Menší MPV dříve tvořily důležitou část trhu s automobily, v posledních letech ale jejich sláva uvadá a nikdo neví, jak dlouho to ještě poslední modely vydrží ve výrobě. My jsme pro vás našli posledních šest zástupců, které lze na našem trhu ještě pořídit.
Svět automobilů pomalu přichází o jeden ze svých nejsilnějších segmentů. Hlavně v Evropě vozy MPV mizí, a zvláště kritická situace nastává u malých velkoprostorových automobilů. Jmenovitě například Nissan přestal v Evropě nybízet Note, výroba mladoboleslavského roomsteru skončila už před dvěma roky.
Dnes je u nás aut této kategorie trhu ještě šest, ale podle posledních zpráv už nejpíše za rok nebude z čeho vybírat.
Již jsme informovali o ukončení výroby jednoho z tradičních MPV - Fordu B-Max, Citroënu C3 Picasso, Opelu Meriva a je jisté, že derniéra čeká třeba i Hyundai ix20. "Zatím ale o datu skončení výroby nebylo rozhodnuto, ix20 pokračuje dále" uvedl mluvčí továrny Hyundai v Nošovicích Petr Vaněk. Podobně se zatím nerozhodlo o tom, kdy skončí v Žilině výroba modelu Kia Venga.
I tak je velmi pravděpodobné, že pro jediný nový kus malého MPV budete moci jít jen do Fiatu. Ten rozhodně nezanevřel na model 500L.
Odpověď, proč MPV mizí, je jednoduchá. Stačí se podívat na údajné nástupce malých velkoprostorových vozů. Prakticky každé z nich nahradí ve výrobě SUV či nějaký crossover. Tak popořádku: Ford má v plánu vyrábět evropskou verzi EcoSport, Citroën zase C3 Aircross, v Koreji už mají plány na Hyundai Kona a Opel přichází s modelem Crossland X. Kiu Venga nahradí, podobně jako ostatní, SUV s názvem Stonic.
Zde je tedy přehled posledních mohykánů - malých MPV v ČR:
1) Ford B-Max
Tento vůz má hlavní výhodu v chybějících B sloupcích, což vnitřnímu prostoru přidává na objemu. Nyní se nabízel se s pěti variantami motorů. Základem je atmosférický motor 1.4 o výkonu 66 kW, následují třívalcové pohonné jednotky EcoBoost o objemu 1.0 a výkonech 74 a 93 kW. Pro ty, kteří chtějí turbodiesel, je zde 1.5 TDCi se 70 kW. Šestistupňový automat lze u tohoto modelu kombinovat jen s motorem 1.6 Ti-VCT. Ostatní hnací jednotky jsou doplněny o pětistupňový manuál.
Z prvků základní výbavy lze zmínit například elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, manuální klimatizaci, kožený volant, sedm airbagů či rádio s šesti reproduktory. Ceny začínají na 362 990 Kč za výbavu Trend.
2) Opel Meriva
Model od německého výrobce Opel se vyznačuje protisměrným otevíráním dveří a stále ještě poměrně širokou škálou motorizací. Lze ho pořídit s benzínovou čtrnáctistovkou o výkonu 74kW, dále pak s motory 1.4 Turbo s 88 kW či 103 kW a turbodiesely 1.6 CDTI (70 kW a 100 kW).
Výbava je u Merivy rozdělena do čtyř stupňů. Selection s motorem 1.4 o výkonu 74 kW nabízí čelní airbagy, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka či 15ti palcová ocelová kola. Cena za tuto variantu je 271 900 Kč. Připlatíte si však třeba 20 800 Kč za klimatizaci či 8 000 za rádio, proto je výhodnější pořízení varianty Enjoy, kde navíc dostanete i 16ti palcová kola.
3) Fiat 500L
U Fiatu se rozhodli svůj model stále držet ve výrobě, letos dokonce prošel modernizací. Lze si ho pořídit se třemi zážehovými či dvěma vznětovými motory, stejně tak musíme zmínit i LPG a CNG motory. Má dokonce dvě varianty délky karosérie.
Výbava má tři stupně, ten s názvem Plus obsahuje například diody denního svícení, manuální klimatizaci, elektrická zrcátka, tempomat, kožený volant, šest airbagů či rádio. Stupeň Lounge přidává ještě prosklenou střechu nebo automatickou klimatizaci. Cena základního modelu startuje na 342 990 Kč.
4) Citroen C3 Picasso
Malé francouzské MPV se jménem slavného malíře pohání dvě varianty motorů - čtrnáctistovka se 70 kW a turbodiesel 1.6 BlueHDi (73 kW).
Základní výbava má šest airbagů, tempomat, rádio, mlhovky či manuální klimatizaci. Stupeň Exclusive je za 344 900 Kč, s motorem 1.6 BlueHDi dokonce na 374 900 Kč. Navíc má zadní parkovací senzor či kožený volant, dále pak dvouzónovou automatickou klimatizaci, 16ti palcová hliníková kola a bluetooth handsfree. Navigaci lze také dokoupit za příplatek.
5) Hyundai ix20
Malé MPV, které se vyrábí v Nošovicích, je nejoblíbenějším modelem tohoto segmentu u nás. Dá se pořídit se třemi motory. Ty zážehové zastupují čtrnáctistovka s 66 kW šestnáctistovka s 92 kW. Dále je zde turbodiesel 1.4 CRDi s 66 kW.
Základní model ve výbavě Start doplňuje výhradně benzínová 1.4 a přijde na 289 990 Kč, což je druhá nejnižší cena v segmentu. Podle toho však vypadá i výbava, která zahrnuje jen nejnutnější. Například klimatizace je za 20 000 Kč navíc. Tu ve výbavě zahrnuje až varianta Trikolor, která se stejným motorem stojí 329 990 Kč. Za rádio se zde však také musí připlácet dalších 10 900 Kč.
Vrcholem by měla být výbava Komfort za 394 990 Kč a nabízí 16palcová kola, koncová LED světla, přisvěcování zatáček, kožený volant, centrální zamykání, vyhřívané sedačky, rádio či tempomat.
6) Kia Venga
Tento vůz, který je téměř přímým příbuzným Hyundaie ix20, se vyrábí v Žilině a používá stejné motory. Ovšem nehledejte zde turbodiesely, protože ty Kia nenabízí. Co však nabízí, je hned 5 stupňů výbavy. Ta základní s motorem 66 kW stojí 309 980 Kč.
Spíše podle nás vyplatí výbava Cool, která v kombinaci s motorem 1.4 CVVT nabízí vyhřívaná a elektricky ovladatelná vnější zrcátka, mlhovky, bluetooth, kožený volant či přední loketní opěrku za cenu jen o 5 000 Kč dražší než základ.
Na základní sady fotografií všech výše zmiňovaných aut se podívejte zde: