Toto je jeden z pokladů skladů studia Bertone. Skica pravděpodobně vyobrazuje první generaci Škody Octavia Foto: Auto Classics

Toto je jeden z pokladů skladů studia Bertone. Skica pravděpodobně vyobrazuje první generaci Škody Octavia | Foto: Auto Classics

Na tomto snímku je jasně patrné logo Škodovky. Je umístěno vpravo, což byl znak Favoritu. Foto: Motorsport TV

Na tomto snímku je jasně patrné logo Škodovky. Je umístěno vpravo, což byl znak Favoritu. | Foto: Motorsport TV

V zaprášených regálech byste si makety Škodovky snad ani nevšimli. Ale je tam a bude na prodej!

V zaprášených regálech byste si makety Škodovky snad ani nevšimli. Ale je tam a bude na prodej!

Úchvatný pohled na díla slavné karosárny. Ta sice bohužel musela "zavřít krám", díky tomu ale zřejmě dojde k oprášení zašlé slávy vybraných maket. Foto: Auto Classics

Úchvatný pohled na díla slavné karosárny. Ta sice bohužel musela "zavřít krám", díky tomu ale zřejmě dojde k oprášení zašlé slávy vybraných maket. | Foto: Auto Classics

Jestliže jsme  v zářijovém článku k dvacátému výročí Škody Fabia psali , že za 249.900 Kč, respektive 279.900 Kč (nejlevnější verze Junior dorazila až v roce 2001), byla příšerně drahá, představte si, jak musela v roce 1996 působit Octavia za 360.700 Kč.

Jestliže jsme v zářijovém článku k dvacátému výročí Škody Fabia psali, že za 249.900 Kč, respektive 279.900 Kč (nejlevnější verze Junior dorazila až v roce 2001), byla příšerně drahá, představte si, jak musela v roce 1996 působit Octavia za 360.700 Kč.

Navíc tato cena nebyla konečná. Povinností byl totiž také zaváděcí paket, který cenu nejlevnější verze navýšil na 404.900 Kč. To všechno v době, kdy průměrná měsíční mzda v České republice činila 9825 Kč. Dnešní optikou by stála přes 1,4 milionu korun.

Navíc tato cena nebyla konečná. Povinností byl totiž také zaváděcí paket, který cenu nejlevnější verze navýšil na 404.900 Kč. To všechno v době, kdy průměrná měsíční mzda v České republice činila 9825 Kč. Dnešní optikou by stála přes 1,4 milionu korun.

Něco takového platívá i v dnešní době. Třeba Škoda Karoq dostala nejlevnější výbavu Active až v srpnu loňského roku, poprvé jsme se s ním však svezli už na podzim roku 2017. Podobné to bylo i s první Škodou Octavia.

Něco takového platívá i v dnešní době. Třeba Škoda Karoq dostala nejlevnější výbavu Active až v srpnu loňského roku, poprvé jsme se s ním však svezli už na podzim roku 2017. Podobné to bylo i s první Škodou Octavia.

Dlouho si vystačila s výbavami GLX a SLX a ta skutečně nejlevnější verze LX dorazila až v druhé polovině roku 1997. Stála 349.900 Kč, pod kapotou měla motor 1.6 MPI/55 kW, chyběly jí boční ochranné lišty, skla nebyla tónovaná a okna se stahovala kličkami. Tento popis je vám asi povědomý – kolega Martin Vaculík totiž předloni našel neskutečně zachovalou Octavii LX v bazaru  a podrobně ji rozebral ve Světě motorů .

Dlouho si vystačila s výbavami GLX a SLX a ta skutečně nejlevnější verze LX dorazila až v druhé polovině roku 1997. Stála 349.900 Kč, pod kapotou měla motor 1.6 MPI/55 kW, chyběly jí boční ochranné lišty, skla nebyla tónovaná a okna se stahovala kličkami. Tento popis je vám asi povědomý – kolega Martin Vaculík totiž předloni našel neskutečně zachovalou Octavii LX v bazaru a podrobně ji rozebral ve Světě motorů.

K výbavě GLX se v roce 1996 vázal motor 1.6 MPI/55 kW. Zahrnovala nárazníky a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, boční ochranné lišty, tónovaná skla, mlhovky, centrální zamykání, výškově i podélně nastavitelný volant, posilovač řízení, otáčkoměr s digitálními hodinami, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, airbag řidiče, palubní počítač, přípravu pro rádio či výškově nastavitelné sedadlo řidiče. 

K výbavě GLX se v roce 1996 vázal motor 1.6 MPI/55 kW. Zahrnovala nárazníky a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, boční ochranné lišty, tónovaná skla, mlhovky, centrální zamykání, výškově i podélně nastavitelný volant, posilovač řízení, otáčkoměr s digitálními hodinami, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, airbag řidiče, palubní počítač, přípravu pro rádio či výškově nastavitelné sedadlo řidiče. 

Jenže pak tady i onen povinný zaváděcí paket za 44.200 Kč, který zahrnoval airbag spolujezdce, ABS, rádio Verona a výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce. U SLX jste si mohli vybrat i motoru, nabídka ale byla z dnešního pohledu postavená na hlavu. 

Jenže pak tady i onen povinný zaváděcí paket za 44.200 Kč, který zahrnoval airbag spolujezdce, ABS, rádio Verona a výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce. U SLX jste si mohli vybrat i motoru, nabídka ale byla z dnešního pohledu postavená na hlavu. 

U SLX jste si mohli vybrat i motoru, nabídka ale byla z dnešního pohledu postavená na hlavu. Octavia SLX 20V, 1.8 20V/92 kW, začínala na částce 458.300 Kč a SLX TDI (1.9 TDI/66 kW) stála 454.700 Kč. Výbava zahrnovala třeba litá 15palcová kola, elektricky ovládané střešní okno a boční okna či dva airbagy. Jeden malinký rozdíl se však našel.

U SLX jste si mohli vybrat i motoru, nabídka ale byla z dnešního pohledu postavená na hlavu. Octavia SLX 20V, 1.8 20V/92 kW, začínala na částce 458.300 Kč a SLX TDI (1.9 TDI/66 kW) stála 454.700 Kč. Výbava zahrnovala třeba litá 15palcová kola, elektricky ovládané střešní okno a boční okna či dva airbagy. Jeden malinký rozdíl se však našel.

Benzinová verze totiž měla v základu i ABS a EBD (elektronický dělič brzdného účinku) a její zaváděcí paket stál 10.000 Kč, protože zahrnoval jen o rádio Casablanca s osmi reproduktory. To naftová verze měla ABS až jako součást zaváděcího paketu (společně s rádiem Casablanca), který stál 36.500 Kč.

Benzinová verze totiž měla v základu i ABS a EBD (elektronický dělič brzdného účinku) a její zaváděcí paket stál 10.000 Kč, protože zahrnoval jen o rádio Casablanca s osmi reproduktory. To naftová verze měla ABS až jako součást zaváděcího paketu (společně s rádiem Casablanca), který stál 36.500 Kč.

Původně o pár tisíc levnější nafťák se tak kvůli povinnému paketu s cenou dostal až na 491.200 Kč, zatímco benzinová osmnáctistovka stála příznivějších 468.300 Kč. Nehledě na verzi jste si mohli (nikoliv museli) u zaváděcí série připlatit za metalízu. U výbav GLX a SLX stála 8000 Kč. 

Původně o pár tisíc levnější nafťák se tak kvůli povinnému paketu s cenou dostal až na 491.200 Kč, zatímco benzinová osmnáctistovka stála příznivějších 468.300 Kč. Nehledě na verzi jste si mohli (nikoliv museli) u zaváděcí série připlatit za metalízu. U výbav GLX a SLX stála 8000 Kč. 

Povinností byl totiž také zaváděcí paket, který cenu nejlevnější verze navýšil na 404.900 Kč. To všechno v době, kdy průměrná měsíční mzda v České republice činila 9825 Kč. Na Octavii jste si takovým tempem vydělali za 41 měsíců. Dnešní optikou by stála přes 1,4 milionu korun.

Povinností byl totiž také zaváděcí paket, který cenu nejlevnější verze navýšil na 404.900 Kč. To všechno v době, kdy průměrná měsíční mzda v České republice činila 9825 Kč. Na Octavii jste si takovým tempem vydělali za 41 měsíců. Dnešní optikou by stála přes 1,4 milionu korun.

Na tomto snímku je jasně patrné logo Škodovky. Je umístěno vpravo, což byl znak Favoritu. Foto: Motorsport TV
V zaprášených regálech byste si makety Škodovky snad ani nevšimli. Ale je tam a bude na prodej!
Úchvatný pohled na díla slavné karosárny. Ta sice bohužel musela "zavřít krám", díky tomu ale zřejmě dojde k oprášení zašlé slávy vybraných maket. Foto: Auto Classics
Jestliže jsme  v zářijovém článku k dvacátému výročí Škody Fabia psali , že za 249.900 Kč, respektive 279.900 Kč (nejlevnější verze Junior dorazila až v roce 2001), byla příšerně drahá, představte si, jak musela v roce 1996 působit Octavia za 360.700 Kč.
23
Fotogalerie

Takto mohla vypadat první Octavia, kdyby Škoda neskončila v rukou VW

Depozitář slavné italské karosárny Bertone jde do dražby. Ve stozích skic byl objeven poklad – pravděpodobně kresba první generace Škody Octavia!

Italská karosárna Bertone patřila v sobě své největší slávy k nejlepším ve svém oboru. To ale bohužel ještě nezaručuje ničím neohrožený blahobyt. V uplynulých více než deseti letech se firma topila ve finančních problémech a v roce 2014 oficiálně vyhlásila bankrot.

Velká ztráta pro automobilový svět, vedle bezpočtu negativ je ale v celé této patálii možné vidět i jedno pozitivum. Depozitář situovaný poblíž Turína bude rozprodán v dražbě a lze očekávat, že se na světlo světa dostanou dosud ukryté koncepty.

Bertone měl v posledních letech své existence dost zakázek především z Číny, italsko-česká spojitost ale nese název Škoda Favorit. Nicméně to rozhodně nebyla jediná a poslední Škodovka, na jejímž designu slavná karosárna pracovala. Vyplývá to z fotografií, které na svých stránkách zveřejnil server Auto Classics.

Mapují zapomenutá i nezapomenutá Bertoneho díla a spíše „omylem“ vyobrazují i skicu silně zakulaceného sedanu. Když tohle srovnáte s Favorotem či Felicií, zřejmě byste vůbec netipovali, že něco takového může nést logo Škoda. Jenže nese. V běžně dostupných pramenech jsme zatím více informací nedohledali, je ale dost dobře možné, že takto mohla vypadat první Octavia, kdyby značka neskončila pod křídly VW Group.

Tím nepříliš přesvědčivým tvrzením to ale skončit nemusí. Italská vládat totiž pověřila aukční síň Aste Bolaffi vedením prodeje málem zapomenutých klenotů, je tedy dost možné, že brzy budeme vědět více. Aukce startuje už na konci května. S touto hádankou nám ale můžete pomoci i vy sami v diskusi pod článkem!

Nejlepší velikonoční mazanec: Recept, podle kterého ho snadno zvládnete
 

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud