Test Jeepu Grand Cherokee s naftovým šestiválcem jste už určitě viděli v mnoha médiích. Když jsme si tento model vzali do redakce my, měl už najeto bezmála 30 000 km. Jak se tohle SUV chová po více než důkladném zajetí motoristickými novináři?
Kapitoly článku:
Uznávám, že test Jeepu Grand Cherokee není zrovna věcí nejaktuálnější. Minulý rok už proběhly různými redakcemi verze s benzinovým šestiválcem, osmiválcem HEMI a konečně také naftovým šestiválcem původem od VM Motori. Chvíli jsme zvažovali, zda tento model nevynecháme, ale nakonec jsme se rozhodli pro test alespoň jedné ze tří zmíněných variant. Byla by přece velká škoda vás o tohle auto ochudit. Takže jsme sáhli jsme po dieselu, proč?
Automobilka Jeep, respektive Fiat, do něj totiž vkládají největší naděje, což se dá vzhledem k situaci na evropském trhu a stále velkému zájmu o diesely ze strany zákazníků pochopit. Recenze na tento vůz jsou vesměs pozitivní, jenže když jsem si přebíral klíčky, ukazovalo počítadlo kilometrů už číslo přesahující hodnotu 27 000.
Na novinářský vůz jde opravdu o velkou porci a neustálé střídání řidičů auto prověří možná ještě důkladněji, než kdejaký dlouhodobý test. To je samozřejmě důvod, proč většinou v klasických testech takto „zajetý“ exemplář neuvidíte. Ony se totiž začínají ukazovat veškeré nedostatky v celé své kráse a přesně to se také stalo u naftového Grand Cherokee.
Silnou stránkou Grand Cherokee je určitě design. Americký vzhled má své kouzlo.
Americký emigrant
Jestli dostal nový Jeep nějakou velkou zbraň, pak to je design. Americká tvář s typickou maskou chladiče zůstala zachována, což je moc dobře. Auto má stále svůj americky sebevědomý výraz, který bude pro určitou skupinu zákazníku zcela jistě neodolatelný. Jak známo, design prodává, a když máte produkt nějakým způsobem jedinečný, máte zaděláno na zajímavá prodejní čísla. Přesně takový je tento Jeep. Není to ani moderně tvarované SUV typu Audi, ani hranatá klasika ve stylu třeba Discovery. Je to prostě Američan, i když má italské kořeny.
Nejsem příznivcem detailního rozepisování designových věcí a toho, že na boku jsou okna taková a vzadu světla maková. Beztak si každý udělá ten svůj nejlepší názor sám, ať už na základě osobní zkušenosti nebo podle fotek. Mimochodem za ty se omlouvám, počasí nám focení opravdu neusnadnilo a připravilo dilema, zda fotit auto špinavé nebo zda to riskneme a necháme jej umýt. Zvolili jsme druhou možnost a výsledkem byla kvůli velkým mrazům karoserie výrazně čistší, za to celá omrzlá.
Maska typická pro automobilku Jeep samozřejmě nesmí chybět na žádném z modelů. Cherokee se vzhledově dost povedlo.
Jeep Grand Cherokee je (jak už název napovídá) hodně velký automobil. Na délku měří 4822 mm, široký je 1943 mm a vysoký 1781 mm. Svými rozměry se tak pohybuje kolem Range Roveru nebo Mercedesu-Benz třídy ML. Rozvor náprav má hodnotu 2915 mm, tedy o 35 mm více než tomu je u Range Roveru. Nová generace ML dostala rozvor náprav na milimetr stejný jako Cherokee.
Overland: luxus především
Stačí jeden jediný pohled do kabiny a je jasno v tom, že máme k dispozici jednu z nejvyšších výbav. Není to ta úplně nej, ale k absolutní špičce ji chybí málo. Tím nejdražším, co si můžete ve spojení s Grand Cherokee koupit, je Summit, a to v případě naftového motoru za 1 488 900 Kč.
Výbava je bohatá. Nechybí kožené čalounění nebo například bezklíčkový přístup a startování tlačítkem.
Testovaný Overland je druhý nejvyšší a oproti prvně jmenovanému je levnější pouze o 24 000 Kč. Pokud by vás zajímalo, co má Summit navíc, pak to jsou leštěné a lakované dvacetipalcové disky kol, trochu chromu na karoserii navíc, čalounění Premium Nappa v odstínu New Saddle nebo koberce s hnědým vyšívaným logem Jeep. Řečeno jedním slovem, navíc má pouze zbytečnosti.
Výbava Overland je velmi bohatá, což je nejlépe vidět na seznamu příplatkových prvků, kam se vešel už pouze audio-video systém a metalické laky, jinak nic. V interiéru je toto samozřejmě znát, i když musím otevřeně říci, že podle ceníku sice vše vypadá dosti lákavě, ale skutečnost za mým očekáváním trochu zaostává.
Část volantu a další dekory jsou jakoby dřevěné. Jakkoliv výsledek vypadá takříkajíc na papíře hodně slibně, očekávaný pocit luxusního interiéru se i díky relativně vysokému nájezdu km nedostavil.
Docela těžko se to popisuje, ale všechny plasty, kožené čalounění nebo dřevo (najdeme ho i na volantu) nepůsobí zrovna věrohodně. Interiér určitě špatný není, ale není zdaleka tak luxusní, jak by se mohlo zdát. Uznávám, že je tato „výtka“ velmi subjektivní a že na tom může mít také velký podíl těžký život novinářského testovacího automobilu.
S prostorem samozřejmě žádné problémy nebude mít vůbec nikdo. Přední sedačky s vyhříváním i odvětráváním mají na SUV výrazné boční vedení a kolem dostatek místa, i když platí, že se sedí blíže bočním dveřím (něco podobného, ale v daleko větší míře známe z Defenderu). Vzadu je naopak plochá a docela tvrdá lavice, nicméně opět platí, že prostoru je víc než dost. Zavazadelník s elektricky vyklápěným víkem pojme v základu 916 litrů, po sklopení opěradel (do roviny) dostanete prostor o objemu 1554 litrů.
Jeep, založený v roce 1941, zvítězil v soutěži vyhlášené americkou armádou. Od roku 1945 začal vyrábět i civilní terénní automobily.
Je to tradiční výrobce off-roadů a jeho název je často synonymem pro tento typ automobilů. Patří do skupiny Stellantis.
Jeep Renegade • Jeep Compass • Jeep Cherokee • Jeep Wrangler