TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible Foto: Vladimír Kadera

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible | Foto: Vladimír Kadera

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible Foto: Vladimír Kadera

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible | Foto: Vladimír Kadera

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible Foto: Vladimír Kadera

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible | Foto: Vladimír Kadera

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible Foto: Vladimír Kadera

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible | Foto: Vladimír Kadera

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible Foto: Vladimír Kadera

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible | Foto: Vladimír Kadera

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible Foto: Vladimír Kadera

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible | Foto: Vladimír Kadera

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible Foto: Vladimír Kadera

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible | Foto: Vladimír Kadera

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible Foto: Vladimír Kadera

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible | Foto: Vladimír Kadera

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible Foto: Zdeněk Strakoš

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible | Foto: Zdeněk Strakoš

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible Foto: Zdeněk Strakoš

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible | Foto: Zdeněk Strakoš

 Foto: Zdeněk Strakoš

| Foto: Zdeněk Strakoš

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible Foto: Zdeněk Strakoš

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible | Foto: Zdeněk Strakoš

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible Foto: Zdeněk Strakoš

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible | Foto: Zdeněk Strakoš

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible Foto: Zdeněk Strakoš

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible | Foto: Zdeněk Strakoš

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible Foto: Zdeněk Strakoš

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible | Foto: Zdeněk Strakoš

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible Foto: Zdeněk Strakoš

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible | Foto: Zdeněk Strakoš

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible Foto: Vladimír Kadera
TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible Foto: Vladimír Kadera
TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible Foto: Vladimír Kadera
TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible Foto: Vladimír Kadera
28
Fotogalerie

TEST Ford Mustang 5.0 GT Convertible: Můžu si ho nechat až do října?

Ford Mustang GT Convertible v modré barvě by byl ideálním společníkem třeba v Miami. Dnes už si ho ale můžete koupit v Čechách. Jak tu bude fungovat?

Radosti
Bohatá výbava již ve standardu
Návykové jízdní vlastnosti
Příznivá cena
Starosti
V testovaném voze chyběl deflektor větru
Chaotické ovládání audia
Kvalita plastů v interiéru
9  /10
 

Ford Mustang je v automobilovém průmyslu jednou z těch největších ikon. Hrdě tak stojí po boku Porsche 911, Mercedesu SL či Chevroletu Corvette. Mustang je ze zmíněných modelů sice nejmladší, ale jeho přesah mimo automobilový svět je rozhodně největší. I proto bych rád následující test proložil zajímavostmi, které jen potvrzují jeho výsostné postavení.

Podle Fordu má Mustang za sebou již přes 500 filmových rolí. Neoficiální údaj jich však uvádí přes 3300.

Ford Mustang se od své šesté generace oficiálně prodává i v Evropě. Z toho důvodu se musel trochu zkulturnit a najít tu správnou rovnováhu, která potěší zákazníky napříč kontinenty. Povedlo se mu to. Již pátým rokem je nejprodávanějším sportovním automobilem na světě.

V čem spočívá jeho kouzlo? Ideální řešení pro mladé rodiny v 60. letech, osmiválcový motor, přitažlivá karoserie, pohon zadních kol, filmy Bullittův případ, 60 sekund, Diamanty jsou věčné, John Wick a tak dále. Vypisovat všechno ale opravdu nejde. To bychom tu byli do zítra. 

Vítejte v Miami

Do testu jsem dostal Ford Mustang GT Convertible s osmiválcovým motorem a 10stupňovou automatickou převodovkou. Bavíme se tedy o autě za minimálně 1.451.990 Kč, které svému majiteli zajistí vítr ve vlasech, dynamiku a zvuk osmiválce, nepopíratelný styl a pozornost kolemjdoucích. Může to o sobě říct za tuto cenu jakékoli jiné evropské auto? Nemůže. 

V roce 2018 nadělil Ford svému ikonickému sportovnímu modelu facelift, který jej obohatil o nový přední nárazník, novou přední masku či světelný podpis zadních svítilen ve tvaru písmene C. Ani po tolika dekádách výroby se ale nevytratila klasická silueta s dlouhou kapotou a atraktivní zadní částí, což je jenom dobře.

Ford Mustang je nejpolulárnější auto na sociální síti Instagram.

V případě kabrioletu dostanete stahovací plátěnou střechu, která na autě vypadá trochu jako bobek. To už je ale úděl kabrioletů s tímto druhem střechy. Po jejím stažení ovšem získá vůz nečekanou eleganci. Proces stahování ale není tak jednoduchý.

Nejdřív musíte střechu manuálně odjistit a až poté stisknout tlačítko, které ji schová za zadní sedadla. Páka na uvolnění střechy jde pěkně ztuha a něžné pohlaví by s tím možná mohlo mít problém. Plusem ovšem je, že střecha nezabírá moc místa a kufr se tak může pochlubit objemem 332 litrů. To je pro srovnání o dva litry více, než nabídne krátká Škoda Fabia.

Co jsem u tohoto vozu nečekal, byla velmi bohatá výbava již ve standardu. Bez příplatku dostanete kůží potažený volant, hlavici řadící páky a ruční brzdu. Kůží jsou čalouněná i sedadla, která lze vpředu navíc elektricky nastavovat v šesti směrech. Dále je tu zadní parkovací kamera, automatická klimatizace či bezklíčový vstup. Stále se bavíme o nulovém příplatku.

V den zahájení prodeje první generace se prodalo 22 tisíc kusů vozu.

Zajímavý je tu i velký digitální přístrojový štít s několika možnostmi zobrazení, který si můžete barevně individualizovat. Nejčastěji jsem využíval rozhraní s podélným otáčkoměrem, které už se dnes jen tak nevidí. Stejně bych ale uvítal i volbu klasických analogových budíků, který by do takového retro stroje krásně sedly.

Moc se mi nelíbilo laciné zpracování výplní dveří, které vypadají jako z nejlevnějšího městského hatchbacku. V této oblasti zůstal duch nechvalně proslulých fádních interiérů amerických aut zachován. Jde ale o detail, který snadno přehlédnete. Mustang vás ale může při pobytu na palubě i trochu potrápit. Z čeho jsem vyloženě zuřil, bylo ovládání audiosystému.

Reproduktory Bang & Olufsen sice hrají opravdu bravurně a jejich basy důkladně prověří zpracování interiéru, ale po celou dobu testu mi byla záhadou logika ovládání hlasitosti, které najdete pod displejem i na volantu. Po nastartování se automaticky přepnou do ovládání hlasitosti jednotlivých výzev vozu, nikoli do audia. Snížení hlasitosti audia tak bylo spíše otázkou náhody. 

Když už se nastavení umoudřilo a já si svou oblíbenou skladbu pořádně opepřil, bylo nepříjemné, když se vše automaticky vrátilo k ovládání výzev. Zachránilo mě pak jen vypnutí audia či úplně ztišení samostatným tlačítkem. Vyzrát se na to dá opětovným připojením mobilního telefonu, pokud tedy používáte Apple CarPlay.

Další mínus spočívá v samotném systému stažené střechy. Na zadních sedadlech našeho vozu totiž nebyl žádný deflektor, tudíž vítr začal proudit do kabiny v poměrně nízkých rychlostech. Na dálnici už tak na sebe se spolujezdcem hulákáte.

Vedle jména Mustang byly ve hře i názvy Cougar, Colt, Allegro či Comet.

Pod ovládáním klimatizace najdete čtyři spínače, které slouží k zapnutí varovných světel, volbě jízdního režimu a tuhosti volantu a vypínaní kontroly trakce. Spínače se ovšem pohybují pouze nahoru, takže pokud třeba listujete v seznamu jízdních režimů a přejedete ten, který hledáte, nelze se vrátit a musíte celou nabídku opět prolistovat.

Zadní sedadla jsou spíše nouzová a také špatně přístupná. Vejdou se tam drobnější postavy a i tak to není na žádné dlouhé cestování. Vpředu se ale sedí parádně. Křesla jsou pohodlná a dobře drží v zatáčkách. Ocenil bych ale, kdyby se dalo dát sedadlo ještě níž. Pro vyšší postavy už by mohl být interiér hlavně s nataženou střechou těsný.

Pokračování 2 / 3

Omlouvám se

Pod kapotou je motor o objemu 5,0 litru, kterému se říká Coyote. Vznikl s příchodem této generace jakožto vylepšená verze původní čtyři-šestky, aby se mohl rovnat tehdejší konkurenci. Chevrolet Camaro a Dodge Challenger totiž rozhodně nespí a chtějí také svůj kus koláče. Motor byl převrtán, dostal nové vačky, ventily a klikovou hřídel s tlumičem kmitů. Kompresní poměr se zvětšil na 12,0:1.

Nejpopulárnější barva vozu je červená.

Třetí generace motoru Coyote dosahuje výkonu 330 kW (449 koní) při 7000 otáčkách za minutu a točivého momentu 529 N.m při 4200 otáčkách. Strojovna dělá na evropské poměry až neuvěřitelný kravál. Přes prsty na mě sousedé koukali, už když jsem před barák zaparkoval RAM 1500, který se každé ráno v půl sedmé ospale probouzel hlubokým duněním.

Mustang jde ještě dál. Jeho motor je pohotovější a poznáte to hned po nastartování. Po stisknutí tlačítka trochu zakašle a pak doslova exploduje do okolí. Cítíte z něj krásnou mechaničnost. Bohužel to ale slyší i všichni sousedé. Pro tyto případy je vůz vybaven tichým startem, který si můžete i časově naplánovat. Poté motor vstává poměrně tiše a jen se převaluje. První den jsem si toho bohužel nevšiml a chtěl bych se tímto omluvit všem svým sousedům.

Tichý režim si můžete ponechat i při popojíždění po městě. Nastavení klapek výfuku lze totiž regulovat nezávisle na zvoleném režimu jízdy, kterých je celkem pět včetně speciálního naladění pro drag. Nový motor má hlad po otáčkách a vytáčí se s ohromnou radostí. Od čtyř tisíc otáček rozpoutá peklo, které vás přimáčkne do sedačky a v případě stažené střechy si užijete reprodukci té pravé americké velkoleposti. Takhle hezky předchozí jednotka nejela a vlastně ani nezněla.

Díky jeho apetitu si ale najdete nové kamarády na čerpacích stanicích. Spotřeba patnácti litrů naturalu je totiž naprosto běžná a při opravdu svižné jízdě si Američan nebojí říct i o dvacet. Plná nádrž (61 litrů) vám při střízlivé jízdě vydrží na 500 kilometrů jízdy. Můžete ji ale také proměnit na 300 kilometrů čisté radosti. Životnost nádrže je tedy velmi proměnlivá a záleží na vaší náladě a stavu silnice.

V roce 1966 se zvažovala výroba varianty kombi.

Desetistupňová automatická převodovka v testovacím voze je ideální volbou pro klidného řidiče, který se rád toulá krajinou a poslouchá k tomu bublání motoru. Pro vyznavače větších akcí bych ale doporučil přímo řazenou převodovku. Může vám totiž připadat, že v nastavení automatu vládne trochu chaos. Přeci jenom má na výběr z deseti stupňů a do toho ještě pět jízdních režimů. V důsledku toho automat neustále řadí.

Častá změna kvaltů v přístrojovém štítu vás zpočátku může vyděsit, protože převodovka je velmi citlivá na sešlápnutí plynu. Výrobce ji však naštětí dokázal dobře naladit. Rozjezdy z křižovatek jsou naprosto klidné a řazení takřka nepostřehnutelné.

Výhody automatické převodovky jsou nesporné nejen po stránce obyčejného cestování, ale i po stránce dynamiky. Její pohotovost totiž pomůže rozjet auto z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy, tedy o tři desetiny sekundy rychleji než s manuální převodovkou. Maximální rychlost 250 km/h ovšem zůstává stejná.

„Crowd killer“

Když do Googlu zadáte „Mustang crowd“, vyskočí na vás téměř třináct milionů výsledků. Vzhledem k popularitě a dostupnosti vozu si jej totiž mohou dovolit i mladí řidiči, kteří ještě nemají takové zkušenosti. Když pak odjíždí ze srazů, kde se majitelé silných aut chlubí svými vozy, natáčí je u toho přihlížející, protože očekávají pořádný kalup. Již mnohokrát se ale stalo, že řidiči svůj vůz neohrabaným přidáním plynu jednoduše „zahodí“, a to často právě do přihlížejících.

Není se ale čemu divit. Ano, Ford Mustang je v aktuálním provedení velmi vyspělé a technicky vyladěné auto, kterému nechybí samosvorný diferenciál, nezávislé zavěšení kol, stabilizační systém a mnohdy i lepivé pneumatiky, ale zkuste to všechno vysvětlit hrubé síle amerického motoru. Jeho nával točivého momentu a vrozená hravost umí roztančit i takto „zabezpečené“ auto jedním zbrklejším přidáním plynu. 

Ford plánoval za první rok výroby prodat 100.000 kusů. Konečné číslo bylo čtyřnásobné.

Když na výjezdu ze zatáčky podřadíte pádly pod volantem na trojku a šlápnete na plyn, začne se vám za zády i přes sepnutou stabilizaci nepatrně odsazovat náprava. Pak ovšem stabilizace zasáhne a vrátí vás do předchozí stopy. Vypněte ale kontrolu trakce a budete se muset začít maximálně soustředit, protože ztráta koncentrace vás může stát výlet mimo silnici.

Při ostré jízdě se ovšem umí tvářit i vážně. Aktuální provedení vozu je poměrně tuhé a není v něm příliš gumovosti, která se vyčítala předchozím verzím. Při svižné jízdě nemusíte dopředu přemýšlet nad náklony karoserie a můžete tak dávat volantu přímé rozkazy. Poslouchá vás na slovo a když si dáte pozor na přetáčivost, jsou rychlé průjezdy oblíbenými silnicemi radost.

Má jedno velké ale. I přes všechny schopnosti si totiž musím přiznat, že je Ford Mustang těžké auto. Jeho hmotnost činí 1831 kilogramů a lehce snížená tuhost verze bez střechy vás může nemile rozhodit. Jasným příkladem jsou na sebe nasekané ostré zatáčky, kde už nepochybujete o tom, že sedíte ve velkém a těžkém autě. Poté oceníte i velké brzdy Brembo, které jsou překvapivě ostré a umožní vám vůz bezpečně zkrotit.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Testovaný Ford Mustang byl jasným autem pro pohodáře. Osmiválcový motor, stahovací střecha, automatická převodovka a neobyklá barva karoserie jsou určitě lákadlem pro nejednoho gentlemana. Vše je to navíc zabalené do ikonické karoserie a s extrémně lákavou cenovkou, díky které je možné mu odpustit i pár těch nedostatků.

Já osobně bych v tomto autě klidně strávil celé léto. A pak i podzim. Pokud ale chcete po Fordu Mustang více akce, sáhněte po manuální převodovce a pevné střeše. Nebo si rovnou připlaťte za Bullitta.

Souhrn cen: Ford Mustang 5.0 GT
Základní cena vozu 1.301.990 Kč (5.0 Ti-VCT/ 330 kW Fastback)
Cena s test. motorem a výbavou 1.451.990 Kč (5.0 Ti-VCT/ 330 kW Convertible)
Cena testovaného vozu 1.534.890 Kč (5.0 Ti-VCT/ 330 kW Convertible)

Technické údaje: Ford Mustang GT

Rok
2020
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
8/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 4 951 cm3
Nejvyšší výkon
331 kW (449 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
7 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
529 Nm při 4 600 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,8 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 10 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
332 l
Objem palivové nádrže
61 l
Hmotnost: provozní • celková
1 831 kg • 2 087 kg
Prům. spotřeba: komb.
11,8 l/100 km
Rozvor náprav
2 720 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 582 mm • 1 655 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 784 × 1 916 × 1 394 mm

Sériová výbava: 19palcová kola z lehkých slitin lakovaná v černém lesku, SYNC 3 s multifunkčním dotykovým displejem a hlasovým ovládáním v češtině, bluetooth® handsfree a ovládáním na volantu, 9 reproduktorů FordPass Connect (vestavěný modem 4G), palubní počítač s 12" displejem (digitální přístrojový štít), přední sedadla sportovně tvarovaná (čalouněná kůží, elektricky nastavitelná v 6 směrech), hlavice řadicí páky, ruční brzdy a volant potažený kůží, vyhřívaný volant, prémiové ambientní osvětlení interiéru LED diodami, přední LED světlomety, zadní LED světla, LED pásky denního svícení, automatické světlomety a stěrače s dešťovým senzorem, přední LED mlhová světla, systém KeyFree – vstup do vozu a startování bez použití klíče, zadní parkovací kamera a zadní parkovací senzory, 6x airbag, adaptivní tempomat, Pre-Collision Assist s funkcí detekce chodců a vozidel, systém udržování v jízdním pruhu (LDW + LKA), přední sportovní odpružení, nezávislé zavěšení zadních kol Integral-link, Track Apps - aplikace se závodními režimy, Line Lock (zámek předních brzd) - systém řízeného protáčení zadních kol, GT Performance sportovní brzdová soustava obsahující šestipístkové přední třmeny Brembo™ a 15" chlazené brzdové kotouče, aktivní dvoustupňová regulace výfuku s čtyřmi chromovanými koncovkami

Volitelná výbava: modrá barva Velocity (23.900 Kč), sportovní pruhy na kapotě vozu (10.700 Kč), sada Premium Black - AUDIO NAVI se SYNC 3 a 3D navigací s vykreslováním budov, 12 prémiových reproduktorů B&O s výstupním výkonem zesilovače 1000 W, vyhřívaná a ventilovaná sedadla, 19" kola z lehkých slitin v černé barvě, černá lišta kolem linie bočních oken (standard), kožená sedadla s barevným prošitím, středová konzola okolo řadicí páky potažená umělou kůží s barevným prošitím, výplně dveří s barevným prošitím (59.000 Kč)

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud