Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018

Subaru BRZ MY2018
Subaru BRZ MY2018
Subaru BRZ MY2018
Subaru BRZ MY2018
34
Fotogalerie

Minitest Subaru BRZ MY18: Zase o ročník vyzrálejší, nikoli nudnější!

Subaru BRZ s novým modelovým rokem prodělalo pár drobných změn. A pro nás to byla příležitost si zase osvěžit ten starosvětský pocit, kdy se auto točí kolem vás.

Japonské a americké automobilky mají ve zvyku orientovat se striktně podle modelových roků. Ten nový vždy začíná v polovině kalendáře a někdy poté tak přichází modely s lehkou modernizací. V Evropě tento režim postupného vylepšování razí mimo jiné Subaru. A stranou nenechává ani svůj společný projekt s Toyotou - sportovní kupé BRZ.

Zásadní změny v motoru či interiéru se odehrály už v modernizacích předešlých a některé z nich jsme probrali v minulém rozsáhlém testu. Nyní se pojďme podívat, jakou radost si ze showroomu můžete odvést aktuálně. Takzvaná MY18, na kterou se díváte, je sice ve výrobě od října 2017 do února 2018, od března se však u MY19 změnila jen kompatibilita motoru s emisní normou Euro 6d, respektive s novým typem měření spotřeby a emisí.

Černé doplňky a trojblik

Malé kupátko klasických tvarů by bylo jen škoda zbytečně přepracovávat. Už na první pohled je krásně vyvážené. Díky motoru s protilehlými válci má úžasně nízkou kapotu odporující zavedeným zvyklostem způsobeným ochranou chodců při nárazových testech. Vedle dnešních nafouknutých aut je to vážně svěží podívání. Kde kdo BRZ kritizuje kvůli malým kolům, ale mě se rozhodně utopená nezdají a svou menší šířku si opodstatní, jak si připomeneme za chvíli. A sakra, co se to stalo, že je některým 17palcový disk na malém kupé málo?

Už při minulém faceliftu dostalo BRZ agresivnější nárazníky či jiný design litých kol. Nyní došlo na černě lakované doplňky. Na modrém laku, který mimochodem autu opravdu sluší, možná tak nevyniknou, ale kontrastní lakování dostaly vnější zpětná zrcátka, "ploutev" střešní antény a část spoileru.

Nově vás BRZ uvítá zapnutím osvětlení interiéru už když se autu přiblížíte. Stejně jako dražší Toyoty a Lexusy - asi tušíte, odkud vítr vane. Po otevření dveří na vás vykoukne docela jiný interiér, než u prvních sérií. Vážně, pokud máte zkušenost s ranými "Toyobaru", budete překvapeni. Změnily se materiály, zejména dveře působí hodnotněji. Ale to už se všechno stalo v rámci minulých faceliftů.

Novinkou tady je třetí generace infotainmentu. Ta se posunula v uživatelské přívětivosti, je rychlejší a přehlednější než kdy předtím. Navíc lze připojit iPhone přes Apple Carplay a já osobně jsem tak docela rád míjel rozhraní Starlink a vše obsluhoval přes "jablečné" ikony. Vcelku malá úhlopříčka a zastaralé rozlišení ale bohužel stále zůstává.

S inovací je třeba ještě zmínit takzvaný trojblik směrovek - tedy už docela běžnou věc, kdy stačí páčku lehce podržet a směrovka blikne třikrát sama. Nejedná se zároveň o systém BMW, který jej už beztak opouští - páčku lze stále zvrátit do úvrati.

Pokud odhlédneme od těchto malých opatření, BRZ si uvnitř zaslouží především hluboké smeknutí za příkladné pracoviště řidiče. Před centrálně umístěným otáčkoměrem a informačně bohatým displejem palubního počítače se sedí nízko, s volantem kolmo k hrudi, zkrátka pozice jak víno!

Zadní sedadla jsou pak nouzová, byť jsem u tak kompaktního vozu s dlouhou kapotou byl překvapen, že alespoň pro malé děti použitelná. Zejména pokud si vzpomenu na takový pětimetrový Lexus LC, který na tom nebyl lépe...

Tento pocit z řízení už žádné jiné nové auto nenabízí!

Už od loňska má BRZ zesílené ukotvení zadní nápravy. Na té už je zajímavá i konstrukce samotná. Jedná se o lichoběžníkovou nápravu (zbavme se už, prosím, nesmyslného označení "dvojitý lichoběžník"), která je u lepších vozů umístěna spíše vepředu. Tam u BRZ najdete klasický McPherson.

Tu pozornost, která se soustředí právě na zadek, pochopíte po projetí první zatáčkovité pasáže. S lehkou nadsázkou se dá říci, že tady vám mohou být přední kola úplně ukradená. V dnešní době plné "bezpečné nedotáčivosti" jsme si při prudkém nájezdu do zatáčky zvykli soustředit se právě na předek, a to skoro bez ohledu na koncepci auta. Jenže BRZ řídíte zadkem. A to jednak svým, skrze skvělá sedadla, ale také zadní nápravou.

Klíčem k výbuchu neurvalé a nekonečné zábavy jménem BRZ je se maximálně soustředit na práci s hmotností vozu. Nahoďte si přesným a delikátním řízením předek do zatáčky, poslechne vás na slovo, a pak už plynule pracujte s plynem a volantem. Auto se zkrátka točí kolem vás, je to úžasný, starosvětský pocit.

Pomáhá i režim kontroly trakce s názvem Track. Ten už od minulé modernizace umožňuje řidiči užít si přetáčivých smyků relativně bezpečněji. Pocitově je nastaven tak, že vám nechá volný prostor, a až se vám to bude zdát příliš, stačí jemně pustit plyn a srovná vás přibrzděním zadního vnějšího kola. Decentně a nikoli tak neurvale, jako tak činí jako plně zapnutý. Neznamená to ovšem, že je samospásný - přežeňte to s plynem a nechá vás v tom samotné. Tohle auto totiž jede bokem i tam, kde to kolikrát neplánujete...

Tím se obloučkem dostávám k motoru. Rád bych tímto způsobem vzkázal všem, kteří hledají zábavný sportovní vůz a k BRZ či jeho sourozenci si nedovedou najít cestu z důvodu "nízkého výkonu", že dělají chybu. Stejně, jako coby řidiči moderních vozů zapomínáme na upovídanou a rozevlátou záď, jako bychom zapomínali na ždímání výkonu z motoru.

Moderní turbomotor nastartujete a točivý moment máte v podstatě okamžitě. Ne tak u dvoulitrového boxeru, který si v minulých letech prodělal pár technických úprav, včetně přímého vstřikování. Dvě stovky koní mu ale zůstaly. A jsou uloženy pěkně vysoko - v sedmi tisící otáčkách a za opravdového, nepřikrášleného bručení.

Je zkrátka úžasné se tam šplhat, jen musíte častěji řadit - to je ale radost, vždyť převodovka je příkladně přesná, tuhá - za studena dokonce tak tuhá, že musíte vynaložit dost síly k zařazení dvojky. Připomnělo mi to opět chování klasických sportovních vozů, v mém případě posledního Jaguaru XJR s manuální převodovkou - generace x300. I v BRZ se krátká páka převodovky za chodu motoru pohupuje, klepe a ve studené olejové lázni jde ztuha, zato s krásným mechanickým klapáním. Aby také ne, je zasazena přímo do převodovky, prosta zbytečných táhel.

Díky pracovitým tlumičům si dokážu po jízdní stránce představit i každodenní používání. Krom skromného místa na zadních sedadlech a v zavazadelníku ale narazíte především na krátké zpřevodování. Přímý převod je až na pátém stupni a na šestku motor ve 130 km/h točí skoro čtyři tisíce otáček a vydává dost hluku i od kol.

Závěr

Je to klišé, až se stydím, ale je to tak. Subaru BRZ vás dokáže vrátit zpátky do časů opravdových mechanických sportovních aut. Je to úchvatně ovladatelné auto, které překypuje ryzím charakterem. Přesto dokáže kousnout a dobré výkony si musíte zasloužit. Za 800 tisíc sice nenabídne fajnový vnitřek, ale i v tomto parametru, včetně infotainmentu, se zlepšil.

Pokud se ale chcete jako řidič zlepšovat a královsky bavit, zahoďte předsudky o dvou stech koních a svezte se s jedním z nich. Po poslední modernizaci se změnily jen kosmetické detaily a vylepšila palubní výbava - a to je jedině dobře.

Subaru BRZ MY18 - základní technická data a ceny
Motor 2.0i
Zdvihový objem [cm3] 1998
Válce/ventily 4/4
Výkon [kW/min] 147/7000
Točivý moment [N.m/min] 205/6400-6600
Převodovka 6M
Max. rychlost [km/h] 226
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,8
Základní cena motorizace a výbavy [Kč] 820.000
Cena testovaného vozu [Kč] 832.000

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud