Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.
Kapitoly článku:
design exteriéru i částí interiéru
prostornost
spotřeba
výbava
náklony v zatáčkách
sedačky bez bočního vedení
absence držáků nápojů
ovládání většiny funkcí pouze přes displej
7 /10
Citroën je v automobilovém světě známý tím, že čas od času přijde s převratným nápadem. Obvykle se to týkalo technických řešení, ale také design jejich aut leckdy překvapí.
C3 Aircross, který jsme získali do redakce na týdenní test, je vlastně typický produkt současné doby. Musí se zařadit do trendu, který vládne světu (v automobilovém světě se jedná o SUV), a současně musí být natolik originální, aby zaujal.
Originální vzhled míval i předchůdce C3 Aircross, což bylo C3 Picasso. Tento malíř však již u automobilky s dvojitým šípem ve znaku vyšel z módy, a tak se zákazníkům nabízí vůz s podobně vysokou stavbou karoserie, ale s větší dávkou nelakovaných plastů kolem kol a spodní části karoserie. Je prostě třeba vyvolat dojem terénních schopností, i když to třeba vlastně vůbec není pravda.
I těm, kteří auta tohoto střihu "moc nemusí", se ale C3 Aircross může líbit. Já třeba oceňuji, že se při té přehršli designérských nápadů dokázali tvůrci exeteriéru i interiéru auta držet jedné hlavní myšlenky. A tím je využití zaoblených čtyřúhelníků. Tento motiv je na autě k vidění opravdu na spoustě míst. Počínaje světlomety, přes výplně ochranných plastů pod oběma nárazníky, až po tvary hliníkových disků kol.
Uvnitř pak samozřejmě vidíme obdélníky na mřížkách v klimatizačních otvorech, na volantu, a při troše představivosti i na hlavici řadící páky a rukojeti parkovací brzdy.
Přitom Citroën dokáže vytvořit originální design i pomocí poměrně levných řešení či technologií. Takovým prvkem jsou třeba barevné proužky v posledním bočním okénku vozu. Ve skutečnosti není tento díl ze skla, nýbrž z polykarbonátu, mezi jehož vrstvy je vložena fólie s touto grafikou.
Ještě prostší technologie se využila při vytvoření devíti prohlubní v horní části vnitřního obložení dveří. Protáhlé obdélníky jsou prostě vylisované do plastu. Ozvláštňuje je ještě oranžovou barvou zvýrazněná středová část. Pokud máte rádi jinou barvu, není to žádný problém. Různých barevných kombinací, které si na voze můžete dopřát, je přes osmdesát.
Originální design zvolili specialisté značky i na sedadlech. I zde to působí na pohled pěkně, ale ve skutečnosti jsou ploché sedáky i opěradla s minimálním bočním vedením dobré při popojíždění ve městech, ale při výletech na venkov, pokud potkáte zatáčky, se po nich budete smýkat ze strany na stranu. Ještě mnohem hůře jsou na tom ale cestující vzadu. Tam už je sedák zcela rovný.
Solidní prostornost
Místo pro zadní cestující jsem zkoušel klasickou metodou. Tedy jsem si nejprve sedačku řidiče nastavil do polohy, ve které obvykle řídím a poté přesedl do druhé řady. Tam jsem zjistil, že člověk s mojí tělesnou výškou (186 centimetrů) bude sice mít nad hlavou ještě poměrně slušnou pěticentimetrovou rezervu, ale jeho kolena už budou jen přibližně centimetr od předního opěradla. Zadní sedáky, které jsou posuvné, byly samozřejmě zasunuty zcela dozadu.
Z prostřední části zadního opěradla lze vyklopit loketní opěrku, která má v sobě zabudované dva držáky na nápoje. Další se nachází u jejich chodidel na zadní části středové konzole. Jsou na tom v tomto směru o poznání lépe v porovnání s lidmi cestujícími vpředu. Těm tvůrci kabiny žádné držáky na kelímky s kávou nebo plechovky se studenými nápoji v jednoduchém dosahu nenabídli. Jediné místo pro umístění obalu s tekutinou je v poměrně hlubokých kapsách ve výplních dveří.
Vzadu si navíc cestující můžou udělat intimní atmosféru díky instalovaným síťovým záclonkám bočních okének. Určitě to ocení maminky, které při cestování v parném létě budou chtít své ratolesti chránit před pálícím sluníčkem.
Citroën C3 Aircross - technické údaje a ceny |
Motor |
1,2 PureTech 82 |
1,2 PureTech 110 |
1,6 BlueHDi 100 |
1,6 BlueHDi 120 |
Převodovka |
5M |
5M |
5M |
6M |
Zdvihový objem [cm3] |
1199 |
1199 |
1560 |
1560 |
Válce/ventily |
3/4 |
3/4 |
4/2 |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
60/5750 |
81/5500 |
73/3750 |
88/3500 |
Točivý moment [N.m/min] |
118/2750 |
205/1500 |
254/1750 |
300/1750 |
Maximální rychlost [km/h] |
165 |
185 |
175 |
183 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
14,0 |
10,2 |
11,5 |
9,8 |
Komb. Spotř. [l/100 km] |
5,1 |
4,9 |
3,9 |
4,0 |
Základní cena [Kč] |
309.900 |
374.900 |
379.000 |
434.900 |
Zavazadlový prostor má objem v základní poloze sedaček 410 litrů. To je na poměry auta s délkou jen 415 a půl centimetru docela dobrá hodnota. Navíc ho lze zvětšit, pokud čtyřicetiprocentní nebo šedesátiprocentní část zadní lavice (případně samozřejmě obě), posuneme směrem vpřed. Jde to o třináct centimetrů.
Kufr má dvojitou podlahu, a pokud ji umístíte do vyšší polohy, můžete získat po sklopení zadních opěradel rovnou plošinu. Bohužel v tomto prostoru nenajdete moc vychytávek, které usnadňují přepravu nákladů. Například háčky jsou spíše naznačené vykrojením v plastu bočního obložení.
Ledecká má ZLATO ze Super-G a na ZOH šokovala lyžařský svět