| Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born | Foto: Petr Homolka

 | Cupra Born Foto: Petr Homolka
 | Cupra Born Foto: Petr Homolka
 | Cupra Born Foto: Petr Homolka
 | Cupra Born Foto: Petr Homolka
42
Fotogalerie

TEST Cupra Born 58 (150 kW): Kdo jsi a kam jsi schoval Volkswagen ID.3?

První elektromobil akční značky Cupra sice vychází z techniky sesterského hatchbacku od Volkswagenu, ale byla by velká chyba podceňovat ho jakožto pouhou odznakovou verzi.

Radosti
Hodnotný vnějšek i vnitřek
Umí obratnost i komfort
Příznivá spotřeba
Starosti
Dotykové ovládání téměř všeho
Pomalejší starty infotainmentu
8  /10

Zvědavé pohledy okolí mluví za vše – co to sakra je? Zatímco tvary Seatu Leon nebo Ateca člověk se základním povědomím o dění ve světě aut rozezná i se znáčky Cupra, u Bornu už to tak rychle jasné není. V jeho základních tvarech sice můžete zahlédnout podobnou základní stavbu jako v případě Volkswagenu ID.3, ta je však maskována emotivní vizáží.

Posuďte sami: přísná přední světla, prahy s aero-prvky, vystupujícími do prostoru, diodová světelná lišta vzadu i měděné doplňky karoserie působí v přímém srovnání atraktivněji než umírněný vzhled Volkswagenu. Design se povedl a v tomto ohledu Cupra Born opravdu plní svůj plán působit na city řidičů.

V podobném duchu se nesou i dojmy z interiéru. Testovaný vůz byl osazen příplatkovými skořepinovými sedadly v šedé barvě s jemným potahem a kontrastním prošíváním, jednodílnými opěradly a náznakem otvoru pro uchycení vícebodových pásů . Jejich materiál je na omak příjemný a závodnicky pojaté tvarování s výraznými bočnicemi v oblasti trupu i nohou kupodivu nevadí ani na delších cestách. Stejné měkké čalounění máme i na loketních opěrkách ve dveřích a uprostřed.

Rovněž horní část palubní desky je z hezky poddajného materiálu. Černo-šeď je podobně jako v případně vnějšku vkusně rozčísnuta rámečky výdechů ventilace a lištami v barvě mědi – pokud utratíte základní cenu 1.094.900 Kč a k nim přihodíte 36.900 Kč za tento typ čalounění a sedadel (nebo 42.900 Kč za variantu Aurora v modré barvě), nepřijde vám to jako vyhozené peníze. Spodní části dveří a palubní desky jsou sice dost plastové (na rozdíl od rovněž měkce pojatého středového tunelu), ale v rámci nabídky elektromobilů jde o slušný standard.

Dalším příplatkem u tohoto exempláře je Paket Pilot M za 37.900 Kč, který obsahuje navigaci s 12“ displejem, prediktivní tempomat a rozpoznávání dopravních značek, zadní parkovací kameru a automatické přepínání dálkových světel. Volně stojící obrazovka uprostřed horní části palubní desky bude povědomá každému, kdo v poslední době viděl koncernové auto. Máme zde dotykové a šoupací plošky ve spodní části pro ovládání hlasitosti a nastavování teploty (při obsluze na ně vždy musíte upřít zrak), ikony pro jednotlivé sekce palubního systému ve spodní části displeje, dlaždicové základní zobrazení s posunem po funkcích do stran a konkrétnější nastavení klimatizace nebo výhřevu sedadel na samotném vrchu.

Multimediální systém nestartuje zrovna rychle, ale zdá se, že oproti úplně prvním verzím aktuálního infotainmentu z dílen VW/Škody/Seatu/Cupry došlo k jistému posunu. Když už se rozběhne, nemáte problém najít to, co potřebujete. Snaha minimalizovat množství klasických tlačítek a ovladačů bohužel znamená, že se za jízdy musíte chtě nechtě rozptylovat.

A to částečně platí i ohledně volantu s ploškami a hlavně stran nastavení rychlosti tempomatu a hlasitosti na samém konci ramen. Palci přejíždíte směrem nahoru nebo dolů, přičemž tyto segmenty lehce zavibrují, aby daly vědět, že povel přijaly, ale krokování a preciznost nejsou stoprocentní. Digitální přístrojový štít sice netrhá rekordy stran úhlopříčky, ale informace zobrazuje velkým fontem a přehledně. Navíc se hýbe společně se sloupkem řízení, takže na něj máte dobrý výhled v téměř jakékoliv pozici. Volič jízdních režimů se nachází na masitém výstupku z displeje po pravé straně horní části volantu. Překlikávací kulisa má téměř klasické schéma D (s podstupněm pro intenzivní rekuperaci B, o něm se dočtete dále), N, R a parkovací režim aktivujete stisknutím tlačítka směrem do sloupku.

Pokud jste zvyklí na auto klasického formátu, ovládání chce chvilku cviku, aby vám plně přešlo do krve (včetně u nových koncernových aut nelogické aktivace výhřevu předního a zadního skla v panelu nalevo od volantu společně s nastavením světel), ale časem ho přijmete. Nelze se však ubránit myšlence, že by koncern přechod do nových dob mohl usnadnit přehlednější a spolehlivěji reagující technikou.

Pojďme na zadní sedadla. S 2767 mm má Born o 84 mm větší rozvor než Cupra Leon a k dojmu většího prostoru si pomáhá klasickým trikem ve formě lehkého naklopení sedáků směrem dozadu. Podporu pro stehna zde tedy při průměrném vzrůstu máte a s koleny to také není špatné. Po stránce prostoru pro boky a ramena Cupra Born spíše odpovídá konfiguraci 2+2 dospělí, pokud nejsou pasažéři vzadu nadměrně vysocí. Po otevření kufru na vás čeká tabulkový prostor 385 litrů a dvojitá podlaha, šířka mezi zadními světly naznačuje, že nejde o stěhovací vozidlo.

Pokračování 2 / 3

Svižnost umí a dojezd také

Výkon 150 kW a zrychlení na 100 km/h za 7,3 sekundy znamenají, že pod plynem není Born žádný lenoch. V nabídce ale relativně nově najdeme i provedení e-Boost se 170 kW, které zdolá stovku již za 6,6 sekundy. A to v případě, že je osazeno 58kWh baterií stejně, jako tento exemplář. U silnější verze je dostupný ještě 77kWh akumulátor.

Na pokyny pedálem reaguje kompaktní Cupra pohotově, ale ne zbrkle – žádné cuk sem, cuk tam. To prospívá plynulosti jízdy, která je v rámci zachování rozumného dojezdu žádoucí. Vůz slibuje 358 až 417 kilometrů na jedno nabití a spotřebu mezi 15,5 až 18 kWh/100 km. Obou hodnot lze snadno dosáhnout, s trochou soustředění se v rámci testu podařilo dostat se na kombinovaných 13 kWh na sto kilometrů. A do šestnácti se vejdete i v případě, že se s plynem příliš nepářete.

K tomu Cupra Born ale svádí – koncepce s pohonem zadních kol a vším těžkým ve spodní části vozu mu dává krásnou neutralitu při průjezdu zatáčkami a důraz na jemné rovnání oblouku při výjezdu pod plynem. Driftovat vás pochopitelně nenechá, ale na klikaté okresce je jako doma, má také příjemné řízení, nezatížené přenosem hnací síly. Pochvalu si zaslouží odpružení (vpředu zavěšení McPherson, vzadu multi link) v kombinaci s 19“koly a klasickými tlumiči – připlácet 23.900 Kč za regulaci DCC se jeví jako zbytečnost, protože auto umí být pohodlné a stabilní zároveň bez kompromisů v jednom i druhém směru.

K akci se ale řidič elektromobilu odhodlá jen zřídkakdy, stejně jako jiné bateriové vozy si vás i Cupra Born vychová k plynulosti, využívání setrvačnosti a efektivní rekuperaci. Ta je regulovatelná skrze již zmíněný režim B na voliči u volantu. Je tedy jen dvoustupňová a aktivace/deaktivace není díky umístění ovladače úplně pohodlná. Mnohem lepším řešením se jeví regulace ve více stupních díky pádlům pod volantem tak, jako to dělají elektrické Hyundaie nebo třeba nový Renault Megane Electric.

Nabíjení jsme vyzkoušeli na 180kW stojanu, při zhruba 50procentním stavu baterie a teplotě lehce pod 20°Celsia běželo tempem k 60 kW/h. Teoreticky Born stejnosměrně zvládá až 120 kW a nabití z pěti na 80 procent během 35 minut, při domácím nabíjení 11 kW má plné dobití zabrat šest a čtvrt hodiny (můžete si připlatit 5000 Kč za 22kW).

Pokračování 3 / 3

Závěr: Když už, berte plnou palbu

Svou cenu si Cupra Born obhájí – zákazníci Cupry nemají hluboko do kapsy a pokud chtějí mít sjednocený autopark, jako doplněk k Atece nebo Formentoru je auto této velikosti a s dojezdem okolo 350 kilometrů fajnovou volbou. Hodnotně působí zvenčí i uvnitř, s dotykovými prvky se nelze než smířit a přijmout, že občas nereagují tak, jak by měly.

Když se podíváme na výslednou cenu i s příplatky, nabízí se otázka, zda rovnou nezvolit zhruba stejně drahou verzi e-Boost se 77kWh baterií a řadou prvků, za něž se u tohoto základního provedení doplácí – dostává 19“ kola, automatické parkování, 12“ navigaci, prediktivní adaptivní tempomat, automatická světla, parkovací kameru a také tepelné čerpadlo, za které je u základu bezpodmínečně nutné utratit 27.900 Kč. Jako malý bonus pak můžete brát fakt, že na našich silnicích bude působit zajímavě a exoticky.

Cupra Born: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 1.094.900 Kč (Born 58 150 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 1.094.900 Kč (Born 58 150 kW)
Cena testovaného vozidla          1.262.500 Kč (Born 58 150 kW)

Technické údaje: Cupra Born

Rok • stupeň výbavy
2022 • 58
Nejvyšší výkon
150 kW (204 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 900 až 8 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
310 Nm až 4 200 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,3 s
Nejvyšší rychlost
160 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 1 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
385 l
Hmotnost: provozní • celková
1 736 kg • 2 260 kg
Rozvor náprav
2 766 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 537 mm • 1 514 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 322 × 1 809 × 1 540 mm

Základní výbava: 18" kola z lehkých slitin, ambientní LED osvětlení interiéru, automatická klimatizace – 2zónová, Connectivity box, Cupra Connect, Cupra Drive Profile, dešťový a světelný senzor, digitální příjem rádia (DAB), digitální přístrojový štít, dvojitá podlaha zavazadlového prostoru, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, Front Assist, Full LED přední světlomety, bezklíčový přístup, Lane Assist, měděné detaily v interiéru, Media System 12", omezovač rychlosti bez funkce tempomatu, parkovací senzory vpředu a vzadu, schránka na středové konzole, samozatmívací vnitřní zpětné zrcátko, senzor únavy řidiče, sklopná opěradla zadních sedadel, hliníkové pedály, sportovní kožený multifunkční volant, sportovní podvozek, sportovní přední sedadla, tmavá okna od B sloupku, Turn Assist, vyhřívání předních sedadel, výplně dveří čalouněné látkou Dinamica, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní LED světla

Příplatková výbava: 19" kola z lehkých slitin Typhoon Copper (27.900 Kč), metalický lak Aurora modrá (25.500 Kč), Paket Pilot M zahrnující navigační systém 12" s Cupra Connect Plus, prediktivní adaptivní tempomat, rozpoznávání dopravních značek, Light Assist a zadní parkovací kameru (37.900 Kč), Paket Protect obsahující Pre-crash Assist, alarm a bezpečnostní šrouby kol (11.500 Kč), skořepinová sedadla Granite šedá - elektricky nastavitelná sedadla s masážní funkcí (36.900 Kč), tepelné čerpadlo (27.900 Kč)

Doporučujeme

Články odjinud