23
Fotogalerie

Slavná španělská značka má supersport Carmen. Co ji spojuje s Plzní?

Hispano-Suiza se znovu pokouší o vzkříšení. V Ženevě představila elektrický sporťák s výkonem přes 1000 koní, který nese jméno loni zesnulé vnučky zakladatele automobilky Carmen Mateu.

Je to už docela dávno, co plzeňská Škoda před pohlcením mladoboleslavské automobilky Laurin & Klement chtěla vyrábět vlastní luxusní automobily a místo zřízení vývojového oddělení vyřešila tento problém zakoupením licence na produkci vozů Hispano-Suiza. Pokud to náhodou nevíte, tyto stroje ve své době snesly po všech stránkách srovnání s vozy značky Rolls-Royce, a to včetně cen.

Je zajímavé, že dnes si jméno Hispano-Suiza nárokují hned dvě firmy. Hispano Suiza Automobile Manufaktur AG založil ve švýcarském kantonu Zug Rakušan Erwin Himmel, bývalý šéfdesignér VW a Audi a Francouz Olivier Boulay se zkušenostmi z Porsche, Mercedesu a Mitsubishi. Tato dvojice pracuje na klasickém supersportu Maguari HS1 GTC s desetiválcem z Lamborghini, pokud jsme ale něco nepřehlédli, v Ženevě tato dvojka nevystavuje.

Místo nich najdete na výstavišti původní španělskou společnost Hispano Suiza Cars, která vyrukovala se zajímavým elektromobilem nazvaným Carmen. Jak už bylo uvedeno na začátku, bateriový supersport nese jméno po Carmen Mateu (1936-2018), vnučky jednoho z původních zakladatelů Damiana Mateu.

Dvoudveřové kupé s částečnou kapotáží zadních kol má délku 4733 mm, šířku 2040 mm a výšku pouze 1242 mm při rozvoru náprav rovných 2800 mm. Novinka dostala dva elektromotory, každý s výkonem 510 koní, přičemž jejich úkolem je individuálně roztáčet zadní dvacetipalcová kola zavěšená na dvojitých lichoběžníkových ramenech.

Také kvůli nemalému paketu lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 80 kWh (což je ekvivalent přibližně třicet litrů benzínu) auto váží navzdory karbonovému monokoku nezanedbatelných 1690 kg, jeho dynamika je však přesto pozoruhodná. Tvůrci slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než tři sekundy, maximální elektronicky omezenou rychlost 250 kilometrů v hodině a dojezd přes 400 km podle staré normy NEDC.

S příchodem nové generace baterií firma slibuje navýšení kapacity až na 105 kWh, to by se však nemělo stát dříve než v roce 2020. Pokud jde o další části auta, za zmínku stojí systém vektorování točivého momentu, adaptivní tlumiče a vynechat bychom neměli ani přední zavěšení rovněž využívající dvojitá lichoběžníková ramena.

O zpomalení elektromobilu se starají karbon-keramické brzdy AP Racing s kotouči o průměru 380 mm a šestipístkovými třmeny, které najdete ve všech podbězích. Zatímco vpředu najdete devatenáctky nazuté do pneumatik o rozměru 265/30 R19, zadní kola mají o palec větší průměr a gumy nesou označení 305/30 R20.

Španělské Hispano již potvrdilo, že má v plánu postavit pouze 19 aut, každé s cenovkou 1,5 milionu eur. První Carmen přitom dorazí svému majiteli v roce 2020.

 

Speciál: Autosalon Ženeva 2019

Autosalon v Ženevě je jednou z nejvýznamnějších událostí automobilového roku. Letos se koná již 89. ročník. Výstava pro novináře začíná v pondělí 4. března odpoledne, kdy bude vyhlášeno evropské Auto roku 2019 (COTY). Na úterý 5. a středu 6. března připadají tiskové dny, od čtvrtka 7. do neděle 17. března je výstaviště Palexpo přístupné veřejnosti.

 • Jak se nejlépe dostat do Ženevy? A kde koupit vstupenky na autosalon?
 • Přehled očekávaných premiér

Místo: Ženeva, Švýcarsko
Adresa výstaviště: Route François-Peyrot 30, 1218 Le Grand-Saconnex
Otevírací doba: Po - Pá 10:00 - 20:00, So - Ne 09:00 - 19:00
Vstupné: dospělí 16 franků, děti 9 franků, po 16:00 je vstupné poloviční

Škoda Kamiq • Škoda ScalaŠkoda Vision iVRenault ClioRenault TwingoAudi e-tronHonda EV Mitsubishi EV konceptKia e-SoulSsangYong Korando VW I.D Beach Buggy Cupra FormentorMitsubishi ASXPeugeot 208Volkswagen T-Roc R

Doporučujeme

Články odjinud