15
Fotogalerie

Volkswagen Golf 4Motion - první jízdní dojmy

Další z verzí sedmé generace Volkswagenu Golf je provedení osazené mezinápravovou spojkou Haldex, tedy systémem pohonu všech kol. Co takový Golf nabízí?

Kapitoly článku:


První Volkswagen Golf s pohonem všech kol se objevil na trhu v roce 1986. Ten současný je tedy v pořadí už šestou generací, která tento čím dál více oblíbený systém nabízí. Pro začátek si můžeme Golf 4Motion pořídit jak s motorem 2.0 TDI, tak se slabší jedna-šestkou TDI. V obou případech je auto vybaveno manuální převodovkou.

Sluší se zdůraznit ono slůvko „prozatím“. Na mezinárodní prezentaci příslušní lidé potvrdili, že nasazení benzinového motoru nebo automatu k pohonu všech kol v podstatě nebrání vůbec nic. V první fázi údajně padla volba na zmíněné jednotky kvůli tomu, že jsou úsporné, pro zákazníky atraktivní a tak dále, ale do budoucna není vyloučen příchod jak převodovky DSG, tak především benzinové motorizace.

golf_01.JPGgolf_02.JPG 
Volkswagen Golf 4Motion na pohled těžko poznáte. Pohon všech kol opět obstarává spojka Haldex.

Haldex opět základem

Volkswagen Golf sedmé generace, ale také připravovaná Škoda Octavia 4x4, Seat Leon nebo celá řada modelů značky Volvo modelového roku 2013 se mohou pochlubit novou generací mezinápravové spojky Haldex. V pořadí se bavíme už o páté verzi, přičemž oproti té čtvrté došlo k několika ne zcela bezvýznamným změnám. A protože se nikde na toto téma zatím moc nepsalo, určitě nebude na škodu něco si o novém Haldexu říci.

Začít můžeme takovým drobný detailem v podobě faktu, že už tato slavná mezinápravová spojka nepatří švédské společnosti, ale lidově řečeno ji už nějaký ten pátek vlastní americký BorgWarner, který mimochodem zdaleka není tak přístupný dotazům, jako tomu bylo u Haldexu. Abych vám to přeložil, ani jeden z celé řady pokusů o kontakt s někým z této společnosti a zodpovězení několika otázek nebyl úspěšný. Vystačit si proto musíme s tím, co lze dohledat na internetu.

Untitled 5.jpgzakladni_obr.jpg 
Nová spojka Haldex je lehčí, ale především jednodušší, kompaktnější a pracuje s menším objemem oleje.

Haldex páté generace je lehčí, má být úspornější, jednodušší a kompaktnější. O kolik přesně je lehčí, to je otázkou. Volkswagen udává ve svých materiálech, že systém 4Motion v nové generaci ubral 1,4 kg, ale není tak docela jasné, zda je o tolik lehčí pouze Haldex, nebo celý systém jako takový. U Volva se pak můžete dočíst o rozdílu přesahujícím dva kilogramy.

Ať tak, či onak, faktem je, že Haldex páté generace určitě lehčí bude, protože na rozdíl od čtvrtého vydání neobsahuje akumulátor tlaku a navíc pracuje s menším množstvím oleje. Jen pro pořádek zopakuji, že čtvrtá generace používala čerpadlo, akumulátor tlaku a řídicí ventil, který přepouštěl připravený olej ke spojce. Princip zůstal v podstatě stejný také u páté generace, ale konstruktéři jej vyřešili elegantněji a dále jej zjednodušili.

Pokud se ptáte na reakce, bohužel vám ani na tuto otázku nemohu nabídnout konkrétní odpověď, byť jsem ji docela dlouho hledal. Nakonec se mi dostalo alespoň z Volkswagenu ujištění, že reakce by měly zůstat stejné, jako tomu bylo u čtvrté generace spojky Haldex. Že systém pracuje preventivně a připojuje zadní kola pouze na základě informací a ne reálného prokluzu přední nápravy, to je v dnešní době už samozřejmé. 

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf je dlouholetým bestsellerem nižší střední třídy v Evropě. Oblibu si získal širokou nabídkou verzí, přívětivou ergonomií a solidními jízdními vlastnostmi. V současnosti je na trhu osmá generace Golfu.

Ceny, výbava, data • Test VW Golf 1.5 eTSI • Minitest VW Golf 2.0 TDI • VW Golf GTI První jízda • VW Golf Variant a Alltrack • VW Golf GTI vs. GTE

Doporučujeme

Články odjinud