57 s po rozjezdu a mety 150 km/h dosáhne za 25,84 sekundy.
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech: akcelerace z místa |
0-50 km/h (s) |
3,52 |
0-100 km/h (s) |
10,57 |
0-130 km/h (s) |
18,51 |
0-150 km/h (s) |
25,84 |
Pružné zrychlení na jednotlivé převody jsme samozřejmě změřit nemohli, automat při sešlápnutí plynu nadoraz vždy podřadí. Při zrychlování na plný plyn ale zvládnete jednotlivé inkrementy takto:
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech: zrychlení |
30-50 km/h (s) |
1,77 |
50-70 km/h (s) |
2,22 |
80-130 km/h (s) |
12,04 |
A co brzdy? Při prudkém zastavení a následném uvolnění pedálu se ozve hlasité zaskřípění, které naznačuje, že autu se takové zacházení moc nelíbí. Stabilita během manévru je ovšem zcela bez výhrad, stejně jako naměřený brzdný výkon:
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech: brzdění |
100-0 km/h (s) |
2,65 |
100-0 km/h (m) |
36,03 |
To ale není vše. Protože jsme mohli, změřili jsme i brzdnou dráhu z rychlosti 150 km/h. Pro jistotu připomínáme, že brzdit jsme začali dřív, takže následující čísla popisují výkon brzdové soustavy již naplno brzdícího vozu, nikoliv reakční dobu řidiče a nástup brzd. Ale i tak:
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech: brzdění |
150-0 km/h (s) |
3,97 |
150-0 km/h (m) |
82,13 |
Působivé, ne? Třeba z vyjádření některých expertů účastnících se nedávné hysterické debaty o možném zvýšení povolené rychlosti na vybraných úsecích českých dálnic právě na 150 km/h by člověk snadno podlehl dojmu, že brzdná dráha auta jedoucího touto rychlostí se počítá div ne v kilometrech.
Téměř dokonale lineární průběh až do konce: pokud vůz v okamžiku, kdy se pohybuje rychlostí 150 km/h, už naplno brzdí, zbývají k úplnému zastavení necelé čtyři sekundy
A jak je na tom Peugeot 308 s (ne)přesností rychloměru? Odchylka v dálničním tempu je citelně menší než třeba u nedávno měřeného Superbu:
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech: odchylka rychloměru |
Zobrazovaná rychlost |
Rychlost dle Vboxu |
50 km/h |
47,3 km/h |
90 km/h |
87,4 km/h |
130 km/h |
128 km/h |