Před 55 lety automobilka Škoda představila špičkovou verzi své tehdejší Octavie. Šlo prakticky o Felicii s karoserií tudor.
Kapitoly článku:
Vinuté pružiny a dva karburátory
V průběhu tohoto týdne vám snad ani nemohlo uniknout 40. výročí vozů Škoda RS. Více či méně adaptovanou tiskovou zprávu Škoda Auto u nás totiž převzala i ta média, jež se obvykle automobily zabývají jen výjimečně. Marketingové oddělení škodovky použilo poněkud křečovitý oslí můstek s tím, že nasměrovalo původní modely Škoda RS do pozice předchůdců dnešních vozů Škoda Octavia RS…
Vozy Škoda 440/445/450 byly v rámci modernizace z roku 1959 přeznačeny na Octavia/Felicia
Je ale třeba připomenout, že původní „eresa“ byla na rozdíl od současné Octavie RS závodními speciály, a pokud se některá z nich objevila v běžném provozu, šlo o povinné homologační položky. Tradici sportovně střižených, avšak stále cestovních modelů značky Škoda zřejmě zahájil v půli třicátých let Rapid, jenž byl vlastně Popularem s výkonnějším motorem. Za skutečného předchůdce dnešní Octavie RS lze ale považovat právě model Octavia Touring Sport (TS) z roku 1959.
Právě v tomto roce společnost AZNP představila první Octavii, jež měla svým jménem připomínat, že šlo již o osmý model odvozený z meziválečné konstrukce Popular 420. Vozy Škoda 440 byly přeznačeny na Octavii, tudor 445 na Octavii Super a roadsteru 450 se dostalo označení Felicia (tradiční značení oznamovalo „4“ válce a „50“ koní).
Nejdůležitější technickou změnou byla náhrada předního listového pera vinutými pružinami
Jedinou výraznější změnou se stala přední náprava, na níž bylo listové pero nahrazeno vinutými pružinami se soustřednými teleskopickými tlumiči. Kromě toho je třeba zmínit ještě zadní listové pero s progresivní charakteristikou pérování, přetlakové chlazení, světlomety s asymetrickou optikou a upravenou elektroinstalaci. Stylistické modifikace byly minimální.
Zvýšená komprese, větší výkon
Další analogií s dnešní Octavií RS je v případě původní Octavie TS také pozice špičky v základní řadě, jež se promítá i do výrobních počtů. Zatímco standardních Octavií vzniklo několik set tisíc a otevřených Felicií takřka 15 000, Octavie Touring Sport byla vyrobena pouze v necelých 2 300 exemplářů. Škoda Octavia TS ve svém původním provedení byla vlastně Felicií s uzavřenou karoserií, měla stejný motor, stejnou masku chladiče a prakticky identické jízdní výkony.
Octavie Touring Sport měly stejnou masku jako Felicie
Některé vozy byly opatřeny nápisy Sport nebo Touring Sport na konci lišty na předním blatníku a na pravé části zadního čela, ale nebylo tomu tak u všech vozů. Motor byl převzat z Felicie, takže šlo o kapalinou chlazený, tříložiskový řadový čtyřválec OHV 1 089 ccm a kompresním poměrem 8,4:1 (Octavia i Octavia Super měly jen 7,0:1!), jenž díky instalaci dvojice spádových karburátorů Jikov 32 SOPb dosahoval výkonu 50 koní (36,8 kW) a točivého momentu 74,5 Nm.
Ačkoli byla uzavřená Octavia TS (typ 995) s pohotovostní hmotností 920 kg o 20 kg těžší než Felicia, výrobce udával identické jízdní výkony i spotřebu paliva, takže prý jezdila až 130 km/h při průměrné spotřebě 9,1 l/100 km. Čtyřstupňová převodovka s řazením pod volantem měla 2. až 4. převodový stupeň synchronizovány, samostatný páteřový rám s centrální nosnou rourou nesl samostatné závěsy všech čtyř kol.
Hlavním kouzlem vozů Touring Sport a Touring Sport 1200 byly dvoukarburátorové motory z Felicie, resp. Felicie Super
Rok 1961 znamenal pro celou modelovou řadu Škoda Octavia celou řadu změn, a to u vozů s číslem motoru od 500 001 výše. Kromě úpravy taru masky chladiče, palubní desky a dalších částí interiéru stojí za pozornost zejména nástavce zadních blatníků v podobě populárních „ploutví“ v kombinaci s většími zadními svítilnami, zároveň se objevila Octavia Combi s praktickou karoserií a motorem z Octavie Super, jež ve výrobě vydržela až do roku 1971, kdy již plně běžela produkce vozů Škoda 1000 MB.