Vladimír Kadera: Toyota Camry Foto: Toyota

Vladimír Kadera: Toyota Camry | Foto: Toyota

47
Fotogalerie

První jízda s novou Toyotou Camry: Získala si naše srdce. Získá i to vaše?

Ve svém segmentu nejprodávanější auto na světě. Přes devatenáct milionů prodaných kusů celosvětově. Umístění na stovce trhů po celém světě. Vítáme u nás krále? To jsem zjišťoval v Chorvatsku.

To byly devadesátky. Tenkrát můj, a vlastně i každý jiný táta věděl, že Camry má svou pevnou pozici na trhu střední třídy. Tehdy to tu bylo se sedany skvělé. Mluvila do toho třeba Mazda se svým Xedosem, Hyundai se Sonatou, nebo technicky z ní vycházející Kia Magentis, a pak samozřejmě evropské příspěvky v podobě zavedených značek. Nesmím zapomenout ani na Opel Vectra. Prostě ty velké sedany, které nebyly prémie.

V roce 2004 ale musela Toyota Camry z našeho trhu odejít z důvodu nevyhovující techniky pro emisní normy. A postupně se z různých důvodů odporoučeli i další. Na evropském trhu tak zůstala ve většině případů flotila domácích značek. A dnes se sem tam objeví designový výkřik, jako třeba Peugeot 508. Nyní se ale na náš trh vrací král.

A to doslova. Po patnáctileté pauze se totiž Camry vrací na evropský trh. Díru po Toyotě segmentu D se snažil zalepit model Avensis, ale v poslední době už mu to prodejně moc nešlo a musel se také odporoučet. Vypadalo to, že bude bez nástupce, pak ale Toyota oznámila, že nová, již osmá generace modelu Camry, bude globálním modelem.

Světová Toyota

„No konečně“, vypadlo z mého kamaráda, který pochází z Ukrajiny. „Vždyť u nás, když chceš auto, jdeš a koupíš si Camry. Proč bys měl mít něco jiného? Takovej Passat mě nebaví. Camry je nezničitelný pohodlíčko, který ti vydrží do smrti. Nechápu, proč jste ji tu takovou dobu neměli“

Ona je ta absence celkem jednoduchá. Segment D je totiž královstvím vznětových motorů. Konkrétně u nás jsou vedoucími naftové čety vozy Škoda Superb a Volkswagen Passat. Následují Arteon, Hyundai i40 nebo Opel Insignia. A i přes některé karamboly v minulosti jsou nyní diesely nejčistší v historii.

Toyota nikdy nebyla velkým příznivcem dieselů. Namísto toho se soustředila na hybridní pohon, který už v dnešní době dokáže svými parametry konkurovat právě vznětovým motorům. Rovnat se už tedy mohou, ale jako hlavní důvod, proč tu Camry opět máme, vidím zůstatkovou hodnotu. Podle obchodních čísel se to má tak, že hybridní Camry bude mít ve firemní flotile po třech letech a nájezdu 90.000 km větší zůstatkovou hodnotu než obdobný naftový vůz.

Už žádná nuda

V roce 2014 řekl šéf automobilky Akiro Toyoda tuto památnou větu: „Už žádná nudná auta“. Tehdy se začala psát nová designová kapitola japonského velikána a já jsem rozhodně pro. Toyoty mi totiž nikdy nepřišly vzrušující. Byly jako spotřební zboží, stejně jako třeba dřív vozy Volkswagen.

Dnes je to jinak. Volkswagen už umí udělat pohledné auto, stačí se podívat na Arteon. A co tedy Toyota Camry? No, žádný Lexus LC to není, ale hezké auto to je. A to i v „ledničkově“ bílé barvě. Její vzhled mě neuráží a řekl bych, že je dobře připravena i pro přísné oko evropského zákazníka. Největší pozornost na sebe strhává přední maska a v ní vespod usazený velký gril. Silueta odpovídá klasickým proporcím tříprostorových aut a zadní část se tváří spíše decentně.

Interiér

Přístrojová deska je stále napůl analogová. To znamená, že řidič není ochuzen o klasické diagonální budíky a displej se nachází pouze uprostřed. Podle Toyoty je to proto, aby plně digitální displej moc nerozptyloval řidiče. Zprvu mi přišlo řešení chaotické, ale vše je o zvyku.

Na prostor si nemůže stěžovat téměř nikdo. To díky rozvoru 2825 mm a perfektnímu rozvržení na palubě. Nebál bych se říct, že se cítím stejně vzdušně jako v Superbu. Zavazadlový prostor pak s 524 litry na konkurenty trochu ztrácí.

Na ředitelské pozici, vzadu za spolujezdcem se sedí úplně stejně jako v Lexusu ES. Na nohy máte místa dostatek, s hlavou je to horší. A když už jsem u modelu ES, nemohu opomenout ani přítomnost multimediální loketní opěrky, kterou Camry přebírá a získáte ji v nejvyšší výbavě Executive.

Vzhled interiéru je ovšem pro evropské oko dost možná divoký. Jsme zvyklí na pravítkovou rovnost a japonské uspořádání se musí nejdřív trochu dostat pod kůži. Nemluvím za sebe, mně se to takhle moc líbí, ale konzervativci si asi jen tak nezvyknou.

Nová Toyota Camry: Srovnání rozměrů s konkurenty
Rozměry Toyota Camry Škoda Superb VW Passat Opel Insignia Ford Mondeo
Délka [mm] 4885 4861 4767 4897 4871
Šířka [mm] 1840 1864 1832 1863 1852
Výška [mm] 1445 1468 1476 1455 1501
Rozvor [mm] 2825 2841 2786 2829 2850
Objem kufru [l] 524 625 584 490 516

Na míru ušitý motor

Pod kapotou pracuje 2.5litrová zážěhová jednotka A25A-FX-S, nic jiného v nabídce nenajdete.  Šestnáctiventilový čtyřválec má 131 kW (177 koní) a maximum točivého momentu 221 N.m. Pokud si o něm chcete něco zapamatovat, vezměte tužku a napište si, že se jedná o motor s nejlepší termodynamickou účinností na světě.

Společně s elektromotorem ze sebe soustava vytlačí 160 kW (218 koní). Stačí to k zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy a maximální rychlosti 180 km/h, která je však elektronicky omezena. Hybridní ústrojí prošlo důkladnou evolucí, ke které patřilo třeba nové vinutí elektromotoru. Celkový mix je pak na míru šitý nové podvozkové platformě TNGA. Vyzkoušel jsem si ho již dříve.

Auto neoplývá kdovíjakou dynamikou, vždyť stovka za 8,3 sekundy asi nikoho hned tak neoslní, líbí se mi ale průběh akcelerace. Motor vlažně a jistě hrne posádku dopředu, a pokud se nedostanete nad určitou mez, kdy hybridní planetová převodovka e-CVT zjistí, že je potřeba motor pořádně točit, ani o něm nevíte.

S předjížděním, s vyššími rychlostmi na dálnici, a dokonce ani se svižnou jízdou není problém. Toyota slibuje spotřebu 4,3 litru, my se na chorvatském pobřeží pohybovali mezi pěti až sedmi litry. Na jaké hodnotě se ale Camry nakonec ustálí, se dozvíme až v plnohodnotném testu. Ledacos ale může napovědět zmíněný Lexus ES.

Podvozek a jízda

Teď asi to nejdůležitější: jak se s Toyotou Camry jezdí? Často jsem slýchával názory, že Lexus ES je jen přeznačkovaná Camry, tudíž naprosto stejné auto, jen cenově někde jinde. Jenže to není až taková pravda, jak se na první pohled zdá.

Camry má kratší rozvor náprav (2825 vs. 2870 mm), a protože je prý evropský zákazník náročný, má nastavení podvozku původ v americké ostré verzi tohoto vozu. A to znamená spoustu věcí. Je jistější, komunikativnější a přesněji říká, co se děje pod vámi.

U Lexusu ES jsem si pochvaloval tu naprostou izolaci. Někdy jsem si ale říkal, že je to až moc. A právě Camry vezme to moc a vyhodí to z okénka. Tohle je lepší jízda. Lépe se vodí za volantem a vrhá do zatáček, je tužší a zároveň tak akorát pohodlná. Klidně bych v ní urazil tisíc kilometrů, bez problému. Přechod k nedotáčivosti při jízdě na hraně však zůstává. Nechci říkat, že tohle bych s Lexusem ES nesvedl, ten se ale zaměřuje více na pohodlnou jízdu a podřizuje tomu vše. Zato Toyota Camry si s vámi povídá.

Toyota Camry: Ceny verzí dostupných na českém trhu
Verze/výkon Cena [Kč]
2.5 Hybrid/160 kW e-CVT Comfort 920.000
2.5 Hybrid/160 kW e-CVT Prestige 950.000
2.5 Hybrid/160 kW e-CVT Executive 1.050.000

Závěr 

Věříte Toyotě Camry na českém trhu? Asi byste měli. Jak jsem na začátku citoval svého kamaráda, Camry je prostě pojem, stejně jako Ford Mustang nebo Porsche 911. První objednávky se tedy hrnou a to ji ještě téměř nikdo neviděl. Lidé prostě jdou za jménem.

Český importér si slibuje 500 prodaných vozů ročně, zhruba tolik u nás Opel prodá Insignií. To je ovšem stále daleko za Passatem a Superbem, které se prodávají po tisících. Není ale pochyb o tom, že si Camry svůj kus koláče urve. A já jí to moc přeji.

Technické údaje: Toyota Camry

Rok • stupeň výbavy
2019 • Executive
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 487 cm3
Vrtání • zdvih
87,5 mm • 103,5 mm
Stupeň komprese
14,0:1
Nejvyšší výkon
131 kW (177 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 700 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
221 Nm při 3 600 až 5 200 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,3 s
Nejvyšší rychlost
180 km/h
Převodovka: způsob řazení
bezstupňová
Zákl. objem zavazadlového prostoru
524 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 595 kg • 2 100 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
4,8 • 4,2 • 4,3 l/100 km
Rozvor náprav
2 825 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 590 mm • 1 615 mm
Rozměr pneumatik
215/55 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 885 × 1 840 × 1 445 mm

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud