9
Fotogalerie

Audi slaví čtvrtstoletí motorů TDI, vyrobilo jich 7,5 milionu

U čtyř kruhů se slaví. Motory s legendární zkratkou TDI se objevily před pětadvaceti lety. Na IAA ve Frankfurtu 1987 byla poprvé vystavena řada 100 s tímto motorem.

Kapitoly článku:


Model vyšší střední třídy generace C3, předchůdce řady A6, se chlubil pod kapotou umístěným pětiválcem objemu 2,5 l, který dával 120 koní, tedy správně 88 kW a také 265 N.m točivého momentu. Maximální rychlost se dokázala přiblížit dvoustovce, ale daleko důležitější byla normovaná spotřeba nafty pouhých 5,7 l. Tehdy nešlo pouze o papírový údaj, skutečně jí šlo dosáhnout i v reálném provozu.

1999883774678498873.jpg2400861781137323690.jpg338129122344579424.jpg
Audi 100 z roku 1989 mělo pod kapotou řadový pětiválec TDI o objemu 2,5 l

Audi představilo agregáty s kultovní zkratkou jako první, do Volkswagenů se dostaly menší čtyřválce až s odstupem. Celý koncern posléze ve druhé polovině 90. let razil cestu originálního vstřikování čerpadlo-tryska, ale to se ukázalo být slepou uličkou. Dnes používá naprosto běžný common-rail, který představil koncern Fiat v roce 1997 u motorů JTD a Mercedes-Benz coby CDI.

Mimochodem, ani prvenství přímovstřikových turbodieselů v osobních autech nepatří koncernu Volkswagen, ale opět Fiatu. Za 25 let vývoje vzrostl točivý moment motorů TDI relativně k objemu válců dvojnásobně. Emise naopak klesly o 98 procent. Audi se kasá, že poslední generace naftové A6 umí ujet až 1300 km na jednu nádrž. V reálu je to však méně.

V současnosti pohánějí motory TDI celkem 156 verzí modelů značky a můžeme je najít ve všech řadách s výjimkou supersportu R8, který má uprostřed umístěné jen zážehové vidlicové osmi- a desetiválce. Výkonově sahají od 66 kW (90 koní) do 283 kW (385 k), nejslabší a papírově nejúspornější je šestnáctistovka, vždyť v „eko“ provedení ultra aktuální kompaktní A3 papírově spálí jen 3,2 l nafty na 100 km. Nejsilnějším agregátem s objemem 4,2 l je zase vidlicový osmiválec.

Tři miliony dvoulitrů TDI

Čtyřválců 2.0 TDI bylo prodáno ve vozech Audi už tři miliony (lhostejno na tom, jaký vstřikovací systém používaly) a jen loni na 370 tisíc. Celkový počet vyrobených aut s těmito třemi písmenky a čtveřicí kruhů překročil 7,5 milionu a v sezóně 2013 si jich zákazníci koupili 600 tisíc.

Audi samozřejmě neusíná, hotov je „čistý“ třílitr nové generace a také tříválec 1,4 l pro malé modely. Další novinku představuje elektrické turbodmychadlo, které bylo nedávno prezentováno v konceptu RS5 TDI. Doplňuje to klasické. Přímo se sériovou výrobou pojízdné studie se nepočítá, techniku si však budeme moci skutečně koupit.

455510121658521956.jpg613693465433985389.jpg6597554911954361496.jpg
Minulost a budoucnost TDI: Audi 100 ve společnosti konceptu RS5 TDI

Vidlicové šestiválce pro změnu dostanou elektrický kompresor, který napomůže vysokému výkonu už od nízkých otáček. Nepříliš vzdálenou budoucností je i turbodieselový plug-in hybrid, kterému říkají Bavoři v Ingolstadtu obchodně e-diesel. Audi koneckonců používá TDI s elektromotory i u závodních prototypů R18 třídy LMP1. Jejich poslední verze s čtyřlitrovým vidlicovým šestiválcem zaznamenala letos dvojité vítězství v Le Mans.

Ano, automobilka také dosáhla prvního absolutního triumfu s turbobieselem ve vytrvalostních „plackách“. Bylo to v roce 2006 s modelem R10 TDI poháněným vidlicovým dvanáctiválcem 5,5 l a radovala se trojice Frank Biela/Marco Werner/Emanuele Pirro. Z devíti dosavadních startů (ty s benzinovými motory nepočítáme) vyhrála značka osmkrát! Jenže cestovní BMW 320d E36 týmu Schnitzer projelo pod šachovnicovou vlajkou jako první ve čtyřiadvacetihodinovce na Nürburgringu už o šest let dříve (1998) s posádkou Marc Duez/Andreas Bovensiepen/Christian Menzel/Hans-Joachim Stuck...

Doporučujeme

Články odjinud