Malé SUV Toyota C-HR je pro japonskou automobilku jedním z nejdůležitějších modelů. Proto Toyota rychleji reaguje na kritiku a už po třech letech přichází první modernizace.
Zvýšené kupé konzervativního výrobce po představení překvapilo odvážným designem. V nabídce Toyoty sportovně tvarovaný vůz s vysokou spodní linií oken a skrytými klikami vyčnívá, což bylo záměrem. C-HR se totiž spíše než firemní zákazníky snaží zaujmout soukromé řidiče a přitáhnout k Toyotě nové zájemce. Nezvykle rychlá modernizace sice není na pohled až tak zřejmá, pod povrchem se toho ale změnilo překvapivě hodně.
Design byl pouze lehce poupraven a vyčištěn, na ulici tak nové C-HR od starého rozezná jen znalec. V interiéru pak kromě nového multimediálního systému zůstalo vše při starém. Větších změn nebylo třeba, design vozu je stále svěží, zejména v kombinaci s černou střechou. Právě design je největším lákadlem pro privátní kupce, dle Toyoty až 43 % všech majitelů sáhlo po C-HR kvůli líbivému vzhledu. Zpracování interiéru je příkladné a materiály příjemné.
Nezájem o klasiku
Podobně zajímavou statistikou jsou prodeje, ve kterých až 87 % objemů tvoří hybridní verze. Na českém trhu je to stále velmi vysokých 82 %. Právě hybridním pohonům se věnovalo nejvíce úsilí při modernizaci a kromě původní kombinace s motorem o objemu 1,8 litru se pod kapotu poprvé podívá i výkonnější dvoulitr. Původní motorizace dostala lehčí baterii Li-ion, zatímco nová si kvůli lepšímu vyvážení hmotnosti pod zadními sedačkami vozí těžší NiMH. Naopak verze se zážehovým motorem 1,2 l se drží na okraji zájmu, Toyota do budoucna počítá jen s 5% zastoupením mezi prodanými kusy.
Tato kombinace posílá na přední kola výkon 135 kW, o 45 kW více než v případě 1.8. Což by mělo řešit nejčastější kritiku starší varianty, tedy nedostatek výkonu při jízdě po dálnici, který dříve C-HR pasoval spíše do role městského vozu.
Právě nový hybridní pohon jsme si mohli vyzkoušet na vlastní kůži na silnicích a dálnicích v okolí Lisabonu. A při dálničních rychlostech se ukazuje, že vylepšený hybridní systém si s takovouto jízdou poradí podstatně lépe. Motor se sice stále vytáčí do vyšších otáček, avšak proti vysavačovému zvuku starší varianty je zde podstatně tišeji. Lepší je také dynamika, 50 % rozdíl výkonu je poznat při každém předjíždění. Toyota zapracovala i na snížení aerodynamického hluku, který je ve srovnání s předchůdcem nižší, avšak při vyšších rychlostech stále dosti znatelný.
Podvozek zůstává stejný, tedy McPherson vpředu a lichoběžníkové zavěšení vzadu, Toyota jej však lehce vyladila. Už původní C-HR překvapilo agilní jízdou, nové jde ještě dále. Náklony karoserie jsou na SUV minimální, vůz ochotně drží stopu a dává řidiči odvahu vrhat se do zatáček rychleji. Podvozek je pohodlný, na kvalitních portugalských cestách však není moc příležitostí otestovat chování na nekvalitním povrchu.
Graf na palubním štítu ukazuje využití elektrického pohonu, který je nově schopen asistovat až do rychlosti 120 km/h. Využití elektromotoru je až překvapivě vysoké. Při kombinované jízdě po městě, okreskách a dálnicích se dá dostat kolem 60 %, ve městě pak i k 80 %. Při kombinované jízdě se spotřeba dá udržet kolem 5 litrů, v našem případě bez jakýchkoliv pokusů o úspornost se ukázalo číslo 6,1.
Toyota C-HR po faceliftu: Výbavy a ceny na českém trhu |
Motor |
Comfort |
Style |
Executive |
Selection |
Premiere Edition |
1.2 Turbo/85 kW 6M |
564.900 |
604.900 |
- |
- |
- |
1.2 Turbo/85 kW CVT |
- |
654.900 |
- |
- |
- |
1.2 Turbo/85 kW CVT 4x4 |
- |
714.900 |
- |
- |
- |
1.8 Hybrid/90 kW e-CVT |
644.900 |
684.900 |
749.900 |
789.900 |
- |
2.0 Hybrid/135 kW e-CVT |
- |
759.900 |
824.900 |
864.900 |
909.800 |
Digitální inovace
Malá Toyota dostala také nový multimediální systém s lepší odezvou i grafikou. Jeho použitelnost je už na úrovni moderních aut. Japoncům se podařilo dohnat ztrátu, kterou v tomto ohledu měli, což byla také jedna z častějších připomínek u předchozí varianty C-HR. Na dotyk reaguje rychle, menu je přehledné a příjemná je přítomnost fyzických tlačítek po stranách displeje.
Nepříliš přesvědčivá je ale vestavěná navigace. Její povely buď zaznívají příliš brzy, nebo naopak pozdě, navíc nejsou data aktuální. Naštěstí není problém zapojení Android Auto nebo Apple CarPlay přes USB-A, které je ale na palubě bohužel jen jedno. V nejbližších měsících Toyota počítá se spuštěním mobilní aplikace MyT, která dokáže zaznamenávat jízdní data hybridního systému a sdílet je s dalšími uživateli.
Otázky pro Atsuo Tsukadu, zástupce šéfkonstruktéra Toyoty
Plánujete pokračovat nadále s prodejem verze s motorem 1.2 bez hybridu?
Ačkoliv tvoří tato verze jen zlomek celoevropských prodejů, je na některých trzích stále populární. S tím souvisí i pohon všech kol, dostupný pouze s touto motorizací. Dokud zájem o tyto kombinace neutichne, budeme je nabízet.
Dostane se do Evropy elektrická verze C-HR, kterou už vyrábíte pro čínský trh? A chystá se také plug-in hybrid?
Toyota zvažuje příchod elektrických modelů i v Evropské unii. Prozatím však nemůžu potvrdit, zda se tak stane s elektrickým C-HR. Stejně tomu je v případě PHEV. V následujících letech budeme uvádět jedno nové PHEV ročně, opět ale není rozhodnuto, zda jedno z nich bude C-HR.
Zaměřili jste se při modernizaci i na verzi s motorem 1.8?
Prioritou byla silnější varianta, i verze 1.8 se ale dočkala úprav. Zaměřili jsme se především na vylepšení dynamiky, kromě toho je ve voze nová, lehčí baterie Li-ion.
Toyota C-HR po faceliftu: Technická data hybridních verzí |
Motor |
1.8 Hybrid |
2.0 Hybrid |
Zdvihový objem [cm3] |
1798 |
1987 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
90/5200 |
135/6000 |
Točivý moment [N.m/min] |
142/3600 |
190/4400 |
Převodovka |
e-CVT |
e-CVT |
Max. rychlost [km/h] |
170 |
180 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
11 |
8,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
3,8 |
4,1 |
Pohotostní hmotnost |
1420 |
1485 |
Objem palivové nádrže |
43 |
43 |
Autor: Michal Dokoupil
Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.