Podnikatel v dopravě Jan de Rooy je takový nizozemský Karel Loprais, legendární závodník dakarské rallye, který je s touto soutěží již navždy spjatý. Zdroj: DAF

Podnikatel v dopravě Jan de Rooy je takový nizozemský Karel Loprais, legendární závodník dakarské rallye, který je s touto soutěží již navždy spjatý. | Zdroj: DAF

Známý je především díky úžasným strojům DAF Turbotwin se dvěma motory, se kterými se v 80. letech minulého století utkával se soupeři. Není tak od věci si dva velmi zajímavé kousky připomenout. Zdroj: DAF

Známý je především díky úžasným strojům DAF Turbotwin se dvěma motory, se kterými se v 80. letech minulého století utkával se soupeři. Není tak od věci si dva velmi zajímavé kousky připomenout. | Zdroj: DAF

Ten první vás při listování historickými fotkami Dakaru určitě zarazí. Psal se rok 1984 a Dakar se jel šestým rokem. Jan De Rooy se posadil do kamionu DAF 3300 FAV 4x4 společně s Joopem Roggebandem a mechanikem Yvem Geusensem. Nešlo však o obyčejný náklaďák, měl dvě kabiny a dva motory. Zdroj: DAF

Ten první vás při listování historickými fotkami Dakaru určitě zarazí. Psal se rok 1984 a Dakar se jel šestým rokem. Jan De Rooy se posadil do kamionu DAF 3300 FAV 4x4 společně s Joopem Roggebandem a mechanikem Yvem Geusensem. Nešlo však o obyčejný náklaďák, měl dvě kabiny a dva motory. | Zdroj: DAF

Motory měly kombinovaný výkon zhruba 800 koní a každý z nich měl na starosti jednu nápravu. Na dobových fotografiích však druhou posádku v zadní kabině neuvidíte, šlo pouze o marketingový účel, aby na sebe posádka strhla co nejvíce pozornosti a kamion byl vidět ve všech médiích, což se ostatně i povedlo. Zdroj: DAF

Motory měly kombinovaný výkon zhruba 800 koní a každý z nich měl na starosti jednu nápravu. Na dobových fotografiích však druhou posádku v zadní kabině neuvidíte, šlo pouze o marketingový účel, aby na sebe posádka strhla co nejvíce pozornosti a kamion byl vidět ve všech médiích, což se ostatně i povedlo. | Zdroj: DAF

Náklaďák přezdívaný Twincab, nebo také Two Head Monster, žádný valný úspěch nepřinesl a ze závodu odstoupil. Hvězdou ale byl a zamýšlenou pozornost přitáhl. Oklikou se teď můžeme podívat do Číny, kde se před lety představil hasičský vůz inspirovaný právě tímto závoďákem. Zdroj: DAF

Náklaďák přezdívaný Twincab, nebo také Two Head Monster, žádný valný úspěch nepřinesl a ze závodu odstoupil. Hvězdou ale byl a zamýšlenou pozornost přitáhl. Oklikou se teď můžeme podívat do Číny, kde se před lety představil hasičský vůz inspirovaný právě tímto závoďákem. | Zdroj: DAF

Vodu ovšem používá spíše k chlazení, slouží k rychlému průzkumu hořeniště, odkud zase rychle uteče a nasměruje k ohnisku požáru cisterny. Podobné vozy existují i pro nehody v tunelech. Zdroj: DAF

Vodu ovšem používá spíše k chlazení, slouží k rychlému průzkumu hořeniště, odkud zase rychle uteče a nasměruje k ohnisku požáru cisterny. Podobné vozy existují i pro nehody v tunelech. | Zdroj: DAF

V ročníku 1985 byl dvoukabinový kamion nasazený taktéž, ale de Rooy v něm neseděl. Ten se totiž posadil do nové bestie, tentokrát však pouze s jednou kabinou.  Zdroj: DAF

V ročníku 1985 byl dvoukabinový kamion nasazený taktéž, ale de Rooy v něm neseděl. Ten se totiž posadil do nové bestie, tentokrát však pouze s jednou kabinou.  | Zdroj: DAF

Šlo o DAF 3300 4x4, kterému se přezdívalo Býk, podle hrbu za kabinou, který přecházel v rovnou linii až za zadní kola. Z profilu kamion jednoduše vypadal jako klínek do dveří. Zdroj: DAF

Šlo o DAF 3300 4x4, kterému se přezdívalo Býk, podle hrbu za kabinou, který přecházel v rovnou linii až za zadní kola. Z profilu kamion jednoduše vypadal jako klínek do dveří. | Zdroj: DAF

I tento kousek byl obdařený dvěma motory, oproti dvouhlavé bestii však produkovaly ještě o 70 koní víc. Tentokrát už se úspěch dostavil, posádka dojela druhá, nebýt ale menšího karambolu v poslední etapě, mohlo to být první místo. Zdroj: DAF

I tento kousek byl obdařený dvěma motory, oproti dvouhlavé bestii však produkovaly ještě o 70 koní víc. Tentokrát už se úspěch dostavil, posádka dojela druhá, nebýt ale menšího karambolu v poslední etapě, mohlo to být první místo. | Zdroj: DAF

Další rok zkusil de Rooy uspět znovu, tentokrát se speciálem DAF 3600 Turbotwin s kombinovaným výkonem 1000 koní a také novým modro-bílým zbarvením, ale jeho snahu zastavila nehoda v 15. etapě. Zdroj: DAF

Další rok zkusil de Rooy uspět znovu, tentokrát se speciálem DAF 3600 Turbotwin s kombinovaným výkonem 1000 koní a také novým modro-bílým zbarvením, ale jeho snahu zastavila nehoda v 15. etapě. | Zdroj: DAF

Šampionem v kategorii kamionů se Jan de Rooy stal až v roce 1987 s vylepšeným speciálem DAF FAV 3600 4x4 TurboTwin II, kdy udolal i Karla Lopraise s jeho Tatrou 815.  Zdroj: DAF

Šampionem v kategorii kamionů se Jan de Rooy stal až v roce 1987 s vylepšeným speciálem DAF FAV 3600 4x4 TurboTwin II, kdy udolal i Karla Lopraise s jeho Tatrou 815.  | Zdroj: DAF

O rok později de Rooy předvedl taktéž bravurní jízdu, při které dokonce předjel Ariho Vatanena v jeho osobním Peugeotu 405 T16. Ten pak prý zuřil vzteky.  Zdroj: DAF

O rok později de Rooy předvedl taktéž bravurní jízdu, při které dokonce předjel Ariho Vatanena v jeho osobním Peugeotu 405 T16. Ten pak prý zuřil vzteky.  | Zdroj: DAF

Zároveň to byl ale poslední ročník těchto dvoumotorových bestií, protože druhá nasazená posádka s vozem havarovala a navigátor to bohužel nepřežil. Ten rok si pro vítězství dojel Karel Loprais. Nicméně tu nejsme tak úplně od vzpomínání. Tým De Rooy se totiž vrátí na Dakar v roce 2022. Zdroj: DAF

Zároveň to byl ale poslední ročník těchto dvoumotorových bestií, protože druhá nasazená posádka s vozem havarovala a navigátor to bohužel nepřežil. Ten rok si pro vítězství dojel Karel Loprais. Nicméně tu nejsme tak úplně od vzpomínání. Tým De Rooy se totiž vrátí na Dakar v roce 2022. | Zdroj: DAF

Tentokrát se však vedle klasického závodu, ve kterém nyní jezdí de Rooyův syn, pojede i Dakar Classic, do kterého tým nasadí právě výše zmíněné kousky ve žlutém zbarvení. Zdroj: DAF

Tentokrát se však vedle klasického závodu, ve kterém nyní jezdí de Rooyův syn, pojede i Dakar Classic, do kterého tým nasadí právě výše zmíněné kousky ve žlutém zbarvení. | Zdroj: DAF

Uvidíme tedy dvouhlavou bestii i klínek do dveří. Vzhledem k bezpečnostním předpisům projdou oba vozy řadou úprav, ale jinak budou zcela originální. Jsou k mání pro soukromé týmy. Zdroj: DAF

Uvidíme tedy dvouhlavou bestii i klínek do dveří. Vzhledem k bezpečnostním předpisům projdou oba vozy řadou úprav, ale jinak budou zcela originální. Jsou k mání pro soukromé týmy. | Zdroj: DAF

Známý je především díky úžasným strojům DAF Turbotwin se dvěma motory, se kterými se v 80. letech minulého století utkával se soupeři. Není tak od věci si dva velmi zajímavé kousky připomenout. Zdroj: DAF
Ten první vás při listování historickými fotkami Dakaru určitě zarazí. Psal se rok 1984 a Dakar se jel šestým rokem. Jan De Rooy se posadil do kamionu DAF 3300 FAV 4x4 společně s Joopem Roggebandem a mechanikem Yvem Geusensem. Nešlo však o obyčejný náklaďák, měl dvě kabiny a dva motory. Zdroj: DAF
Motory měly kombinovaný výkon zhruba 800 koní a každý z nich měl na starosti jednu nápravu. Na dobových fotografiích však druhou posádku v zadní kabině neuvidíte, šlo pouze o marketingový účel, aby na sebe posádka strhla co nejvíce pozornosti a kamion byl vidět ve všech médiích, což se ostatně i povedlo. Zdroj: DAF
Náklaďák přezdívaný Twincab, nebo také Two Head Monster, žádný valný úspěch nepřinesl a ze závodu odstoupil. Hvězdou ale byl a zamýšlenou pozornost přitáhl. Oklikou se teď můžeme podívat do Číny, kde se před lety představil hasičský vůz inspirovaný právě tímto závoďákem. Zdroj: DAF
15
Fotogalerie

Na Dakar se vrátí slavné bestie! Classic 2022 pojede Bull i dvouhlavé monstrum

Soukromé týmy Rallye Dakar Classic si budou moct příští rok zajezdit v legendách z 80. let. Snad se to tentokrát obejde bez karambolů.

Podnikatel v dopravě Jan de Rooy je takový nizozemský Karel Loprais, legendární závodník dakarské rallye, který je s touto soutěží již navždy spjatý. Známý je především díky úžasným strojům DAF Turbotwin se dvěma motory, se kterými se v 80. letech minulého století utkával se soupeři. Není tak od věci si dva velmi zajímavé kousky připomenout.

Ten první vás při listování historickými fotkami Dakaru určitě zarazí. Psal se rok 1984 a Dakar se jel šestým rokem. Jan De Rooy se posadil do kamionu DAF 3300 FAV 4x4 společně s Joopem Roggebandem a mechanikem Yvem Geusensem. Nešlo však o obyčejný náklaďák, měl dvě kabiny a dva motory.

Motory měly kombinovaný výkon zhruba 800 koní a každý z nich měl na starosti jednu nápravu. Na dobových fotografiích však druhou posádku v zadní kabině neuvidíte, šlo pouze o marketingový účel, aby na sebe posádka strhla co nejvíce pozornosti a kamion byl vidět ve všech médiích, což se ostatně i povedlo.

Náklaďák přezdívaný Twincab, nebo také Two Head Monster, žádný valný úspěch nepřinesl a ze závodu odstoupil. Hvězdou ale byl a zamýšlenou pozornost přitáhl. Oklikou se teď můžeme podívat do Číny, kde se před lety představil hasičský vůz inspirovaný právě tímto závoďákem. Vodu ovšem používá spíše k chlazení, slouží k rychlému průzkumu hořeniště, odkud zase rychle uteče a nasměruje k ohnisku požáru cisterny. Podobné vozy existují i pro nehody v tunelech.

V ročníku 1985 byl dvoukabinový kamion nasazený taktéž, ale de Rooy v něm neseděl. Ten se totiž posadil do nové bestie, tentokrát pouze s jednou kabinou. Šlo o DAF 3300 4x4, kterému se přezdívalo Býk, podle hrbu za kabinou, který přecházel v rovnou linii až za zadní kola. Z profilu kamion jednoduše vypadal jako klínek do dveří.

I tento kousek byl obdařený dvěma motory, oproti dvouhlavé bestii však produkovaly ještě o 70 koní víc. Tentokrát už se úspěch dostavil, posádka dojela druhá, nebýt ale menšího karambolu v poslední etapě, mohlo to být první místo. Další rok zkusil de Rooy uspět znovu, tentokrát se speciálem DAF 3600 Turbotwin s kombinovaným výkonem 1000 koní a také novým modro-bílým zbarvením, ale jeho snahu zastavila nehoda v 15. etapě.

Šampionem v kategorii kamionů se Jan de Rooy stal až v roce 1987 s vylepšeným speciálem DAF FAV 3600 4x4 TurboTwin II, kdy udolal i Karla Lopraise s jeho Tatrou 815. O rok později de Rooy předvedl taktéž bravurní jízdu, při které dokonce předjel Ariho Vatanena v jeho osobním Peugeotu 405 T16. Ten pak prý zuřil vzteky. 

Zároveň to byl ale poslední ročník těchto dvoumotorových bestií, protože druhá nasazená posádka s vozem havarovala a navigátor to bohužel nepřežil. Ten rok si pro vítězství dojel Karel Loprais. Nicméně tu nejsme tak úplně od vzpomínání. Tým De Rooy se totiž vrátí na Dakar v roce 2022 - pojede v kategorii Classic.

Tým do zajímavé kategorie nasadí právě výše zmíněné kousky ve žlutém zbarvení. Uvidíme tedy dvouhlavou bestii i klínek do dveří. Vzhledem k bezpečnostním předpisům projdou oba vozy řadou úprav, ale jinak budou zcela originální. Jsou k mání pro soukromé týmy.

Doporučujeme

Články odjinud