Na trhu nových aut už na dvanáctiválec jen tak nenarazíte. V nabídce ojetin jich je ale dost, ovšem problém je určit, který vlastně stojí za to.
Kapitoly článku:
Pokud jde o velikost motoru a počet válců, asi se shodneme na tom, že zhruba něco kolem pětilitrového osmiválce postačí na všechny každodenní povinnosti. Ovšem někdo chce jít ještě dál a za absolutní vrchol (a morální nutnost) považuje plnotučný dvanáctiválec. Jenže kde vůbec takové auto koupit?
Když se podíváme do nabídky nových aut na českém trhu, nejlevnější cestou k dvanáctiválci je Audi A8 W12 6.3 FSI, které vás přijde na 3 792 900 korun. BMW v ceníku pro jistotu už model 760i vůbec nemá. Lepší je to u Mercedesu, kde vám za 4 438 280 korun prodají limuzínu S 600.
Pokud je to ale málo, ještě můžete mít S 65 AMG za 6 331 930 korun, nebo například i Maybach S 600 za 5 066 270 korun. A samozřejmě je v nabídce také S 65 AMG Coupé a Cabrio, za které dáte 6 717 920, respektive 6 824 400 korun. A málem bychom zapomněli i na kabriolet Mercedes-Benz SL.
Ale tím to pomalu končí, když vynecháme všechna ta Ferrari, Rolls-Royce a Astony Martin. To už je cena někde úplně jinde. Jenže pokud nejsou vaše finanční zdroje neomezené, nezbývá než se podívat do nabídky ojetých aut. Který dvanáctiválec je ale ten nejlepší?
Mercedes-Benz S600 W140
Mercedes třídy S W140 s motorem V12 představuje jistou a spolehlivou koupi. Je to robustní auto, ale jako všechny podobné ojetiny trpí na zanedbávaný servis
Naprostá jistota je klasický „Mamut“, tedy Mercedes třídy S generace W140. Tenhle tank je vlastně první dvanáctiválec u Mercedesu v novodobé historii a vrátil se k tradici, která pokračuje dodnes. I když k důstojnému dopřednému pohybu stačí Mamutovi osmiválec, vy chcete V12, protože prostě proto. Stačí vám na něj zhruba 3000 eur, takže můžete koupit pod 100 000 korun, ale vězte, že hezké a celkem bezproblémové kusy se pod čtvrt milionu korun shánějí velmi špatně.
Mercedes W140 má robustní techniku a je velmi odolný, ale potřebuje servis a hodně těchto dvanáctiválců dojelo právě na zanedbávanou údržbu v rukou chudých veksláků a majitelů severočeských nonstop heren, kteří chtějí dvanáctiválec v Mercedesu na 20" zlatých kolech, ale nemají na jeho údržbu. A právě tyhle kusy těsně před smrtí se závratnou spotřebou oleje jsou na cenovém dně. Jestli máte čas a šikovné ruce, možná by to ale stálo za investici. Mamut už levnější nikdy nebude.
BMW 750iL E32
BMW řady 7 generace E32 je i po letech elegantní a dynamicky vyhlížející auto. Motor V12 má své mouchy, ale pokud máte trpělivost, vyplatí se ho udržovat při životě
První německý poválečný dvanáctiválec se dával do BMW 750i generace E32. Dynamicky to s výkonem 300 koní není žádná sláva, pozdější osmiválec navíc jel prakticky stejně s o čtvrtinu nižší spotřebou, ale jestli tohoto téměř veterána vyvenčíte jen párkrát do roka, bude vám asi jedno, že si bere svých 15 litrů na 100 km a kdejaké čipnuté ereso vám ukáže záda. Ten sametový chod dvanáctiválce je naprostá pohádka.
Motor M70B50 je ikona, která toho snese při pravidelném servisu hodně. Vždyť základ posloužil i k vývoji motoru S70/2, ze kterého vzešla jednotka pro legendární McLaren F1. Zamrzí ale vrtochy elektroniky. A tahle luxusní sedmička trpí na stejné problémy jako Mercedes S600, tedy hlavně na zanedbaný servis. A proti mercedesu také rychleji rezne. Už je navíc pryč doba, kdy se dala funkční 750i koupit pod sto tisíc. Nyní si připravte dvakrát tolik a doufejte, že vám cestou od prodejce neklekne automat nebo jedna řada válců... Na zachovalý kus s jasnou historií a bez koroze potřebujete pořád skoro půl milionu.
Jaguar XJ V12
Jaguar s motorem V12 je spíše rarita pro sběratele a ortodoxního fanouška značky, kterému nesmí Němec do domu. Servis je problematický a motor si rád postaví hlavu
Dvanáctiválcový Jaguar je vzácnost a v centrální části Evropy jich moc nejezdí. Přece jen tu frčela spíše německá konkurence, ale tenhle tradiční Brit má také něco do sebe. Můžete ho sehnat i pod značkou Daimler. Druhá nebo třetí generace modelu XJ je pak nejdostupnější a představuje rozumný kompromis mezi funkcí, náklady, akceptovatelnou poruchovostí a použitelností.
Za 150 000 korun koupíte auto, které nastartuje a snad i chvíli pojede. Problémy s elektronikou a periferiemi motoru (chlazení, přívod paliva a podobně) ale spoustě majitelů přivodily vrásky na čele. Spousta lidí, kteří to s ním riskli, jednoduše neměla trpělivost. A že by měl zrovna tenhle Jaguar vzornou antikorozní ochranu, to se také říci nedá. Je to spíše záležitost pro nadšence. Jestli prostě chcete jen nějaký V12, asi bude lepší BMW nebo Mercedes. Bezproblémovou XJ V12 totiž jen tak někdo prodávat nebude.