14
Fotogalerie

Sport Speciale: high-tech nostalgie

Na první pohled historický závodní vůz, na druhý přehlídka nejmodernějších technologií. To je nejnovější počin společnosti Creative Workshop.

Padesátá a šedesátá léta uplynulého století patřila na závodních tratích vozům jako Aston Martin DBR1, Jaguar C a D-type, Maserati 450S nebo Ferrari TR59/60. To byly časy, kdy vozy stavěli vizionáři a umělci, kteří se chtěli do dějin zapsat jako tvůrci těch „nejlepších“ a „nejrychlejších“ strojů. A takové pokusy nebyly vlastní pouze velkým továrnám, objevila se také řada zajímavých, leč již dnes povětšinou pozapomenutých konstrukcí třeba s názvy Stanguellini, Bandini nebo OSCA. Tuto atmosféru se pokouší nyní oživit společnost Creative Workshop svým nejnovějším modelem Sport Speciale. Založili ji Barry a Lann Smithovi a model Sport Speciale se vrací ke kořenům klasických závodních strojů.

2008-Creative-Workshop-Sport-Speciale-Rear-Angle-Top-1280x960.jpg2008-Creative-Workshop-Sport-Speciale-Side-1280x960.jpg2008-Creative-Workshop-Sport-Speciale-Side-Angle-1280x960.jpg

Vůz spočívá na rámu z chrom molybdenových trubek, karosérie je ručně vyráběna z trubek a hliníkového plechu stejnými technologiemi, které používali italští karosářští mistři v padesátých letech. Pohonná jednotka je však veskrze současná. Je jí šestilitrový dvanáctiválec BMW V12, upravený v duchu současného šampionátu F1, jenž je uložen samozřejmě v přídi podélně. Dosahuje výkonu 450 koní, což lehkému vozu stačí k dosažení stokilometrové rychlosti z klidu za pouhých 3,6 sekund. Na motor navazuje šestistupňová, manuálně řazená převodovka. O spolehlivé brzdění takového výkonu z vysokých rychlostí se starají třmeny Brembo a závodní kotouče Wilwood, pérování vinutými pružinami je plně nastavitelné a konfigurace podvozku je dotvářena podle specifických požadavků zákazníka. Tepelně izolované výfuky, potažené keramickou vrstvou, jsou vedeny podél prahů, ale konstruovány tak, aby příliš neomezovaly světlou výšku vozu.

2008-Creative-Workshop-Sport-Speciale-Front-1024x768.jpg2008-Creative-Workshop-Sport-Speciale-Rear-1024x768.jpg2008-Creative-Workshop-Sport-Speciale-Rear-Angle-1280x960.jpg
 
Technika pod karosérií se nese ve znamení nejmodernějších technologií, které přispívají k výjimečným výkonům, jež bychom od vozů těchto tvarů nečekali. Velký důraz byl však kladen na kvalitu zpracování a použitých dílů, ale také na původnost interiéru a jeho doplňků. Přístroje proto nesou značku Veglia, volant Nardi, světla Marchal a Carello, přepínače Magneti Marelli a kompletní kola, uchycená centrální maticí, byla vytvořena v továrně Borrani. Vozy se vyrábí ručně, a to ze surových materiálů od krytů světel po hlavici řadicí páky. Žádné polotovary. Lakovaná palubní deska nese koženou ochrannou obrubu. 

2008-Creative-Workshop-Sport-Speciale-Side-Angle-Top-1280x960.jpg2008-Creative-Workshop-Sport-Speciale-Top-1280x960.jpg2008-Creative-Workshop-Sport-Speciale-Rear-Angle-Section-1280x960.jpg2008-Creative-Workshop-Sport-Speciale-Top-Rear-1280x960.jpg2008-Creative-Workshop-Sport-Speciale-Wheel-1280x960.jpg

Interiér nabízí dostatek komfortu i při použití dnešních měřítek. Sedadla jsou stavitelná a čalouněná pravou italskou rukavičkářskou kůží, ve dveřích najdeme kapsy a cestující mají k dispozici topení. Řidič má za svojí hlavou odnímatelnou, plechovou aerodynamickou „kapuci“. Za maskou chladiče se ukrývají dva závodní mlhové světlomety Marchal, posádka je chráněna zvláštním rámem a nalévací hrdlo nádrže je vyrobeno pro rychlé plnění paliva velkým průtokem.

2008-Creative-Workshop-Sport-Speciale-Interior-1280x960.jpg2008-Creative-Workshop-Sport-Speciale-Dashboard-1280x960.jpg2008-Creative-Workshop-Sport-Speciale-Engine-1280x960.jpg

Váha je na nápravy rozložena v poměru 45/55 % (vpředu/vzadu). Motor je osazen plně programovatelným vstřikováním benzínu. Diferenciál má omezenou svornost, řízení šroubem a maticí má velmi strmý převod. Ručně vyráběna je na tomto voze i palivová nádrž.

Doporučujeme

Články odjinud