Pětiválec pod kapotou kompaktního extrémisty z Ingolstadtu slibuje na papíře opravdu oslnivé parametry. Ověřili jsme, jestli si náhodou automobilka realitu trochu nepřikrášlila.
Nejnovější Audi RS3 představuje snad nejextrémnější interpretaci ostrého hatchbacku, jaká se dá dnes koupit. Ne ve smyslu sportovní vyhraněnosti, tu přenechává Renaultu Mégane RS, ale technickou specifikací. Na rozdíl od většiny alespoň přibližně srovnatelných aut totiž Audi RS3 nemá pod kapotou dvoulitrový čtyřválec, ale pětiválec o objemu 2,5 l. V dnešní době!
Za hodně peněz hodně slibované muziky
Automobilka slibuje kupcům ochotným zaplatit za kompaktní hatchback (i tato varianta Audi A3 je stále „jen“ derivátem Golfu) více než 1,3 milionu korun parametry snů.
Přeplňovaný pětiválec 2,5 l TFSI má podle výrobce dosahovat výkonu 270 kW a točivého momentu 465 Nm, navíc v širokém rozsahu otáček
V širokém rozpětí 5550-6800 ot./min. má přeplňovaný pětiválec podle oficiálních údajů dosahovat výkonu 270 kW, tedy 367 koní. A točivý moment údajně neklesne pod maximálních 465 Nm od 1625 ot./min. až do otáček nejvyššího výkonu.
To jsou jednoduše impozantní čísla, vždyť i nejnovější Porsche 911 Carrera s přeplňovaným boxerem má parametry v podstatě totožné: 272 kW a 450 Nm. Proto jsme opět vyrazili na válcovou zkušebnu společnosti Dieselpower, abychom ověřili, jestli si v Ingolstadtu náhodou nepřibarvili tabulku technických údajů trochu narůžovo. A výsledek nás poněkud zaskočil.
Audi RS3 totiž opravdu nedosahuje udávaných hodnot výkonu a točivého momentu. Ono je překonává, a docela výrazně! Podívejte se sami:
Graf z válcové zkušebny ukazuje, že realita předčí oficiální údaje
Dieselpower naměřil bílému hatchbacku 298 kW (405 koní) v 5642 otáčkách za minutu. Točivý moment vyvrcholil sice „až“ v 2539 ot./min., ale hodnotou 520 Nm. Naměřený výkon je tedy asi o 10 procent a točivý moment o 12 procent vyšší, než udává výrobce.
Jestli můžeme Audi něco vytknout, pak to, že průběhy nejsou tak ploché, jak firma slibuje. V patnácti stech otáčkách motor předvedl „jen“ 300 Nm, k nomimálním 465 se přibližuje až okolo 2200 ot./min. Stejnou nebo vyšší hodnotu však drží až do nějakých 5700 ot./min.
Výkon má v grafu zřetelnou špičku, jejíž původ není zcela jasný. Adam Bělský z Dieselpoweru říká, že se jedná pravděpodobně o projev regulace turbodmychadla. Pro stanovení přesné diagnózy by ale bylo nutné auto podrobit dalším testům, na což nebyl prostor.
Parametry, které RS3 na „brzdě“ firmy Dieselpower předvedlo, nemají daleko k tomu, co v první polovině minulé dekády nabízelo Porsche 911 Turbo generace 996
I kdybychom ale chtěli špičkový výkon ignorovat jako neprůkazný, pořád je zřejmé, že udávaných 270 kW pětiválec servíruje nejméně od 5200 od 6700 otáček za minutu.
Realita téměř supersportovní
Abychom zasadili výkony Audi RS3 do kontextu, vraťme se opět k připodobnění k Porsche. Třeba Porsche 996 Turbo mělo v době příchodu na trh 420 koní a 560 Nm. Ano, tenhle pětidveřový pětimístný hatchback vycházející z Golfu má parametry blízké sportovnímu kupé, jehož dynamika patřila před 13 lety na úroveň supersportů a které bylo všeobecně považováno za jedno z reálně nejrychlejších aut na běžných silnicích.
Někdy příště vás seznámíme s výkony, které RS3 s těmito dechberoucími parametry předvedla na letištní dráze. Nápověda: pomalá vážně není…