Jak už jsme si řekli, polokabriolet se zkrácenými zadními okénky nesl označení Rapid 130 Cabriolet Lux. Bez nich bylo auto pojmenováno Cabriolet Standard.

Jak už jsme si řekli, polokabriolet se zkrácenými zadními okénky nesl označení Rapid 130 Cabriolet Lux. Bez nich bylo auto pojmenováno Cabriolet Standard.

Začínalo se se zcela novou Škodou Rapid 130 Coupe, která na britském trhu stála 3950 liber. Před úpravou bylo zapotřebí přihlásit vůz na značky a před prvním říznutím musel být odstrojen interiér.

Začínalo se se zcela novou Škodou Rapid 130 Coupe, která na britském trhu stála 3950 liber. Před úpravou bylo zapotřebí přihlásit vůz na značky a před prvním říznutím musel být odstrojen interiér.

Nejdříve se odstranila střecha a zadní okno, v další fázi pak bylo nutné odříznout zadní sloupky.

Nejdříve se odstranila střecha a zadní okno, v další fázi pak bylo nutné odříznout zadní sloupky.

Následně se demontovala kola a zaměstnanci vytvořili v zadních podbězích otvory pro ocelové profily, jejichž úkolem bylo vyztužit prahy, což oslabené konstrukci dodalo potřebnou pevnost.

Následně se demontovala kola a zaměstnanci vytvořili v zadních podbězích otvory pro ocelové profily, jejichž úkolem bylo vyztužit prahy, což oslabené konstrukci dodalo potřebnou pevnost.

Ve chvíli, kdy byly dodatečné výztuhy a další pevnostní prvky na svém místě, bylo nutné je přivařit ke kostře karoserie. Takto vypadalo provedení Lux asi v polovině přestavby.

Ve chvíli, kdy byly dodatečné výztuhy a další pevnostní prvky na svém místě, bylo nutné je přivařit ke kostře karoserie. Takto vypadalo provedení Lux asi v polovině přestavby.

LDD zpevnilo také boční panely před zadními koly a podobné trubky se objevily rovněž ve dveřích. Před instalací posunutých zadních sloupků tvůrci navařili nové výztuhy i v těchto místech.

LDD zpevnilo také boční panely před zadními koly a podobné trubky se objevily rovněž ve dveřích. Před instalací posunutých zadních sloupků tvůrci navařili nové výztuhy i v těchto místech.

Karoserie získala zpátky svou pevnost i díky tomu, že tvůrci spojili střední sloupky ocelovou příčkou, která v případě převrácení měla společně se zesíleným rámem předního okna sloužit jako bezpečnostní rám.

Karoserie získala zpátky svou pevnost i díky tomu, že tvůrci spojili střední sloupky ocelovou příčkou, která v případě převrácení měla společně se zesíleným rámem předního okna sloužit jako bezpečnostní rám.

V dalším kroku se brousilo a lakovalo. Podle LDD bylo docela snadné strefit se do původních odstínů. Na horní hraně předního okna přibyl laminátový aerodynamický deflektor, který zároveň sloužil k ukotvení přední části střechy.

V dalším kroku se brousilo a lakovalo. Podle LDD bylo docela snadné strefit se do původních odstínů. Na horní hraně předního okna přibyl laminátový aerodynamický deflektor, který zároveň sloužil k ukotvení přední části střechy.

Plátěná střecha dostala v zadní části žebra uchycená do speciálně navržených bodů umístěných na nových zadních sloupcích. Kromě střechy zde nechyběl ani koženkový kryt.

Plátěná střecha dostala v zadní části žebra uchycená do speciálně navržených bodů umístěných na nových zadních sloupcích. Kromě střechy zde nechyběl ani koženkový kryt.

Střechu pomáhala napnout ocelová lanka natažená zepředu dozadu a správně nataženou ji pochopitelně udržely i přední kotvící body. Konečná cena přestavby? Za Lux jste zaplatili 1869 liber.

Střechu pomáhala napnout ocelová lanka natažená zepředu dozadu a správně nataženou ji pochopitelně udržely i přední kotvící body. Konečná cena přestavby? Za Lux jste zaplatili 1869 liber.

Transformace na model Standard s jednodušší konstrukcí a bez zkrácených zadních okének stála 1306 liber.

Transformace na model Standard s jednodušší konstrukcí a bez zkrácených zadních okének stála 1306 liber.

O přestavbu se sice postarala nezávislá společnost Ludgate Design & Development, jak ale můžete vidět, auta byla v nabídce oficiálního zastoupení britské Škody.

O přestavbu se sice postarala nezávislá společnost Ludgate Design & Development, jak ale můžete vidět, auta byla v nabídce oficiálního zastoupení britské Škody.

Začínalo se se zcela novou Škodou Rapid 130 Coupe, která na britském trhu stála 3950 liber. Před úpravou bylo zapotřebí přihlásit vůz na značky a před prvním říznutím musel být odstrojen interiér.
Nejdříve se odstranila střecha a zadní okno, v další fázi pak bylo nutné odříznout zadní sloupky.
Následně se demontovala kola a zaměstnanci vytvořili v zadních podbězích otvory pro ocelové profily, jejichž úkolem bylo vyztužit prahy, což oslabené konstrukci dodalo potřebnou pevnost.
Ve chvíli, kdy byly dodatečné výztuhy a další pevnostní prvky na svém místě, bylo nutné je přivařit ke kostře karoserie. Takto vypadalo provedení Lux asi v polovině přestavby.
12
Fotogalerie

Britská řezničina: Podívejte se, jak se z Rapidu stavěla Škoda 130 Cabriolet

Nízké ceny škodovek s motorem vzadu na západních trzích přivedly tamní dovozce k myšlence vyrobit nejlevnější kabriolet. Povedlo se. Bez řezání, navařování dodatečných výztuh a broušení to však nešlo.

Automobily státního podniku AZNP nebyly na západ od československé hranice považovány za nějak zvlášť technicky výjimečné produkty. Nebo abychom zbytečně neplýtvali eufemismy, rovnou si pojďmě říci, že je v sedmdesátých a osmdesátých letech mnozí považovali za špatně smontované a zaostalé komunistické krámy.

Jaká byla skutečná poruchovost škodovek vyvážených do tehdejší kapitalistické ciziny, vám říci nedokážeme. Nevíme o tom, že by v tomto směru existovala nějaká hodnověrná statistika. Každopádně co mladoboleslavské stroje ztrácely na kvalitě, to byly schopné vyvážit svými nadmíru atraktivními cenovkami.

Navíc není tajemstvím, že i s mizernou spolehlivostí se jednotliví importéři snažili něco udělat. Auta určená pro export tak byla v cílové destinaci nejdříve podrobena důkladné inspekci a ještě předtím, než je tamní prodejci vypustili na trh, je poměrně běžně dodatečně vybavili nadstandardní výbavou.

Jednalo se kupříkladu o hliníková kola, lepší audiosystémy, střešní okna, spoilery, jiné typy volanů či kvalitnější potahy sedadel. Zkrátka tou dobou u nás jen stěží dostupné nebo zcela podpultové zboží.  A jelikož se vědělo, že škodovky mají problémy rovněž s korozí, značná péče byla věnována i aplikaci antikorozních nástřiků.

V Británii zašlo toto komplexní vylepšování tak daleko, že se k rozsáhlým předprodejním prohlídkám (zahrnujícím třeba kontrolu dotažení jednotlivých spojů na podvozku) a montáži doplňků záhy připojil i vývoj, aby bylo možné Škody „lépe adaptovat na britské podmínky“.

V extrémních případech se třeba motory stotřicítek osazovaly ostřejšími vačkami, sportovními filtry s lepší propustností, ale nechyběly ani karburátory Weber, výkonnější palivová čerpadla, leštilo se sání a na opačné straně měnilo původní výfukové potrubí za zakázkový sportovní systém s „benevolentnějším“ tlumičem, takže pohonná jednotka produkovala mnohem zajímavější zvuk. Výsledkem byla Škoda 130 Sport s výkonem zvýšeným z 58 na 76 koní.

Jak vypadala taková přestavba původní kapalinou chlazené třináctistovky OHV na silnější variantu Sport, vám někdy příště určitě ukážeme, tentokrát vám ale chceme odhalit něco jiného. Britská Škoda si totiž netroufla pouze na prostý tuning mechanických komponentů, ale pustila se také do rozsáhlejších úprav karoserií.

Díky této iniciativě vzniklo kromě jiného také pár unikátních propagačních pick-upů s motorem vzadu, jak jsme si ukázali už minule. Navíc se ale pod hlavičkou Škody začaly ve společnosti Ludgate Design & Development (LDD) z Tonbridge v Kentu vyrábět i kabriolety a polokabriolety.

Abychom se drželi historického kontextu, je nutné říci, že tento trend nerozjeli Britové, nýbrž německá firma Auto Meise z Reklingenhausenu nedaleko Dortmundu. Ta již v roce 1983 uřízla střechu na Škodě 120 Garde a postavila z ní čtyřsedadlový kabriolet bez ochranného oblouku. Vůz poháněný čtyřválcem o objemu 1174 cm3 byl k mání za 17.500 západoněmeckých marek, zatímco standardní kupé vyšlo na necelých 9900 DM.

To byl opravdu markantní rozdíl, pravdou ale je, že nejmenší a nejlevnější kabriolet dostupný na německém trhu byl tehdy Talbot Samba za 20 tisíc marek, zatímco otevřený Golf s karoserii od Karmannu a šestnáctistovkou pod přední kapotou stál přes 22.800 marek. Na Auto Meise navázala bývalá rakouská automobilka Gräf & Stift, nicméně v obou zmíněných firmách nevzniklo dohromady více než pár desítek aut.

LDD se pustila do přestaveb v mnohem větším stylu a na bázi Rapidu (pod tímto jménem se v Británii prodávalo i Garde) vznikly hned dvě karosářské verze. Provedení Standard mělo poněkud subtilně vypadající bezpečnostní oblouk spojený s rámem předního okna pomocí podélně uloženého ocelového profilu.

Druhá varianta s označením Lux si také ponechala kompletní dveře včetně rámů oken, nicméně za nimi zůstala zkrácená boční okénka lichoběžníkového tvaru, takže to bylo spíše polokabrio než klasický kabriolet. A právě na vznik tohoto modelu se můžete podívat na fotografiích v galerii, kde najdete také pár dalších zajímavých informací.

 

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud