Mercedes S600 W140 je asi nejjednodušší a nejspolehlivější cesta k dvanáctiválci.

Mercedes S600 W140 je asi nejjednodušší a nejspolehlivější cesta k dvanáctiválci.

Za 100 000 korun koupíte auto, které pojede, ale bude vyžadovat investice. Hezký kus stojí zhruba stejně jako nová Fabia 1.2 TSI s klimatizací a rádiem.

Za 100 000 korun koupíte auto, které pojede, ale bude vyžadovat investice. Hezký kus stojí zhruba stejně jako nová Fabia 1.2 TSI s klimatizací a rádiem.

Výbava dvanáctiválcové „esklády“ je luxusní a většinou stále plně funkční. Pozor ale na auta se zanedbaným běžným servisem.

Výbava dvanáctiválcové „esklády“ je luxusní a většinou stále plně funkční. Pozor ale na auta se zanedbaným běžným servisem.

BMW 750iL E32 vypadá pořád krásně a elegantně. Škoda elektronických vrtochů, mechanický základ je totiž dobrý.

BMW 750iL E32 vypadá pořád krásně a elegantně. Škoda elektronických vrtochů, mechanický základ je totiž dobrý.

Motor 5,0 l V12 měl jen 300 koní a pozdější osmiválec jel prakticky stejně dobře s nižší spotřebou. Neměl ale takový sametový chod.

Motor 5,0 l V12 měl jen 300 koní a pozdější osmiválec jel prakticky stejně dobře s nižší spotřebou. Neměl ale takový sametový chod.

Problémem generace E32 je koroze a především skutečnost, že hodně aut umírá v rukou dobytka, který kašle na servis.

Problémem generace E32 je koroze a především skutečnost, že hodně aut umírá v rukou dobytka, který kašle na servis.

Jaguar XJ s motorem V12 je dnes už spíše rarita pro nadšence a fanoušky značky.

Jaguar XJ s motorem V12 je dnes už spíše rarita pro nadšence a fanoušky značky.

Udržet dvanáctiválec ve stoprocentní kondici je nadlidský úkon, musíte mít trpělivost.

Udržet dvanáctiválec ve stoprocentní kondici je nadlidský úkon, musíte mít trpělivost.

Většina dvanáctiválcových XJ na prodej potřebuje nějakou investici, protože funkční kus nikdo prodávat nechce.

Většina dvanáctiválcových XJ na prodej potřebuje nějakou investici, protože funkční kus nikdo prodávat nechce.

Luxusní výbava Mercedesu CL600 fascinuje tím, jak i po letech pořád funguje. Ehm, většinou.

Luxusní výbava Mercedesu CL600 fascinuje tím, jak i po letech pořád funguje. Ehm, většinou.

Mechanický základ dvanáctiválcového CL600 je robustní, potrápit může spíše jen elektronika řízení motoru a převodovky.

Mechanický základ dvanáctiválcového CL600 je robustní, potrápit může spíše jen elektronika řízení motoru a převodovky.

Připravte se na to, že za 200 000 korun koupíte spíše potížistu. Spolehlivý kus bude pořád stát půl milionu.

Připravte se na to, že za 200 000 korun koupíte spíše potížistu. Spolehlivý kus bude pořád stát půl milionu.

Volkswagen Phaeton W12 je levný, ale rozhodně ne špatný. Dvanáctiválec je paradoxně mnohem lepší volba než poruchový desetiválcový diesel.

Volkswagen Phaeton W12 je levný, ale rozhodně ne špatný. Dvanáctiválec je paradoxně mnohem lepší volba než poruchový desetiválcový diesel.

Technika Phaetonu je komplikovaná a v druhovýrobě toho moc neseženete. Servis svěřte odborníkovi a levné to nebude.

Technika Phaetonu je komplikovaná a v druhovýrobě toho moc neseženete. Servis svěřte odborníkovi a levné to nebude.

Na VW Phaeton W12 vám bude stačit zhruba čtvrt milionu. A zpravidla bude potřebovat jen generálku převodovky a podvozku.

Na VW Phaeton W12 vám bude stačit zhruba čtvrt milionu. A zpravidla bude potřebovat jen generálku převodovky a podvozku.

Na spolehlivost převodovky trpí i BMW 760Li generace E66, často už po 150 000 km potřebuje generálku.

Na spolehlivost převodovky trpí i BMW 760Li generace E66, často už po 150 000 km potřebuje generálku.

Měňte v ní každých zhruba 60 000 km olej a vydrží déle, samotný motor je trvanlivý a při pravidelném servisu téměř nesmrtelný.

Měňte v ní každých zhruba 60 000 km olej a vydrží déle, samotný motor je trvanlivý a při pravidelném servisu téměř nesmrtelný.

Řada 7 je solidní auto, ale u verze V12 vás asi časem potrápí ještě vzduchový podvozek a aktivní stabilizátory. Spolehlivý kus pod půl milionu seženete jen obtížně.

Řada 7 je solidní auto, ale u verze V12 vás asi časem potrápí ještě vzduchový podvozek a aktivní stabilizátory. Spolehlivý kus pod půl milionu seženete jen obtížně.

Audi Q7 V12 TDI je opravdový nesmysl a zhmotnění arogance, kterou mu může závidět i BMW X6.

Audi Q7 V12 TDI je opravdový nesmysl a zhmotnění arogance, kterou mu může závidět i BMW X6.

Motor V12 TDI má 500 koní výkonu a 1000 Nm točivého momentu. To odnáší hlavně převodovka a systém pohonu všech kol.

Motor V12 TDI má 500 koní výkonu a 1000 Nm točivého momentu. To odnáší hlavně převodovka a systém pohonu všech kol.

Pod 800 000 korun tohle výjimečné a poměrně vzácné auto koupíte jen obtížně. A připravte se na výměnu keramických brzd, který přijde na skoro půl milionu.

Pod 800 000 korun tohle výjimečné a poměrně vzácné auto koupíte jen obtížně. A připravte se na výměnu keramických brzd, který přijde na skoro půl milionu.

To už je lepší utratit celý milion za Aston Martin DB7 Vantage s motorem 5,9 l V12. Má to styl a překvapivě slušnou mechanickou spolehlivost.

To už je lepší utratit celý milion za Aston Martin DB7 Vantage s motorem 5,9 l V12. Má to styl a překvapivě slušnou mechanickou spolehlivost.

Sázkou na jistotu a především investice do budoucna je vždycky tradiční a originální Ferrari. Model 550 Maranello už stojí dva miliony, ale za zhruba milion a půl koupíte ještě Ferrari 456 GT.

Sázkou na jistotu a především investice do budoucna je vždycky tradiční a originální Ferrari. Model 550 Maranello už stojí dva miliony, ale za zhruba milion a půl koupíte ještě Ferrari 456 GT.

Dvanáctiválec Ferrari je spolehlivý, snadno se udržuje a je k němu dobrý přístup. Navíc díly na tahle auta nestojí nesmyslné sumy a investice se vám vrátí. Průměrné roční zhodnocení těchto Ferrari je nyní okolo 14 %.

Dvanáctiválec Ferrari je spolehlivý, snadno se udržuje a je k němu dobrý přístup. Navíc díly na tahle auta nestojí nesmyslné sumy a investice se vám vrátí. Průměrné roční zhodnocení těchto Ferrari je nyní okolo 14 %.

Za 100 000 korun koupíte auto, které pojede, ale bude vyžadovat investice. Hezký kus stojí zhruba stejně jako nová Fabia 1.2 TSI s klimatizací a rádiem.
Výbava dvanáctiválcové „esklády“ je luxusní a většinou stále plně funkční. Pozor ale na auta se zanedbaným běžným servisem.
BMW 750iL E32 vypadá pořád krásně a elegantně. Škoda elektronických vrtochů, mechanický základ je totiž dobrý.
Motor 5,0 l V12 měl jen 300 koní a pozdější osmiválec jel prakticky stejně dobře s nižší spotřebou. Neměl ale takový sametový chod.
24
Fotogalerie

Chcete dvanáctiválcovou ojetinu? Zde je přehled toho, co vám trh nabízí

Na trhu nových aut už na dvanáctiválec jen tak nenarazíte. V nabídce ojetin jich je ale dost, ovšem problém je určit, který vlastně stojí za to.

Kapitoly článku:


Pokud jde o velikost motoru a počet válců, asi se shodneme na tom, že zhruba něco kolem pětilitrového osmiválce postačí na všechny každodenní povinnosti. Ovšem někdo chce jít ještě dál a za absolutní vrchol (a morální nutnost) považuje plnotučný dvanáctiválec. Jenže kde vůbec takové auto koupit?

Když se podíváme do nabídky nových aut na českém trhu, nejlevnější cestou k dvanáctiválci je Audi A8 W12 6.3 FSI, které vás přijde na 3 792 900 korun. BMW v ceníku pro jistotu už model 760i vůbec nemá. Lepší je to u Mercedesu, kde vám za 4 438 280 korun prodají limuzínu S 600.

Pokud je to ale málo, ještě můžete mít S 65 AMG za 6 331 930 korun, nebo například i Maybach S 600 za 5 066 270 korun. A samozřejmě je v nabídce také S 65 AMG Coupé a Cabrio, za které dáte 6 717 920, respektive 6 824 400 korun. A málem bychom zapomněli i na kabriolet Mercedes-Benz SL.

Ale tím to pomalu končí, když vynecháme všechna ta Ferrari, Rolls-Royce a Astony Martin. To už je cena někde úplně jinde. Jenže pokud nejsou vaše finanční zdroje neomezené, nezbývá než se podívat do nabídky ojetých aut. Který dvanáctiválec je ale ten nejlepší?

Mercedes-Benz S600 W140

mercedes-benz_s-klasse_1993_images_1.jpgmercedes-benz_s-klasse_1991_images_3.jpgimages_mercedes-benz_s-klasse_1991_9.jpg
Mercedes třídy S W140 s motorem V12 představuje jistou a spolehlivou koupi. Je to robustní auto, ale jako všechny podobné ojetiny trpí na zanedbávaný servis

Naprostá jistota je klasický „Mamut“, tedy Mercedes třídy S generace W140. Tenhle tank je vlastně první dvanáctiválec u Mercedesu v novodobé historii a vrátil se k tradici, která pokračuje dodnes. I když k důstojnému dopřednému pohybu stačí Mamutovi osmiválec, vy chcete V12, protože prostě proto. Stačí vám na něj zhruba 3000 eur, takže můžete koupit pod 100 000 korun, ale vězte, že hezké a celkem bezproblémové kusy se pod čtvrt milionu korun shánějí velmi špatně.

Mercedes W140 má robustní techniku a je velmi odolný, ale potřebuje servis a hodně těchto dvanáctiválců dojelo právě na zanedbávanou údržbu v rukou chudých veksláků a majitelů severočeských nonstop heren, kteří chtějí dvanáctiválec v Mercedesu na 20" zlatých kolech, ale nemají na jeho údržbu. A právě tyhle kusy těsně před smrtí se závratnou spotřebou oleje jsou na cenovém dně. Jestli máte čas a šikovné ruce, možná by to ale stálo za investici. Mamut už levnější nikdy nebude.

BMW 750iL E32

bmw_7-series_1987_pictures_3.jpgbmw_7-series_1987_wallpapers_2.jpgwallpapers_bmw_7_series_1987_1.jpg
BMW řady 7 generace E32 je i po letech elegantní a dynamicky vyhlížející auto. Motor V12 má své mouchy, ale pokud máte trpělivost, vyplatí se ho udržovat při životě

První německý poválečný dvanáctiválec se dával do BMW 750i generace E32. Dynamicky to s výkonem 300 koní není žádná sláva, pozdější osmiválec navíc jel prakticky stejně s o čtvrtinu nižší spotřebou, ale jestli tohoto téměř veterána vyvenčíte jen párkrát do roka, bude vám asi jedno, že si bere svých 15 litrů na 100 km a kdejaké čipnuté ereso vám ukáže záda. Ten sametový chod dvanáctiválce je naprostá pohádka.

Motor M70B50 je ikona, která toho snese při pravidelném servisu hodně. Vždyť základ posloužil i k vývoji motoru S70/2, ze kterého vzešla jednotka pro legendární McLaren F1. Zamrzí ale vrtochy elektroniky. A tahle luxusní sedmička trpí na stejné problémy jako Mercedes S600, tedy hlavně na zanedbaný servis. A proti mercedesu také rychleji rezne. Už je navíc pryč doba, kdy se dala funkční 750i koupit pod sto tisíc. Nyní si připravte dvakrát tolik a doufejte, že vám cestou od prodejce neklekne automat nebo jedna řada válců... Na zachovalý kus s jasnou historií a bez koroze potřebujete pořád skoro půl milionu.

Jaguar XJ V12

jaguar_xj_1993_pictures_1.jpgphotos_jaguar_xj_1994_1.jpgwallpapers_jaguar_xj_1993_2.jpg
Jaguar s motorem V12 je spíše rarita pro sběratele a ortodoxního fanouška značky, kterému nesmí Němec do domu. Servis je problematický a motor si rád postaví hlavu

Dvanáctiválcový Jaguar je vzácnost a v centrální části Evropy jich moc nejezdí. Přece jen tu frčela spíše německá konkurence, ale tenhle tradiční Brit má také něco do sebe. Můžete ho sehnat i pod značkou Daimler. Druhá nebo třetí generace modelu XJ je pak nejdostupnější a představuje rozumný kompromis mezi funkcí, náklady, akceptovatelnou poruchovostí a použitelností.

Za 150 000 korun koupíte auto, které nastartuje a snad i chvíli pojede. Problémy s elektronikou a periferiemi motoru (chlazení, přívod paliva a podobně) ale spoustě majitelů přivodily vrásky na čele. Spousta lidí, kteří to s ním riskli, jednoduše neměla trpělivost. A že by měl zrovna tenhle Jaguar vzornou antikorozní ochranu, to se také říci nedá. Je to spíše záležitost pro nadšence. Jestli prostě chcete jen nějaký V12, asi bude lepší BMW nebo Mercedes. Bezproblémovou XJ V12 totiž jen tak někdo prodávat nebude.

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud