Příď nese typické znaky současných Citroënů. Design vychází z menšího vozu C3 /Citroën C3 Aircross

Příď nese typické znaky současných Citroënů. Design vychází z menšího vozu C3 /Citroën C3 Aircross

Linie střechy se směrem dozadu snižuje /Citroën C3 Aircross

Linie střechy se směrem dozadu snižuje /Citroën C3 Aircross

Terénní vizáž dodává plast na spodní části nárazníku /Citroën C3 Aircross

Terénní vizáž dodává plast na spodní části nárazníku /Citroën C3 Aircross

Při pohledu zezadu je znatelná poměrně velká výška vozu /Citroën C3 Aircross

Při pohledu zezadu je znatelná poměrně velká výška vozu /Citroën C3 Aircross

Ochranný plast na spodní části přídě pomáhá také k optickému rozšíření vozu /Citroën C3 Aircross

Ochranný plast na spodní části přídě pomáhá také k optickému rozšíření vozu /Citroën C3 Aircross

Světla pro denní svícení jsou typicky zakomponovaná do lišt s logem značky /Citroën C3 Aircross

Světla pro denní svícení jsou typicky zakomponovaná do lišt s logem značky /Citroën C3 Aircross

Diodové světlomety mají také tvar zaoblených čtyřúhelníků /Citroën C3 Aircross

Diodové světlomety mají také tvar zaoblených čtyřúhelníků /Citroën C3 Aircross

Tento motiv se objevuje i na mřížce chladiče /Citroën C3 Aircross

Tento motiv se objevuje i na mřížce chladiče /Citroën C3 Aircross

A obsahují ho samozřejmě i otvory v naznačené ochraně spodku vozu /Citroën C3 Aircross

A obsahují ho samozřejmě i otvory v naznačené ochraně spodku vozu /Citroën C3 Aircross

Tento prvek je sice efektní- uvnitř však znesnadňuje výhled šikmo vzad /Citroën C3 Aircross

Tento prvek je sice efektní- uvnitř však znesnadňuje výhled šikmo vzad /Citroën C3 Aircross

Grafika zadních světlometů je také v souladu s hlavním designovým tématem /Citroën C3 Aircross

Grafika zadních světlometů je také v souladu s hlavním designovým tématem /Citroën C3 Aircross

Kombinace stříbřitého a černého plastu je u SUV typická /Citroën C3 Aircross

Kombinace stříbřitého a černého plastu je u SUV typická /Citroën C3 Aircross

Neotřelý design disků kol /Citroën C3 Aircross

Neotřelý design disků kol /Citroën C3 Aircross

Také podélné střešní lišty mají specifický design /Citroën C3 Aircross

Také podélné střešní lišty mají specifický design /Citroën C3 Aircross

Použitá oranžová barva na orámování některých částí vozu působí osvěžujícím dojmem /Citroën C3 Aircross

Použitá oranžová barva na orámování některých částí vozu působí osvěžujícím dojmem /Citroën C3 Aircross

Palubní deska je spíše minimalistická /Citroën C3 Aircross

Palubní deska je spíše minimalistická /Citroën C3 Aircross

Volant má správnou velikost i průměr věnce /Citroën C3 Aircross

Volant má správnou velikost i průměr věnce /Citroën C3 Aircross

Detailní pohled na výdechy klimatizace /Citroën C3 Aircross

Detailní pohled na výdechy klimatizace /Citroën C3 Aircross

Stejný prvek uprostřed palubní desky /Citroën C3 Aircross

Stejný prvek uprostřed palubní desky /Citroën C3 Aircross

Centrální displej má mnoho funkcí /Citroën C3 Aircross

Centrální displej má mnoho funkcí /Citroën C3 Aircross

Hlavice řadicí páky je docela velká /Citroën C3 Aircross

Hlavice řadicí páky je docela velká /Citroën C3 Aircross

Volič systému Grip Control se do vozu montuje za příplatek /Citroën C3 Aircross

Volič systému Grip Control se do vozu montuje za příplatek /Citroën C3 Aircross

Obsahuje režimy pro jízdu na různých površích /Citroën C3 Aircross

Obsahuje režimy pro jízdu na různých površích /Citroën C3 Aircross

Páka parkovací brzdy vypadá také zcela jinak než ve většině současných osobních aut /Citroën C3 Aircross

Páka parkovací brzdy vypadá také zcela jinak než ve většině současných osobních aut /Citroën C3 Aircross

Přední sedačky vypadají přitažlivě, ale nemají boční vedení /Citroën C3 Aircross

Přední sedačky vypadají přitažlivě, ale nemají boční vedení /Citroën C3 Aircross

Rámeček přístrojových ukazatelů vypadá futuristicky, ale jinak jde o poměrně konzervativní část vozu /Citroën C3 Aircross

Rámeček přístrojových ukazatelů vypadá futuristicky, ale jinak jde o poměrně konzervativní část vozu /Citroën C3 Aircross

Odkládacích prostor není zase až tak moc /Citroën C3 Aircross

Odkládacích prostor není zase až tak moc /Citroën C3 Aircross

Jedině sem si vpředu můžete bezpečně odložit nápoj /Citroën C3 Aircross

Jedině sem si vpředu můžete bezpečně odložit nápoj /Citroën C3 Aircross

Jednoduchý, ale působivý design obložení dveří /Citroën C3 Aircross

Jednoduchý, ale působivý design obložení dveří /Citroën C3 Aircross

K některým funkcím se dopracujete docela komplikovaně /Citroën C3 Aircross

K některým funkcím se dopracujete docela komplikovaně /Citroën C3 Aircross

Takovýto režim asi v Česku moc nevyužijete /Citroën C3 Aircross

Takovýto režim asi v Česku moc nevyužijete /Citroën C3 Aircross

Údaje na štítku jsou dobře viditelné i za slunečného počasí /Citroën C3 Aircross

Údaje na štítku jsou dobře viditelné i za slunečného počasí /Citroën C3 Aircross

Vzadu je lavice prakticky zcela rovná /Citroën C3 Aircross

Vzadu je lavice prakticky zcela rovná /Citroën C3 Aircross

Prostřední část opěradla lze sklopit a umožnit tak prostrčení předmětů z kufru do kabiny /Citroën C3 Aircross

Prostřední část opěradla lze sklopit a umožnit tak prostrčení předmětů z kufru do kabiny /Citroën C3 Aircross

Nejvyšší výbava obsahuje také posuvné sedačky /Citroën C3 Aircross

Nejvyšší výbava obsahuje také posuvné sedačky /Citroën C3 Aircross

Opěradla jsou pak polohovatelná /Citroën C3 Aircross

Opěradla jsou pak polohovatelná /Citroën C3 Aircross

Víko kufru se vyklápí dostatečně vysoko /Citroën C3 Aircross

Víko kufru se vyklápí dostatečně vysoko /Citroën C3 Aircross

Kufr má pravidelný tvar /Citroën C3 Aircross

Kufr má pravidelný tvar /Citroën C3 Aircross

K dispozici je také dvojitá podlaha /Citroën C3 Aircross

K dispozici je také dvojitá podlaha /Citroën C3 Aircross

Po sklopení opěradel vznikne rovná plocha /Citroën C3 Aircross

Po sklopení opěradel vznikne rovná plocha /Citroën C3 Aircross

Háčky na zavěšení tašek jsou až moc jednoduché /Citroën C3 Aircross

Háčky na zavěšení tašek jsou až moc jednoduché /Citroën C3 Aircross

Dieselová šestnáctistovka je úsporná /Citroën C3 Aircross

Dieselová šestnáctistovka je úsporná /Citroën C3 Aircross

Motor je výborně odhlučněný /Citroën C3 Aircross

Motor je výborně odhlučněný /Citroën C3 Aircross

Vzpěra kapoty je netradičně uchycena na kapotě /Citroën C3 Aircross

Vzpěra kapoty je netradičně uchycena na kapotě /Citroën C3 Aircross

Linie střechy se směrem dozadu snižuje /Citroën C3 Aircross
Terénní vizáž dodává plast na spodní části nárazníku /Citroën C3 Aircross
Při pohledu zezadu je znatelná poměrně velká výška vozu /Citroën C3 Aircross
Ochranný plast na spodní části přídě pomáhá také k optickému rozšíření vozu /Citroën C3 Aircross
44
Fotogalerie

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

Kapitoly článku:


Radosti
design exteriéru i částí interiéru
prostornost
spotřeba
výbava
Starosti
náklony v zatáčkách
sedačky bez bočního vedení
absence držáků nápojů
ovládání většiny funkcí pouze přes displej
7  /10

Citroën je v automobilovém světě známý tím, že čas od času přijde s převratným nápadem. Obvykle se to týkalo technických řešení, ale také design jejich aut leckdy překvapí.

C3 Aircross, který jsme získali do redakce na týdenní test, je vlastně typický produkt současné doby. Musí se zařadit do trendu, který vládne světu (v automobilovém světě se jedná o SUV), a současně musí být natolik originální, aby zaujal.

Originální vzhled míval i předchůdce C3 Aircross, což bylo C3 Picasso. Tento malíř však již u automobilky s dvojitým šípem ve znaku vyšel z módy, a tak se zákazníkům nabízí vůz s podobně vysokou stavbou karoserie, ale s větší dávkou nelakovaných plastů kolem kol a spodní části karoserie. Je prostě třeba vyvolat dojem terénních schopností, i když to třeba vlastně vůbec není pravda.

I těm, kteří auta tohoto střihu "moc nemusí", se ale C3 Aircross může líbit. Já třeba oceňuji, že se při té přehršli designérských nápadů dokázali tvůrci exeteriéru i interiéru auta držet jedné hlavní myšlenky. A tím je využití zaoblených čtyřúhelníků. Tento motiv je na autě k vidění opravdu na spoustě míst. Počínaje světlomety, přes výplně ochranných plastů pod oběma nárazníky, až po tvary hliníkových disků kol.

Uvnitř pak samozřejmě vidíme obdélníky na mřížkách v klimatizačních otvorech, na volantu, a při troše představivosti i na hlavici řadící páky a rukojeti parkovací brzdy.

Přitom Citroën dokáže vytvořit originální design i pomocí poměrně levných řešení či technologií. Takovým prvkem jsou třeba barevné proužky v posledním bočním okénku vozu. Ve skutečnosti není tento díl ze skla, nýbrž z polykarbonátu, mezi jehož vrstvy je vložena fólie s touto grafikou.

Ještě prostší technologie se využila při vytvoření devíti prohlubní v horní části vnitřního obložení dveří. Protáhlé obdélníky jsou prostě vylisované do plastu. Ozvláštňuje je ještě oranžovou barvou zvýrazněná středová část. Pokud máte rádi jinou barvu, není to žádný problém. Různých barevných kombinací, které si na voze můžete dopřát, je přes osmdesát.

Originální design zvolili specialisté značky i na sedadlech. I zde to působí na pohled pěkně, ale ve skutečnosti jsou ploché sedáky i opěradla s minimálním bočním vedením dobré při popojíždění ve městech, ale při výletech na venkov, pokud potkáte zatáčky, se po nich budete smýkat ze strany na stranu. Ještě mnohem hůře jsou na tom ale cestující vzadu. Tam už je sedák zcela rovný.

Solidní prostornost

Místo pro zadní cestující jsem zkoušel klasickou metodou. Tedy jsem si nejprve sedačku řidiče nastavil do polohy, ve které obvykle řídím a poté přesedl do druhé řady. Tam jsem zjistil, že člověk s mojí tělesnou výškou (186 centimetrů) bude sice mít nad hlavou ještě poměrně slušnou pěticentimetrovou rezervu, ale jeho kolena už budou jen přibližně centimetr od předního opěradla. Zadní sedáky, které jsou posuvné, byly samozřejmě zasunuty zcela dozadu.

Z prostřední části zadního opěradla lze vyklopit loketní opěrku, která má v sobě zabudované dva držáky na nápoje. Další se nachází u jejich chodidel na zadní části středové konzole. Jsou na tom v tomto směru o poznání lépe v porovnání s lidmi cestujícími vpředu. Těm tvůrci kabiny žádné držáky na kelímky s kávou nebo plechovky se studenými nápoji v jednoduchém dosahu nenabídli. Jediné místo pro umístění obalu s tekutinou je v poměrně hlubokých kapsách ve výplních dveří.

Vzadu si navíc cestující můžou udělat intimní atmosféru díky instalovaným síťovým záclonkám bočních okének. Určitě to ocení maminky, které při cestování v parném létě budou chtít své ratolesti chránit před pálícím sluníčkem.

Citroën C3 Aircross - technické údaje a ceny
Motor 1,2 PureTech 82 1,2 PureTech 110 1,6 BlueHDi 100 1,6 BlueHDi 120
Převodovka 5M 5M 5M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1199 1199 1560 1560
Válce/ventily 3/4 3/4 4/2 4/4
Největší výkon [kW/min] 60/5750 81/5500 73/3750 88/3500
Točivý moment [N.m/min] 118/2750 205/1500 254/1750 300/1750
Maximální rychlost [km/h] 165 185 175 183
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,0 10,2 11,5 9,8
Komb. Spotř. [l/100 km] 5,1 4,9 3,9 4,0
Základní cena [Kč] 309.900 374.900 379.000 434.900

Zavazadlový prostor má objem v základní poloze sedaček 410 litrů. To je na poměry auta s délkou jen 415 a půl centimetru docela dobrá hodnota. Navíc ho lze zvětšit, pokud čtyřicetiprocentní nebo šedesátiprocentní část zadní lavice (případně samozřejmě obě), posuneme směrem vpřed. Jde to o třináct centimetrů.

Kufr má dvojitou podlahu, a pokud ji umístíte do vyšší polohy, můžete získat po sklopení zadních opěradel rovnou plošinu. Bohužel v tomto prostoru nenajdete moc vychytávek, které usnadňují přepravu nákladů. Například háčky jsou spíše naznačené vykrojením v plastu bočního obložení.

Ledecká má ZLATO ze Super-G a na ZOH šokovala lyžařský svět

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud