100
Fotogalerie

Volkswagen Golf VII: první kilometry za volantem

V těchto dnech zkoušíme na klikatých silničkách na Sardinii jako jedni z prvních, jak se jezdí s vozy Volkswagen Golf sedmé generace. A tady jsou naše prvotní postřehy.

Není třeba zdůrazňovat, o jak zásadní novinku se v případě nové generace modelu Volkswagen Golf jedná. Nejde jen o samotnou značku Volkswagen, které Golf již takřka čtyři dekády slouží coby neoficiální vlajková loď, ale také o kontext celého segmentu evropské nižší střední třídy. V něm Golf tradičně soupeří především s modely Ford Focus a Opel Astra, přičemž každý z této trojice si průběžně usurpuje právo na titul „nejlepší“.

To zpravidla trvá jen do chvíle představení nové generace konkurenčního modelu, takže pomyslným králem se nyní stává zcela nový Volkswagen Golf VII. Svoji premiéru slavil před čtyřmi týdny v Berlíně, zatímco na teprve před několika dny ukončeném autosalonu v Paříži byly prezentovány jeho další modifikace včetně studie předznamenávající brzký nástup sériového provedení sportovně střiženého modelu Volkswagen Golf GTI.

P1120705.JPGP1120706.JPGP1120707.JPG
Poslední okamžiky před startem

V blízké době se k modelu Volkswagen Golf vrátíme podrobnějším popisem jeho mechanických skupin a zajímavostí konstrukce, v dalších řádcích se nyní zaměříme na naše první zkušenosti z běžného provozu. K dispozici jsme měli pouze vozy Golf ve vyšších výbavových stupních Comfortline a Highline, jež se navíc vyznačovaly takřka shodnou sadou příplatkové výbavy, od kterých si toho u Volkswagenu hodně slibují.

Šlo především o adaptivní tempomat schopný v rámci soustav Front Assist a City Break nejen udržovat odstup za vpředu jedoucím vozem, ale také za ním v případě potřeby zcela zastavit a opět zrychlit, přední sedadla ErgoActive s masážní funkcí a možností dvouose regulovat polohu bederní opěry, bi-xenonové světlomety s denním svícením LED a audiosystém Composition Media s dotykovým displejem 5,8 palce, navigací, hands-free Bluetooth či vstupy SD, USB a AUX.

Motory jsme měli k dispozici pouze dva. Šlo o výrazně modernizované agregáty 1,4 TSI s výkonem 140 koní (103 kW) a 2,0 TDI o výkonu 150 koní (110 kW), přičemž v obou případech jsme zkoušeli kombinaci s šestistupňovou manuální i sedmi, resp. šestistupňovou automatickou převodovkou DSG. Nejvýkonnější verze z nabízeného spektra pohonných jednotek byly zřejmě vybrány také proto, že na rozdíl od těch slabších nemají vzadu klikovou nápravu, ale sofistikovanější víceprvkové závěsy…

Je to zkrátka Golf

Při prvním pohledu je vám jasné, že tento vůz byl navrhován tak, aby nikoho neurazil. Karoserie působí nenásilným, nevtíravým, nikterak členitým dojmem a zřejmě jen těžko se najde někdo, komu by se toto auto vysloveně nelíbilo. Designéři zároveň zdůrazňují odkaz na tradice, který spatřují především v širokém sloupku C (zadní část karoserie vypadá možná až příliš nezáživně) a nízké mřížce mezi předními světlomety hostící uprostřed logo značky a nahrazující konvenční masku chladiče.

P1120708.JPGP1120718.JPGP1120723.JPGP1120713.JPGP1120716.JPGP1120717.JPG
Pro Golf zůstává typickým také široký, jednoduše střižený sloupek C

Hned po otevření dveří na vás dýchnou na svoji třídu dobré materiály s kvalitním zpracováním. Interiér se oproti předchozí generaci Golfu mírně zvětšil, posádka sedí o něco níž a více vzadu, zavazadlový prostor nabyl v základním uspořádání na 380 l. Na všech sedadlech je místa dostatek, cestující vzadu uprostřed ocení takřka neznatelné pokračování středového tunelu zakončeného výdechy ventilační soustavy.

P1120711.JPGP1120712.JPGP1120714.JPGP1120724.JPGP1120725.JPGP1120726.JPG

Úhel otevření bočních dveří byl poněkud zvětšen pro usnadnění přístupu k prostoru pro cestující. Všechna sedadla nabízejí přiměřeně dlouhé sedáky a opěráky, ta přední navíc zajišťují velmi dobrou oporu i při průjezdu ostrými zatáčkami, k tomu z nich nebolí záda. Masážní funkce ErgoActive spočívá vlastně jen v tom, že v opěradle řidiče bederní opěrka střídavě tuhne a měkne a pohybuje se přitom nahoru a dolů.

Za volantem

Zřejmě vůbec poprvé v dějinách modelu Volkswagen Golf je tentokrát horní část středové konzole mírně natočena k řidiči. Na příčkách volantu s vhodně tvarovaným věncem najdeme ovládání aktivního tempomatu vlevo a palubního počítače vpravo, přičemž tlačítka regulace hlasitosti audiosoustavy jsou vlevo a pohyb mezi stanicemi rádia či skladbami pak vpravo.

P1120732.JPGP1120730.JPGP1120731.JPGP1120733.JPGP1120734.JPGP1120735.JPG
Interiér je prostorný, komfortní a dobře vybavený

Přístrojový štít nese přehledné stupnice otáčkoměru a tachometru s vestavěnými ciferníky teploměru chladicí kapaliny (to už se dnes jen tak nevidí!) a palivoměru. Uprostřed si pak všimneme rozměrného, barevného displeje s velmi kvalitním rozlišením, jenž slouží celé škále funkcí od palubního počítače (listuje se v přehledných celcích, např. navigace, telefon, palubní počítač, atd.) přes navigaci až po počítadla ujetých vzdáleností.

Středové konzoli pak dominuje rozměrný dotykový displej ovládající prakticky všechny komfortní a zábavní systémy. Jeho ovládání je intuitivní a snadno se v něm zorientujete, navíc nabízí velmi slušné zobrazení a reaguje velmi rychle na pokyny prstů řidiče. Řadu pokynů (včetně zvětšování mapy) lze provádět stejným způsobem jako třeba na obrazovkách chytrých telefonů.

P1120719.JPGP1120759.JPGP1120760.JPGP1120761.JPGP1120762.JPGP1120763.JPGP1120764.JPGP1120765.JPGP1120766.JPG
Zavazadlový prostor je velmi dobře využitelný

Zavazadlový prostor jistě uspokojí požadavky na každodenní přepravu zavazadel. Oproti minulé generaci Golf VI se nepatrně snížila jeho nákladová hrana, šířka prostoru není díky prostorově hospodárné koncepci zadní nápravy mezi podběhy výrazněji omezena a po stranách najdeme otevřené schránky na odkládání drobností. Podlahu lze nastavovat ve dvou úrovních. V té nižší nabízí maximální výšku, v té vyšší pak oddělený prostor pro drobnosti pod ní a rovnou, žádným schodem nepřerušenou plochu při sklopení zadních opěradel na sedáky. Nechybí háčky na igelitové tašky, osvětlení ani zdířka na 12V.

Chvílemi jen dvouválec

Nejvíce jsme toho najezdili se stříbrným vozem opatřeným zážehovým motorem 1,4 TSI v kombinaci s manuálně řazenou převodovkou, poroto následující řádky směřují právě k němu. Velmi zvědavi jsme byli zejména na funkci systému VW/Audi COD, jenž v případě částečného zatížení odpojuje pro snížení ztrát dva ze čtyř válců. Úsporu paliva jsme zatím nijak porovnat nemohli, praktické fungování soustavy COD ale ano.

O chodu motoru ve dvouválcovém režimu je řidič informován hlášením na přístrojovém štítu. To se zobrazuje zejména při brzdění motorem a při velmi klidné vyrovnané jízdě v nižších rychlostech. Právě při mírném záběru o sobě „dvouválec“ dává vědět jakoby vzdálenými rezonancemi, ovšem na větší prošlápnutí plynového pedálu reaguje takřka okamžitě, neboť do čtyřválcového režimu přejde během jediné otáčky vačkového hřídele.

P1120804.JPGP1120728.JPGP1120721.JPG
Čidla i v bocích nárazníku naznačují přítomnost polosamočinného parkovacího asistentu

Jízdní vlastnosti jsou příkladně vyrovnané, i v ostře projížděných zatáčkách se vůz chová až neuvěřitelně neutrálně (motory jsou v rámci MQB skloněny výrazně vzad, což pomáhá lepšímu rozložení hmotnosti mezi nápravy). Golf se navíc prakticky nenaklání, a pokud v zatáčce prudce akcelerujete, plynule se zapojí standardně dodávaná soustava XDS, jež přibrzďováním odlehčeného vnitřního předního kola účinně supluje úlohu konvenčního svorného diferenciálu.

Rozmístění ovládacích prvků zajišťuje řidiči snadnou orientaci
 

Na silnici

Nový Golf si v jízdě vyloženě libuje a s přehledem a sebedůvěrou přesně následuje pokyny řidiče. Velmi dobré je také tlumení běžných nerovností, které se do prostoru pro posádku nepřenášejí vibracemi či tendencemi k odskakování kol, ale pouze akustickými rázy. Zdůrazňuji však „běžných nerovností“, neboť silnici na Sardinii jsou celkem kvalitní a nenašli jsme zde úsek, který by bylo možno srovnat s „běžnou“ českou vozovkou.

P1120776.JPGP1120779.JPGP1120782.JPGP1120770.JPGP1120771.JPGP1120772.JPG
Zážehový motor 1,4 TSI (EA 211) disponuje odpojováním dvou válců

Brzdy jsou dostatečně účinné a nástup jejich účinku je citelný, ovšem lze jej snadno dávkovat. Řazení manuální převodovky není tak krátké a přesné jako u starších Golfů, předností je ale přiblížení hlavice delší řadicí páky do těsné blízkosti věnce volantu, takže je vždy dobře po ruce. Řízení není zrovna vzorem dokonalého kontaktu řidiče s vozovkou, vždyť o to u standardního auta nižší střední třídy snad ani nejde, zato zcela brilantně izoluje volant od přejížděných nerovností a dynamických rázů pohonného ústrojí.

P1120753.JPGP1120754.JPGP1120756.JPGP1120757.JPG

Směrová stabilita vozu je znamenitá, citlivost na boční vítr minimální a Golf se vrhá i do klikatých úseků s chutí a jistotou. Je úžasné pozorovat, jak to auto „funguje“, tedy jak kvalitně jsou všechny jeho komponenty a systémy sladěny a s jakou jistotou se za všech okolností chová. Nevěřil bych, že to kdy připustím, ale stalo se: toto je zřejmě vůbec první Volkswagen Golf (nemluvíme o špičkových verzích), s nímž je skutečně radost jezdit.

A vystupujeme 

Designérům se záměr podařil: i když Golf vypadá jako nové auto, i na dálku poznáte, že je to Golf. Dynamicky smýšlející řidiči zřejmě ponesou s nevolí, že standardní výbavou všech nových Golfů se stává elektrická parkovací brzda, ale taková je doba, navíc v běžném každodenním provozu, pro který jsou takové vozy stavěny, jde o řešení velmi komfortní. Brzda se zatahuje samočinně po zhasnutí motoru a odjišťuje se při rozjezdu, takže na tlačítko za řadicí pákou vůbec nemusíte sahat.

P1120727.JPGP1120769.JPGP1120774.JPG

S ohledem na rozsah výbavy i standardních verzí a technickou úroveň tohoto modelu byla u nás cena stanovena na docela zajímavé úrovni. To odpovídá marketingovému záměru automobilky Volkswagen, která chce z Golfu VII udělat skutečně „lidové auto“, které například na domácím trhu bude levnější než hlavní představitelé úhlavní konkurence. Golf má navíc nabízet prvky příplatkové výbavy za ceny, které budou opět nižší než u soupeřů.

P1120798.JPGP1120805.JPGP1120808.JPG

Jak bylo uvedeno výše, ani tento stroj není prost nedostatků (a to jsme během pár desítek prvních kilometrů jistě ani na všechny nepřišli), ale jde o vůz, jenž posouvá laťku opět o kus výš a do nižší střední třídy přináší technická řešení, jež byla dosud vyhrazena těm nejdražším autům. Těšíme se, až vám nový Volkswagen Golf VII budeme moci nabídnout v redakčním testu.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud