59
Fotogalerie

Test: Range Rover Evoque SD4 - za sto bodů?

Takže tady ho máme. Zbrusu nový model automobilky Land Rover, nejmenší z řady Range Rover, nejúspornější, pro mnoho lidí nejhezčí a v budoucnu dost možná také nejprodávanější vůz této značky. Evoque je jednoznačně trefa do černého. Ptáte se proč?

Kapitoly článku:


Ještě dlouho před tím, než se začal Evoque vůbec prodávat, ještě dlouho před tím, než byl vůbec světu oficiálně představen, už tehdy se o tomhle autě mluvilo až podezřele často. Nejprve Land Rover rozčísnul vody segmentu prémiových kompaktních SUV představením konceptu, který vyvolal obrovský ohlas (ať už svými tvary nebo tím, že měl třídveřovou karoserii). Ještě větší poprask pak způsobil fakt, že sériová verze se od konceptu liší jen minimálně.

Ostrý start podtrhla také další fakta. Range Rover dostal několik cen za design a mimochodem postoupil také do finále české ankety Auto roku 2012 Klubu motoristických novinářů. Všichni o něm mluví, všichni se za ním otáčejí, všichni si jej prohlížejí. Evoque se zkrátka líbí a každý by si ho nejradši ihned odvezl do své garáže. Ano, tohle auto opravdu budí velmi pozitivní první dojmy. Jaké ale ve skutečnosti je?

Design, design a zase design

I když už jsme design Range Roveru Evoque probírali podrobněji dokonce v samostatném článku, nemůžu jinak, než začít právě vzhledem automobilu. Anglická novinka totiž dostala v podobě svých tvarů opravdu extrémně silnou zbraň. Designéři v čele s Andym Wheelem vytvořili jednoduchou, ale maximálně efektní karoserii.

Jak sám Andy vysvětloval na designové konferenci, úplně volnou ruku při tvorbě nového automobilu nedostal, ale musel se držet základních charakteristik. Evoque tak jasně odkazuje na své předky a navíc k tomu přidává moderní přístup. Pokud se vám tohle auto alespoň trochu líbí, bude nejlepší, když se na něj půjdete podívat do nějakého showroomu, protože naživo vypadá ještě minimálně dvakrát lépe a je úplně jedno, zda se budete dívat na nějaký výrazně barevný vůz nebo na černočerné provedení, jaké jsme dostali k testu.

Už dlouho se mi nestalo, že by nějaký testovací kousek poutal tolik pozornosti. Samozřejmě, třeba modely Panamera nebo BMW X5M také působily značný rozruch, ale řekl bych, že dokázaly upoutat pozornost vždy určité skupiny lidí. Evoque přitahuje pozornost jednoduše všech od majitelů Astonu až po „škodovkáře“. Právě tato vlastnost je obrovským plusem a je to také jeden z důvodů, proč si myslím, že tohle auto bude úspěšné. Stručně řečeno, design je první oblastí, která si zaslouží hodnocení „z titulku“, tedy sto bodů ze sta.

rr_evoque_ext_08.JPGrr_evoque_ext_12.JPGrr_evoque_ext_13.JPG
Velká kola, úzký pás oken, úzké světlomety nebo masivní záď s dvojicí koncovek výfuku. Tohle se povedlo, tohle se líbí.

Luxusně, nikoliv zadarmo

Také v případě interiéru bylo nutné zachovat základní rysy známé z dospělých Range Roverů, což přeloženo znamená výrazné horizontální linie s řekněme „kolmým“ středovým panelem. Zanechme ale teoretických řečí, jaká je praxe?

První, co vás v případě našeho testovacího exempláře doslova praští do očí jakmile otevřete dveře, jsou červeně čalouněné sedačky. Ty přední s integrovanou hlavovou opěrkou totiž vypadají hodně sportovně. Kromě efektivního vzhledu navíc nabídnou výborné boční vedení a přímo ideálně tuhou výplň. Možná tušíte, že v tom bude nějaké to „ale“. Máte pravdu. Tím „ale“ je totiž pořizovací cena. V kombinaci s černě čalouněným stropem vyplatíte za tuhle parádu 120 000 Kč navíc a to už je docela hodně peněz i za takto povedené sedačky.

rr_evoque_int_17.JPGrr_evoque_int_20.JPG 
Líbí se vám sportovní sedačky? Pak začněte šetřit. Příplatek není malý. Škoda, že na té u řidiče se už začalo projevovat určité opotřebení (vůz má najeto 5 tis km).

Range Rover Evoque je nejmladší, což je v interiéru velmi dobře poznat. Zde totiž platí, že nejmladší = nejlepší. Tak například v nedávno zveřejněném testu Range Roveru Sport jsem kritizoval zastaralý displej na přístrojovém štítu nebo pomalý multimediální systém. V Evoque nic takového nenajdete. Přístrojový štít nese moderní barvený displej (konečně!) a reakce multimediálního systému jsou o poznání rychlejší. Akorát nechápu, proč tomu není stejně právě u Sporta nebo u Discovery, když oba modely prošly pro nadcházející modelový rok faceliftem.

Celkově působí interiér Evoqu doslova luxusně. Zpracování je výborné, slícování jednotlivých dílů regulérně perfektní a použité materiály působí kvalitní. Kam se kouknete, tam je kůže nebo hliník. K tomu přidejme ještě decentní ambientní osvětlení s výběrem několika odstínů barev nebo modrozeleně podsvícené prahy (mimochodem zrovna tohle podsvícení se k červené kůži moc nehodí).

Evoque drží standardy řady Range Roveru. Je možná nejmenší, ale pojetím luxusu si v ničem nezadá s vrcholným Range Roverem. Samozřejmě si za to ale budete muset zaplatit. Sice je základní výbava velmi bohatá, ale přidejte k tomu pár paketů a různých vychytávek a rázem vysázíte na příplatcích bezmála půl milionu, což je případ testovacího exempláře. Budiž nám útěchou fakt, že u BMW nebo Audi na tom nebudete o moc lépe.

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud