8
Fotogalerie

Toyota Land Cruiser: Všude jako doma

Bez nadsázky lze tvrdit, že 60 let modelu Land Cruiser je i historií Toyoty. Stal se šlágrem a přivedl značku na všechny kontinenty.

Často si lidé pokládají otázku, co stojí za tak velikou oblibou japonských vozů Land Cruiser? Odpověď je prý jednoduchá a zná jí údajně každý, kdo v nějakém Land Cruiseru seděl. Mezi tyto řidiče patří i zkušený soutěžní jezdec, navigátor při Rallye Dakar a novinář Miloslav Janáček.

Snadné ovládání

„Sedět by asi bylo málo. Spíš je potřeba s Land Cruiserem alespoň chvíli jezdit. Každému ovšem vyhovuje jiný typ. To co ale všechny spojuje, je snadné ovládání, extrémní spolehlivost a nenáročnost na údržbu. A jedno, jestli máte na mysli pracovní verzi s označením LC78 nebo o luxusní LC200, tedy poslední koráb s motorem V8,“ vyjmenovává Janáček.

LCV300907.jpg LCV300307.jpg

Typické je, že u klientů po léta vítězů různorodost celé typové řady Land Cruiserů. „ Ať se jedná o firemní flotilu do povrchových dolů či manažerský vůz pro ředitele firmy, Toyota má vždy odpověď. U pracovních strojů řady J7 vítězí to, že i nezkušený řidič najde hned vše na svém místě,“ pokračuje.

„Ergonomie přístrojovky je příkladná. Samozřejmě ne každému se musí líbit, ale svou funkčností a přehledností vyniká nad ostatní. A přesně tak je to i u velkých station wagonů řady J8, J10 či současné J20. Všechno je tam, kde to má být a již po pár prvních kilometrech se v autě každý cítí jako doma. Proto se s Land Cruisery dá setkat v každém koutě světa, ať už se jedná o modely vonící novotou nebo čtyřicet a víc let staré zrezivělé veterány, ale vždy jezdící a věrně sloužící svému majiteli.“

LCV301407.jpg LCV301207.jpg

Motory vydrží miliony kilometrů

O Land Cruiserech je známé, že nikdy neoplývaly bůhvíjakými výkony motorů a dá se říci, že v těchto parametrech vždy zaostávaly za konkurencí. Ale i to má svůj důvod. „Díky nižším výkonům a nenáročnosti agregátů spálí toyota benzín či naftu prakticky jakékoliv kvality a její motory vydrží statisíce a někdy i miliony kilometrů,“ poukazuje znalec a milovník offroadových vozů.

LCh08.jpg LC402.jpg

Navíc s výkonem motoru je podle Jánáčka spojeno i to, že tolik neodchází ani další komponenty na často velmi namáhaných podvozcích. „Při koupi je nižší výkon možná lehký handicap, ale v praxi vůz určitě nepůsobí líně a vydrží trojnásobek toho co konkurence. O všech těchto výhodách vypovídá i to, že většina majitelů, kteří sednou do Land Cruiseru, pak plynule přechází do nových modelů a neopouští značku, jak se to děje u většiny konkurence.“

Stále stejná vůně

Míla Janáček za posledních patnáct let přeskakoval z jednoho terénního auta do druhého a vlastnil několik modelů různých typových řad Land Cruiserů. Od malých lehkých KZJ73 až po HDJ100. „Vždycky když si sednu za volat, zavřu oči a nadechnu se, ucítím stejnou vůni. Když je pak otevřu, mohu vyrazit. Ať je to jen za roh pro nákupy, nebo na expedici do Afriky, při níž za měsíc ukrojím třeba deset tisíc kilometrů. „Křižníkům země“ je jedno, jestli jedou po špičkové dálnici anebo chvíli na to po rozbité kamenité cestě či poušti. Již šedesát let nedělají vozy Land Cruiser kompromisy, neznají zábrany, neleknou se žádné překážky,“ dodává.

LC602.jpg LC801.jpg

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud